Bilsnack
Sidan 5 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista
Resultat 61 till 75 av 124
  1. #61
    Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av MDrei Visa inlägg
    Varför är Koenigsegg så mycket snabbare?

    1. Agera S har en front area på 1,87 m2 och ett CD på ca 0,35. En Bugatti Veyron har en front area på 2.0 m2 och ett CD på 0,42 (lägsta möjliga) beroende på aero setting. Detta gör att Agera S kan accelerera snabbare i högre hastighet än Bugattin då front arean är mindre och luftmotståndet per given front area är mindre (CD). Detta gör dubbel effekt. Mindre bil/frontarea, mindre luftsmotstånd per Xm2 bil(CD).

    2. I början av racen så går bägge bilarna genom växlarna. Agera S växlar mycket fort MEN växlar. Bugattin växlar aldrig, byter bara kopplingar. Detta betyder att Agera S får ett lite interupt av acceleration vid varje växling. Inte mycket, men något, ca 50 ms per växling, Bugatti 0 ms per kopplingsbyte då den aldrig växlar. I högre fart så kör bägge bilarna mer på en växel då accelerationen avtar, detta gynnar Agera S då Agera S inte längre behöver kompensera för växlingstid med snabbare acceleration mellan växlarna.

    3. Sist men inte minst 30 hp mer och 500 kg mindre hjälper även till i hög fart.

    Ovanstående skapar den ökande skillnaden ju fortare bilarna går.
    Bugattin har en dubbekopplingslåda med två växellådor (1,3,5,7 samt 2,4,6,R ) och i bästa fall byter den växel på den växellåda som inte är aktiv. I annat fall tar det upp till 150ms.

    Sen vill jag passa på att säga att jag gillar filmerna du lägger ut.
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

  2. #62
    AMG abuser
    Namn
    Patrick W
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Ludvika
    Jobb
    Nc operatör
    Inlägg
    10 323
    en sak till,, till Veyrons 'fördel'.
    Han 'får' starten, vilket agera föraren måste sikta efter, normal reaktionstid för en bil att reagera är flera tiondelssekunder.

    Så när ageraföraren ser veyron börjar acca tar det ett par tre tiondelar inräknat förarens reaktionstid att börja accelerera på.

    sååå.. egentligen blir det ageras fördel då den kör om rejält ändå,, fastän den var efter från start så att säga.
    Det visar att skulle de båda rullat i 50km/h och börjat acca samtidigt på tusendels sekunden, så hade veyron blivit än mer hopplöst efter.
    Bästa hittils: 294hk/bar Audi 5a! (fanns mer att ta)

  3. #63
    Registered User
    Namn
    Rigo Mortis
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    359
    Citat Ursprungligen postat av MDrei Visa inlägg
    Varför är Koenigsegg så mycket snabbare?

    1. Agera S har en front area på 1,87 m2 och ett CD på ca 0,35. En Bugatti Veyron har en front area på 2.0 m2 och ett CD på 0,42 (lägsta möjliga) beroende på aero setting. Detta gör att Agera S kan accelerera snabbare i högre hastighet än Bugattin då front arean är mindre och luftmotståndet per given front area är mindre (CD). Detta gör dubbel effekt. Mindre bil/frontarea, mindre luftsmotstånd per Xm2 bil(CD).

    2. I början av racen så går bägge bilarna genom växlarna. Agera S växlar mycket fort MEN växlar. Bugattin växlar aldrig, byter bara kopplingar. Detta betyder att Agera S får ett lite interupt av acceleration vid varje växling. Inte mycket, men något, ca 50 ms per växling, Bugatti 0 ms per kopplingsbyte då den aldrig växlar. I högre fart så kör bägge bilarna mer på en växel då accelerationen avtar, detta gynnar Agera S då Agera S inte längre behöver kompensera för växlingstid med snabbare acceleration mellan växlarna.

    3. Sist men inte minst 30 hp mer och 500 kg mindre hjälper även till i hög fart.

    Ovanstående skapar den ökande skillnaden ju fortare bilarna går.
    Glöm inte fyrhjulsdriiften som bidrar till förluster med minst 50hk till... Det är därför Bugattin har 29st kylare, för att kyla bort de där extra hästarna :-)
    /Henke

  4. #64
    Registered User
    Namn
    Anders K
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 324
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Bugattin har en dubbekopplingslåda med två växellådor (1,3,5,7 samt 2,4,6,R ) och i bästa fall byter den växel på den växellåda som inte är aktiv. I annat fall tar det upp till 150ms.

    Sen vill jag passa på att säga att jag gillar filmerna du lägger ut.
    Frågan har säkerts väckts tidigare i tråden... Körde Veyron i "topfarts-läget" ? Det krävs väl för att få tillgång till alla 1000 hkr?

  5. #65
    Rattvridare ThomasTs avatar
    Namn
    Thomas T
    Reg.datum
    dec 2001
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 475
    Citat Ursprungligen postat av any1 Visa inlägg
    Frågan har säkerts väckts tidigare i tråden... Körde Veyron i "topfarts-läget" ? Det krävs väl för att få tillgång till alla 1000 hkr?
    Nej och nej.

    .
    Porsche 964 C2

  6. #66
    Registered User AndreasGs avatar
    Namn
    Andreas G
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    stockholm/Haninge
    Inlägg
    432
    Citat Ursprungligen postat av Patrick Visa inlägg
    Alltså.. hur svårt kan det vara.. rulla i ~50blås stampa på gasen och flippa på en paddel innan varstopp?
    Det klarar fasen min 84årige far


    precis!! och om man åker på ett sånt evenmang och möter den bilen som det har varit mest snack om då kör man väl inte på handling mode eller vafan dem skrev.. kommer alltid vara *om*
    The Meaning Of Life

  7. #67
    Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Stockholm - Jarlaplan
    Inlägg
    18 925
    Citat Ursprungligen postat av any1 Visa inlägg
    Frågan har säkerts väckts tidigare i tråden... Körde Veyron i "topfarts-läget" ? Det krävs väl för att få tillgång till alla 1000 hkr?
    Antalet HK har väl inget och göra med om de kör handling mode eller ej, är väl vingens läge, bilens markfrigång och luftintag som påverkas eller finns det verkligen en kraftbegränsning? Har inte läst om det någonstans innan i alla fall. Hittar inget om det på Bugattis sida.

  8. #68
    Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Stockholm - Jarlaplan
    Inlägg
    18 925
    Verkar dessutom som att det hade varit svårt för dem att få till ett test med rullande start i "topspeed mode"

    Styrningen är begränsad i detta läge och så fort man rör bromspedalen återgår bilen till "handling mode"

  9. #69
    Bannad
    Namn
    S
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    -
    Inlägg
    8 816
    Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI Visa inlägg
    Antalet HK har väl inget och göra med om de kör handling mode eller ej, är väl vingens läge, bilens markfrigång och luftintag som påverkas eller finns det verkligen en kraftbegränsning? Har inte läst om det någonstans innan i alla fall. Hittar inget om det på Bugattis sida.
    Det finns ingen effektbegränsning..men vingen, markfrigången och luftintag påverkas.

  10. #70
    Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Stockholm - Jarlaplan
    Inlägg
    18 925
    Citat Ursprungligen postat av Kenni Visa inlägg
    Det finns ingen effektbegränsning..men vingen, markfrigången och luftintag påverkas.
    Tänkte väl det.

    Har googlat lite på Handling mode/topspeed mode och upp till ca 270km/h verkar det inte vara någon skillnad men efter 270 accelererad den snabbare i Topspeed mode, det är enl folk som jhar jämfört filmder från Top Gears körning där man körde i topspeed mode och andra körningar.

  11. #71
    Registered User
    Namn
    Rigo Mortis
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    359
    Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI Visa inlägg
    Verkar dessutom som att det hade varit svårt för dem att få till ett test med rullande start i "topspeed mode"

    Styrningen är begränsad i detta läge och så fort man rör bromspedalen återgår bilen till "handling mode"
    Så toppfarten på 400+km/h är egentligen oanvändbar.
    /Henke

  12. #72
    Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Stockholm - Jarlaplan
    Inlägg
    18 925
    Citat Ursprungligen postat av Torpis Visa inlägg
    Så toppfarten på 400+km/h är egentligen oanvändbar.
    Nejdå, du måste bara se till att stanna bilen, stoppa i rätt nyckel och gasa utan att behöva röra bromsen ;-)

    Sen har bilen en massa andra övervakningssystem och kan slå över till handling mode även av andra anledningar som för hög avgastemp mm

    Förstår vad du menar och ja på ett sätt är den det, dock är det väl knappt någonstans man skulle kunna testa den i alla fall och jag tycker kanske inte heller att det var fel att köra bilen i handling mode.

  13. #73
    Registered User
    Namn
    Rigo Mortis
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    359
    Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI Visa inlägg
    Förstår vad du menar och ja på ett sätt är den det, dock är det väl knappt någonstans man skulle kunna testa den i alla fall och jag tycker kanske inte heller att det var fel att köra bilen i handling mode.
    Det är säkert klokt, men det ger ju Veyron bara en teoretisk toppfart precis som Koenigseggs 0-100 på 2.8sek som inte heller funkar utan förberedelser. Lite intressant att det dyker upp mer info kring bägge bilarna iaf, hur de fungerar i praktiken.

    Supersport och stillastående är väl nästa uppdrag för eventmakarna nu då :-)
    /Henke

  14. #74
    GTBOARD.COM
    Namn
    Gustav G
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Huvudstaden
    Jobb
    -
    Inlägg
    6 698

  15. #75
    Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Örebro
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Inlägg
    11 925
    sjukt stor skillnad.
    fast vikten och effekten talar sitt tydliga språk.

    tycker dock bilarna spelar i olika divisioner..
    Veyronen är ju en ren direktörsvagn där man mest är intreserad av att visa att man har mest pengar.
    medans egget är ren svensk kraft utan att fjolla till bilen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •