Sony Xperia Z/Z1-tråden - Sidan 6
Bilsnack
Sidan 6 av 13 FörstaFörsta 12345678910111213 SistaSista
Resultat 76 till 90 av 187
    .
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av Cobolt Visa inlägg
    Tror inte du kan lägga appar på minneskortet men 16Gb räcker rätt bra till det. Med ett class 10 så kan man iaf filma i 1080p direkt till kortet.

Ja kanske det, men det beror ju på hur mycket plats OS'et tar för det måste väl också ligga på internminnet? Och i så fall så får ju appar hålla till godo med det utrymme som blir kvar, och för de som gillar att roa sig med spel så är det ju en hel del spel idag som ligger på runt 1GB vilket ganska fort kan göra att det kan börja bli trångt om man vill ha några sådana spel ombord.

Jag har för mig att detta "problem" med minneskort kan vara olika på olika lurar, kanske helt löst på vissa. Men vet att det på andra lurar kan vara redigt drygt för man kan bli rätt låst i hur eller om man kan använda allt minne även fast luren har möjligheten till minneskort.

På en lur med bara ett internminne (helst då ett rejält sådant) så är man ju helt fri att utnyttja allt minne hur och när man vill med vad man vill när OS'et tagit sitt utrymme, vilket kan vara mycket enklare för användaren, det bör dra lite mindre ström med. Men å andra sidan är man ju då låst med den minnesmängd luren har från början. Men jag tippar på att de flesta normala telefonanvändare inte byter minneskortet som ev. följer med eller bara köper ett och sen inte byter det.

Här finns lite info om detta.

Googles Matias Duarte: "minneskort är för komplicerade" - Swedroid

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    De går även att låsa upp med kod långt innan bindningstidens slut http://www.sonyunlock.se/39-lasa-upp-sony-xperia-z1.html

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Det är för lagring av musik, filmer och foto, ringsignaler bl.a. Så länge man döper mappen (på minneskortet) till exakt samma namn som i telefonen så betraktas de av telefonen att vara samma mapp. Så mediamappen på telefonen får en mediamapp på kortet och dessa slås ihop av telefonen. Men om man öppnar kort och telefon via datorn så är det två mappar.

Jag tror inte säkerhetskopiorna är mindre utan snarare färre innehållsmässigt. Min senaste är på 19GB och då har jag ca. 40GB ledigt på kortet och 6,5GB ledigt i telefonen. Den tar på allt utom apparna.
    Ok, det lät ju klart vettigare än som det kunnat vara på andra Androidlurar, eller äldre versioner av Android.

Ang. vad som sparas i dina säkerhetskopior kan du jämföra här med vad som sparas i en iTunes säkerhetskopia för en iPhone/iPad. Vet du om allt detta även sparas i ditt fall med din Z1, och direkt i en enda säkerhetskopiering utan att behöva använda mer än en tjänst/funktion/app etc...?

-Kamerarulle (tagna foton, skärmdumpar, sparade bilder och videor.
    Obs! På enheter som saknar kamera heter Kamerarulle Sparade foton.
    -Kontakter* och Kontaktfavoriter (synkronisera regelbundet dina kontakter till en dator eller en molntjänst som iCloud som säkerhetskopia).
    -Kalenderkonton och prenumererade kalendrar.
    -Kalenderhändelser.
    -Safari-bokmärken, cookies, historik, offlinedata och sidor som är öppna för tillfället.
    -Autofyll för webbsidor.
    -Cache/databas för webbprogram offline.
    -Anteckningar.
    -E-postkonton (meddelanden säkerhetskopieras inte).
    -Konfigureringar av Microsoft Exchange-konton.
    -Samtalshistorik.
    -Meddelanden (iMessage och operatörs-SMS och MMS-bilder och MMS-videoklipp).
    -Kännetecken för röstbrevlådan (detta är inte lösenordet till röstbrevlådan, men används till validering när du ansluter. Det återställs endast till en telefon med samma telefonnummer på SIM-kortet).
    -Röstmemon.
    -Nätverksinställningar (sparade Wi-Fi-platser, VPN-inställningar, nätverksinställningar).
    -Nyckelring (häri ingår lösenord till e-postkonton, Wi-Fi, webbplatser och en del andra program. Om du krypterar säkerhetskopian kan du överföra nyckelringsinformationen till den nya enheten. Med en okrypterad säkerhetskopia kan du endast återställa nyckelringen till samma iOS-enhet. Om du återställer till en ny enhet måste du fylla i lösenorden igen.)
    -Data från App Store-program (med undantag för själva programmet, dess tmp- och cachemapp).
    -Programinställningar, inställningar och data, inklusive dokument.
    -Köp inuti program.
    -Game Center-konto.
    -Bakgrunder.
    -Platstjänstinställningar för program och webbsidor som tillåts använda din plats.
    -Organisation av hemskärmen.
    -Installerade profiler. När du återställer en säkerhetskopiering på en annan enhet, återställs inte installerade inställningsprofiler (såsom konton, begränsningar via en installerad profil.) Alla konton och inställningar som inte är associerade med en installerad profil återställs som vanligt.
    -Kartbokmärken, nyligen gjorda sökningar samt den aktuella platsen som visas i Kartor.
    -Träningspass och inställningar som har sparats med Nike + iPod.
    -Parkopplade Bluetooth-enheter (kan endast användas om de återställs till samma telefon där säkerhetskopieringen gjordes).
    -Sparade föreslagna korrigeringar
    -Tillförlitliga värdar med certifikat som inte kan verifieras.
    -Webbklipp.
    Vid säkerhetskopiering till iCloud så sparas inte lika mycket varför jag rekommenderar att man helst kör iTunes säkerhetskopior om man har den möjligheten

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av KTL Visa inlägg
    Ok, det lät ju klart vettigare än som det kunnat vara på andra Androidlurar, eller äldre versioner av Android.

Ang. vad som sparas i dina säkerhetskopior kan du jämföra här med vad som sparas i en iTunes säkerhetskopia för en iPhone/iPad. Vet du om allt detta även sparas i ditt fall med din Z1, och direkt i en enda säkerhetskopiering utan att behöva använda mer än en tjänst/funktion/app etc...?

Vid säkerhetskopiering till iCloud så sparas inte lika mycket varför jag rekommenderar att man helst kör iTunes säkerhetskopior om man har den möjligheten
    Jag får återkomma efter jobbet, måste iväg nu. Ha en god dag.

None
    Namn
    Bj F
    Reg.datum
    feb 2002
    Huruvida appar skall gå att installera på "external storage" är en egenskap man sätter som utvecklare.
    Vissa restriktioner finns, t.ex. om appen har widgets måste det ligga på interna minnet.

Däremot vet jag inte om det är vanligare att man inte stöder det nu än tidigare.

Entreprenör NiKeMaNs avatar
    Namn
    Niklas Johansson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    IT-tekniker / Marknadsförare / Månskensbonde
    De går även att låsa upp med kod långt innan bindningstidens slut http://www.sonyunlock.se/39-lasa-upp-sony-xperia-z1.html
    Ja det ska bli lite spännande att se hur det fungerar... Beställde min kod igår och hoppas på att få den imorgon eller fredag.

Blir nog lite lättare att sälja luren då om den är upplåst
    /// Niklas Johansson

Probably written from the best devices in the world.

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    jun 2002
    Att inte lägga appar på minneskortet måste ju handla om att retard anpassa så även iphone folk kan bruka grejjorna, sånna skulle ju annars rycka ut kortet och sen klaga över att inte apparna fungerar...
    - Impossible isn´t a fact, it´s an opinion! -

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av NiKeMaN Visa inlägg
    Ja det ska bli lite spännande att se hur det fungerar... Beställde min kod igår och hoppas på att få den imorgon eller fredag.

Blir nog lite lättare att sälja luren då om den är upplåst
    Du ska inte behålla den då?
    Visst, av gammal vana så kan jag säga att jag använder denna mindre, troligtvis för att jag är trög i skallen och inte får riktigt grepp på Android.
    Men i övrigt så funkar den bra, rent maskinellt, iaf för min del. Inga problem med kamera eller lddning, Litet problem nu är att tre har "brandat" den med sin j*vla logga, det gör att jag inte har riktigt samma "boot"(?) som andra svensksålda lurar, detta gör att jag inte kan ta ner uppgraderingar när de kommer utan måste vänta på något anpassat skit från tre..

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    jun 2002
    aaah, det där kan kanske vara orsaken till att min lur inte har samma skumma fel som några räknat upp, om ni kör operatörslåst med nån operatörsanpassning på android builden (?) så är det inte omöjligt att det kan vara skillnaden.

Min är olåst och kör sonys egen build

I så fall kan det vara en idé att låsa upp och sen lägga in sonys istället för vad operatören kastat in.

Namn
    Niklas Johansson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Du ska inte behålla den då?
    Visst, av gammal vana så kan jag säga att jag använder denna mindre, troligtvis för att jag är trög i skallen och inte får riktigt grepp på Android.
    Men i övrigt så funkar den bra, rent maskinellt, iaf för min del. Inga problem med kamera eller lddning, Litet problem nu är att tre har "brandat" den med sin j*vla logga, det gör att jag inte har riktigt samma "boot"(?) som andra svensksålda lurar, detta gör att jag inte kan ta ner uppgraderingar när de kommer utan måste vänta på något anpassat skit från tre..
    Nu har jag ändå kört mobilen några veckor.... Och jo jag säger väl som du. Jag har framför allt märkt att jag använder mobilen betydligt mindre nu än förut. Allt tar längre tid, svårt att hitta och fungerar sämre (ENLIGT MIG).
    Kameran blev lite bättre i sista firmwaren annars har ju den sugit. Jag tycker det är dålig LED blixt i den i vilket fall som lyser otroligt dåligt om man vill använda den som ficklampa. Ficklampan är väldigt knölig att nå dessutom. Tycker ljudet är dåligt framförallt med högtlartelefon men även på vanligt sätt. Kalkylatorn fungerar inte lika bra som i iPhonen. Kan inte sätta fingret på vad det är men det är knöligare i alla fall.
    Att hoppa mellan BLocket appen och SMS fungerar dåligt också. Varje gång jag varit i appen och hoppar över när jag får ett SMS eller liknande så följer det med en länk som jag måste radera ur SMS-appen innan jag kan skriva det jag vill. DET är irriterande på riktigt. Jag tycker forfarande färgerna på skärmen är blaskiga och inte alls lika skarpa som på iPhonen.
    Saknar en BRA "fordons-app" likt den jag hade i iPhonen... Dessutom har jag fler smårepor "microrepor" i min skärm idag efter två veckor (?) än vad jag har på en iPhone efter 1 år. Helt otroligt dålig kvalitet.

Nej, jag måste tyvärr säga att jag är riktigt missnöjd med mitt val att köra Sony Xperia Z1. Det är säkert delvis mig det är fel på. Men vissa grejor ÄR telefonens fel. Tyvärr.
    Ställer mig i kö på fredag morgon och hoppas på att få tag i en 5S.
    /// Niklas Johansson

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    jun 2002
    ALLT sånt där som känns konstigt går att välja precis hur du vill ha det, gillar du inte kalkylatorn eller ficklampan så byt bara app som styr den så du får den kalkylator/ficklampa du gillar och placera sen exakt där du vill ha den.

Du kan bokstavligt talat få en android att rulla i princip exakt som din gamla iphone om du så önskar, nästan allt går att customiza som man vill.

Finns ingen orsak att acceptera att något ska behöva vara så som det är, ändra bara som önskat.

Namn
    Niklas Johansson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Jo men faktum är att ficklampan lyser svagt. Och kanske kan man byta kalkylator. Men sen då? :-)
    /// Niklas Johansson

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    jun 2002
    alltså man kan till och med bestämma hur starkt en ficklampa ska kunna lysa på android, dvs med rätt app kan du gå utanför eventuella safetys om man så önskar.

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    jun 2002
    Citat Ursprungligen postat av NiKeMaN Visa inlägg
    Jo men faktum är att ficklampan lyser svagt. Och kanske kan man byta kalkylator. Men sen då? :-)
    säg att du vill att dina screens ska swipas upp-ner istället för sida-sida, just do it!

säg att du vill att din startscreen, skärmsläckare och första swipe screens åt vardera hållet ska visa lite olika grejjor du gillar, just do it, du kan modda ALLT.

säg att du inte gillar kalendern eller vad som helst annars, byt, alltså alla "grundfunktioner" är bara appar och allt sånt kan man byta ut - till och med dialern, alltså knappsats etc, allt är helt upp till dig.

dvs gillar du inte något, ändra bara.
    Du kan absolut behöva googla lite för att lyckas, men det går.

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    jun 2002
    Needless to say, det kan ta lite tid atf få till en lur precis som man vill ha den, tog mig säkert 2 veckor av petande i systemet, alltså petande i den takt man upptäckte sånt man vill ändra på inte 2 arbetsveckor så klart.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •