Förvirrande med alla olika hastiheter på vägarna...
Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 27
    Trång jävla BMW... snoks avatar
    Namn
    Thomas S
    Reg.datum
    apr 2003
    Jobb
    Skorstensfejartekniker

Förvirrande med alla olika hastiheter på vägarna...

Efter att varit ute på en 130 mil lång semester resa genom Sverige så kan jag konstatera att det är väldigt jobbigt när det ständigt flippar i hastigheter på samma väg utan att det är någon uppenbar skillnad.

Samt att det dyker upp kameror stup i kvarten vilka inte jämt har en hastighetsskylt strax före.

Det är ju psykiskt påfrestande (jag är inte på något sätt nervklen men ni kanske fattar vad jag menar) att inte veta om man just missat att dom av någon outgrundlig anledning precis sänkt från 110>100 eller 90>80 eller 120>110 när kameraskåpet dyker upp.

Iofs kanske detta är lite av ett i-landsproblem, men jag tycker att det mer och mer blir förvirrande att vara ute å köra bil då man lär vara på helspänn och orolig varje gång man möter en kamera.

Bara en reflektion efter roadtripen som jag kände att jag lära dela med mig av.
    Thomas

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Kanske dags att koncentrera sig lite mer på körningen och mindre på allt runt omkring (ljudböcker, musik, telefoner mm, mm )

När hastigheten ändras så skyltas det på båda sidorna om vägen annars är det samma hastighet som innan.

Registered User ei9440s avatar
    Namn
    Patrik E
    Reg.datum
    aug 2006
    30,40,50,60,70,80,90,100,110,120...säger väl allt
    Golf GTI 35 Edition-12

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av ei9440 Visa inlägg
    30,40,50,60,70,80,90,100,110,120...säger väl allt
    Visst är det många men man behöver ju bara hålla reda på den senaste...

saknar dock denna

Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Ragnar
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Tycker det definitivt är värre när det är varierande hastigheter på en och samma sträcka (E6 Halmstad) - det är alltså en "digital" skylt som kan ändras, oftast ligger den på 120 men ibland är det sänkt till 100... Kör den sträckan i princip dagligen i jobbet och rätt ofta på fritiden också, och då blir man ju van vid att det är 120 i 99% av fallen... Och då kan man ge sig fan på att Länsman står där och kontrollerar de få gångerna hastighetshelvetet är sänkt...
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Tycker också det är helt onödigt med allt flipprande, var bättre förr när man hade 70,90,110

Seat Leon st FR 184 TDI
    Namn
    Kristoffer K
    Reg.datum
    nov 2005
    Jobb
    Leg. Sjuksköterska
    Detta är ingen reklam utan något jag använder.
    http://www.dontworry.se/

Har kört förbi säkert 30 kameror utan att de har blinkat, men när de väl gör det så fixar min försäkring det om jag har glömt solskyddet.

Lösningen är enkel. 1 Solskydd 2 http://www.dontworry.se/ 3 kör inte fort där man inte borde (under 70)

Eηdlεss Powεr
    Namn
    Zam E
    Reg.datum
    feb 2010
    Jobb
    Livsnjutare
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Tycker också det är helt onödigt med allt flipprande, var bättre förr när man hade 70,90,110
    Håller med dig, helt och hållet.

Trång jävla BMW... snoks avatar
    Namn
    Thomas S
    Reg.datum
    apr 2003
    Jobb
    Skorstensfejartekniker
    Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI Visa inlägg
    Kanske dags att koncentrera sig lite mer på körningen och mindre på allt runt omkring (ljudböcker, musik, telefoner mm, mm )

När hastigheten ändras så skyltas det på båda sidorna om vägen annars är det samma hastighet som innan.
    Har inga som helst problem att koncentrara mig på körningen.
    Visst skyltas det vid nya hastigheter, men man blir ändå lite fundersam när det dyker upp en kamera vilken hastighet det var jag såg sist.
    Thomas

Go fast or dont go at all Fartgalens avatar
    Namn
    Johan A
    Reg.datum
    apr 2001
    Sluta fjanta, titta på hur vägen ser ut så kan du garanterat välja en lämplig fart. Två skyltar som jag är uppmärksam på vid landvägskörning är varning för utfart och skarp kurva. Är de andra skyltarna till någon hjälp menar ni?
    Skärpning!
    EVERY DAY IS RACE DAY!!

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Jag är också trött på detta flaxande med hastigheten.

Våra normala landsvägar är 100km/h sommartid men ibland blir det 80 eller t.o.m 60 om man passerar någon tätort eller farlig korsning. Oftast kan man gissa sig till hastigheten men det händer ofta att jag närmar mig en kamera och blir osäker om jag missat någon hastighetsskylt. Då blir det till att tvärnita ner till 80 för säkerhets skull. Oftast är ju kamerorna på 80-sträckorna, men inte alltid.

Temporary Allowed
    Namn
    Ronnie Palm
    Reg.datum
    sep 2003
    Håller helt med, om man ser en skylt var 10e minut, så är det lätt att fundera på om det stod 80 - 90 - 100 på den sista man såg... oftast så brukar det ju ordna sig, men jag är helt med på din poäng!
    Turbolagg är en dålig start på dagen....

.
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Varför detta intresse av att titta på skyltar och fartkamror? Om du är ensam på vägen väljer du bara en hastighet som känns lagom. Kan ju vara praktiskt att inte köra mer än 30km/h för fort ioförsej, så du inte blir av med lappen om någon konstapel stoppar dej, men som regel visar ju hastighetsmätaren 5-10% fel oxå, och staten bjuder på ytterligare några km/h, så upp till 35km/h över skyltad hastighet på mätaren är skapligt säkert...

Är du inte ensam på vägen så är det ju bara att följa med övrig trafik...Jag blir betydligt mera iriterad på "fegisar" som bromsar ner till 75km/h (på mätaren = långsammare i verklig fart) på 80 väg före fartkamrorna. Eller sätter farthållaren på knappt 80km/h på 90 vägen som blivit omskyltad till 80, där alla åkte 100+ förut...Sätt farthållaren på 100 i stället, så går det lite drygt 90, och böterna överkomliga, OM kameran blixtrar...men alvarligt talat, hur ofta händer det?!

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av Fartgalen Visa inlägg
    Sluta fjanta, titta på hur vägen ser ut så kan du garanterat välja en lämplig fart. Två skyltar som jag är uppmärksam på vid landvägskörning är varning för utfart och skarp kurva. Är de andra skyltarna till någon hjälp menar ni?
    Skärpning!
    Som om länsman och kameror är överens med vad du tycker är lämpligt

Registered User
    Namn
    Mats A
    Reg.datum
    apr 2005
    Jag tycker också det är jobbigt. Har blitt så illa att fast jag nuförtiden följer hastighetsbegränsningar i bästa mån undviker vägar som har fartkameror, då de är ett stressmoment jag helst slipper.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •