Bilsnack
Resultat 1 till 12 av 12
    Skyldig Brooks pengar Mjolles avatar
    Namn
    Conny N
    Reg.datum
    jul 2003

Tio år på Zatzy...

... tiden går fort!

Vad har jag lärt mig? Bilar är jätteroliga. Det är inte lika jätteroligt att äga skiten alltid. Det läcker, knakar, smäller, skrapar och varenda ljud betyder huvudbry och hål i plånbörsen för mig som inte är superhändig. När det gäller bilar så finns det en sån oerhörd mängd kunskap på forumet att jag nu känner mig rätt bra på bilar. I teorin åtminstone. När det gäller det handgripliga mekandet finns det någon kombination av feghet och tummen-mitt-i-handen-faktor.
    När jag väl köpte en rolig bil med dubbla turbos och 300+ hk så var det skitkul, men också jobbigt. Jag satt som på nålar ofta, oroade mig för missljud. Turboras? 20-25 000 kr. Det vill man inte ha. Och soppakostnaderna sen! Eftersom det var en rolig bil så drog den konstant 1.3 l/milen. Eftersom den drog mycket soppa, körde jag ganska lite - oftast bara till och från jobbet. Då kändes det som en onödigt snabb pendlarbil som inte ens kom upp i arbetstemp på den 10 minuter långa resan.
    Med andra ord - bilar är fantastiska. Det är en känslomässigt underbar hobby, men ibland kanske idén om bilen är roligare än själva ägandet av bilen. Åtminstone för mig.

Jag har lärt mig att inte försöka mäta mig med andra. Det låter kanske konstigt, men när jag började hänga här hade jag väldigt lite pengar. Svårt-att-betala-hyran-ibland-lite. Lyckades ha kvar min bil och hålla den tankad och försäkrad. Fick hjälp av kompisar när det hände något jag inte själv klarade av.
    Men att läsa på Zatzy var inte alltid bra. Många gånger kunde jag bli förbannad på mig själv eller omständigheterna. När jag knappt hade råd att hålla igång en gammal Volvo 480 så snackade folk om RS2or, Cosworths nya BMW eller Volvo T5or och annat kul. Du mättes efter vilken bil du hade, och då kände man sig inte så mycket värd med sin gamla (men rätt snabba) häck.
    Det var köptrådar med vilken stor tv man skulle ha, vilka feta klockor som gällde och så vidare. Sånt sved inombords men det har ju inte med forumet i sig att göra. När jag kommit till den nivån i livet själv så inser jag att.. det ofta är rätt oviktigt. Det är bara prylar. Skulle dock aldrig vilja ha den fattigare tiden av livet ogjord, det var nyttigt.

Folk är högljudda, arroganta, läskiga, otrevliga, småsinta, men även trevliga, humoristiska, generösa och snälla. På Zatzy har jag mött alla aspekter av människor. Folk som faktiskt kan skrämma en med sin arrogans och otrevlighet, och folk som värmer hjärtat med sin osjälviskhet och förmåga att ställa upp för främlingar.

På Zatzy har jag lärt mig en förbannad massa. Om bilar på alla sätt och vis. Lacker, växellådor, motorer, däck, ja allt möjligt. Jag har läst och lärt mig hur man INTE skall renovera badrum och en oerhörd massa andra grejer. Det har gått så långt över åren att när det dyker upp en udda grej här hemma man undrar över så kan frun säga "du kan väl fråga på Zatzy?". Rätt kul.

Forumet är en salig blandning knäppgökar och fanatiker. Det har gått från streetrejsforum till tjänstebilsforum och ibland kan jag sakna den gamla tiden. När jag själv faktiskt hängde nere i hamnen i Malmö och tittade och ibland deltog.

Jag känner att jag vill tacka folk som förgyllt mina tio år på stället. För många att nämna, men vill ändå slänga ut lite namn. Först av allt - SaabJohan. Hur en människa kan ha så mycket detaljerad kunskap om så många olika saker är helt förbluffande.
    Sen alla grundare och admins, för allt jobb ni gör. Alla timmar ni lägger ner på detta, en rejäl applåd till er. Sist så finns det en väldig massa folk som jag haft samtal med, träffat och trivts bra med över åren. Skåningar, Stockholmare, Västkustbor, Östgötar, en och annan lackgalen Norrlänning... Där går jag under devisen "ingen nämnd, ingen glömd". Men jag vill ändå tacka KTL och Besserwisser, två personer jag haft en... "dynamisk" relation med över åren. Oavsett om vi hållit med varandra eller inte så skulle jag absolut inte vilja se er försvinna från forumet. Ni tillför så mycket, rör runt i grytan. Och det behövs.

Tack för en massa skratt, jag hoppas på tio år till!

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Jag tackar med ögonbrynen i ryan, och håller med dig i det du skrev. Det var ett mycket bra och fint inlägg.

För egen del så hänger jag på en radda olika forum, med väldigt olika inriktning om man säger så. Jag gör det för att det kan vara ett trevligt tidsfördriv under långa jobbturer, eller bara för att slå ihjäl tid hemma på ännu längre ledigheter. Eller så gör jag det för att lära andra mer, hjälpa dem in på en bättre väg med olika problem eller för att visa dem till med kunskap i saken. I andra fall gör jag det mest för att det är intressant att diskutera vissa saker med andra och se hur olika folk kan uppfatta och tycka om olika saker. Och jag har själv lärt mig en hel del på alla dessa olika forum, om både människor och olika sakfrågor.

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Väl och fint skrivet!
    BILSNACK | crew

Registered User Q-bones avatar
    Namn
    Martin Svensson
    Reg.datum
    apr 2005
    Väl skrivet! Namn jag skulle vilja tillägga som tyvärr inte finns kvar på forumet, Imolarot och Kleiv. Saknar dom!
    Nu skriver jag om ett ämne jag inte har en susning om...

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Chris O
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Q-bone Visa inlägg
    Väl skrivet! Namn jag skulle vilja tillägga som tyvärr inte finns kvar på forumet, Imolarot och Kleiv. Saknar dom!
    Likaså Supra
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Citat Ursprungligen postat av Q-bone Visa inlägg
    Får nog lov att hålla med.

Jag får fortfarande mail, pm och ibland sms om frågor på intressanta gamla trådar. Några helt utan tanke på att tiden har gått. Senast var någon som vill låna en biltransport som jag hade för ja just säkert 8 år sedan =)

Zazty har inte alltid haft det största medlemstalet men sannolikt de mest intressanta trådarna.
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Daniel H
    Reg.datum
    jul 2002
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Likaså Supra
    Ja, för att peka på en enskild sak som till stor del gjort att detta forum dog var när han bannades.

Skyldig Brooks pengar Mjolles avatar
    Namn
    Conny N
    Reg.datum
    jul 2003

Pour one for the homies.

Skämt åsido, en hel del färgstarka karaktärer har försvunnit över åren. Det är tråkigt i många fall. Jag vet själv med mig att jag kan brusa upp mer än nödvändigt och komma i bråk emellanåt, men likväl är det synd om folk väljer att lämna forumet. Trist, men man kanske kan hoppas på en storslagen comeback senare för dem?

Högvarvig
    Namn
    Andreas G
    Reg.datum
    feb 2004
    Jobb
    entreprenör
    Strax 10 år för mig också.

Känner igen mig, i mycket av de du skriver.

Tänk om det fanns en räknare som hade koll på hur många ggr man tittat in på sajten..
    I år firar jag 10 år på zatzy. Hela året!

Snoball CCs avatar
    Namn
    Carl Cardell
    Reg.datum
    okt 2001
    Trevligt skrivet! lite kärlek på zatzy forumet skadar aldrig
    Facebook

Svensk Byggradio AB - När du behöver hyra eller köpa komradio

Saknar SUPRA och SUPRAN John Does avatar
    Namn
    John G
    Reg.datum
    jan 2003
    Jobb
    sliter
    Ser att jag missat mitt eget 10 års jubileum, turligt nog lyckades du nämna mycket av dom saker man själv reflekterat över genom åren, man kan inte låta bli att känna sig nostalgisk. Mycket vackert skrivet Conny!

Och som många nämnt, otroligt tråkigt att många av dom gamla rävarna försvunnit.
    If you are rich you buy things that impress you. If you are not you buy things to impress other people.-Steve McQueen
    Nightrun 2005 / 2006 / 2007 | BMW 520d -2015

Registered User
    Namn
    sven s
    Reg.datum
    dec 2012
    Spännande. Kul med lite historia

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg