Sony Xperia Z/Z1-tråden - Sidan 4
Bilsnack
Sidan 4 av 13 FörstaFörsta 1234567891011 ... SistaSista
Resultat 46 till 60 av 187
    Kvalité är inte fel!
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    jun 2002
    använd airdroid istället för sonys skitprog samt vanliga filhanteraren i windows för att flytta filer.

med minneskort i kan du välja om telefonen ska läsas som mediaenhet eller minnesenhet, i det senaste läget så kan ej telefonminnet läsas utan bara minneskortet.
    - Impossible isn´t a fact, it´s an opinion! -

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av NiKeMaN Visa inlägg
    Lite intressant att se hur dålig andrahandsmarknad det är för använda Andoridlurar... En begagnad iPhone säljer man på några få dagar. Men en Sony Xperia Z1 verkar osäljbar... Haha. Ja jälvar
    Försöker du själv sälja din XZ1 redan, bara efter att ha haft den en vecka eller vad det nu är?

Varför det, och vad hade du tänkt dig att testa för lur nu i så fall?

Entreprenör NiKeMaNs avatar
    Namn
    Niklas Johansson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    IT-tekniker / Marknadsförare / Månskensbonde
    Citat Ursprungligen postat av KTL Visa inlägg
    Försöker du själv sälja din XZ1 redan, bara efter att ha haft den en vecka eller vad det nu är?

Varför det, och vad hade du tänkt dig att testa för lur nu i så fall?
    Stämmer bra det. Jag vet inte om det är så att denna Android-lur är så förbaskat dålig som jag uppfattar det - eller om det är jag som är efterbliven och ootroligt kräsen. Men min Sony Xperia Z1 har INGEN fördel jämfört med min iPhone. INGEN.

Om vi jämför skärmarna: iPhonen har en otroligt skarp och ljusstark skärm med full view-angel. Sonyns skärm upplever jag som "blaskig". Urvattnade färger. Ibland ganska ljusstark och ibland otroligt svag beroende på omgivningsljus. Detta fenomen får jag aldrig uppleva lika starkt på min iPhone. Dessutom blir Sony-skärmen ännu mer utvattnad om man inte är precis rakt framför skärmen.

Om vi sedan går vidare till OSet då. iOS är ÖVERLÄGSET Android på alla punkter JAG har testat. iOS upplevs snabbare, enklare, smidigare och mer funktionellt. Bara det faktum att man först har 5 sidor med appa, widgets och genvägar att hålla ordning på, för att sedan kunna klicka på "mittenknappen" där nere så man kommer in i applistan så har man ytterligare några sidor med appar på. Ska man då enkelt komma åt en app så krävs det MÅNGA tryck och swipes för att komma till "rätt" program. iPhonen hade jag som längst två swipes så var jag på rätt plats. Likadant Widgets. För att komma till min mailwidget så har jag lagt den tillsammans med en Google-search widget på "två sidor åt vänster" sett från startsidan. Men vad är syftet med widgeten då? Eftersom att jag har mail-appen på förstasidan så går det ju snabbare att gå in där... Således fyller inte widgeten någon funktion alls.

Kikar vi sedan vidare mot touchen så ligger denna Sony-mobil ljusår efter Apple. Det är svårt att trycka "rätt" och man hamnar ofta brevid eller får ett "tom-tryck" så man måste toucha igen för att det ska gillas. Ett klassiskt exempel på detta är när man ska "gilla" på facebook och ibland får trycka 2-3 gånger på GIlla för att den ska förstå. Likadant om man ska ändra i en skriven text så är det svårare att få den att göra som jag vill jämfört med iPhonen.

Går vi då vidare till nästa steg, användarvänligheten så är 5" åt helvete för stort. Jag valde denna telefon just för att jag var nyfiken på 5" så där får jag ju skylla mig själv. Men att skriva ett SMS när man kör bil (ajja bajja!!) är bara att glömma. Man måste i princip använda tvåhandsfattning. Det behövs inte på en iPhone. Likadant när man ska navigera, kolla ett SMS eller vad som helst som kommer fram i över statusraden så måste man byta grepp för att nå upp om man styr telefonen med en hand.

Byggkvaliten då? Haha ja den är ett skämt. Från att vara van vid att hålla i en stabil gedigen telefon som verkligen ligger sjukt skönt i handen, så är detta nästan helt motsatsen.
    Sony Xperia Z1 kallar man ju den första premium-andorid-luren då den är gjord av glas och alu. Och jodå visst det är den ju.... Men att få skavsår på lillfingret när man håller det under mobilen - eller lillfingrarna om man kör tvåhansfattning känns inte så jävla vettigt. Telefonen har på flera ställen riktigt vassa alu-kanter som skaver fint. Dels i botten av telefonen, dels vid ena luckan på sidan av telefoen och sedan även runt 3,5mm jacket i toppen.

Dålig samtalskvalitet med "burkigt" ljud (kanske pga vattentät högtalare?) - Höjer man volymen lite så känner man den andres röst genom vibrationer genom telefonen när högtalare skorrar.
    Använder man högtalartelefon-funktionen så fungerar inte knappvalen. Det är en klassiker när jag ringer typ valfri större firma så sätter jag på högtalartelefon och knappar mig igenom valen med knapparna på telefonen och sedan får telefonen ligga så tills dess att jag kommer fram. Men om man sätter på högtalartelefonen så fungerar inte knapparna när man trycker på dom. Haha pinsamt Sony !!

I det stora hela är jag OTROLIGT MISSNÖJD med min nya Sony Xperia Z1. Att man ens kan tillverka och sälja en sådan här telefon som ett flaggskepp idag är för mig helt otroligt.

Och som sagt - jag kan inte se en enda fördel med denna telefonen jämfört med min iPhone 5.

Nästa telefon? Apple iPhone 5S.
    /// Niklas Johansson

Probably written from the best devices in the world.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Stämmer bra det. Jag vet inte om det är så att denna Android-lur är så förbaskat dålig som jag uppfattar det - eller om det är jag som är efterbliven och ootroligt kräsen. Men min Sony Xperia Z1 har INGEN fördel jämfört med min iPhone. INGEN.

Om vi jämför skärmarna: iPhonen har en otroligt skarp och ljusstark skärm med full view-angel. Sonyns skärm upplever jag som "blaskig". Urvattnade färger. Ibland ganska ljusstark och ibland otroligt svag beroende på omgivningsljus. Detta fenomen får jag aldrig uppleva lika starkt på min iPhone. Dessutom blir Sony-skärmen ännu mer utvattnad om man inte är precis rakt framför skärmen.

Om vi sedan går vidare till OSet då. iOS är ÖVERLÄGSET Android på alla punkter JAG har testat. iOS upplevs snabbare, enklare, smidigare och mer funktionellt. Bara det faktum att man först har 5 sidor med appa, widgets och genvägar att hålla ordning på, för att sedan kunna klicka på "mittenknappen" där nere så man kommer in i applistan så har man ytterligare några sidor med appar på. Ska man då enkelt komma åt en app så krävs det MÅNGA tryck och swipes för att komma till "rätt" program. iPhonen hade jag som längst två swipes så var jag på rätt plats. Likadant Widgets. För att komma till min mailwidget så har jag lagt den tillsammans med en Google-search widget på "två sidor åt vänster" sett från startsidan. Men vad är syftet med widgeten då? Eftersom att jag har mail-appen på förstasidan så går det ju snabbare att gå in där... Således fyller inte widgeten någon funktion alls.

Kikar vi sedan vidare mot touchen så ligger denna Sony-mobil ljusår efter Apple. Det är svårt att trycka "rätt" och man hamnar ofta brevid eller får ett "tom-tryck" så man måste toucha igen för att det ska gillas. Ett klassiskt exempel på detta är när man ska "gilla" på facebook och ibland får trycka 2-3 gånger på GIlla för att den ska förstå. Likadant om man ska ändra i en skriven text så är det svårare att få den att göra som jag vill jämfört med iPhonen.

Går vi då vidare till nästa steg, användarvänligheten så är 5" åt helvete för stort. Jag valde denna telefon just för att jag var nyfiken på 5" så där får jag ju skylla mig själv. Men att skriva ett SMS när man kör bil (ajja bajja!!) är bara att glömma. Man måste i princip använda tvåhandsfattning. Det behövs inte på en iPhone. Likadant när man ska navigera, kolla ett SMS eller vad som helst som kommer fram i över statusraden så måste man byta grepp för att nå upp om man styr telefonen med en hand.

Byggkvaliten då? Haha ja den är ett skämt. Från att vara van vid att hålla i en stabil gedigen telefon som verkligen ligger sjukt skönt i handen, så är detta nästan helt motsatsen.
    Sony Xperia Z1 kallar man ju den första premium-andorid-luren då den är gjord av glas och alu. Och jodå visst det är den ju.... Men att få skavsår på lillfingret när man håller det under mobilen - eller lillfingrarna om man kör tvåhansfattning känns inte så jävla vettigt. Telefonen har på flera ställen riktigt vassa alu-kanter som skaver fint. Dels i botten av telefonen, dels vid ena luckan på sidan av telefoen och sedan även runt 3,5mm jacket i toppen.

Dålig samtalskvalitet med "burkigt" ljud (kanske pga vattentät högtalare?) - Höjer man volymen lite så känner man den andres röst genom vibrationer genom telefonen när högtalare skorrar.
    Använder man högtalartelefon-funktionen så fungerar inte knappvalen. Det är en klassiker när jag ringer typ valfri större firma så sätter jag på högtalartelefon och knappar mig igenom valen med knapparna på telefonen och sedan får telefonen ligga så tills dess att jag kommer fram. Men om man sätter på högtalartelefonen så fungerar inte knapparna när man trycker på dom. Haha pinsamt Sony !!

I det stora hela är jag OTROLIGT MISSNÖJD med min nya Sony Xperia Z1. Att man ens kan tillverka och sälja en sådan här telefon som ett flaggskepp idag är för mig helt otroligt.

Och som sagt - jag kan inte se en enda fördel med denna telefonen jämfört med min iPhone 5.

Jag säger inte att du har fel, du har ju din uppfattning. Efter 8 dagar så är jag ganska nöjd. Widgets är genvägar. Lägg de appar du använder mest i den första, ett "swipe" att nå dem. Att säga att iPhone har bättre skärm? Både färg och skärpa är överlägsen i Z1. Att man sedan vågar använda den när det regnar är en stor fördel. Med iPhone fick man nästan ha med sig en plastpåse att ha den i om vädret var osäkert.

'Det enda jag inte satt mig in i till mer än 60% är android. Där ligger ios mil före, trots allt.

Tyvärr så har ju iPhone nöjt sig med kosmetisk uppdatering sedan ver 4. Känns tyvärr som om 4S, 5 och 5S är ett kvalificerat sätt att blåsa kunder på. Ios 7 kan ju heller inte gjort någon gladare.

Har du kollat swedroid? Ett otroligt bra forum med egen avdelning för Z1 bl.a. Utan det forumet hade jag nog varit nätan lika bitter som du på luren.

Dessutom min lur har 16GB, med ett minneskort har jag nu nära 80GB. Min iPhone 4S var max 3G. Denna är 4G och jag surfar lätt i nära 60mbit. Iofs totalt overkill på en telefon, men ändå.

Du skrev innan om lättsålda beg. iPhone. Det är en otrolig "hype" bland skolbarn gällande iPhone. Din Z1 säljer du nog till de som är lite äldre. Swedroid har även en Köp&Sälj, annonsera där.

,,,,, .-.´____ glemmys avatar
    Namn
    Markus H
    Reg.datum
    jul 2004
    Jobb
    ingenjör
    om man säger att det krävs många klick mer på en android har man verkligen inte satt sig in i hur det funkar.
    man kan ha saker nästan hur som helst. apps i mappar, 100 pyttesmå appikoner på en sida, 3 startskärmar, 7 startskärmar, massa widgets eller inga

men på de andra punkterna kan jag delvis instämma. iphone har bättre touchrespons.
    electric shock!! vadå tjock?!

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Tyvärr så har ju iPhone nöjt sig med kosmetisk uppdatering sedan ver 4. Känns tyvärr som om 4S, 5 och 5S är ett kvalificerat sätt att blåsa kunder på. Ios 7 kan ju heller inte gjort någon gladare.
    Nu är jag inte riktigt med på hur du menar med att det bara är kosmetisk uppdatering? Har bytt från 4 till 4s och sen till 5, alla telefoner har uppdaterats tekniskt så de både blir snabbare, bättre skärm, kamera mm så vad menar du med att de har bara uppdaterats kosmetiskt?

Är själf riktigt nöjd med IOS7 och vet rätt många som är det, visst några knorrade lite på designen av ikonerna första dagarna men det var mest en vanesak.

Dessutom min lur har 16GB, med ett minneskort har jag nu nära 80GB. Min iPhone 4S var max 3G. Denna är 4G och jag surfar lätt i nära 60mbit. Iofs totalt overkill på en telefon, men ändå.
    visst en iPhone kan man "bara" få med 64 gb och den har inte funkat med 4g förrän 5S och det kan man tycka är dåligt. Minnesbiten har jag aldrig störts av, har en 64gb variant och med tanke på att jag har flyttat med allt jag har haft ända sen min iPhone 3 och ändå är långt ifrån att fylla minnet i telefonen så känns det rätt ok för mig.

Har ett par på jobbet som tar upp argumentet om att man han stoppa i minneskort i Android som en STOOOOOR fördel, visst man kan få 8Gb istället för 64 men förutom det ser jag inte fördelen, brukar komma argument att man kan byta minneskort och lagra ännu mer men vem fan vill gå runt med flera minneskort till telefonen?

Du skrev innan om lättsålda beg. iPhone. Det är en otrolig "hype" bland skolbarn gällande iPhone. Din Z1 säljer du nog till de som är lite äldre. Swedroid har även en Köp&Sälj, annonsera där.
    Alla mina tidigare iPhones har sålts på någon dag utan att jag beghövt sälja dem speciellt billigt och ingen av gångerna har det varit till ungdomar/barn utan det har bara varit vuxna som ringt på telefonerna och köpt dem

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    jun 2002
    Om vi sedan går vidare till OSet då. iOS är ÖVERLÄGSET Android på alla punkter JAG har testat. iOS upplevs snabbare, enklare, smidigare och mer funktionellt. Bara det faktum att man först har 5 sidor med appa, widgets och genvägar att hålla ordning på, för att sedan kunna klicka på "mittenknappen" där nere så man kommer in i applistan så har man ytterligare några sidor med appar på. Ska man då enkelt komma åt en app så krävs det MÅNGA tryck och swipes för att komma till "rätt" program. iPhonen hade jag som längst två swipes så var jag på rätt plats. Likadant Widgets. För att komma till min mailwidget så har jag lagt den tillsammans med en Google-search widget på "två sidor åt vänster" sett från startsidan. Men vad är syftet med widgeten då? Eftersom att jag har mail-appen på förstasidan så går det ju snabbare att gå in där... Således fyller inte widgeten någon funktion alls..
    Hehe, du vet att du ser ut lite som en mc åkare som precis köpt bil och inte längre kan parkera i förrådet va?

skillnaden mellan ios och android är att du med det senare aktivt förväntas sätta upp telefonen så som du vill ha den, finns massa vägar att gå för att komma åt det du vill kunna göra och det är helt enkelt bara upp till dig hur du väljer att göra/jobba med luren, väljer du däremot att köra den helt "default" så är den ju inte det minsta anpassad tll något och "dead in the water" dvs du har helt missat poängen med android.

Jag har en startskärm som visar min agenda, notes och tasks, ett svep åt höger har jag alla nöjjesrelaterade appar, sedan färdplanering etc, åt vänster så ligger alla mina nyttoappar för jobb och admin sen lite vädertjänster och liknande light jox. De gånger jag från startskärmen sett gör mer än ett swipe för att nå dit jag behöver per dag för att starta en app är max 2-3 gånger och jag gör inte mer än 2 swipes högst nån gång i veckan.

Precis som jag sa tidigare i tråden dock, android är inte för alla, speciellt inte mac-användare som är inkörda på ios väsentligt mer uppstyrda modell. Det blir aldrig logiskt i android för någon som söker efter hur man gör istället för att bestämma hur man vill göra.
    Senast redigerat av Cobolt den 2013-10-12 klockan 22:16.

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar

Intressant och detaljerat svar, jag återkommer med mina tankar på detta lite senare när jag får mer tid. Kanske jag kommer att överraska dig lite....

Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Nisse J
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    IT/Digital Signage

Du skulle testat en Nexus

Är man inbiten ios användare kan det nog krävas längre tid innan det känns rätt. Men du har ju testat iaf
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

Robin Abrahamsson
    Namn
    Robin Abrahamsson
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Verkstadsadministration
    Min höll inte länge. Kameran har slutat fungera och något sitter löst i telefonen... Har aldrig tappat telefonen eller slagit i den. Någon som vet om det är ett vanligt problem?

Entreprenör NiKeMaNs avatar
    Namn
    Niklas Johansson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    IT-tekniker / Marknadsförare / Månskensbonde
    Min kamera pajjade också. Efter bara några dagar. Dagen efter Telenor kunde "DOA" den... Har inte orkat skicka den på service än. WTF en ny telefon liksom.

Någon mer än jag som har problem när man ringer till något och det är upptaget?
    I iPhonen så står det ju "upptaget" och så lägger den på själv. Nä Sony med Android ska tuta upptaget med någon konstig jävla ton - och när man klickar på "lägg på" så slutar den inte utan håller på och tutar i 30 sekunder till innan den bryter samtalet.
    Mmm vettig telefon - eller? :S
    /// Niklas Johansson

Probably written from the best devices in the world.

Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Nisse J
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Min kamera pajjade också. Efter bara några dagar. Dagen efter Telenor kunde "DOA" den... Har inte orkat skicka den på service än. WTF en ny telefon liksom.

Någon mer än jag som har problem när man ringer till något och det är upptaget?
    I iPhonen så står det ju "upptaget" och så lägger den på själv. Nä Sony med Android ska tuta upptaget med någon konstig jävla ton - och när man klickar på "lägg på" så slutar den inte utan håller på och tutar i 30 sekunder till innan den bryter samtalet.
    Har inte med Android att göra iaf, varken min Nexus 4 eller Xperia V uppför sig så.

N4 har förövrigt startat om ofrivilligt två gånger under nästan ett års tid, det är enda strulet över huvud taget :-)
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    jun 2002
    Någon mer än jag som har problem när man ringer till något och det är upptaget? I iPhonen så står det ju "upptaget" och så lägger den på själv. Nä Sony med Android ska tuta upptaget med någon konstig jävla ton - och när man klickar på "lägg på" så slutar den inte utan håller på och tutar i 30 sekunder till innan den bryter samtalet.
    Du verkar ha en jävla otur med din lur, min Z1 beter sig precis som hur du beskriver att Iphone gör, dvs lägger på själv när den ringer någon som är upptagen.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Citat Ursprungligen postat av Cobolt Visa inlägg
    Du verkar ha en jävla otur med din lur, min Z1 beter sig precis som hur du beskriver att Iphone gör, dvs lägger på själv när den ringer någon som är upptagen.
    Min lägger på med och är det någon jag ringt som inte är i telefonboken så får jag en ruta efter samtalet om jag vill skapa en ny kontakt med det telefonnumret.

about:blank
    Namn
    Lars E
    Reg.datum
    feb 2004
    Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI Visa inlägg
    Nu är jag inte riktigt med på hur du menar med att det bara är kosmetisk uppdatering? Har bytt från 4 till 4s och sen till 5, alla telefoner har uppdaterats tekniskt så de både blir snabbare, bättre skärm, kamera mm så vad menar du med att de har bara uppdaterats kosmetiskt?
    Han kanske menar Ios och inte luren i sig? Vilket då är helt korrekt.
    Vidare är det väl knappast någon fantastisk skillnad mellan ex en 4s och en 5s användarmässigt heller.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •