Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 27
    Registered User Jocce81s avatar
    Namn
    Joacim Hansson
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Fabrikschef

Vem har ansvaret vid stopp i trafiken?

Stockholmstrafiken - Ett Kaos! Men varför?

Ser dagligen lite smågrejer som folk gör som sabbar trafiken, detta finns det massor med trådar om. Detta skall inte denna tråd handla om!

Min fråga är egentligen, finns det någon / någon myndighet eller liknande som har ansvar för att hålla trafiken flytande i Stockholm med omnejd?
    Trafikverket / Transportstyrelsen?

Vilka krav ställs på olyckor / tillbud / havererade fordon som blockerar vägen?
    Hos privatpersoner?
    Hos företag / åkerier?

Igår hände något som jag definitivt reagerade på.
    Jobbar i Märsta, skulle hälsa på Mamma som bor i Jakobsberg efter jobbet, detta innebär 3 rimliga alternativ på vägar.
    1. Upplands Väsby-Mälarvägen (föbi Eds Kyrka osv) sedan Rotebroleden/Stäketvägen 267)
    2. Rotebro - Direkt på Rotebroleden/Stäketvägen 267
    3. Åka längre ner på E4 och glida över till E18 via "nya Kymlingelänken" alternativt Hanstavägen förbi Akalla.

Alternativ 1 brukar vara det som rullar bäst.

När jag glider ut på motorvägen pratar dom på radion om stopp på Rotebroleden, jag tänker mes "inget mer än vanligt"...när jag ca 10-15 minuter senare kommer till kurvan innan Edstippen så är det stopp redan där.
    Jag funderar ett tag, men bestämmer mig för att det är bättre att sitta kvar i kön än att försöka leta mig de extra milen ner mot alternativ 3.

Under tiden så nämner dom på radion om stoppet igen, står en lastbil i Rondellen där Rotebroleden "slutar". Tänker mest att "den är snart borta...en bärgare måste vara framme nästan vid det här laget."

Ca 25-30 minuter senare så ansluter jag Rotebroleden vid Jet-Macken...det går inte fort här inte.
    Många har redan här vänt.
    Här hör jag nu att köerna går ända upp till Eds Kyrka...en sträcka på ca 7 km. På andra vägen är det enligt radioprataren kö upp PÅ E4an....
    Det går ytterligare ca 25 minuter tills jag är framme och ser lastbilen, ser även massa Orangea ljus som blinkar, tänker "Ah, bärgaren är där, men det är en komplicerad bärgning så det tar tid..."
    När jag kommer fram så är det ingen bärgare där.
    Lastbilen står där, med en "Scania Servicebil" som håller på och mekar med bilen. Som blockerar hela vänstra körfältet.
    Detta är alltså ca 1 timme och 15 minuter sedan JAG först hörde om denna lastbil. Troligen hade den stått i över En och en halv timme!!

Min fråga här är:
    VARFÖR tar man inte dit en bärgare?
    Flytta undan den där den inte står i vägen (vart som helst där den inte blockerar!)
    Var alla tungbärgare upptagna? Tyckte åkeriet att det skulle kosta för mycket?
    Trodde Scania-meken att han skulle kunna fixa lastbilen snabbare än en bärgningsbil kunde tagit bort den?

Vem har ansvaret för detta? Borde inte den myndighet som har ansvaret kunna ställa kravet att lastbilen skall bort snabbast möjliga? Istället för att meka den på plats?

/Jocce
    Min fotosida: http://www.jocce.se

Fotointresserad? Besök: http://www.fotointresse.se

Registered User
    Namn
    Marcus K
    Reg.datum
    apr 2006
    Jag kan hålla med om att det är lite high chaparall.
    Ofta ser jag också tex på Essingeleden när 2 bilar krockar, lite lättare fender benders, ja då ska man stanna där och göra upp allt, stoppa upp minst ett körfält.

Kör av nästa avfart och lös problemet där istället, borde fan vara böter direkt på sådant beteende.

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av captainoats Visa inlägg
    jja då ska man stanna där och göra upp allt, stoppa upp minst ett körfält.

Kör av nästa avfart och lös problemet där istället, borde fan vara böter direkt på sådant beteende.
    halleluja! :d
    Alla som generaliserar är idioter!

.
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Jobbar själv som Scania-jourmek. Inte i Stockholm dock, och det är jag glad för.

Alla alternativen du skriver är ju möjliga. Händer att man inte får tag i en tungbärgare på studs när man behöver. Händer också att man först tror att man ska kunna fixa felet fort, och börjar mecka, men att det visar sej att det var svårare än man trott. Om felet är att bilen är helt luftlös så är det ju inte bara att bärga heller, antingen måste man få i luft i bilen, eller släppa handbromsen manuellt på bromsklockorna, vilket också tar sin tid på bil och släp...

Men generelt kan jag väll säga att man inte direkt drar sej för att bärga bort en bil som blockerar vägen. Vad åkaren säger spelar ingen roll i det läget. Har han inte råd får han skaffa en billigare hobby än att köra lastbil som jag brukar säga...!

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    fast man flyttar inte en fullastad tradare hur som helst.. tar troligen minst lika lång tid som att fixa den.

drivaxlar ska ur last måste ur osv.

stockholms trafiken är otroligt känslig för minsta störning. räcker med en punktering så är det stopp och tillföljd blir det garanterat någon seriekrock på köpet.

dom som bär det största ansvaret är politikerna
    det ska inte bli stopp totalt pga ett körfält slår stopp
    men vägarna har redan nu mer bilar än den någosin var tänkt för.

då är dom här miljömupparna dom värsta spånen för dom säger nej bygg inte ut vägarna utan bygg ut tåg och buss förbindelsen istället..

men det dom trångsynta puckona inte tänker på att det är OTROLIG miljöpåfrestning att ett par hundfra bilar ibland tusentals får stå och vänta 1-3timmar med bilarna igång
    istället för att vägarna hade bra flyt och alla körde minimal tid med sina fordon.

för lite olyckor ska inte skapa total kaos.

men ska oxå tilläggas att du även är en stor del av problemet.
    eftersom du väljer den vägen fast dom varnat för olyckor.
    även om du är 1bil så borde det inte göra så stor skillnad eller?
    om alla tänker som dig så är det ett faktum att det är tok stopp.

sen borde polisen vara duktigare på att spärra av vägar.
    inte ställa sig vid olycksplatsen utan vid avfarten före. för att få bort all trafik innan det blir tokstopp.

något jag märker ofta här i örebro där trafiken inte alls är så hårt ansatt som i stockholm.
    men eftersom många passerar igenom så blir det tok stopp bara för att en mindre smart patrull ställer sig och spärrar vid olycksplatsen istället för vid avfarten innan.
    örebro är uppbyggt så att man utan problem kan åka vägen brevid motorvägen
    och då passera olyckan och köra ut direkt efter på motorvägen igen.
    få ställen det inte fungerar på här.

istockholm känns det oftast svårare eftersom motorvägen förbinder alla ställen utan möjlighet att välja en bra väg brevid

Rattvridare ThomasTs avatar
    Namn
    Thomas T
    Reg.datum
    dec 2001
    Det jag irriterar mig mest på att man 2013 inte har ett fungerande informationssystem om hur trafiken flyter på.

Man kan inte på ett effektivt sätt veta exakt hur trafiken flyter på, så man skulle kunna ta beslut om vilken väg man ska ta eller t.o.m stanna hemma ytterligare en stund.

Otroligt irriterande.

.
    Porsche 964 C2

Namn
    Joacim Hansson
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Fabrikschef
    Citat Ursprungligen postat av LLLLLL Visa inlägg
    Jobbar själv som Scania-jourmek. Inte i Stockholm dock, och det är jag glad för.

Alla alternativen du skriver är ju möjliga. Händer att man inte får tag i en tungbärgare på studs när man behöver. Händer också att man först tror att man ska kunna fixa felet fort, och börjar mecka, men att det visar sej att det var svårare än man trott. Om felet är att bilen är helt luftlös så är det ju inte bara att bärga heller, antingen måste man få i luft i bilen, eller släppa handbromsen manuellt på bromsklockorna, vilket också tar sin tid på bil och släp...

Men generelt kan jag väll säga att man inte direkt drar sej för att bärga bort en bil som blockerar vägen. Vad åkaren säger spelar ingen roll i det läget. Har han inte råd får han skaffa en billigare hobby än att köra lastbil som jag brukar säga...!
    Borde som sagt finnas "krav" på att bilarna inte får blockera hur länge som helst.
    I min värld känns det som att INGET mekande som inte krävs för att bilen skall kunna flyttas (släppa bromsar t.ex.) får göras på trafikerad väg...
    Har själv jobbat som Servicetekniker o förstår att man ibland tror man kan lösa problemen snabbt, men under tiden borde bärgaren vara på väg...

Hur svårt är det att få luft i bilen? Har inte service bilen och bärgaren kompressor "ombord"?

Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg
    fast man flyttar inte en fullastad tradare hur som helst.. tar troligen minst lika lång tid som att fixa den.

drivaxlar ska ur last måste ur osv.

stockholms trafiken är otroligt känslig för minsta störning. räcker med en punktering så är det stopp och tillföljd blir det garanterat någon seriekrock på köpet.

dom som bär det största ansvaret är politikerna
    det ska inte bli stopp totalt pga ett körfält slår stopp
    men vägarna har redan nu mer bilar än den någosin var tänkt för.

då är dom här miljömupparna dom värsta spånen för dom säger nej bygg inte ut vägarna utan bygg ut tåg och buss förbindelsen istället..

men det dom trångsynta puckona inte tänker på att det är OTROLIG miljöpåfrestning att ett par hundfra bilar ibland tusentals får stå och vänta 1-3timmar med bilarna igång
    istället för att vägarna hade bra flyt och alla körde minimal tid med sina fordon.

för lite olyckor ska inte skapa total kaos.

men ska oxå tilläggas att du även är en stor del av problemet.
    eftersom du väljer den vägen fast dom varnat för olyckor.
    även om du är 1bil så borde det inte göra så stor skillnad eller?
    om alla tänker som dig så är det ett faktum att det är tok stopp.

sen borde polisen vara duktigare på att spärra av vägar.
    inte ställa sig vid olycksplatsen utan vid avfarten före. för att få bort all trafik innan det blir tokstopp.

något jag märker ofta här i örebro där trafiken inte alls är så hårt ansatt som i stockholm.
    men eftersom många passerar igenom så blir det tok stopp bara för att en mindre smart patrull ställer sig och spärrar vid olycksplatsen istället för vid avfarten innan.
    örebro är uppbyggt så att man utan problem kan åka vägen brevid motorvägen
    och då passera olyckan och köra ut direkt efter på motorvägen igen.
    få ställen det inte fungerar på här.

istockholm känns det oftast svårare eftersom motorvägen förbinder alla ställen utan möjlighet att välja en bra väg brevid
    Drivaxlar ur? Jag kanske är lekman här, men borde det inte bara vara att ta tungbärgare, koppla på och koppla ur bromsar och köra?
    Är det last i borde väl inte vara något problem om man bara flyttar bort den? Är det Bil + Släp så får man väl ta en i taget?

Ansvaret ligger som du säger i slutändan på politikerna, ja bygg fler o bättre vägar o mer o bättre kommunaltrafik, MEN min fråga var gällande "under rådande omständigheter", dvs vem har ansvaret just nu...

Förstår hur du tänker, jag borde valt en annan väg, vilket jag övervägde. Men i stockholmär alternativen inte så stora. Rotebroleden är det kö på VARJE dag, så att dom varnade för det även denna dag var inget som man reagerade på mer än vanligt så att säga.
    Den alternativa rutten är ett antal mil extra (och som under en normal dag inte heller är köfritt...)

/Jocce

Namn
    Joacim Hansson
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Fabrikschef
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Det jag irriterar mig mest på att man 2013 inte har ett fungerande informationssystem om hur trafiken flyter på.

Man kan inte på ett effektivt sätt veta exakt hur trafiken flyter på, så man skulle kunna ta beslut om vilken väg man ska ta eller t.o.m stanna hemma ytterligare en stund.

Otroligt irriterande.

.

Jag använder generellt Google Maps för detta, fungerar faktiskt bra! (Kolla innan man åker om man inte vill fippla i bilen), detta tillsammans med Trafiken.nu ger en bra överblick!

Men lite fler info-tavlor längs vägarna vore bra, problemet är igen att det finns för få alternativa vägar...

/Jocce

Registered User Alriks avatar
    Namn
    Mikael A
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Lastbilschafför
    Citat Ursprungligen postat av Jocce81 Visa inlägg
    Borde som sagt finnas "krav" på att bilarna inte får blockera hur länge som helst.
    I min värld känns det som att INGET mekande som inte krävs för att bilen skall kunna flyttas (släppa bromsar t.ex.) får göras på trafikerad väg...
    Har själv jobbat som Servicetekniker o förstår att man ibland tror man kan lösa problemen snabbt, men under tiden borde bärgaren vara på väg...

Hur svårt är det att få luft i bilen? Har inte service bilen och bärgaren kompressor "ombord"?

Drivaxlar ur? Jag kanske är lekman här, men borde det inte bara vara att ta tungbärgare, koppla på och koppla ur bromsar och köra?
    Är det last i borde väl inte vara något problem om man bara flyttar bort den? Är det Bil + Släp så får man väl ta en i taget?

Ansvaret ligger som du säger i slutändan på politikerna, ja bygg fler o bättre vägar o mer o bättre kommunaltrafik, MEN min fråga var gällande "under rådande omständigheter", dvs vem har ansvaret just nu...

Förstår hur du tänker, jag borde valt en annan väg, vilket jag övervägde. Men i stockholmär alternativen inte så stora. Rotebroleden är det kö på VARJE dag, så att dom varnade för det även denna dag var inget som man reagerade på mer än vanligt så att säga.
    Den alternativa rutten är ett antal mil extra (och som under en normal dag inte heller är köfritt...)

/Jocce
    Går fin fint att dra ett 60 tons ekipage med en tungbärgare, blir bara lite långt . Dock så kan vara smart att skruva av kardanaxeln så att inte lådan tar stryck, ingen smörjning = inte bra.

Beroende på fel så är det mer eller mindre lätt att flytta ekipaget. Kanske går lika fort att laga felet direkt än att behöva skruva för att kunna flytta ekipaget och vänta på bärgare.

Rattvridare ThomasTs avatar
    Namn
    Thomas T
    Reg.datum
    dec 2001
    Jag använder generellt Google Maps för detta, fungerar faktiskt bra! (Kolla innan man åker om man inte vill fippla i bilen), detta tillsammans med Trafiken.nu ger en bra överblick!

Men lite fler info-tavlor längs vägarna vore bra, problemet är igen att det finns för få alternativa vägar...
    /Jocce
    Jag har inte samma erfarenhet. Google maps uppdaterar alldeles för långsamt, jag fastnar ofta i en jättekö där Google visar "grönt". Samma med kamerorna , när det väl hänt något så man vill se hur situationen är så möts man av en bild med texten "aktuell bild saknas" för att de har riktat om kameran.

.
    Porsche 964 C2

Namn
    Joacim Hansson
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Fabrikschef
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Jag har inte samma erfarenhet. Google maps uppdaterar alldeles för långsamt, jag fastnar ofta i en jättekö där Google visar "grönt". Samma med kamerorna , när det väl hänt något så man vill se hur situationen är så möts man av en bild med texten "aktuell bild saknas" för att de har riktat om kameran.

.
    Började använda Google Maps aktivt i somras och endast vid ett fåtal tillfällen så har de inte stämt med vad de visar.
    Däremot så måste man Zooma in till olika nivåer har jag märkt.
    Vet dock inte vartifrån de hämtar sin info.

Det där med kamerorna är skitstörande tycker jag med, men har slutat använda dem och använder övrig info på sidan istället!

/Jocce

Registered Flusher
    Namn
    Alrik Palrik
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    miljonär
    har tänkt på detta också, dock bor jag ju i göteborg så jag har inte ens i närheten samma problem som er 08or. det borde ju inte vara omöjligt att designa en app i dagens smartphonesamhälle som man kan kolla trafikstatusen och som kanske kan skicka en notis om en viss väg har belastning, t.ex.

Men när ska de inse att det är för mycket bil på för lite väg i Stockholm? Skulle kanske vara en idé att se över och bygga ut vägnätet ytterligare?
    Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

.
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck

/Jocce
    Hur svårt det är att få luft i bilen beror ju på vad det är för fel. Först måste man ju laga luftläckaget, och sen fins det ju ingen anledning att bärga längre... Ibland går det fortare att laga (ibland provisoriskt) än att bärga, och ibland inte. Ibland bedömmer man ju fel också, inte alltid lätt att felsöka över telefon. Och ibland fins det ingen ledig tungbärgare som sagt.Vet ju inget om fallet du beskriver, men det kanse var nått skitenkelt fel. Tryckslangen till torken tex. går garanterat fortare att byta än att bärga bort bilen med tillslagna bromsar..! Sen kan det väll ha tagit nån dryg timme innan mecken var där om det var trafik-kaos..?

Registered User
    Namn
    Marcus K
    Reg.datum
    apr 2006
    Citat Ursprungligen postat av Alriksson Visa inlägg
    har tänkt på detta också, dock bor jag ju i göteborg så jag har inte ens i närheten samma problem som er 08or. det borde ju inte vara omöjligt att designa en app i dagens smartphonesamhälle som man kan kolla trafikstatusen och som kanske kan skicka en notis om en viss väg har belastning, t.ex.

Men när ska de inse att det är för mycket bil på för lite väg i Stockholm? Skulle kanske vara en idé att se över och bygga ut vägnätet ytterligare?

Finns ju redan, heter Waze

Namn
    Joacim Hansson
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Fabrikschef
    Citat Ursprungligen postat av LLLLLL Visa inlägg
    Hur svårt det är att få luft i bilen beror ju på vad det är för fel. Först måste man ju laga luftläckaget, och sen fins det ju ingen anledning att bärga längre... Ibland går det fortare att laga (ibland provisoriskt) än att bärga, och ibland inte. Ibland bedömmer man ju fel också, inte alltid lätt att felsöka över telefon. Och ibland fins det ingen ledig tungbärgare som sagt.Vet ju inget om fallet du beskriver, men det kanse var nått skitenkelt fel. Tryckslangen till torken tex. går garanterat fortare att byta än att bärga bort bilen med tillslagna bromsar..! Sen kan det väll ha tagit nån dryg timme innan mecken var där om det var trafik-kaos..?
    Som sagt, är inte alls insatt i hur en lastbil fungerar, men en personbil tar man juh bort utan problem. Förstår att en lastbil är mer "komplicerad", eller iallafall annorlunda byggd.

Men borde man inte kunna ha Dollys eller liknande för att lyfta hjulen, ja jag vet inte, kanske blir dyrt, men den bärgningen jag pratar om handlar alltså om att flytta lastbilen UR VÄGEN, inte till verkstaden eller liknande.

Var väl enda stället det var kaos på, och man får hoppas att meken inte kom från kaoshållet då :P

/Jocce

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •