Ursprungligen postat av
joe
Säkert finns det bra folk på riddermark, säkert även fina bilar men även hos mig så ringde diverse varningsklockor när jag och min sambo var där och kollade på bil. Vi skulle byta våran Golv GTI mot en V70II T5 som stod hos dem i ett hyffsat skick. Efter en del chittchattande med säljaren så började jag förstå vad snubben gick för. Han kunde inte svara mig på någonting i teknisk väg, (gällande motor, förbrukning, fördel/nackdel olika motoralternativ etc), han kunde inte redogöra för olika utrustningspaket, han kunde heller inte ge mig någon feedback på en annan bil i hallen som skulle kunna matcha våra önskemål. Simpla saker som vem som helst ur detta forum skulle tycka vara helt rimliga och ganska roliga saker att diskutera när det gäller bilaffärer.
Detta beteende fick mig i alla fall att börja gräva lite i bilförsäljaryrket, och jag insåg på ju fler bilfirmor jag besökte att de flesta av självaste säljarna som står och ska kränga bilar till vanliga svenssons utan nån vidare kunskap om begagnade bilar, generellt sett har extremt dålig koll på bilar överlag bortsett från vilka bilar som är på kampanj och annat smörj för att få bilen såld. Bl.a så köpte vi till slut en Audi A4 B8, denna skulle fås med sommar och vinterhjul, och jag bad att få se på vinterhjulen innan affären blev av. Det var ett par gamla hakka 5or med helt blankslitna dubbar (helt släta). Jag konfronterade säljaren och frågade honom vad jag ska med dessa till då dubbarna är helt verkningslösa, denna fantastiska säljare bad mig då tänka på att det faktiskt var ett Nokian kvalitétsdäck och på dyrare däck så åker dubbarna ner i marken med hjälp av bilens tyngd...
Jag har själv varit inne på att byta karriär och försöka mig på att sälja lite bilar för att bilar är bland det roligaste jag vet, så jag fick för mig en dag att ringa till självaste Riddermark för att få veta vad som drivit denne till att starta sin verksamhet och fick det enkla svaret: "Jag har aldrig brytt mig ett dugg om bilar, jag har aldrig varit intresserad utav bilar och jag kan inte speciellt mycket om bilar, jag startade enbart för att bygga upp ett vinstdrivande bolag och min målsättning är att bli störst i norden"
Om den inställningen genomsyrar hans verksamhet så finns det ju ett ganska obetydligt intresse i de att objekten som man saluför ska ha en genomgående god historik och ett hållbart ägande över tid, men sålänge man har såna mängder och lyckas köpa in alla Sveriges slutkörda tjänstebilar med hyffsade marginaler så antar jag att det är en bra business.
Jag förstår att det finns jättebra säljare där ute med ett stort bilintresse och mycket kunskap, jag vill inte trampa Er på tårna. Tänkte bara dela med mig lite av min spaning!
Nu blev det ett sidospår, men jag är beredd att skriva under på TS känsla kring Riddermark bil i Järfälla. Köp din bil någon annanstans.