Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 24
    Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001

Lacka om fälgar

Köpte ett par fälgar till vinterdäcken men det visade sig efter ett tag att de var bättringslackade och det var ett klåparjobb, efter första högtryckstvätten började den nya lacken lossna så jag tänkte passa på att fixa till dem under sommaren och samtidigt lacka dem mörkgrå.

Det är såna här fälgar

Men jag tänkte lacka dem så de blir som dessa istället.

Ska man pulverlacka fälgar och finns det i så fall sån färg eller ska man köra vanlig billack eller något annat?

Rikskrim
    Namn
    Martin M
    Reg.datum
    aug 2008
    Vanlig billack för bästa resultat!
    Du får aldrig rätt finish av pulver. Eller det beror väl på vad man är ute efter samt vilka krav man har på slutresultatet.
    -=[bi-Turbo]=-

Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av kwazimodo Visa inlägg
    Vanlig billack för bästa resultat!
    Du får aldrig rätt finish av pulver. Eller det beror väl på vad man är ute efter samt vilka krav man har på slutresultatet.
    Ok, det låter ju bra, har en polare som lackar med vanlig färg... då blir det och montera av däcken och börja med förarbete

BreedMachine Kapten Haddocks avatar
    Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Instämmer med ovanstående.
    En ok billack är blir MKT bättre än en pulver.

MVH/
    www.pingens.se
    -Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
    Följ oss på Facebook

Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Ja så får det bli... hittade färgkoden nu BMWs nummer: 51-91-0-427-992 annars heter den också Ferric Grey A80

och det kommer bli mycket bättre än vanliga silverfärgade

Bensinbyxan
    Namn
    Oliver G
    Reg.datum
    jan 2013
    Jag körde plastidip på mina förra vinterfälgar som var helt nya Audi RS4 fälgar.
    Min tanke med det var att skydda dem mot vinterns rusk och få dom hela och fina till sommaren.

Det var otroligt enkelt att lacka på med plastidip, (på sprayburk), och resultatet direkt efter vart kanon! 'Ekonomiskt' var det också, två burkar á 200 kr räckte.
    Däremot började det släppa en del mot slutet utav vintetrn / våren då stenskott osv hade rivigt upp den svarta lacken och den silvriga original lacken syndes under. Det såg inte så sexigt ut.

Hör väl kanske inte hit, du ska ju lacka din permanent

Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Plastidip är fantastiskt till fälgar men man kan tyvärr inte tvätta med asfaltslösare, bara som en parantes så ingen blir ledsen

MVH/
    www.pingens.se
    Följ oss på Facebook

Registered User
    Namn
    Andreas G
    Reg.datum
    feb 2002
    Citat Ursprungligen postat av petrolpants Visa inlägg
    Jag körde plastidip på mina förra vinterfälgar som var helt nya Audi RS4 fälgar.
    Min tanke med det var att skydda dem mot vinterns rusk och få dom hela och fina till sommaren.

Det var otroligt enkelt att lacka på med plastidip, (på sprayburk), och resultatet direkt efter vart kanon! 'Ekonomiskt' var det också, två burkar á 200 kr räckte.
    Däremot började det släppa en del mot slutet utav vintetrn / våren då stenskott osv hade rivigt upp den svarta lacken och den silvriga original lacken syndes under. Det såg inte så sexigt ut.

Hör väl kanske inte hit, du ska ju lacka din permanent
    Kul att höra faktiskt! Är sugen på att testa detta då jag är osäker på om jag vill lackera mina fälgar permanent. Perfekt att testa hur det blir med plastidip.

Bensinbyxan
    Namn
    Oliver G
    Reg.datum
    jan 2013
    Här, jag leta fram 'guiden' jag använde mig utav. Jag lackade fälgarna när de satt på bilen t.om. då säljaren sa att det var precis lika enkelt, och det var det.
    Jag ska däremot säga att jag var mycket mer noggrann än vad han är med maskeringen. Jag maskerade in allt jag kom åt inklusive däcken och skärmarna.

oem+ Cretzkys avatar
    Namn
    Oskar N.
    Reg.datum
    jan 2005
    Citat Ursprungligen postat av petrolpants Visa inlägg
    Här, jag leta fram 'guiden' jag använde mig utav. Jag lackade fälgarna när de satt på bilen t.om. då säljaren sa att det var precis lika enkelt, och det var det.
    Jag ska däremot säga att jag var mycket mer noggrann än vad han är med maskeringen. Jag maskerade in allt jag kom åt inklusive däcken och skärmarna.
    Tvättade du fälgarna med högtryckstvätt någon gång? Är lite sugen på att testa plastidip på fälgarna, men är lite fundersam på hur det står emot högtryckstvätten som sagt.

Registered User
    Namn
    Andreas G
    Reg.datum
    feb 2002
    Citat Ursprungligen postat av Cretzky Visa inlägg
    Tvättade du fälgarna med högtryckstvätt någon gång? Är lite sugen på att testa plastidip på fälgarna, men är lite fundersam på hur det står emot högtryckstvätten som sagt.
    Vi kan plastidippa ihop oskar!

Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Det står absolut emot högtryckstvätten om det inte är skadat och har lossnat lite.
    Plastidip är fantastiskt slitstarkt om man inte misshandlar det ordentligt.

MVH/
    www.pingens.se
    Följ oss på Facebook

Registered User
    Namn
    Fredrik P
    Reg.datum
    feb 2005
    Ett allmänt maskeringstips när man lackar fälgar är att man drar ett varv maskeringstejp på däcket längst in mot fälgen, resten av däcken "målar" du med såpa i fast form.
    Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Bensinbyxan
    Namn
    Oliver G
    Reg.datum
    jan 2013
    Citat Ursprungligen postat av Cretzky Visa inlägg
    Det gjorde jag faktiskt inte.
    Vet inte om det går eller inte, rent logiskt så borde det väl inte vara några problem så länge dippen är hel, men jag gjorde inte det. Svamp och såpa

Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Funkar utmärkt att tvätta med högtryck om man är varsam, men det är nog inga problem att sabba plastidipen om man vill med tvätten heller..

Finns ju för övrigt som gun metal gray
    www.pingens.se
    Följ oss på Facebook

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •