Byta ruta pga många stenskott? - Sidan 3
Bilsnack
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 60
    Registered User
    Namn
    Jimmy M
    Reg.datum
    maj 2003
    Skulle fortfarande vilja veta om du tycker det är okej att resten av försäkringstagarna får högre premier när folk byter slitdelar på försäkringen?

QUOTE=Perc;4683216]Skulle fortfarande vilja veta hur det kom sig att den där skodan hade en "skugga" i glaset uppe där torkarbladet vände. Hela bladets längd.[/QUOTE]
    o_O

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Citat Ursprungligen postat av Jimpppa Visa inlägg
    Skulle fortfarande vilja veta om du tycker det är okej att resten av försäkringstagarna får högre premier när folk byter slitdelar på försäkringen?
    Jag har aldrig sagt att jag tycker det är okej. Skulle själv nog betala för rutan själv om glaskillen inte propsade på att det gick att få på försäkringen. Har aldrig behövt byta nån ruta så jag vet inte hur det går till på den här sidan pölen.

Registered User
    Namn
    Jimmy M
    Reg.datum
    maj 2003
    Ja alla verkar ju tycka det är okej, vilket jag tycker är fel. "Alla" gör det ju... men varför?

Sen sitta och uppmana folk till FB som herr KTL gör i andra inlägget på ett öppet forum är verkligen smart.

Citat Ursprungligen postat av Perc Visa inlägg
    Jag har aldrig sagt att jag tycker det är okej. Skulle själv nog betala för rutan själv om glaskillen inte propsade på att det gick att få på försäkringen.
    o_O

Registered User
    Namn
    Johan Edlund
    Reg.datum
    apr 2001
    Ja alla verkar ju tycka det är okej, vilket jag tycker är fel. "Alla" gör det ju... men varför?

Sen sitta och uppmana folk till FB som herr KTL gör i andra inlägget på ett öppet forum är verkligen smart.
    Glasförsäkringen ingår normalt i en halv eller helförsäkring och omfattar vanligtvis alla plötsliga skador på vind-, sido- och bakrutor med den självrisk som försäkringsbolaget uppger. Notera dock att glasförsäkringen normalt sett inte gäller om bilen varit inblandad i en olycka.

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Chris O
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av KTL Visa inlägg
    Tänk till lite nu....

Är det försäkringsbolagen som byter rutan, eller är det en glasfirma....?

När du kommit fram till svaret på det, så kan du klura på nästa fråga. Vill en glasfirma byta rutor eller inte.....?

Alltså, oavsett hur din ruta ser ut och p g a vad eller när, så talar du med en glasfirma och förklarar läget att du vill byta ruta och vill ha det gjort på din försäkring.

Jag har personligen ännu inte på över 30 år med bil varit med om en enda firma som inte klarar att fylla i en skaderapport så att alla berörda blir nöjda och glada. Och hur själva rutan sen än ser ut så går ju det att "fixa" det med, eller hur...?

Har själv bytt rutan i min BMW 740 mer än en gång enbart av rent kosmetiska grunder och utan minsta problem att ta det via försäkringen.
    Vad hände med de höga hästarna, käre Kurt? Har herrn nu sjunkit så lågt att han helt öppet propagerar för försäkringsbedrägeri?
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

Registered User
    Namn
    Jimmy M
    Reg.datum
    maj 2003
    Jag hittar inte "kosmetiska skäl" någonstans i din text.

Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Glasförsäkringen ingår normalt i en halv eller helförsäkring och omfattar vanligtvis alla plötsliga skador på vind-, sido- och bakrutor med den självrisk som försäkringsbolaget uppger. Notera dock att glasförsäkringen normalt sett inte gäller om bilen varit inblandad i en olycka.
    o_O

Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Förnamn Efternamn
    Reg.datum
    aug 2006
    Tänk till lite nu....

När du kommit fram till svaret på det, så kan du klura på nästa fråga. Vill en glasfirma byta rutor eller inte.....?

Alltså, oavsett hur din ruta ser ut och p g a vad eller när, så talar du med en glasfirma och förklarar läget att du vill byta ruta och vill ha det gjort på din försäkring.

Jag har personligen ännu inte på över 30 år med bil varit med om en enda firma som inte klarar att fylla i en skaderapport så att alla berörda blir nöjda och glada. Och hur själva rutan sen än ser ut så går ju det att "fixa" det med, eller hur...?

Har själv bytt rutan i min BMW 740 mer än en gång enbart av rent kosmetiska grunder och utan minsta problem att ta det via försäkringen.

Kurt, gubben som ger dubbelmoralen ett namn!

OnT,

Har själv också bytt ruta nångång, och håller med andra i frågan om att nyare bilar verkar ha betydligt skörare rutor än "gamlare". Eftersom de repas så otroligt lätt borde det ju vara sämre glaskvalitet än i de gamla, eller åtminstone sämre härdning eller nåt.

Registered User
    Namn
    Johan Edlund
    Reg.datum
    apr 2001
    Jag hittar inte "kosmetiska skäl" någonstans i din text.
    Vad var det med "alla plötsliga skador" som var så svårt att förstå?

Registered User
    Namn
    Jimmy M
    Reg.datum
    maj 2003
    Luddigt utformat av försäkringsbolaget. Men tror du på fullaste allvar att dom ersätter en vindruta när du har ett stenskott som inte stör synfältet tex?
    Det är ju just KTLs inlägg som stör mig, men du verkar inte ta illa upp?

Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Vad var det med "alla plötsliga skador" som var så svårt att förstå?
    o_O

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    "Har själv bytt rutan i min BMW 740 mer än en gång enbart av rent kosmetiska grunder och utan minsta problem att ta det via försäkringen."

Luktar FB här

Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Vad hände med de höga hästarna, käre Kurt? Har herrn nu sjunkit så lågt att han helt öppet propagerar för försäkringsbedrägeri?
    Citat Ursprungligen postat av infiniti Visa inlägg
    Kurt, gubben som ger dubbelmoralen ett namn!

OnT,

Har själv också bytt ruta nångång, och håller med andra i frågan om att nyare bilar verkar ha betydligt skörare rutor än "gamlare". Eftersom de repas så otroligt lätt borde det ju vara sämre glaskvalitet än i de gamla, eller åtminstone sämre härdning eller nåt.
    Luddigt utformat av försäkringsbolaget. Men tror du på fullaste allvar att dom ersätter en vindruta när du har ett stenskott som inte stör synfältet tex?
    Det är ju just KTLs inlägg som stör mig, men du verkar inte ta illa upp?
    Kul att se att div. "gamar" samlas och skräna, men tyvärr missar målet...

Jag uppmanade inte till försäkringsbedrägeri, sådant gillar jag inte, och jag har inte heller själv begått försäkringsbedrägeri när jag fått mina rutor bytta på min BMW

Tänk nu på att en modern limmad ruta ingår som bärande del i fordonets stomme. Så skador på sagda glasrutor kan påverka stommens integritet. Därför så måste det inte handla om påtagliga sprickor i förarens synfält för att klassas som en skada som kan täckas av försäkringen.

Det är t o m så att försäkringsbolagen kan vara positiva till att man byter ruta på försäkringen bara för att den är sliten, utan att vara direkt skadad, därför att det är en trafiksäkerhetsbefrämjande åtgärd.

Jag kan även upplysa om att jag varit öppen med mitt f-bolag om de rutbyten jag gjort på min bil, både före och efter det utförts. Och de hade inget att invända utan sa bara att jag skulle kontakta glasfirman.

about:blank
    Namn
    Lars E
    Reg.datum
    feb 2004
    Kul att se att div. "gamar" samlas och skräna, men tyvärr missar målet...

Jag uppmanade inte till försäkringsbedrägeri, sådant gillar jag inte, och jag har inte heller själv begått försäkringsbedrägeri när jag fått mina rutor bytta på min BMW

Tänk nu på att en modern limmad ruta ingår som bärande del i fordonets stomme. Så skador på sagda glasrutor kan påverka stommens integritet. Därför så måste det inte handla om påtagliga sprickor i förarens synfält för att klassas som en skada som kan täckas av försäkringen.

Det är t o m så att försäkringsbolagen kan vara positiva till att man byter ruta på försäkringen bara för att den är sliten, utan att vara direkt skadad, därför att det är en trafiksäkerhetsbefrämjande åtgärd.

Jag kan även upplysa om att jag varit öppen med mitt f-bolag om de rutbyten jag gjort på min bil, både före och efter det utförts. Och de hade inget att invända utan sa bara att jag skulle kontakta glasfirman.
    Jag kunde inte bry mig mindre om bedrägerier hit och fan och hans moster dit men visst kan man inte misstolka detta stycke:'

"Tänk till lite nu....

När du kommit fram till svaret på det, så kan du klura på nästa fråga. Vill en glasfirma byta rutor eller inte.....? "

Försvarstal efter är väl rätt meningslösa.
    Klart dock att en bra vindruta är mer viktigt än de flesta reflekterar över så i min bok är det ett bra tips. Fixa ny vindruta!

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Lustigt att det tydligen är okej för försäkringsbolagen att man byter slitna rutor på deras bekostnad. Det ska jag testa nästa gång mina däck är utslitna.

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av BIOS Visa inlägg
    Jag kunde inte bry mig mindre om bedrägerier hit och fan och hans moster dit men visst kan man inte misstolka detta stycke:'

"Tänk till lite nu....

När du kommit fram till svaret på det, så kan du klura på nästa fråga. Vill en glasfirma byta rutor eller inte.....? "

Försvarstal efter är väl rätt meningslösa.
    Klart dock att en bra vindruta är mer viktigt än de flesta reflekterar över så i min bok är det ett bra tips. Fixa ny vindruta!
    Jodå, man kan faktiskt misstolka det stycket, men jag kan även medge att det kunde ha skrivits på ett annat sätt.

Vad jag menade var att det är försäkringsbolaget som betalar, och satt upp vissa riktlinjer till glasfirmorna. Men att det är glasfirmorna som besiktigar och utför bytet.

I det läget är det inget försäkringsbedrägeri av mig om man som i mina egna fall, antingen åker till glasfirman och säger att man vill ha rutan bytt och frågar om det går att få på försäkringen, ok glasfirman kikar på skadan och säger ok. Eller att man talat med f-bolaget och förklarat läget och skada och de säger ok åk till glasmästaren, och jag i inget fall fuskat med skadan utan sagt som det var och visat upp bilen utan att själv orsakat eller förvärrat skadan.

Hade jag däremot själv knackat rutan och sen tagit det på försäkringen så kanske man kunnat tjoa om bedrägeri.

I mina fall handlade det om egentligen väldigt små skador, varför jag benämnde dem som "kosmetiska", men det var ändå så pass djupa skador att det föll under de riktlinjer som f-bolaget hade.

Här är t ex ett utdrag från Länsfärsäkringar

34 Glasförsäkring
    341 Försäkringen gäller för
    Skada som består i att vind-, sido- eller bakruta genom- brutits, spräckts eller krossats.
    342 Försäkringen gäller inte för
    Skada som inträffat när fordonet kolliderat, vält eller kört av vägen. Detta undantag tillämpas inte för ter- rängskoter.
    343 Självrisker
    Glassjälvrisken finns angiven i ditt försäkringsbrev. Om du väljer att reparera istället för att byta ruta är självrisken 200 kronor.
    Som du ser så står det inte ett ord om hur stor skadan måste vara, eller att den måste vara i förarens siktfält.

Fanns en del info i denna gamla Z-tråd...

Ny framruta på försäkringen?
    Senast redigerat av KTL den 2013-04-21 klockan 00:47.

about:blank
    Namn
    Lars E
    Reg.datum
    feb 2004
    Du har rätt Kurt. Vi säger så. Det fanns ingen annan underliggande mening i ditt ursprungliga inlägg.

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av BIOS Visa inlägg
    Du har rätt Kurt. Vi säger så. Det fanns ingen annan underliggande mening i ditt ursprungliga inlägg.
    Tja ta det som du vill, jag är van med att vissa har svårt att tåla att jag har rätt och de fel....

Men, om det nu fanns en andemening så var den inte att bilägaren skulle fubba, utan att det är glasfirman som i så fall avgör och då de säkert vill byta rutor så säger de nog hellre ok än njet, så länge de anser att de har ryggen fri.

Så vad ska du som bilägare då göra? Du ska ju åka till en glasmästaren och säga typ "Hej, jag har problem med min ruta vad kan man göra åt det?"

Då frågar glasfirman vilket F-bolag du har och vilken försäkring, sen kikar de på rutan och säger ja eller nej. Vad är då problemet?

Moraliska problem, och tal om f-bedrägeri kan väl bara komma på tal om man själv, avsiktligt, åsamkat rutan skada. Men i TS fall så handlade det ju om att han hade många stenskott, och detta täcker ju vanligen försäkringen. Alltså uppmanade jag honom att bara åka till glasfirman så löser det sig, typ.
    Senast redigerat av KTL den 2013-04-21 klockan 01:16.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •