Bilsnack
Resultat 1 till 9 av 9
    Registered User
    Namn
    Sebastien L
    Reg.datum
    maj 2012

SMC Wildcat 500 Quad

God kväll gubbar. Har kollat ATV/Quad ett tag nu och bestämt mig för att så småning om köpa en Wildcat 500.

Tänkte om ni kunde dela med er av lite input och tankar kring denna maskin. Har kört ganska mycket kross men jag har aldrig ens kört gatreggad fyrhjuling för så har jag inte superkoll, men har studerat de ett tag och läst mycket om Wildcaten så därför är jag bestämd att jag ska ha den. Men ni kan gärna komma med förslag på andra prisvärda hojjar. Kan max spendera 30-35 K, hellre billigare. Måste vara 450/500 kubik, så man har lite knuff

Jag räknar med att spara väldigt mycket i månaden om jag pendlar med den till jobbet. Billig skatt, försäkring?

Hur är det att köra på vintern, vad för däck skall man ha, hur är greppet i dom, håller bromsar och alla delar på vintern?

Är det stor skillnad på Racing Edition 503 som är breddad, mot orginal 500an?

Sist men inte minst så vill jag ha en mest för att det är kul och det ska gå fort.
    Hört att det är svårt att på upp den på bakhjulen, men enkelt att sladda runt i, någon som har erfarenhet av detta?

Ca hur fort gör den 0-100?

Fyll gärna på med så tankar o info som möjligt, så att man får lite bättre koll och kan inhandla en nångång snart, eller om man ska vänta till mars, men då ökar väll priserna :/

Tack på förhand
    Mvh Johan

Registered User
    Namn
    Sebastien L
    Reg.datum
    maj 2012
    Denna känns riktigt intressant med tanke på vad resten på blocket kostar: Annonsen kunde inte hittas | Blocket

Fiesta Titanium´10 Ejans avatar
    Namn
    Erik.L
    Reg.datum
    jul 2003
    Hej

jag har köpte min wildcat ny 2011 och har lagt nästan 1000mil med den så jag kan den utan och innan :-)

Det är en bra maskin..Motor/låda är från Polaris Predator och den är mer eller mindre skottsäker sålänge den har en skvätt olja i sig.

kan börja med dom FÅ fel jag har haft och det är också dom vanligaste på dessa maskiner

- Bakre blinkers vibrerar sönder och det löses genom att löda om dom eller helt enkelt byta ut dom
    - Ljuddämparen är skit och kommer gå sönder i bakstycket, svettsas eller bytes ut mot ett kvalitetsslipon,,den låter också förbannat högt vilket leder till att du inte kommer klara en besiktning om besiktningsgubben bryr sig om sånt.
    - orginalstyret är skit och ger lätt vika vid hopp och landningar och är också väldigt lågt, bytes lämpligen ut mot nåt bättre, vilket är typ vad som helst :-)

Motorn är mycket bra och drar på fint sålänge du bestyckat om förgasaren rätt(dvs ostrypt) 50hp stämmer inte utan det är snarare runt 40hp i dessa.
    Den har långa serviceintervaller på 200mil men jag brukar byta oljan var 100mil ändå.

Den ligger bra på vägen när man testat fram en bra setup på fjädringen och lyfttrycket, i mitt fall så är fjädringen runt om ställd till mjukaste och lyfttryck runt om på ca 1bar.

Du nämner att pendla med den, det beror ju på hur långt för dom är väldigt väldigt högljudda och jag måste köra med MC-hörselproppar för att stå ut dock är det väl olika från person till person vad toleransen ligger, skatten ligger runt 200:- tror jag och försäkringen är för många billigaste genom folksam som erbjuder ett fixpris på ca 3000:- året.

den drar runt 0.7 blandad körning(heldel lek) och uppåt litern vid riktigt hård körning..ren lugn körning kanske 0.6 ?

Racing edt är den du vill ha om du ska åka asfalt då breddning och sänkningen + asfaltdäck gör den ljusår skönare att köra på väg men den vanliga är mycket mycket skönare att köra i terräng, motor är exakt samma.

Toppfart är 135km/h och helt ärligt så skadar det inte att dreva upp den ett kugg fram vilket ger dig ca 10% högre topffart och ger en behagligare gång vid landsvägsfart.

Vad än folk säger till dig om bakhjulsåka på dessa så nej du kan inte dra upp den på gaspådrag inte ens 1an och om du rycker upp den så går det men är väldigt svårt då den är så framtung, däremot går det alldels utmärkt att lägga upp feta ställ i rondeller då den är riktigt lättsladdad och inte alls vältbenägen

0-100 känns väldigt snabbt men skulle gissa på max 7sekunder kan mycket väl vara snabbare ingen aning då jag inte tagit tid.

vinterkörning skulle jag aldrig göra med min iaf då rostskyddet är totallt obefintligt, antar att du får tvätta grundligt efter varje gång du varit ute i saltvädret,,bästa av allt är väl att lackera om hela ramen och allt annat med rejält rostskydd om man vill ha hojen intakt några år framöver.

Andra bra maskiner i dessa prisklass är Suzuki LTZ400 och tillviss del Dinli 450 men det är ingen maskin jag skulle välja framför en SMC nångång.

har du mer frågor så fråga gärna, jag är nog en av dom som lagt mest mil på en Wildcat i landet skulle jag gissa på och fler ska det bli
    Senast redigerat av Ejan den 2013-10-10 klockan 16:55.

Registered User
    Namn
    Sebastien L
    Reg.datum
    maj 2012
    Tack för ditt inlägg Ejan, riktigt bra info. Skillnad att prata med någon som har en och kört såpass mycket, än att läsa gissningslekar på olika forum..

Hade för mig att den dricker runt 0.5l/mil, men det är nog mer än så som du säger.
    Kommer fixa slip-on och styre, möjligtvis rullgas, får se hur det känns efter ett tag..

Men men, är duktig sugen på en ny men kommer med all sannolikhet att vänta till februari/mars, om inte det dyker upp en med riktigt bra pris som jag klipper nu och hittar någonstans att förvara över vintern..

Den är inte svajig eller instabil i farter över 100 km/h?

Namn
    Erik.L
    Reg.datum
    jul 2003
    varsegod

Det är nog fullt möjligt att få den att dra 0.5 men då är det optimalt inställd förgasare och förhållanden i max 50blås som gäller, min har dragit runt 0.65-0.75 under min ägo och då kör jag väldigt blandat..ibland finkör jag 10-15mil på en dag och nästa dag 10 stenhårda busmil, det många inte tänker på är dom är rätt tungrullade och fartvinden uppåt 80 blås är som att fälla ut en fallskärm typ..då drar förbrukningen iväg.

ja dom är ju inte dyra nya 64k men samtidigt för dom pengarna så öppnar det upp sig andra modeller såsom Raptor 700 och diverse annat äldre av dom "stora" märkena..jag köpte iofs nytt och det är mycket för att jag har min återförsäljare 1mil ifrån mig, har inte ångrat mig fast värdeminskningen var stadig.

jag skulle säg att 100blås är max vad jag vill ligga och åka på längre sträckor..helst 80 då jag tycker det är bästa farten, anledning till det är att motorvarvet ligger bra då och quaden känns stabil, över 100 så lever det om väldigt mycket med vibrationer vilket helt och hållet beror på mina orginal fälg/däck

Instabil tycker jag inte den är men samtidigt är jag van med den också,,spårig kan den vara men det kan man förbättra med lyftrycket i däcken. hur man än vrider och vänder på det så är det en "billig" maskin med en väldigt bra motor och det är också det man betalar för och resten följer med på köpet så att säga :-) allt går att förbättra om man vill men i det stora hela så är det en otroligt driftsäker och rolig maskin som jag tycker är väldigt svårslagen speciellt begagnad runt 30k

Registered User
    Namn
    Jonas
    Reg.datum
    feb 2003
    Jobb
    slavdrivare
    Hade en RE ett par månader och vet inte om den var trimmad (inget synligt iaf) stympningarna skulle iaf varit borttagna enligt säljaren. Den drog upp på bakan på ettan ganska enkelt och gjorde betydligt snabbare 0-100 än 7 sek snarare 4-5 sek drog i princip allt vid rödljusen och toppade 145km/h. Skit kul leksak, men kallt och slirigt på vintern (de dagarna jag pallade pendla på den).

Namn
    Erik.L
    Reg.datum
    jul 2003
    Den går inga 145km/h orginal iaf..då är den drevad,,bakhjul på ettan javisst OM man rycker upp den ..gasa upp den not so much

jag gissade på 7sekunder säkert snabbare än det, men några 4sekunder är det absolut inte då en vanlig motard är snabbare och dom går inga 4-5 sekunder till hundra.

Fuck it Ligists avatar
    Namn
    Christer H
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Reservdelsman
    Hoppa över rullgas hade en Dinli 450ss förut och tänkte som du att rullgas lär man ju ha körde typ 5 mil sen ville man köra vidare med tumgasen =)

Dinlin gick faktiskt utan problem upp på bahjulen det borde väl även SMC:n göra kan man tycka ? fast nu ska den kanske inte användas till det så då kvittar det ju =)

Namn
    Erik.L
    Reg.datum
    jul 2003
    Ligist Håller med dig helt..körde rullgas nån mil men sen åkte tumgas tebax och tänker fortsätta med det utan tvekan..klart skönare och säkrare när man kör grus skog osv.

Dinlin har en annan tyngdpunkt och är inte alls lika framtung som en SMC RE, kanske kortare axelavstånd osv,,många variabler som spelar roll men en SMC går inte upp på bakhjulen med gas på ettan,,det är ryck och sen finlir som gäller

Dock är SMC´n väldigt lätt att kliva iväg snabbt från stillastående med då man inte behöver oroa sig för lyft..rödljusracer :-)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •