Bilsnack
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 40
    Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Ragnar
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Jag skulle definitivt kunna tänka mig att åka runt i en nytillverkad BMW E30, istället för en modern hatchback.

.
    Där sa du allt något, en nytillverkad 335iM e30 skulle inte skada mig direkt, annat än i plånboken.
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Dä, alternativt Titta
    Namn
    Michael Q
    Reg.datum
    jun 2004
    Jag hittar ingen snyggare kaross än Porsche 924. Så ja. Men.. jag får nog göra det själv Motorn är egentligen bra. Bara lite klen effekt. Dom brukar tåla ungdomars massaker-körning (undertrimmad eller möjligen överdimensionerad). I övrigt är drivlinan inte bra och hjullagren är för klena. Jag vill ha en bil som tål svenska potthål. Jag körde ju sönder ena stabilisatorstaget på potthålen vid Bromma flygfält - i laglig hastighet då. Volvo XC70 verkar vara byggd för svenska vägar. Så hjulupphängning från den kanske. 300 hästars M3-motor? Med kardan. Tyvärr kommer den fina viktfördelningen 50/50 förstöras.. Krocksäkerheten är knappast bra - särskilt inte på dagens vägar när många bilar har ram i höjd med Porschens sidorutor. Så en långslagigare hjulupphängning med högre markfrigång skulle vara bra. Jag blev hembjuden till några som bodde i skogen och bilen slickade mittsträngen
    Plan A var att snacka istället. Plan B var att flytta.
    Plan C var att finta. Plan D är att springa.

Granada rules
    Namn
    Jörgen ,
    Reg.datum
    nov 2002
    tittat igenom denna tråd,, detta är ju typ det vi bilbyggare gör ju,, vi tar en äldre bil och bygger om allt vi kan för att den ska bli bättre

så ärligt talat vill man ha en golf 1 med nyare grejjor bygger man ju det redan idag
    självklart finns det ju de som är lata,, men då är det ju bara å lejja nån bygga

.
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    En nytillverkad Duett med turbodiesel, överväxel och lite bättre ljudisolering vore ju både roligare och mer praktisk än valfri ny apambulans. Men vill man ha en blir det nog till att bygga en själv. Då blir den ju dessutom skattebefriad, så det är ju ännu bättre!

Dä, alternativt Titta
    Namn
    Michael Q
    Reg.datum
    jun 2004
    Citat Ursprungligen postat av granadadr Visa inlägg
    men då är det ju bara å lejja nån bygga
    Realistiskt så lär jag betala någon konsult som har gjort liknande saker tidigare, som kan komma och berätta om det jag tänker (och visar) kommer funka eller hålla. När den dagen kommer. Enda bilmotorn jag skruvat med är 924:an och enda bilen jag byggt om blev en folkrace-99:a

Inom överskådlig tid har jag inte ambitionen att bli bilbyggare men vem vet? I en avlägsen framtid kanske jag har lärt mig allt om camber och tändkurvor och vill sätta ihop något spektakulärt. Jag är intresserad av design också. Att modifiera en bil är ju inte detsamma som att helrenovera en från grunden som många gör här.

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Chris O
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    VW Golf GTI Mk1 med kaross i kolfiber alt åtminstone helgalvad, modern motor och inredning i material av modern klass. Vore underbart.
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    VW Golf GTI Mk1 med kaross i kolfiber alt åtminstone helgalvad, modern motor och inredning i material av modern klass. Vore underbart.
    Det går utmärkt, eller gick fram till för några år sen. Problemet är att du måste flytta till sydafrika först. Golf Citi hette den, en Mk1:a som ansiktslyfts lite försiktigt och fått moderna (nåja) motorer från VW:s lagerhyllor och inredning från diverse Polo och Fabia och sånt.

imgur: the simple image sharer

Undrar om det är nån som gråimporterat dem till storbritannien. Det är väl inte en helt omöjlig tanke eftersom det är nån som gör just det med gamla hederliga Typ 2:an. Den har iofs vattenkyld radfyra men annars är det den gamla hederliga folkabussen. Den får dom väl sälja tack vare det gamla typgodkännandet från då modellen var aktuell. Undrar om det skulle gå att göra likadant med Citi?

Orsaken till att såna här bilar inte säljs i Europa är förstås krocksäkerhet och sånt. I mindre nogräknade länder finns det massor av gamla konstruktioner, ibland med rent vansinniga förändringar. Här är t.ex Peugeot "RD", tillverkad i Iran. Notera bladfjädrarna och bakaxelklumpen.

imgur: the simple image sharer

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Chris O
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Perc Visa inlägg
    Det går utmärkt, eller gick fram till för några år sen. Problemet är att du måste flytta till sydafrika först. Golf Citi hette den, en Mk1:a som ansiktslyfts lite försiktigt och fått moderna (nåja) motorer från VW:s lagerhyllor och inredning från diverse Polo och Fabia och sånt.
    Jo, jag vet - hade rel långt gångna funderingar på att ta hem en sådan förut, men omständigheter gjorde att det inte blev av. Hade gärna haft en som sagt, riktigt rolig bil. Blir väl att totalrenovera/modernisera en Mk1 själv någon gång framöver istället.
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

Granada rules
    Namn
    Jörgen ,
    Reg.datum
    nov 2002
    Citat Ursprungligen postat av Chaan Visa inlägg
    Realistiskt så lär jag betala någon konsult som har gjort liknande saker tidigare, som kan komma och berätta om det jag tänker (och visar) kommer funka eller hålla. När den dagen kommer. Enda bilmotorn jag skruvat med är 924:an och enda bilen jag byggt om blev en folkrace-99:a

Inom överskådlig tid har jag inte ambitionen att bli bilbyggare men vem vet? I en avlägsen framtid kanske jag har lärt mig allt om camber och tändkurvor och vill sätta ihop något spektakulärt. Jag är intresserad av design också. Att modifiera en bil är ju inte detsamma som att helrenovera en från grunden som många gör här.
    nej det är absolut inte desamma,, dock undrar jag vad du menar med att bygga en bil?? jag modifierar bilar, bygger inte ny ram eller dyl
    men bygger om chassi bromsar osv osv,,

Självklart kan ju inte all bygga om bilar själva,, inget konstigt med det alls tycker jag,

men OM du är sugen på att prova,, så börja lite försiktigt,, man behöver inte kunna allt på en gång
    köp SFRO bilbyggar handbok

Dä, alternativt Titta
    Namn
    Michael Q
    Reg.datum
    jun 2004
    Citat Ursprungligen postat av granadadr Visa inlägg
    dock undrar jag vad du menar med att bygga en bil??
    Ja i framtiden borde det gå att få en bil som har
    *Tre sitsar
    *1000 hk
    *Låga utsläpp
    *Inte är totalt livsfarlig
    *Linjeskön
    *Kostar 1 miljon
    *Går att byta delar på själv

Nån kommer säkert göra det. Ibland när jag tycker jag har bra idéer så kommer det ut i media strax efteråt

In Flames DropCores avatar
    Namn
    Daniel Borg
    Reg.datum
    aug 2002
    Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg
    men förstå vilken Deal man skulle göra köpa en helt ny 240 med B230F idag och man vet att man har en bil som håller minst 50.000mil innan det börjar strula vid 90.000mil kanske man behöver byta bil. förutsatt att man har rätt rostskydd och allt från början.

några sånna bilar gör dom ej idag. vid 20.000mil så är dom bara skit och kostar mer än nypris att laga.

synd att 240 suger att åka i men roligare bil att köra på vintern är svårt att hitta =)
    Många mil man gjorde i min 245turbo vintertid. inte många bilar man törs vika ut i över 130 på sladd men den var stadig som aset även i dom farterna på sladd =) inte många som var nöjda när man råkade vika in efter omkörningar på full rattutslag =)
    Skulle nog inte bli någon vidare bra deal. Inte särskilt lönsamt för Volvo (eller någon annan tillverkare) att bygga bilar som går 90k mil.
    Selly: baseboll träd
    GT/E: Fan, jag som alltid undrat vad basebollar kommer ifrån =oD

Registered User
    Namn
    Janne .S
    Reg.datum
    nov 2004
    Såg en orange urquattro igår med släpkärra med ett par fyrhjulingar på mellan götet o trollhättan.

Tänkte för mig själv... " fan att inte audi fortfarande tillverkar dem".
    Kör tjeckisk låda.

.
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Citat Ursprungligen postat av DropCore Visa inlägg
    Skulle nog inte bli någon vidare bra deal. Inte särskilt lönsamt för Volvo (eller någon annan tillverkare) att bygga bilar som går 90k mil.
    Vilken bil håller inte 90 000mil om man sköter servis och underhåll och rosten inte tar dom? Skulle väll vara bilar med DSG-låda eller motsvarande som blir olönsamt att laga när bilarna börjar bli lite till åren. Bekymmret är väll snarare att folk slutar bry sej om bilarna i samma takt som värdet går ner på dom, och därför dör dom till slut.

Registered Flusher
    Namn
    Alrik Palrik
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    miljonär
    jag har för mig att Volvo byggde ihop en 240 för några år sedan med överblivna delar, början av 00-talet typ. inte samma sak som att bygga en "ny" bil men ändå lite fräckt.
    Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

Registered User
    Namn
    Anders P
    Reg.datum
    nov 2008
    Tror inte det fungerar, det skulle bli en liten kufig konservativ kundskara samt några hipsters som en gång läst om något som kallades 240 i Alex Schulmans blogg som skulle köpa dessa men inte mer. Folk i allmänhet vill ha en "ny" bil som smälter in perfekt bland dagens bilar, skulle man komma med en 240 syns man för tydligt samt att den är stenålders, även om den är utrustad med en 2013 års V70-inredning.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •