Bilsnack
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 75 av 76
  1. #61
    eye in the sky
    Namn
    Andreas M
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    10 725
    Måste bara lyfta den här tråden för er som missat Oskar och companys grymma resa till Mongoliet.

    Följd deras grymma blog på Team Detour ? Category ? Blog
    fantastiska bilder och underhållande läsning
    WrapZone.net - Helfoliering, bildekor & solfilm
    Gilla och följ WrapZone på Facebook och Instagram @wrapzone

    An island of reality in this ocean of diarrhoea.

  2. #62
    Registered User
    Namn
    Henrik R
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 769
    Jag får hålla med Andreas här. Bloggen är väl värd att följa, inte bara på grund av den här galna resan i sig. Utan även för att alla tre är riktigt duktiga fotografer och bjuder på grymma bilder!

  3. #63
    JESTEM HARDCOREM
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    maj 2001
    Ort
    norr om byn
    Inlägg
    5 835
    Fler som gör samma grymt häftiga resa:

    Update Your Browser | Facebook

  4. #64
    7,45 BTG med P 964 RS Säråss avatar
    Namn
    Jimmy Särås
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Enköping
    Jobb
    Bilar
    Inlägg
    2 949
    Hade missat denna tråden, kul att se! :-)
    -STERTMAN MOTORSPORT-
    Din Audi, BMW, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen Tuner & Service Verkstad!

  5. #65
    Registered User VonDarkmoors avatar
    Namn
    Alucard Dahlberg
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Stockholm
    Jobb
    Traffic/Partner Coordinator/Campaign Manager på Tailsweep AB
    Inlägg
    8
    Tja alla,

    Har läst igenom tråden, kul med många bra tips då jag och polarna planerar att göra samma resa i år.
    Jag har dock en funderan vad gäller bilvalet, nu är det nämligen en 1.0 L motor som gäller (i värsta fall 1.2, men helst inte) och bilen skall gärna inte kosta mer än 2 st. 10' lappar eller så på sin höjd.
    Jag tar mer än gärna emot tips på vad ni där ute rekommenderar.
    Kör ju helst Japanskt eller Tyskt men är öppen för alla förslag.

    Tack på förhand!
    What we do in Life, Echoes in Eternity...

  6. #66
    Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 280
    Citat Ursprungligen postat av VonDarkmoor Visa inlägg
    Tja alla,

    Har läst igenom tråden, kul med många bra tips då jag och polarna planerar att göra samma resa i år.
    Jag har dock en funderan vad gäller bilvalet, nu är det nämligen en 1.0 L motor som gäller (i värsta fall 1.2, men helst inte) och bilen skall gärna inte kosta mer än 2 st. 10' lappar eller så på sin höjd.
    Jag tar mer än gärna emot tips på vad ni där ute rekommenderar.
    Kör ju helst Japanskt eller Tyskt men är öppen för alla förslag.

    Tack på förhand!
    Fan vad roligt!

    Finns ju inte särskillt många 1.0 att tillgå tyvärr :S

    Suzuki Alto 1.0 - Populär bil i U-länder och borde vara driftsäker?
    Hyundai Atos 1.0 -Extremt ful
    Renault Twingo 1.2 -Skräpbil med dyra delar vad jag hört?
    Renault Clio 1.2 -Renaults bästa bil enligt många.
    Opel Corsa B finns med 1.0 och 1.2 -Enkel och välbeprövad konstruktion. 1.0 Kallas ofta ECO.
    Chevrolet/Daewoo Matiz 1.0 -Vet inget om bilen.
    Opel Agila/Suzuki Wagon R 1.2 -Rymlig och driftsäker vad jag vet.
    Fiat Punto 1.2 -Trevlig bil som jag själv kört en del. Ofta problem med topplockspackning och styrbox.
    Nissan Micra -Finns med 1.0, men är sällsynta. Bra bil med kamkedja.
    Toyota Yaris -Finns med 1.0 är också väldigt sällsynta.
    Hyundai Getz -Finns 2 med 1,1 på blocket. Vet inget om modellen.
    Vw Lupo/Polo -Finns med 1.0, svår att hitta till rätt pris.



    Vilka har jag missat?
    Senast redigerat av Erik den 2015-01-08 klockan 18:49.
    BILSNACK | crew

  7. #67
    Evil Es avatar
    Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Upper East Side
    Inlägg
    4 747
    Har ni ngn rutt? Försök ta reda på vad som är poppis på vägen så ni kan få tag på delar om det skulle behövas.
    Alla som generaliserar är idioter!

  8. #68
    Evil Es avatar
    Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Upper East Side
    Inlägg
    4 747

    Köra bil till Mongoliet

    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg

    Vilka har jag missat?
    Toyota IQ, eller varflr inte Aston Martin Cygnet!?

    Smart twotwo
    Alla som generaliserar är idioter!

  9. #69
    Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 280
    Citat från några som kört tävlingen med Micra 1.0

    “Our Micra was impeccable – apart from the fuel gauge and CV joint, it was fault free for over 15,000 miles. Traditionally, the design life of a car was commonly thought to be 100,000 miles, which our car had on the clock before leaving the UK, never mind being driven over terrain that 4x4 owners would wince at.”
    Students complete epic 10,000 mile challenge to Mongolia in a Nissan Micra
    BILSNACK | crew

  10. #70
    Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 280
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Toyota IQ, eller varflr inte Aston Martin Cygnet!?

    Smart twotwo
    Glöm inte att han skrev '' bilen skall gärna inte kosta mer än 2 st. 10' lappar eller så på sin höjd.''

    BILSNACK | crew

  11. #71
    Registered User VonDarkmoors avatar
    Namn
    Alucard Dahlberg
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Stockholm
    Jobb
    Traffic/Partner Coordinator/Campaign Manager på Tailsweep AB
    Inlägg
    8
    Tack för svaren, skall börja kolla upp dessa genast!

    @Erik W Mycket bra lista, mycket att gå på där!

    @Erik Evil E Vi har faktiskt snackat med en städare på en av polarnas jobb som råkar vara just från Mongoliet och Mekaniker på det och han föreslog just tyskt och japanskt då det är vanligast där och i angränsade länder.
    Men, resan är ju rätt lång och vi skall genom många länder på vägen så det är helt rätt som du säger att vi borde kolla upp hela vägen egentligen.

    Här följer ett kort utkast för rutten;

    Short version:
    Week 1: Reach Turkey through couple of stops in Europe
    Week 2: Turkey and Georgia
    Week 3: Armenia, Azerbaijan, Iran
    Week 4: Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Tajikistan and into Kazahkstan
    Week 5: Kyrgyzstan, Kazahkstan and final stretch to Mongolia
    What we do in Life, Echoes in Eternity...

  12. #72
    Registered User
    Namn
    Christofer H
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    3 059
    VonDarkmoor: Hur ska ni göra med bilen när ni nått Mongolia? Vilka av dessa länder kräver carnige (eller vad det heter) för bilen?

    Fortsätt gärna uppdatera om mera saker. Har själv planer på att göra en "liten" roadtrip med min bil. Dock ingen 1.0L eller liknande men alltid roligt att höra/läsa om folk planer/tankar om liknande saker =)
    Här skulle det kunna stå något vettigt...

  13. #73
    Registered User
    Namn
    Staffan T
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    stockholm
    Jobb
    arbetslös
    Inlägg
    140
    Jag körde i sommras med en Alto ToR.
    "Valde" en Alto mest för priset, fick tag i en för under 5 000. Missade starten och körde i princip rakt igenom Ryssland, inte så spännande kanske. Köpte min första karta i St:Petersburg, en Scania-karta över Ryssland. Andra kartan köpte jag när jag väl var framme i Ulan Bator för hemvägen :P (Inte särskilt begåvat beteende kanske) Hittade genom att ta ut riktning med kompassen på min Iphone samt fråga efter vägen. Rutten du beskrivit ger er väl en fin uppvärmning inför vägkvalitén i Mongoliet, själv upplevde jag en rätt ordentlig omställning så fort jag passerade gränsen (Ryssland/Mongoliet) vilket slet rätt bra på bilen. Jag klarade mig utan att ens använda reservhjulet men underredet tog mycket stryk med bla avslaget avgasrör. Är du snål som mig och kör bilen hem så är det inga problem att laga i Ulan Bator med arrangörens bilmek utan att det kostar för mycket. Jag fick ge en röding för att svetsa tillbaka avgasröret, rikta fälgkanterna (med slägga) samt tvinga tillbaka nån bussning på plats och dra nya sladdar till kylfläkten (trasig termometer eller något så det fick bli en brytare istället).
    Gränskontroller kan ta jättelång tid (i mitt fall upp till 6 h), få pratar engelska och alla andra lever för att tränga sig förbi. Min erfarenhet är att man ska försöka vara på plats på morgonen för att undvika köbildning men det är ingen empirisk undersökning.

    Svarar gärna på fler frågor om du kommer på

  14. #74
    Registered User
    Namn
    Staffan T
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    stockholm
    Jobb
    arbetslös
    Inlägg
    140
    En buffert med cash är också alltid bra att ha, min erfarenhet är att VISA-kort fungerar ibland och ibland inte oavsett vad det står på butiksdörren

  15. #75
    Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 280
    Citat Ursprungligen postat av stakkman Visa inlägg
    Jag körde i sommras med en Alto ToR.
    "Valde" en Alto mest för priset, fick tag i en för under 5 000. Missade starten och körde i princip rakt igenom Ryssland, inte så spännande kanske. Köpte min första karta i St:Petersburg, en Scania-karta över Ryssland. Andra kartan köpte jag när jag väl var framme i Ulan Bator för hemvägen :P (Inte särskilt begåvat beteende kanske) Hittade genom att ta ut riktning med kompassen på min Iphone samt fråga efter vägen. Rutten du beskrivit ger er väl en fin uppvärmning inför vägkvalitén i Mongoliet, själv upplevde jag en rätt ordentlig omställning så fort jag passerade gränsen (Ryssland/Mongoliet) vilket slet rätt bra på bilen. Jag klarade mig utan att ens använda reservhjulet men underredet tog mycket stryk med bla avslaget avgasrör. Är du snål som mig och kör bilen hem så är det inga problem att laga i Ulan Bator med arrangörens bilmek utan att det kostar för mycket. Jag fick ge en röding för att svetsa tillbaka avgasröret, rikta fälgkanterna (med slägga) samt tvinga tillbaka nån bussning på plats och dra nya sladdar till kylfläkten (trasig termometer eller något så det fick bli en brytare istället).
    Gränskontroller kan ta jättelång tid (i mitt fall upp till 6 h), få pratar engelska och alla andra lever för att tränga sig förbi. Min erfarenhet är att man ska försöka vara på plats på morgonen för att undvika köbildning men det är ingen empirisk undersökning.

    Svarar gärna på fler frågor om du kommer på
    Körde du en helt omodifierad Alto mk1?
    BILSNACK | crew

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •