Ursprungligen postat av
r_o_n
Min far gick bort 2006, jag har fortfarande svårt att ens tänka på honom utan att det vattnas i ögonen.
Det jag ångrar allra mest är att jag lät personalen övertala mig att gå in och se min far en sista gång (när han var död).
Denna bild är den som sitter fast i huvudet på mig av min far sista tiden. Jag har ändå själv jobbat i vården i över 25 år och sett hundratals avlidna.
Det finns inget rätt och inget fel i dessa situationer, alla reagerar individuellt och ibland reagerar man själv inte som man föreställt sig. För min pappa var det en så lång, utragen tid där han kämpade, verkligen omänskligt stark men till slut gick det inte längre. Jag såg det så tydligt när han helt hade tappat orken att kämpa och jag sa det till honom; pappa jag ser att du är trött, att du inte orkar mer, du behöver inte kämpa mer, vi älskar dig och finns här.
Under natten samlade han kraft, gick utan att ngn hörde ut i vardagsrummet som för att ta farväl av sitt hem. Morsan ringde mig vid 5 på morgonen och berättade att gubben tagit sig ut i vardagsrummet och bad mig komma över för att hjälpa till att ta in farsan i sängen igen.
Familjen samlades vid hans sida, höll hans händer, klappade honom och berättade hur mycket vi älskar honom. Kl. 11 tog han sitt sista andetag, fridfullt, stilla och hur hemskt det än låter vackert. Han fick ligga kvar hemma över natten, vi alla fick ta farväl. Tom min dotter som då var 7år var fast besluten om att hon skulle få ta sitt farväl, vilket hon också hur självklart som helst gjorde.
Jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att inte få ta farväl. Efter allt detta kämpande och lidande fick man till slut se att pappa fått frid. Det plågade ansiktet var nu lugnt och stilla.
Alla som generaliserar är idioter!