Bilsnack
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 16 till 25 av 25
    1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Citat Ursprungligen postat av andreas_saab Visa inlägg
    behövde köra bilen ca 30min efter man använt den. Men minst samma tid som den varit igång och vissa system kanske inte skulle funka i början...
    Ah, du menar så. Jo, det är ju ett faktum med bränslevärmare. Den drar ström då den står och går, originalmonterad eller ej. Tumregeln är mycket riktigt att värmaren behöver 30 minuter på sig och då måste man köra ungefär 30 minuter för att ladda batteriet.

Jag kommer själv inte upp i några 30 minuter på mina resor från och till jobbet så jag använder batteriladdare någon gång i veckan istället. I höst ska jag nog montera en Calix-laddare så jag får koppla i en enkel motorvärmarsladd istället för att lyfta på huven varje gång det ska laddas.

Dessutom valde jag ett nummer kraftigare värmare för att dra ner på uppvärmningstiden litegrann. 20 minuter är alldeles tillräckligt för mig, i varje fall så länge det inte blir 20 minus ute. Varm kupé och 70 grader i motorn då jag vrider igång. Underbart.

Registered Flusher Alrikssons avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    miljonär
    Citat Ursprungligen postat av Perc Visa inlägg
    Ah, du menar så. Jo, det är ju ett faktum med bränslevärmare. Den drar ström då den står och går, originalmonterad eller ej. Tumregeln är mycket riktigt att värmaren behöver 30 minuter på sig och då måste man köra ungefär 30 minuter för att ladda batteriet.

Jag kommer själv inte upp i några 30 minuter på mina resor från och till jobbet så jag använder batteriladdare någon gång i veckan istället. I höst ska jag nog montera en Calix-laddare så jag får koppla i en enkel motorvärmarsladd istället för att lyfta på huven varje gång det ska laddas.

Dessutom valde jag ett nummer kraftigare värmare för att dra ner på uppvärmningstiden litegrann. 20 minuter är alldeles tillräckligt för mig, i varje fall så länge det inte blir 20 minus ute. Varm kupé och 70 grader i motorn då jag vrider igång. Underbart.
    Det ni talar om kommer som en nyhet för mig, jag har ägt 2 bilar med tillsatsvärmare (V50 2,0d, V70 D5), använt värmaren 2ggr/dag (innan jobbet/efter jobbet) och har en körsträcka på ca 15min enkelväg. på detta vis har bilarna brukats 5 dagar i veckan, ca 3 månader om året Jag har aldrig upplevt att batteriet visat syntom på att ha svag laddning.
    Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Det beror väl också på hur bra batteri man har, och storleken på generatorn. Jag har 140A generator i skodan och även om batteriet förstås inte har en chans att ta emot så stor strömstyrka så innebär det ju t.ex att den laddar bättre på tomgång än en mindre generator gör.

Seat Leon st FR 184 TDI
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2005
    Jobb
    Leg. Sjuksköterska
    Någon mer som har info kring bilen?

Träsktroll
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2006
    Jobb
    Chef
    Lyfter denna gamla tråd istället för att skapa en ny på samma ämne.

Det är så att jag är på jakt efter ny kombi och har då snöat in på Bla Mazda 6 2,2D samt på Passat.
    Jag har provkört båda bilarna och kan bara inte bestämma mig för vilken jag ska välja för båda tilltalar mig på olika plan.

Så i ett desperat försök att få mig att bestämma mig. Vilken av nedan skulle ni säga är det bästa köpet och som håller värdet bäst?

Största skillnaden är automat på passaten och manuell låda på mazdan vilket inte är något problem även om jag kanske helst föredrar automatlåda.

Ska vara till familj med två barn (1 och 3,5 år). Någon långresa per år men annars mest för att handla mat åka till kompisar osv. Ingen pendlarbil alltså.

Mazda 6 2.2 DE Optimum 175 hk | Stockholm

Volkswagen Passat TDI 170 Premium R-Line Prem | Stockholm

Franskbilsfanatiker. typ. zoddris avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    problemlösare, Phoenix Foundation
    Jag tycker ju Mazdan är snyggare.
    Passaten håller väl värdet lite bättre i och med att det är en VW och tja, folk vill ha såna. Hur är det med ägandekostnader, service och sånt? VAG har ju lite rykte om sig att inte vara rädda för att ta betalt, om vi säger så. Jag har noll koll på hur Mazda är på den fronten.

Så öhm.. Jag vet faktiskt inte.

Bonusfråga: känns det som att du behöver en dieselbil om du mest ska köra kortare ärenden? Tänkte att skatten kan ju vara rätt så hög på vissa såna modeller..
    Citat Ursprungligen postat av irc.zatzy.com
    [17:28] <@Wernvall> Emperor2000 har du en rosa kitty tröjja jag kan låna ikväll??
    [17:29] <@Emperor2000> mja en röd

Träsktroll
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2006
    Jobb
    Chef
    Citat Ursprungligen postat av zoddri Visa inlägg
    Jag tycker ju Mazdan är snyggare.
    Passaten håller väl värdet lite bättre i och med att det är en VW och tja, folk vill ha såna. Hur är det med ägandekostnader, service och sånt? VAG har ju lite rykte om sig att inte vara rädda för att ta betalt, om vi säger så. Jag har noll koll på hur Mazda är på den fronten.

Så öhm.. Jag vet faktiskt inte.

Bonusfråga: känns det som att du behöver en dieselbil om du mest ska köra kortare ärenden? Tänkte att skatten kan ju vara rätt så hög på vissa såna modeller..
    Det dräller ju av passater så min teori är väl att den borde gå ner om marknaden blir mättad. Kollar ju förvisso på en R-line så den står sig väl lite bättre. Omöjligt att veta hur det ser ut om 3-5 år när det är dags att byta bil igen i och för sig.

Servicekostnad har jag inte så bra koll på men de har serviceintervall på 2000 mil.

Bonusfråga:
    Nej behöver väl egentligen ingen diesel men skatten är 1600 kr och den drar mindre så tror det jämnar ut sig. Jag gillade dieseln mer än bensinaren.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Märkligt nog så verkar VAG hålla ett bra värde trots att det dräller av dem. Skumt. Mitt i allt kanske det är bra bilar..
    Misstänker de flesta har samma serviceintervall. Har du hittat några bra begtester? vibilägare och liknande sidor brukar ju kunna ha matnyttiga saker.
    Annars är jag ju en hängiven anhängare av att alltid ta det mer udda alternativet bara för att inte vara som de andra

Vad gäller diesel kontra bensin så trodde jag skatten var högre på dessa så då är det ju egentligen inte så stor ekonomisk grej. Tänk bara på att en dieselmotor är lite petigare med att varmköras varje gång så att om resorna bara blir 1-2km åt gången kan det vara värt att tänka på.
    [17:28] <@Wernvall> Emperor2000 har du en rosa kitty tröjja jag kan låna ikväll??

Träsktroll
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2006
    Jobb
    Chef
    hehe ja det måste vara så. Det är väl antagligen bra bilar som sagt men fortfarande lite konstigt tycker jag. Liksom du föredrar jag vanligast det mer udda alternativet så Mazdan är ju mer intressant ur det perspektivet.

Har hittat lite begtester och läst på lite och generellt så är det mesta som testerna anmärker på högt kupéljud för Mazdan. Vilket jag själv märkte när jag provkörde. Jämfört med Passat var det rätt stor skillnad tyckte jag. Oklart om det är något jag kommer störa mig på vid längre körning dock. När jag var yngre så åkte jag runt i en Civic Type-r med BC3 avgas så lite härdad är man ju... men klart man blir ju äldre =)
    Passaten är ju DSG som är största orosmolnet. Nu har denna version DSG6 så det känns ju lite bättre.

Serviceintervallerna skiljer sig åt då VW kör longlife service.
    Passar: 2år/3000mil
    Mazda: 1år/2000 mil

Kostnadsuppgifterna går isär om man jämför vad verkstad här i stockholm säger och vad vibilägare och automotorsport skriver för mazdan.Tror dock att på en treårsperiod /6000 mil så är de ganska lika.

Hur petiga är dieslarna då? Det blir nämligen en del korta resor (lämna dottern på dagis, till affären mm) och det är ca 3 km bort. Sen är det väl kanske närmare milen som vi åker när vi ska hälsa på släktingarna t.ex. samt några längre resor på 6-7 mil.
    Hade helst velat ha en motorvärmare så man kunde slippa kallstarter men det finns ju inte på någon av bilarna jag kollat på.

Är det på den nivån att jag bör kolla på en bensinare istället?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Sen är ju kupéljud väldigt beroende av däcken också. Men visst, Passaten är tyst och trevlig.
    Låter ju nog som att servicen blir rätt så likadan, är ju inte så många mil sist och slutligen.

Det är som svårt att säga hur det är med dieseln. "Grundregeln" är ju att man ska inte köra korta sträckor utan att motorn mår bäst av att få gå varm varje gång den är igång. Det är ju ännu mer aktuellt när de har partikelfilter som måste värmas av avgaserna för att funka som de ska.
    Nu tror jag ju inte det är något större problem att varva korta med långa resor, är väl mer problematiskt om det endast är korta resor hela tiden.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •