Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 22
    Registered User Halvordssons avatar
    Namn
    Aldrich Ames
    Reg.datum
    aug 2005

Varför är det sirap i min nya dator?

Här har ni ingen datahacker men lite begriper jag när det gäller datorer dock ej detta.
    Jag köpte i dagarna en ny Sony Vaio SVE1712E4E/W ( Sony Vaio SVE1712E4E/W - 17,3-tums laptop med Full HD-skärm och 2 års garanti! )med Windows 8 - i hopp om att kunna surfa å greja helt roblemfritt men icke - datorn laggar som fan. Skall ajg t.ex ex kolla filmklipp på youtube eller liknande så hänger sig datorn till och från, bortsett från ljudet som oftast funkar ändå.
    Är det win 8 som är sjukt krävande? För det är allt ett jäkla märkligt operativsystem för en som inte är speciellt intresserad av dator.

Några tips?

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Windows 8 ska nog rulla bra på vilken maskin som helst bara den är relativt ny. Jag kör det på en fem år gammal burk med 2GB i ram och det går fint, skulle gå ännu bättre om jag hade mera minne i den. Måste vara nåt fel på den. Testa gör en ominstallation med återställningsfunktionen. Om det inte fungerar så är det nog hårdvarufel, bara att lämna in på garantin.

Lustigt att du säger att "win 8 är märkligt för en som inte är speciellt intresserad" för hela tanken är ju just att det ska vara "konsumentvänligt" och enkelt att använda för dagens surfplattefacebookinstagrammare. Jag har inga höga tankar om det själv heller, för övrigt. Tycker synd om dom som köper nya datorer och tvingas använda skiten.

ktm 450 sx till salu
    Namn
    ulf edgren
    Reg.datum
    dec 2004
    Jobb
    licenssvetsare
    är de bara när du surfar den laggar?
    kör du mozilla ell explorer ?
    låglastande bärgare finnes. uthyres med ell utan chafför B-kort ring för mer info 0738203495

Namn
    Aldrich Ames
    Reg.datum
    aug 2005
    Den kan få för sig att lagga lite när som helst. Jag kör Mozilla.
    Ja jag har oxå hört att Win8 ska vara väldigt användarvänligt och visst det är väll inte jätteavancerat men bra mkt omständigare än det man är van med sen tidigare.

Jag har en plan på att avinstallera win8 och istället lägga in win7 för å se om det blir ngn skillnad MEN vad säger garantin om det tro?

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Om garantin skulle påverkas av att jag byter operativsystem på en dator som jag köpt och betalat för så skulle jag lova att aldrig mera köpa något av den tillverkaren igen.

Registered User
    Namn
    Henrik L
    Reg.datum
    jan 2011
    Jag vet inte hur pass bra du är på datorer, detta tips känns är kanske överkurs för dig, men du skulle kunna pröva att starta upp datorn med en Linux Live CD/USB. Är datorn fortfarande slö med Linux, då ligger felet antagligen i hårdvaran och inte i Windows, och Live gör att du kan testa datorn med ett annat operativsystem utan att installera om något på hårddisken.

Men som sagt var, att hålla på med Linux är kanske överkurs för en vanlig datoranvändare.

Vad vore livet utan turbo
    Namn
    Henrik
    Reg.datum
    maj 2006

Sv: Varför är det sirap i min nya dator?

testa en annan webläsare, jag har 2 datorer och varken youtube eller facebook filmer funkar på dom när jag använder mozilla men dom funkar klockrent om jag använder IE, safari eller chrome

Registered Driver
    Namn
    Ron W
    Reg.datum
    maj 2011
    Avinstallera alla små onödiga skitprogram som brukar följa med.
    Uppgradera alla drivrutiner.
    Gå in i regedit och ta bort program som startas automatiskt (som man kan ta bort).

En ny dator ska iofs inte lagga men jag brukar göra ovanstående på alla nya datorer.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Du kan ju testa att slå ifrån indexering på hårddisken. Denna är ganska krävande och tillför kanske 20 sekunder när du söker efter en fil...
    Är du säker på att laggen beror på datorn? Kan ju vara anslutningen mot internet. Kör du trådlöst, testa att koppla en nätverkskabel mellan dator modem/router.
    Stäng av att windows update ska ligga och bevaka, det kan du kolla själv.

Tabort allt skräp som oftast ändå inte fungerar fullt ut. Brukar ligga en del AV, office, grafikprogram och spel. Ibland fungerar The PC Decrapifier Wipes Unwanted Junk | The PC Decrapifier riktigt bra för detta ändamål.
    Se till så inte allt är aktiverat i det AV du använder, man behöver inte kolla hela datorn hela tiden. Räcker med inkommande filer och e-post.

ktm 450 sx till salu
    Namn
    ulf edgren
    Reg.datum
    dec 2004
    Jobb
    licenssvetsare
    som nån redan tipsade om ,bort med mozilla o pröva valfritt annat som kommer de fungera,
    låglastande bärgare finnes. uthyres med ell utan chafför B-kort ring för mer info 0738203495

Namn
    Aldrich Ames
    Reg.datum
    aug 2005
    Hänger sig å laggar vad jag än gör nu så den här datorn mår inte bra. Blir till att utnyttja ångerrätt! Finns nog inget jag hatar så mkt som krånglande datorer! Möjligtvis koranen då men det hör inte hit....

Prophetman
    Guest
    Jag har en Lenovo med samma delar (3110 och HD4000) och den klarar allt jag har hittils torterat den med. Photoshop, Maya, Ironcad, diverece HD renderingar etc.

Ha dock uppgraderat ramminnet till 16gb, men även innan det flöt det på fint.

Namn
    Aldrich Ames
    Reg.datum
    aug 2005
    Nu är jag väldigt konfundersam på hur Mozilla egentligen fungerar. Avinstallerade det och vips så tycks allt fungera som det ska - hur märkligt är det då?
    Filmer i HD på tuben osv fungerar problemfritt, likaså själva datorn. Jäkla märkligt detta!

Registered User
    Namn
    Lasse L
    Reg.datum
    jun 2006
    Googlar man litegrann så verkar det finnas en del problem med Firefox när det körs med Win8, datorerna hänger sig eller kraschar.

Registered User boggers avatar
    Namn
    Marcus G
    Reg.datum
    maj 2005
    Mozilla firefox funkade inte på min dator heller. Hängde sig i tid och otid.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •