Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 20
    Ljuger allt som oftast... Colamanges avatar
    Namn
    Kristian A
    Reg.datum
    apr 2005

oljefyllt element i garaget?

Jag behöver värma mitt garage i vinter till 10-15 grader. Jag tänkte köpa ett oljefyllt element på biltema, men i instruktionsboken står det "endast för tillfälligt inomhusbruk". vad menas med det? klarar det inte att stå och värma en längre tid? kommer det att börja brinna? nån som har någon erfarenhet av detta och hur ska jag tolka texten?

Big Fat Zatzy User
    Namn
    Christoffer R
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    Överlever
    Kan du slänga in en länk till elementet?

Köper du ett element som är gjort för fast installation så kommer det klara sig.
    "There is no substitute for cubic-inches"

Namn
    Kristian A
    Reg.datum
    apr 2005
    elementet

Oljefyllt element - Biltema

instruktionsboken.

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/44-860_man.pdf

ja jag skulle ju kunna köpa ett för fast installation, men jag tänkte att det kunde vara smidigt med ett som jag kunde flytta på och kanske använda i huset också.

Livsnjutare Dee_catis avatar
    Namn
    Anders W
    Reg.datum
    feb 2002
    Jag har ett sådant fast från Jula och det underhållsvärmer en friggebod med badrum i sommarstugan på vintern och det är inga konstigheter. Vet inte varför de har valt att skriva så, och vad räknas som tillfälligt? 5 minuter, 1 timme, 3 dagar, 5 månvarv? Nej, de får nog precisera sig lite om de vill friskriva sig från eventuella skadeverkningar som det känns som att de har gjort...
    Utför allt inom bygg i Mälardalen, pm:a vid intresse.

,,,,, .-.´____ glemmys avatar
    Namn
    Markus H
    Reg.datum
    jul 2004
    Jobb
    ingenjör
    Då det står under elanslutning så är det kanske för att elementet inte ska installeras fast.
    electric shock!! vadå tjock?!

Namn
    Kristian A
    Reg.datum
    apr 2005
    Ok då får det bli ett sånt i vinter. Kan ju inte vara någon fara om man ställer det någorlunda fritt. Tack för hjälpen

Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Stefan Gustafsson
    Reg.datum
    apr 2003
    Ha en trevlig elräkning i vinter ,)
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

Registered User
    Namn
    Niklas
    Reg.datum
    jan 2008
    Citat Ursprungligen postat av brillko Visa inlägg
    Ha en trevlig elräkning i vinter ,)
    Haha verkligen din elräkning kommer inte bli nådig..

Minns i min gamla lägenhet där det bara vara 15C på vintern. Tröttnade och köpte ett oljeelement modell stor. Satte på max innan jag skulle sova vaknade upp och trodde jag var på Hawaii. +30C i lägenheten... Trodde inte det skulle vara så effektivt när det ändå var 45kvm som skulle värmas upp... Någon månad senare kom elräkningen från hell

Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Daniel H
    Reg.datum
    jul 2002
    Lyfter en äldre tråd. Tips på element om man vill hålla ett isolerat 50m2 garage på rätt sida nollstrecket. Ska man ha ett mindre oljefyllt element som går kortare stunder med timer eller liknande?

Registered User
    Namn
    Henrik L
    Reg.datum
    jan 2011
    Googla på frostvakt.
    Det är som ett vanligt element men termostaten går ända ner till +5 grader.

Men 50 kvadrat? Det är ganska så stort. Kanske en billig värmepump från Jula, Rusta eller liknande i stället för vanliga element.

Mustang driver JBAs avatar
    Namn
    Jonas A
    Reg.datum
    maj 2002
    Varför oljefyllda element?
    Hade satsat på en billig värmepump för en såpass stor lokal!
    Ford Mustang -70 Convertible
    Garaget

Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Daniel H
    Reg.datum
    jul 2002
    Det är ju den eviga frågan med diffusionsspärr. Jag ha det i väggarna och det är då mindre bra med värmeväxlingar vad jag förstått. Vet iofs inte om det blir så stora växlingar mellan ute- och innertemperatur när det är kallt ute så kanske fungerar att ha det ouppvärmt också. Det är väl mest att det är behagligt med plusgrader samt att det är bra om man ska ha färg och liknande som inte ska frysa.

Det kanske är mest rimligt med en liten luft/luft, men skulle varit smidigt med element. Kanske blir dyrt med elelement till 5 grader.
    Tack för tipset om frostvakt.

Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Svante P
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Earning Money
    Ska dra in värme i mitt nybyggda garage som är 58m2, isolerade vinden idag så nu är allt klart. Jag har därför kollat runt på en hel del värmepumpar och hört med installatörer och konsumenter samt div forum, så för mig blir det en Panasonic NE9PKE då den har fått bra betyg från både tester och konsumenter. Installerad och klar för mig blir det 12.000kr med rot och exkl skydd för utomhusdel.

En hel del mer än ett element, men även mycket lägre elkostnader och intjänat efter x år. Fördelen med den där är att den kan köra underhållsvärme, vart förvånad över hur få av dem mindre modellerna som klarade det.

En annan sak om du ska köra element för ett garage på 50m2, har du 5 grader vid elementet så har du det inte i resten av garaget. Kan vara värt att tänka på att du därför behöver flera element och genast stiger kostnaden.
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

Registered User Halvordssons avatar
    Namn
    Aldrich Ames
    Reg.datum
    aug 2005
    Farsan har ca 60m2 isolerat garage som han hållt frostfritt i några år nu med JULA:s billigaste luftvärmepump - fungerar hur bra som helst trots att den är billig i inköp samt att den går väldigt mycket billigare än valfritt elelement då han tidigare använde just det för att hålla temperaturen på rätt sida nollan men då sved det oxå i plånkan.

Väljer man då att kosta på det lite och skaffa någon av marknadens bästa luftvärmepumpar så lär det bli ännu bättre!
    Chevrolet BelAir 57
    Audi A4 B7 2.0 TDI 2008

In Flames DropCores avatar
    Namn
    Daniel Borg
    Reg.datum
    aug 2002
    Jag kapar den här tråden lite..
    Har nyligen införskaffat ett hus, med tillhörande gäststuga.
    Gäststugan används idag endast för att förvara diverse saker som lär hållas frostfritt.
    Skulle tippa på att gäststugan är kring 10 kvm. Den har inget vatten eller avlopp indraget.

Det finns idag ett el-element som håller stugan varm, men hur varmt ska man ställa det? Ställer jag elementet på +5 grader, så borde det ju bli kallare än så närmast dörren tex. Det beror såklart på hur väl isolerat det är...
    Selly: baseboll träd
    GT/E: Fan, jag som alltid undrat vad basebollar kommer ifrån =oD

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •