Bilsnack
Sidan 4 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 46 till 60 av 95
    Registered User
    Namn
    Tobias P
    Reg.datum
    aug 2013
    Citat Ursprungligen postat av Kristofer Visa inlägg
    Bilförsäljaren kan INTE erbjuda dig någon försäkring som gäller för godstransport!! Endast IF som gäller där.

Leasing är inget man använder sig av på lätta lastbilar då du kan dra hela momsen på dessa. Saknar du kontantinsats kan du momsfinansiera bilen.

Rädd för lån? Jadu en leasing är inget du bara kan säga upp, dom kommer vilja ha sina pengar oavsett. Bara skåpbilar och personbilar är föremål för leasing då du kan dra halva momsen.

Med tanke på dina kunskaper om branschen skulle jag sprungit åt andra hållet i dina skor. Du kommer ha mer pengar och fritid om du tar ett jobb på ICA, och det gäller generellt för budbranschen.
    Finns liksom inga pengar att tjäna, endast hårt arbete.

Asså grabbar...lite väl negativt här nu tycker jag...finns liksom inga pengar att tjäna, endast hårt arbete? Hmm är det därför det finns typ en miljard åkerier som tjänar pengar? ...Verkar som om ni old school gubbar har misslyckats...

Kan jag köra in 75.000-80.000 i månaden brutto så blir det nog en slant över varje månad...är inte blyg för att jobba hårt..har jag gjort hela livet så det blir som vanligt!

Så du visste allt om branschen när du starta? Man lär sig medans man lever förfan!

Ne positive thinking säger jag! Våga testa! Skål förfan!

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009

"Egen åkare" avtal med Budfirmor?

Utan att på något vis försöka vara oförskämd verkar du ganska ung och oerfaren. Trots din iver att köra eget (en iver du absolut ska ta tillvara på) skulle jag mycket noga lyssna på de som har erfarenhet från branschen. Åkeribranschen lever ett besvärligt liv, är enormt konkurrensutsatt och finns något annat du är bra på eller funderat på som yrke / egen företagare skulle jag ta mig en allvarlig funderare på åt vilket håll jag skulle gå.

Med vänlig hälsning, E

Registered User
    Namn
    Tobias P
    Reg.datum
    aug 2013
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Utan att på något vis försöka vara oförskämd verkar du ganska ung och oerfaren. Trots din iver att köra eget (en iver du absolut ska ta tillvara på) skulle jag mycket noga lyssna på de som har erfarenhet från branschen. Åkeribranschen lever ett besvärligt liv, är enormt konkurrensutsatt och finns något annat du är bra på eller funderat på som yrke / egen företagare skulle jag ta mig en allvarlig funderare på åt vilket håll jag skulle gå.

Med vänlig hälsning, E

Jag är 29 år...när jag starta den här tråden fick jag många bra tips och
    Uppmuntran och folk som har polare som kör åt samma central som jag har erbjudande ifrån..o dom går de bra för!
    Men sen är det bara massa gamla bittra gubbar som skriver ååå fyfan hatar transportbranschen blabla värsta som finns blabla...bara skit alltihop finns inga pengar o tjäna..har svårt att se de som råd! Så tack tack o hejhej!

Livsnjutare Dee_catis avatar
    Namn
    Anders W
    Reg.datum
    feb 2002
    Det kan ju inte gå annat än åt helvete och det enda du riskerar är en liten skuld i värsta fall om du måste sälja med förlust. Man vet ju inte förrän man har testat, sen är det jäkligt bra att höra olika inputs på det hela.
    Utför allt inom bygg i Mälardalen, pm:a vid intresse.

Entreprenör NiKeMaNs avatar
    Namn
    Niklas Johansson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    IT-tekniker / Marknadsförare / Månskensbonde
    Citat Ursprungligen postat av Wannabetta Visa inlägg
    Jag är 29 år...när jag starta den här tråden fick jag många bra tips och
    Uppmuntran och folk som har polare som kör åt samma central som jag har erbjudande ifrån..o dom går de bra för!
    Men sen är det bara massa gamla bittra gubbar som skriver ååå fyfan hatar transportbranschen blabla värsta som finns blabla...bara skit alltihop finns inga pengar o tjäna..har svårt att se de som råd! Så tack tack o hejhej!
    EN enda person har skrivit att det är vettigt... Resten avråder dig.

Jag som nyss har kommit ifrån transportbranschen (drivit taxiåkeri i en mindre stad) följer dom andras linje. Det är ett riktigt jävla slit för pengarna - och det är OERHÖRT svårt att få pengar över. "Spring åt andra hållet" som någon skrev.
    /// Niklas Johansson

Probably written from the best devices in the world.

Registered User
    Namn
    Johan Hellström
    Reg.datum
    jun 2011

Sv: "Egen åkare" avtal med Budfirmor?

Du säger att det finns miljoner åkeri, det är nog en smula överdrivet men tanken slog dig inte att ju fler det finns desto hådare konkurrens? Ta sedan med i beräkningarna att det finns öststatarna som kör typ gratis. Du har inte sett att det den senaste tiden har dukat under rätt många åkerier? Din timlön kommer att suga, att du ska dra in 80kkr på en skåpbil är föga troligt. Du kanske uppfattar det som att man är sur å grinig med det är tyvärr så att det är verkligheten. Om du är så kåt på att köra bil så e det la bara å köra men du kommer som sagt få jobba hårt för skit pengar. Jag kör fortfarande lastbil då som anställd och inte under transport utan under byggnads där det änsålänge är helt okay. Lycka till

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Jag har varit i budbranschen i 5 år och träffat oerhört många likasinnade på både DHL, Budcompaniett, Bring, Jetpack, ASA, PEX m.fl.

Jag känner folk som kör eget i ASA och en annan som kört för PEX samt en i släkten som ägt ett av bolagen jag nyss nämnde.

Varken jag själv eller någon av de jag träffat eller känner kan se något positivt alls i den branschen! Vinstmarginalen är oerhört låg och stressen oerhört hög.

Det gäller att våga satsa trots alla varningar så jag tycker du ska gå din egen väg men se till att ha stenkoll på vad du ger dig in i.
    BILSNACK | crew

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Citat Ursprungligen postat av NiKeMaN Visa inlägg
    EN enda person har skrivit att det är vettigt... Resten avråder dig.

Jag som nyss har kommit ifrån transportbranschen (drivit taxiåkeri i en mindre stad) följer dom andras linje. Det är ett riktigt jävla slit för pengarna - och det är OERHÖRT svårt att få pengar över. "Spring åt andra hållet" som någon skrev.
    så här såg det ut förra året.. på 2st bilar 1anställd+ägaren enskild firma.
    vill inte gå ut med namn på firman
    då det är en enskild firma tyvärr säger det inte så mycket då det är rätt stora spann =)
    och det inte står något om vinst.
    dessutom så har ägare till firmor såna att dom gärna skönmålar sina företag.
    så man får nog inget 100% svar när man frågar.

Omsättningsintervall

2012 1 000 000 - 4 999 000
    2011 1 000 000 - 4 999 000
    2010 1 000 000 - 4 999 000
    2009 1 000 000 - 4 999 000
    2008 500 000 - 999 000

Entreprenör NiKeMaNs avatar
    Namn
    Niklas Johansson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    IT-tekniker / Marknadsförare / Månskensbonde
    Precis som du säger så säger siffrorna ovan ingenting. Om din vän omsätter 1.2 miljoner med två löner och två fordon så lär det aldrig gå runt. Omsätter han istället 4.8 miljoner (yeah troligt) så gör han ju en riktig kalasaffär.
    /// Niklas Johansson

Probably written from the best devices in the world.

no show no go
    Namn
    Diego S
    Reg.datum
    apr 2001
    Om/när du en dag vill sälja budkontraktet,hur mycket köper Jetpak tillbaka det för?

Kolla även upp ifall du får ha egna kunder samtidigt som du kör åt jetpak..

Registered User
    Namn
    Tobias P
    Reg.datum
    aug 2013
    Citat Ursprungligen postat av d i e g o Visa inlägg
    Om/när du en dag vill sälja budkontraktet,hur mycket köper Jetpak tillbaka det för?

Kolla även upp ifall du får ha egna kunder samtidigt som du kör åt jetpak..

Vadå sälja budkontraket? Jag skriver på ett avtal personligen, med 6 månaders uppsägningstid..
    Jag kan självklart inte sälja det vidare till någon annan?

Cheers

Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Stefan Gustafsson
    Reg.datum
    apr 2003
    Lägg gärna upp din budget för kommande 2 åren och din plan. Då kan jag ge dig riktiga råd som du sen får kalla gubbiga eller smarta.

Tjäna pengar gör man inte av hårt slit, det gör man i rätt branch och med hårt slit. Vinstmarginalerna är obefintliga i din tilltänkta branch. Räkna med att du behöver ha 50k kvar när alla utgifter förutom dina egna är dragna för att överleva.
    Senast redigerat av brillko den 2013-08-18 klockan 09:29.
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Problemet i transportbranschen är väl att enda konkurrensfördelen man har är priset. Kunden struntar i om du är tredje ägaren på en bucklig Fiat Ducato eller om du har en splitterny leasad Sprinter med stora sexan och alla kryddor, huvudsaken är att du levererar så billigt som möjligt.

Själv tycker jag det är trist att vägarna är fulla av gamla rackliga lastbilar från polen och ryssland när löneskillnaden mot en skandinavisk chaufför ändå bara påverkar t.ex. en fryspizza med ett par cent om ens det.

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Citat Ursprungligen postat av brillko Visa inlägg
    Lägg gärna upp din budget för kommande 2 åren och din plan. Då kan jag ge dig riktiga råd som du sen får kalla gubbiga eller smarta.

Tjäna pengar gör man inte av hårt slit, det gör man i rätt branch och med hårt slit. Vinstmarginalerna är obefintliga i din tilltänkta branch. Räkna med att du behöver ha 50k kvar när alla utgifter förutom dina egna är dragna för att överleva.
    låter bra märkligt. vet jhu vad jag får in på mina skolkörningar och jag betvivlar att det blir 50k kvar varje månad nu rullar inte min buss så jättemycket
    på vardagarna kanske går åt 250-350liter diesel i veckan
    visst min chef har inte blivit rik men samtidigt bevivlar jag att han gör något gratis.

tror vi får 670K varje år uppdelat på 555timmar 178dagar

nu är detta enbart på min skolkörning kör annat oxå och vi har 2bussar som rullar rätt mycket men det ska endå bära upp min lön varje månad

det är en viss skillnad att se allt på att man sak bli miljonär eller få en lön varje månad som man överlever på.

i min värld är det viktigaste att man har en skälig summa att leva för varje månad. inte hur mycket pengar man har sitter på banken.

no show no go
    Namn
    Diego S
    Reg.datum
    apr 2001
    Vadå sälja budkontraket? Jag skriver på ett avtal personligen, med 6 månaders uppsägningstid..
    Jag kan självklart inte sälja det vidare till någon annan?

Cheers
    Om du en dag bestämmer dig för att sluta så förlorar du dina 115tkr? Du får ingenting tillbaka?

/Mvh f.d egen åkare(i 4år)

Minst 3 år gammal bil va ja tvungen o ha och dom tar 115 lakan för utbildningar och kurser och stripning o lackering av bilen. + att dom tar 32 procent av det ja kör in..

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •