Frågor om cross
Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 27
    Registered User
    Namn
    asd a
    Reg.datum
    maj 2013

Frågor om cross

Jag har en 250 2 takt och har nyss varit och kört lite.

Jag undrar några saker:

Det var inte SKITKUL att åka runt på en grusväg och bara dra på ibland. Visst var det skön känsla när man drog på men det var ju inte sjukt skoj...

När man kör i nedförsbackar och bara vill rulla, är det då okej att hålla in kopplingen och rulla ner? Eller ska man ha i en växel och motorbromsa?

När man drar på med crossen så vill man hålla båda händerna på styret så är det helt okej att crossväxla när man växlar uppåt? Nöter det inte mer på växellådan?

Sen när man växlar neråt så brukar jag alltid koppla. Ska man göra så?

Tack och hej.

Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Svante P
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Earning Money
    Aja baja inte åka runt på grusvägar, om den inte är vägreggad förstås.

Så, nu är moral tjatet över.

Personligen så är ju vägar bara en transportsträcka, skogen och banor är ju det som är sjukt kul på dessa saker.

Personligen så frirullar jag väldigt sällan men det är mest för att det går så satans sakta, har bara en backe i området som man får bra fart i och når runt 80-85. Dock ligger den i centrum så kör sällan där då jag har min skog utanför kåken som måste inspekteras 3 ggr i veckan.

Håller du inte bägge händerna på styret när du kopplar? Lyfter du bort vänster hand och undviker styret? Det förstör mer att växla ner utan att koppla men det är inte bra att crossväxla åt något håll, tar bra på grejerna och kommer innebära mer service på koppling och drivpaket.

Kör du någonting på bana? Kan säga att dom tre dagar innan jag fick hem dom sista skydden och lekte runt i skogen var nära tillräckligt för att tröttna, sen när man kom ut på bana igen efter många år så var det kärlek direkt.

Sen nice att regga sig på ny sida för att få hjälp men inte respektera deras regler, bra jobbat.
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

Registered User
    Namn
    asd a
    Reg.datum
    maj 2013
    Citat Ursprungligen postat av Zwamp Visa inlägg
    Aja baja inte åka runt på grusvägar, om den inte är vägreggad förstås.

Så, nu är moral tjatet över.

Personligen så är ju vägar bara en transportsträcka, skogen och banor är ju det som är sjukt kul på dessa saker.

Personligen så frirullar jag väldigt sällan men det är mest för att det går så satans sakta, har bara en backe i området som man får bra fart i och når runt 80-85. Dock ligger den i centrum så kör sällan där då jag har min skog utanför kåken som måste inspekteras 3 ggr i veckan.

Håller du inte bägge händerna på styret när du kopplar? Lyfter du bort vänster hand och undviker styret? Det förstör mer att växla ner utan att koppla men det är inte bra att crossväxla åt något håll, tar bra på grejerna och kommer innebära mer service på koppling och drivpaket.

Kör du någonting på bana? Kan säga att dom tre dagar innan jag fick hem dom sista skydden och lekte runt i skogen var nära tillräckligt för att tröttna, sen när man kom ut på bana igen efter många år så var det kärlek direkt.

Sen nice att regga sig på ny sida för att få hjälp men inte respektera deras regler, bra jobbat.
    Jaha, du frirullar (håller in kopplingen och bara rullar?) också i bland. Kul att veta! Nu ville jag dock veta om det sliter på crossen, lamellerna/whatever.

När jag kopplar håller jag självklart bägge händerna på styret men man har inte lika bra kontakt med crossen när man har hälften av fingrarna på kopplingshandtaget.

Du skriver att skogen och banor är sjukt kul att köra på. Sen skriver du att tre dagar i skogen nästan är tillräckligt för att man ska tröttna. Vad fan menar du egentligen?

Vilken regel har jag missat? Du måste själv förstå att det inte finns en jävel som läser igenom alla regler när de reggar sig här. Skulle man göra det på varje sida man reggar sig på så skulle man hinna bli gammal innan man fått göra ett inlägg.

Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Svante P
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Earning Money
    Citat Ursprungligen postat av 2502takt Visa inlägg
    Jaha, du frirullar (håller in kopplingen och bara rullar?) också i bland. Kul att veta! Nu ville jag dock veta om det sliter på crossen, lamellerna/whatever.

När jag kopplar håller jag självklart bägge händerna på styret men man har inte lika bra kontakt med crossen när man har hälften av fingrarna på kopplingshandtaget.

Du skriver att skogen och banor är sjukt kul att köra på. Sen skriver du att tre dagar i skogen nästan är tillräckligt för att man ska tröttna. Vad fan menar du egentligen?

Vilken regel har jag missat? Du måste själv förstå att det inte finns en jävel som läser igenom alla regler när de reggar sig här. Skulle man göra det på varje sida man reggar sig på så skulle man hinna bli gammal innan man fått göra ett inlägg.
    Kaxig much eller? försökte hjälpa men då kan du dra åt helvete.
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

Registered User
    Namn
    asd a
    Reg.datum
    maj 2013
    Citat Ursprungligen postat av Zwamp Visa inlägg
    Kaxig much eller? försökte hjälpa men då kan du dra åt helvete.
    Haha, det var ju du som började!

Jag tar gärna emot hjälp, förlåt för att jag var så otrevlig men jag var lite irriterad när jag skrev det där inlägget. Det borde inte ha gått ut över dig.

VERY SLOW ZATZY USER
    Namn
    Crister Å
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Servicetekniker
    Du sliter självklart mer på växellådan när du crossväxlar.
    Håll in kopplingen du. Beror lite på längden du motorbromsar annars för sig. Du kan ju tänka på att gasa till lite lätt då och då, då 2-taktarna har oljeblandad soppa. Motorbromsar du kraftigt så varvar den mycket men får minimalt med soppa. Dvs inte mest gynnsamma för motorn.

Endurospår eller riktig bana är det som gäller. Ett grustag kan vara skoj ibland, men inte i längden.

Läs igenom reglerna nu, det är inte så mycket som du tror.

Registered User
    Namn
    Joel G
    Reg.datum
    dec 2011
    Jobb
    CNC Tekniker
    Crossbana är det som gäller! Grusväg är skittråkigt!
    På bana behöver du inte bekymra dig om att frirulla någonting.

Jag har aldrig tyckt att det sliter särskilt mycket mer när man crossväxlar om man gör det på rätt sätt.
    Uppväxlingar gör man enklast om bakhjulet lyfter lätt ur en håla, lätta på gasen o peta i nästa växel i det ögonblicket motorn tappar belastning. Öva på det och gör det ordentligt så tror jag att det inte sliter så farligt.
    Nedväxlingar är inte detsamma, då ska du koppla. Men man behöver ju i regel ändå bromsa när du växlar ner så..

Registered User
    Namn
    asd a
    Reg.datum
    maj 2013
    Citat Ursprungligen postat av jolle55 Visa inlägg
    Crossbana är det som gäller! Grusväg är skittråkigt!
    På bana behöver du inte bekymra dig om att frirulla någonting.

Jag har aldrig tyckt att det sliter särskilt mycket mer när man crossväxlar om man gör det på rätt sätt.
    Uppväxlingar gör man enklast om bakhjulet lyfter lätt ur en håla, lätta på gasen o peta i nästa växel i det ögonblicket motorn tappar belastning. Öva på det och gör det ordentligt så tror jag att det inte sliter så farligt.
    Nedväxlingar är inte detsamma, då ska du koppla. Men man behöver ju i regel ändå bromsa när du växlar ner så..
    Man vill ju lära känna crossen innan man börjar hoppa med den på någon bana.

Därför tänkte jag börja med att köra på grusvägar och i skogen. Skogen kanske är roligare än grusväg?

Registered User
    Namn
    Thorbjörn N
    Reg.datum
    mar 2008

Sv: Frågor om cross

Citat Ursprungligen postat av 2502takt Visa inlägg
    Man vill ju lära känna crossen innan man börjar hoppa med den på någon bana.

Därför tänkte jag börja med att köra på grusvägar och i skogen. Skogen kanske är roligare än grusväg?
    Lika bra att ta dubbelhoppet direkt. Du lär känna cykeln eller gipset beroende på landningen och hur modig du är.

Livsnjutare Dee_catis avatar
    Namn
    Anders W
    Reg.datum
    feb 2002
    Grusväg är kul i ungefär 1 timme, sen är man trött på det. Skogen är grymt kul, enduro är nog bland det roligaste man kan göra på två hjul efter iskörning med finndubb.
    Ska man bara rulla så kan man lika gärna frikoppla och låta motorn vila, en tvåtaktare tar trots allt ändå ganska mycket stryk då det är mycket effekt ur lite kubik.
    Crossväxla är inget man behöver göra om man inte är proffs eller har väldigt bråttom. När jag kör iskörning så crossväxlar jag hela tiden då det är knivigt att koppla vid nerlägg eller på bakhjul ur en kurva och dylikt, bara släppa lite snabbt på gasen och peta i nästa växel. Men endast uppåt men det verkar du ha förstått redan, krafterna blir på tok för höga för att crossväxla nedåt och du kommer få byta drev i lådan inom kort.

Själv har jag aldrig gett mig ut på en crossbana mer än med 80cc för många år sedan, jag skulle vilja men jag vågar fan inte. Dels är jag rädd för att hornen inte kommer hållas tillbaka och man laddar för mycket i ett hopp och dels vill jag inte skada andra hur dumt det än må låta. Jag skulle gärna prova på en dag för nybörjare med stora hojar på crossbana däremot, enklare att hålla igen med instruktörer misstänker jag...
    Utför allt inom bygg i Mälardalen, pm:a vid intresse.

Registered User
    Namn
    Thomas F
    Reg.datum
    maj 2012
    Ett tips gå in på enduromx.com som är rätt forum med många kunniga inom området.

Koppla med långfingret om du vill hålla styret stadigt. Crossväxling är inga problem men bara uppåt som alla skriver.

Testa bana! Då kommer ni glömma grusvägen fort. Hoppa lär man sig lite i taget, viktigaste är att få en känsla hur hojens balans blir när man lättar från backen, ta det gradvis då man inte blir bättre på hojåkning medan man ligger på sjukan.

Lycka till grabbar! Köra cross på bana är det bästa som finns.

Registered User
    Namn
    Christofer H
    Reg.datum
    feb 2005
    Crossväxlade under dom 3 åren jag hade min 250 2t, både upp och ner (växlade självklart med kopplingen också). Viktiga att tänka på när du växla neråt är att anpassa fart/varv på motorn. Typ bromsa och styra hårt in i en kurva, hålla hårt som fan i styret, växla ner och sen brassa bakhjul ut från kurvan. Inte en chans att man frikopplar då. Kan säga att jag iallafall så absolut ingen skillnad på kopplingskorg/lameller/stålskivor på dom som satt i jämfört med den nya uppsättningen jag hade.

När du åker på bana så kommer du märka hur roligt det är med crossåkande, kolla om det finns någon mindre "populär" bana du kan åka på. Jag själv lärde mig åka bana på Malmabanan här i Västerås. VM bana där dom riktigt stora grabbarna tränar tillsammans med oss amatörer. Lagom kul att inte våga hoppa i granatgropen utan åka ner och upp igen för att inse att någon då hade hoppat över en medans man var i botten. Blev lite mindre banor efter det tills man fick en bättre känsla.

När du väl börjar hoppa(eller köra bana för den delen) så sitt bara ner i kurvorna typ, resten står du lite bakåtlutad på och när du väl hoppar så knip med knäna runt tanken så får du bättre känsla/stabilitet. Det du däremot inte ska göra är att "hoppa" med kroppen (pressa ihop dämparna innan du gör själva hoppet) för då flyger du betydligt längre än du planerar. Been there, done that och blev gipsad med brutet ben i handen ;-)

Tänk också på att när du väl hoppar (högt,lågt what ever) så bromsar du eller gasar så ändras rotationen på crossen. Bromsar = dyker, gasar = stegrar. Så full rulle i luften = bakhjuls landning alt överslag och smärta.

Köra i skogen (enduro) är skoj som fan och du blir smidig med hojen och hur du ska ha vikten på hojen. Akta dig för att braka in i några träd bara.

Och en av dom viktigaste sakerna när det kommer till crossåkande i grusgropar/skog: åk ALDRIG själva! Väldigt lätt hänt att göra illa sig och bli liggandes eller liknande utan att kunna få hjälp!
    Här skulle det kunna stå något vettigt...

Registered User
    Namn
    asd a
    Reg.datum
    maj 2013
    Jag tackar för de senaste svaren.

Ska man tanka 95 eller 98 oktan i crossen? Jag har hört att 98 smörjer bättre men att den inte behöver ge mer effekt än 95. Sen 2-3% 2-taksolja på det?

Den här frågan har väl ställts förut men hur ofta måste man byta luftfilter, kolv osv när man bara motionskör lite på skoj?

En fråga till, när crossen är kall och man vill åka ut och köra ska man starta crossen och låta den stå på tomgång tills den blivit varm innan man drar iväg med den?

Registered User
    Namn
    Rasmus R
    Reg.datum
    aug 2003
    Citat Ursprungligen postat av Dee_cati Visa inlägg

Själv har jag aldrig gett mig ut på en crossbana mer än med 80cc för många år sedan, jag skulle vilja men jag vågar fan inte. Dels är jag rädd för att hornen inte kommer hållas tillbaka och man laddar för mycket i ett hopp och dels vill jag inte skada andra hur dumt det än må låta. Jag skulle gärna prova på en dag för nybörjare med stora hojar på crossbana däremot, enklare att hålla igen med instruktörer misstänker jag...
    Skada andra behöver man inte oroa sig om för mycket så länge man håller sig på sin kant när man är nybörjare så att proffsen kan dra förbi utan problem

Första gången jag skulle köra på bana så hamnade jag mitt i en sm träning (torsdag träning, sm tävling lördag)
    Var ganska nervöst kan jag säga när man ställde upp sig vid startgrindarna med 20 proffs
    Dom sa till mig att håll dig i ett spår så håller vi koll när vi kör om dig
    Dom gillade att jävlas genom att gå in precis framför och spruta skit på mig Men fan va roligt det var och efteråt så är det bankörning som gäller

Registered User
    Namn
    Joel G
    Reg.datum
    dec 2011
    Jobb
    CNC Tekniker
    Jag tankar alltid 98 oktan i min 250 4takt.
    Vet egentligen inte om det spelar någon större roll, men jag inbillar mig att den har något bättre kvalitet.

2-3% 2takts olja stämmer bra.

Ta för vana att kontrollera luftfiltret efter VARJE körning. Såklart rengör man om det behövs.
    Men det är svårt att säga om du kan åka med samma filter 1 eller 3 turer eftersom det beror mycket på hur smutsig banan varit vid tillfällena du har åkt.

Jag skulle gissa att du klarar 50 timmar på en kolv.
    Oljebyte var 10-15 timme

Ja det är en god ide att varmköra en liten stund innan man ger sig ut på banan.
    5 minuter räcker gott.
    Tänk på att alltid köra lugnt runt banan första varvet(varven), dels hinner hojen bli lagom varm och du riskerar inte att få oväntade överraskningar som t.ex. stenar på olämpliga ställen eller hålor i hopp/svängar osv.

Ralle nämnde en viktig sak, om du åker på bana tillsammans med andra ska du inte bli rädd om du hör att någon närmar sig fort bakom.
    Farligast är när någon tänker att den ska underlätta för den snabbare föraren bakom genom att byta spår så han kan köra om. FEL!
    Ligg kvar i ditt spår, byt för fan inte spår i ett hopp vad du än gör!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •