Bilsnack
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 39
    Very Fine User
    Namn
    Robert Z
    Reg.datum
    maj 2004
    Jag kan lova dig att medelklass amerikanen aldrig haft det bättre än idag ekonomiskt. Om man med välstånd menar kvinnan i köket och maten på bordet när mannen kommer hem efter en dag på jobbet så är det kanske sämre nu än på 60-talet.

Artiklar om att det kommer bli sämre är tyvärr inget du kan se fram mot att slippa. Journalister har någon slags pervers böjning för att lyfta upp allt som är dåligt och att måla upp en mörk framtid. Så har det alltid varit och så lär det förbli. När läste du senast en artikel om att andelen fattiga faktiskt minskat med 60% och att rekordmånga varje dag lämnar fattigdom? Jag kan dock trösta dig med att man hittat skrifter från 500 år före Kristus på samma domedagstema och vi har det trots det rätt bra såhär 2500 eländesår senare.

Angående snabbmatsjobbare i USA så är det naturligtvis så att en del blir kvar på sitt jobb under lång tid. Dock så är USA det land som har störst rörlighet mellan inkomstklasserna. Det är inte så de som är i staplarna i de olika percentilerna i filmen generellt stannar i den stapeln de befinner sig i resten av livet utan det är stor rörlighet både uppåt och neråt (och ibland upp igen). Sen vet jag inte hur många snabbmatskedjor du besökt i USA men det är precis som här att om du är helt bakom flötet och utför ditt arbete på ett lealöst sätt så kan du knappast räkna med att få stora löneökningar eller bli rekryterad till ett annat företag med bra betalt. Jag skulle vilja påstå att den generelle McDonalds medarbetaren i USA inte skulle få behålla sitt jobb på en svensk McDonalds i en vecka och då finns det ett antal rätt sega personer som utan problem klarar av att behålla jobbet på McDonalds Sveavägen i Stockholm. Jag hyser inte heller någon tvekan om att en duktig och kompetent medarbetare på McD i USA snabbt skulle stiga i graderna och få bättre betalt. Det är inte direkt några problem med att skina brilliant i konkurrensen. Tack vare den låga lönen har arbetsgivaren en möjlighet att behålla dessa individer trots deras låga produktivitet. Skulle minimliönen dubbleras så blir det en annan kalkyl och sannolikt tack och goodbye för väldigt många.

Med Vänlig Hälsning,

Citat Ursprungligen postat av Mjolle Visa inlägg
    Tack, där kom svaret jag väntade och hoppades på!

Jag är långt ifrån en ekonom, det skall villig medges, men jag drar mig till minnes någon artikel från USA som beskriver att medelklassen i USA har det avsevärt sämre idag, relativt sett, än vad deras föräldrar hade. För mig lät det som att föräldragenerationen levde i en sällsynt positiv tid, medan vi idag kanske är mer på normalnivå. Men jag blir ändå i min amatörbubbla lite oroad över sådana artiklar, och artiklar som beskriver att vi är inne i en period där barnen inte kommer få det bättre ställt än sina föräldrar, vilket annars varit en långvarig trend.

Globalt sett är det naturligtvis en veritabel grönskande tidsålder på de flesta håll. Självklart blir de miljoner arbetare i USA ledsna när deras jobb flyttas till låglöneländer och de i vissa fall tvingas flytta från hus och hem och söka socialstöd, men å andra sidan kommer de att överleva. Den relativa vinsten blir som jag uppfattat det större för de miljoner arbetare i Indien, Pakistan och liknande länder som får arbete. Visst, de hade i många fall kunnat få ännu sjystare förhållanden, men det är alltid ett steg uppåt.

Vad som verkligen retar mig är rapportering som jag nämnde innan, snabbmatskedjor i USA där folk som jobbat i tio år fortfarande inte kan försörja sig på sin lön utan tvingas till försörjningsstöd och välgörenhet. Jag vet inte vad receptet är där, jag har ingen lösning. "De får skärpa sig och hitta andra jobb, lämna låglönejobb till tonåringar som inte behöver försörja några barn på lönen" är en sak man kan säga. Låter lite hårt. Det låter, åter igen i min amatörmässiga bubbla, som att de flesta kedjor med miljardvinster borde ha råd att avlöna sina anställda så att de åtminstone kan försörja sig, men då ser jag bara ena sidan av myntet. Kanske finns det en fullt legitim anledning att lönen är så låg? Inte vet jag. Det är därför jag lägger upp videon här, för att få fler sidor av myntet belysta och få en lite mer mångfacetterad bild av situationen.

Utmärkt svar BW.

PS. Min tanke var inte att de rika skulle donera sina pengar. Den filantropiska verksamheten känner jag väl till redan, och vad Bill och Melinda Gates gör är i brist på bättre ord helt fantastiskt. De, och de andra involverade i sådan verksamhet, bevisar bara att den populära nidbilden av den pengahungrige rikemansuslingen är oerhört snedvriden.
    Min tanke låg mer åt hållet "beskattning" på olika vis. Jag har inga konkreta modeller, men man skulle kunna påstå att staten misslyckats med sitt ansvar när de rika "tvingas" ge bort sina pengar till de fattigaste för att något skall hända. Till och med Warren Buffett vill ju beskatta sig själv, jag vet inte hur man skall kategorisera det, men det måste väl ändå beskrivas bäst som ett politisk misslyckande mer än något annat?
    Senast redigerat av Besserwisser den 2013-10-24 klockan 21:34.
    Besserwisser vet bäst!

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    bästa vorre om man förbjöd börshandeln.

rena jävla spekulationer på fattigas kostnad.

bästa är räknesättet dom har..

ett företag beräknar en vinst på 320miljarder.. som förövrigt då råkar vara 100miljader mer i vinst än året innan.

när bokslutet kommer så visar bokslutet att dom fått en vinst på 300miljoner.
    då har dom förlorat 20miljarder. inte vunnit 80miljader som vinsten för en som kan räkna matte kan räkna ut utan att tänka.

islutänden är det arbetarna som blir utan jobb för att företaget ska få sin beräknade vinst oavsätt hur ekonomin ser ut.

för att aktieutdelningen ska bli så hög som möjligt år in och år ut.

om alla oavsätt status i samhället hade den inställningen skulle hela sverige stanna.

tänk om ett litet företag med 2anställda var ute efter en ökad vinst varje år annars skulle dom börja röra runt och sparka 1av dom anställda bara för att få mer pengar i vinst varje år.

nej istället håller den här lilla företaget sina 2anställda syselsatta och och sig själv kan han ge lite lyx men kanske inte den där fina sportbilen i garaget eller en stor båt för ett par miljoner.

i slutänden så är det dom där små företagen som håller upp hela sverige.
    för att dom bryr sig om individen istället för att dom stora pengarna.

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av Besserwisser Visa inlägg
    Jag kan lova dig att medelklass amerikanen aldrig haft det bättre än idag ekonomiskt. Om man med välstånd menar kvinnan i köket och maten på bordet när mannen kommer hem efter en dag på jobbet så är det kanske sämre nu än på 60-talet.

Artiklar om att det kommer bli sämre är tyvärr inget du kan se fram mot att slippa. Journalister har någon slags pervers böjning för att lyfta upp allt som är dåligt och att måla upp en mörk framtid. Så har det alltid varit och så lär det förbli. När läste du senast en artikel om att andelen fattiga faktiskt minskat med 60% och att rekordmånga varje dag lämnar fattigdom? Jag kan dock trösta dig med att man hittat skrifter från 500 år före Kristus på samma domedagstema och vi har det trots det rätt bra såhär 2500 eländesår senare.

Angående snabbmatsjobbare i USA så är det naturligtvis så att en del blir kvar på sitt jobb under lång tid. Dock så är USA det land som har störst rörlighet mellan inkomstklasserna. Det är inte så de som är i staplarna i de olika percentilerna i filmen generellt stannar i den stapeln de befinner sig i resten av livet utan det är stor rörlighet både uppåt och neråt (och ibland upp igen). Sen vet jag inte hur många snabbmatskedjor du besökt i USA men det är precis som här att om du är helt bakom flötet och utför ditt arbete på ett lealöst sätt så kan du knappast räkna med att få stora löneökningar eller bli rekryterad till ett annat företag med bra betalt. Jag skulle vilja påstå att den generelle McDonalds medarbetaren i USA inte skulle få behålla sitt jobb på en svensk McDonalds i en vecka och då finns det ett antal rätt sega personer som utan problem klarar av att behålla jobbet på McDonalds Sveavägen i Stockholm. Jag hyser inte heller någon tvekan om att en duktig och kompetent medarbetare på McD i USA snabbt skulle stiga i graderna och få bättre betalt. Det är inte direkt några problem med att skina brilliant i konkurrensen.

Med Vänlig Hälsning,
    tycker du ska ta och titta på filmen från usa där dom besöker fattigt folk i usa som sliter röven av sig och endå inte lyckas få pengarna att räcka..

som ett exempel var det någon form av chef som tjänade skapligt med pengar varje år. när krisen kom så drog dom ner och han fick sparken idag får han låna pengar av sin mamma och snubben var 55bast. han hade inte ens råd att betala elen.
    från rik till fattig på 5minuter ungefär. samhället bryr sig inte om personen som utför jobbet utan dom ser allt i pengar. det slår så otroligt hårt på dessa personer. som normalt ses som personer som sitter säkert och har sin framtid relativt säkrad. medans dom stora vd i företagen plockar ut miljontals kronor i bonus.

idag kan man inte tjäna lagom med pengar utan man måste mjölka ur örena totalt eftersom dom ger blanka fan i personerna som faktist drivit företagen frammåt.

sverige är inte där ännu men 10-15år till med styrande regering så är vi garanterat där.

Very Fine User
    Namn
    Robert Z
    Reg.datum
    maj 2004
    Jag är ledsen men det du skriver har inte någon bäring i verkligheten. Om du tänker efter lite så inser du troligen att du nu pratar om ett ämne du inte har någon kunskap om.

På vilket sätt skadar börshandel någon? A köper en aktie (andel i ett företag) av B för 100 kr. Hur blev någon fattig drabbad av detta?

Ingen har någonsin påstått att en vinst på 320 miljarder är en förlust på 100 miljarder. Många har dock konstaterat att ett resultat som är 100 miljarder lägre än förra året är just 100 miljarder lägre. Motbevisa mig gärna. Det skrivs spaltmeter om företagsresultat varje dag så du borde inte ha något problem med att hitta ett flertal exempel om ditt resonemang stämmer.

Sen är det ju såklart så att man måste gå med vinst. Det går inte att ha en verksamhet som går med förlust. Du liksom en hel del andra mindre begåvade individer blir bortkollrade av att det handlar om pengar. För att göra det lite enklare att förstå så föreslår jag att du tänker i form av äpplen istället. Ett företag har tio äpplen i en korg. För att skapa fler äpplen anställer man en person som ska plantera ett äppelträd och sköta det så att det ger nya äpplen. Personen får 9 äpplen i betalt för att sköta trädet ett år. 1 äpple hamnar i jorden. Om trädet bara generar 8 äpplen är ett så blir det oavsett om man är ett stort eller litet företag svårt att kommande år betala individen 9 äpplen då man bara har 8. Han kan få max 8 äpplen alternativt så får han hitta ett företag där hans insatser kan resultera i en skörd på mer än 8 äpplen.

Vinst är inte något ont eller något som kostar. Vinst är det vi äter, bor i och kör runt i. Förlust är samma sak som att elda upp mat, bostäder och bilar. Man tar en resurs och gör en mindre resurs av det. Även om det känns hårt ett tag för de direkt inblandade så är det mest kostsamma man kan göra mot mäninskokollektivet att fortsätta att driva en verksamhet med förlust.

Med Vänlig Hälsning,

Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg
    bästa vorre om man förbjöd börshandeln.

rena jävla spekulationer på fattigas kostnad.

bästa är räknesättet dom har..

ett företag beräknar en vinst på 320miljarder.. som förövrigt då råkar vara 100miljader mer i vinst än året innan.

när bokslutet kommer så visar bokslutet att dom fått en vinst på 300miljoner.
    då har dom förlorat 20miljarder. inte vunnit 80miljader som vinsten för en som kan räkna matte kan räkna ut utan att tänka.

islutänden är det arbetarna som blir utan jobb för att företaget ska få sin beräknade vinst oavsätt hur ekonomin ser ut.

för att aktieutdelningen ska bli så hög som möjligt år in och år ut.

om alla oavsätt status i samhället hade den inställningen skulle hela sverige stanna.

tänk om ett litet företag med 2anställda var ute efter en ökad vinst varje år annars skulle dom börja röra runt och sparka 1av dom anställda bara för att få mer pengar i vinst varje år.

nej istället håller den här lilla företaget sina 2anställda syselsatta och och sig själv kan han ge lite lyx men kanske inte den där fina sportbilen i garaget eller en stor båt för ett par miljoner.

i slutänden så är det dom där små företagen som håller upp hela sverige.
    för att dom bryr sig om individen istället för att dom stora pengarna.
    Besserwisser vet bäst!

Very Fine User
    Namn
    Robert Z
    Reg.datum
    maj 2004
    På något konstigt sätt så har vi ändå varje år fått fler och fler anställda i landets företag och till allt högre löner. Samma sak gäller i resten av världen. Sen finns det såklart en och annan olycksfågel som TV lyckas leta reda på.

Vår nuvarande regering har utan att minska pengarna som flyter in i stadskassan eller de utgifter staten lägger på omsorg och välfärd lyckats att så gott som betala av vår statsskuld och se till att alla med jobb får rejält mycket mer i plånboken varje löning. Jag tycker att det är rätt bra jobbat. Du kanske hellre hade sett att vi hade kvar vår tidigare gigantiska statsskuld och att du fått ut ett par tusenlappar mindre varje månad? Det går i såfall utmärkt att frivilligt sätta in de extra tusenlapparna du får varje månad på skatteverkets bankgiro 5050-1055. En sjuksköterska, metallarbetare och andra medelinkomsttagare har fått motsvarande en månadslön i sänkt skatt de senaste åren. Denna skulle sannolikt vara rätt sur att avstå från. Eller?

Med Vänlig Hälsning,

Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg
    tycker du ska ta och titta på filmen från usa där dom besöker fattigt folk i usa som sliter röven av sig och endå inte lyckas få pengarna att räcka..

som ett exempel var det någon form av chef som tjänade skapligt med pengar varje år. när krisen kom så drog dom ner och han fick sparken idag får han låna pengar av sin mamma och snubben var 55bast. han hade inte ens råd att betala elen.
    från rik till fattig på 5minuter ungefär. samhället bryr sig inte om personen som utför jobbet utan dom ser allt i pengar. det slår så otroligt hårt på dessa personer. som normalt ses som personer som sitter säkert och har sin framtid relativt säkrad. medans dom stora vd i företagen plockar ut miljontals kronor i bonus.

idag kan man inte tjäna lagom med pengar utan man måste mjölka ur örena totalt eftersom dom ger blanka fan i personerna som faktist drivit företagen frammåt.

sverige är inte där ännu men 10-15år till med styrande regering så är vi garanterat där.
    Besserwisser vet bäst!

M535, Ascona erikjakans avatar
    Namn
    Erik W
    Reg.datum
    feb 2003
    Jobb
    Entrepenör
    Ett program som rör ämnet ifråga!

http://www.svt.se/dokument-inifran/se-program/del-1-464

Tyckte att det var väldigt intressant och pedagogiskt sammanställt.

Jag håller med om att ett visst incitament måste finnas, men girigheten får inte ta överhanden, i slutändan är det ingen som kommer vinna på att klyftorna skenar iväg till orealistiska nivåer.

Visa mig ett exempel på ett land med extrema inkomstskillnader där folk (gemene man) har det bra och dem med pengar inte behöver vakta sin rygg vart dem än går.

MVH Erik
    Mittmotor-Ascona i din mamma!

Nudel Racer
    Namn
    Antonio B
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av erikjakan Visa inlägg
    Ett program som rör ämnet ifråga!

http://www.svt.se/dokument-inifran/se-program/del-1-464

Tyckte att det var väldigt intressant och pedagogiskt sammanställt.

Jag håller med om att ett visst incitament måste finnas, men girigheten får inte ta överhanden, i slutändan är det ingen som kommer vinna på att klyftorna skenar iväg till orealistiska nivåer.

Visa mig ett exempel på ett land med extrema inkomstskillnader där folk (gemene man) har det bra och dem med pengar inte behöver vakta sin rygg vart dem än går.

MVH Erik
    sverige. 99% är lika fattiga. 1% äger resten :-) äger företagen resurserna tidningarna ja allt.
    sverige är landet som är byggt för miljardärerna :-)

1. Wallenberg 1 846 mdr kr

2. Kamprad 600 mdr kr

3. Persson 414 mdr kr

4. Rausing 258 mdr kr

5. Stenbeck 173 mdr kr

6. Douglas 166 mdr kr

7. Schörling127 mdr kr

8. Johnson 89 mdr kr

9. Lundin 87 mdr kr

10. Lundberg 82 mdr kr

11. Bennet 55 mdr kr

12. Paulsson 44 mdr kr

13. Olsson 29 mdr kr

14. Bonnier 20 mdr kr

15. Söderberg 18 mdr kr
    \m/>_<\m/

Very Fine User
    Namn
    Robert Z
    Reg.datum
    maj 2004
    Dagens Nyheter publicerar förvånande nog en läsvärd artikel på bland annat temat vad folk tror om fattigdom jämfört med hur det egentligen är. Föråldrad världsbild och medias snedvridning är faktorer som lyfts fram till att folk tror att världens tillstånd är mycket sämre än det egentligen är.

Världen bättre än vad du tror - DN.SE

Med Vänlig Hälsning,
    Besserwisser vet bäst!

Very Fine User
    Namn
    Robert Z
    Reg.datum
    maj 2004
    Det blev en liten felskrivning i ditt inlägg.

Det ska stå Sverige är byggt av miljardärerna.

Ett land där Wallenberg inte sett till att Scania, Electrolux, ABB, SAAB, AstraZeneca, mfl startat och utvecklats hade sett väldigt annorlunda ut. För övrigt så räknar du troligen upp totala börsvärdet på de bolag där familjerna/ personerna äger aktier. Det är inte samma sak som värdet på deras egna aktier. Äger man 10% av ett företag som är värt 20 miljarder har man 2 och inte 20 miljarder.

Med Vänlig Hälsning,

Citat Ursprungligen postat av exaro Visa inlägg
    sverige. 99% är lika fattiga. 1% äger resten :-) äger företagen resurserna tidningarna ja allt.
    sverige är landet som är byggt för miljardärerna :-)

1. Wallenberg 1 846 mdr kr

2. Kamprad 600 mdr kr

3. Persson 414 mdr kr

4. Rausing 258 mdr kr

5. Stenbeck 173 mdr kr

6. Douglas 166 mdr kr

7. Schörling127 mdr kr

8. Johnson 89 mdr kr

9. Lundin 87 mdr kr

10. Lundberg 82 mdr kr

11. Bennet 55 mdr kr

12. Paulsson 44 mdr kr

13. Olsson 29 mdr kr

14. Bonnier 20 mdr kr

15. Söderberg 18 mdr kr
    Besserwisser vet bäst!

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Vår nuvarande regering har utan att minska pengarna som flyter in i stadskassan eller de utgifter staten lägger på omsorg och välfärd lyckats att så gott som betala av vår statsskuld och se till att alla med jobb får rejält mycket mer i plånboken varje löning. Jag tycker att det är rätt bra jobbat.
    Det här med statsskulden, vilka siffror tittar du på?

2005-2006 var den ungefär 1300 miljarder, sedan gick den ned men men verkar nu liggar på 1236 miljarder.

I förhållande till BNP så har den legat inom ca 30-40%

Jag kollade på Riksgäldens hemsida

Mvh

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    På något konstigt sätt så har vi ändå varje år fått fler och fler anställda i landets företag och till allt högre löner. Samma sak gäller i resten av världen. Sen finns det såklart en och annan olycksfågel som TV lyckas leta reda på.

Vår nuvarande regering har utan att minska pengarna som flyter in i stadskassan eller de utgifter staten lägger på omsorg och välfärd lyckats att så gott som betala av vår statsskuld och se till att alla med jobb får rejält mycket mer i plånboken varje löning. Jag tycker att det är rätt bra jobbat. Du kanske hellre hade sett att vi hade kvar vår tidigare gigantiska statsskuld och att du fått ut ett par tusenlappar mindre varje månad? Det går i såfall utmärkt att frivilligt sätta in de extra tusenlapparna du får varje månad på skatteverkets bankgiro 5050-1055. En sjuksköterska, metallarbetare och andra medelinkomsttagare har fått motsvarande en månadslön i sänkt skatt de senaste åren. Denna skulle sannolikt vara rätt sur att avstå från. Eller?

Med Vänlig Hälsning,
    är rätt meningslöst att försöka få vissa att inse ett och annat..
    men en fråga kan jag ställa dig.. vilka går lidande ur detta?
    att påstå att ingen lider är så dum att denna person borde låsas in.

skolor har blivit sämre
    vården har blivit sämre
    arbetslösheten har inte minskat
    ungdomsarbetslösheten har ökat.
    sjuka ska helt plötsligen bli friska. fast arbetsförmedlingen säger att dom inte är arbetsföra.

men det är bra för alla..rena j-vla bs
    men har man en guldsked upptryckt i röven så förstår man nog itne bättre..

XC60 D3 R-Design
    Namn
    Patrik Sjöö
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    Vet i tusan... Jobbar 16 timmar per dag ändå.
    Kan någon då förklara för mig varför vi bör släppa in 22 miljoner Syrier när inte skolan eller äldrevården fungerar som det ska eller varför vi är dom som lånar när vi istället kunde låna ut?

Nu menar jag i en icke rasistiskmening utan i en ren ekonomiskmening.

O ja jag vet att vi inte kommer släpps in 22 miljoner men det är hypotetiskt möjligt.

Skyldig Brooks pengar Mjolles avatar
    Namn
    Conny N
    Reg.datum
    jul 2003
    Citat Ursprungligen postat av riskok Visa inlägg
    Kan någon då förklara för mig varför vi bör släppa in 22 miljoner Syrier när inte skolan eller äldrevården fungerar som det ska eller varför vi är dom som lånar när vi istället kunde låna ut?

O ja jag vet att vi inte kommer släpps in 22 miljoner men det är hypotetiskt möjligt.

Nudel Racer
    Namn
    Antonio B
    Reg.datum
    okt 2005
    Det blev en liten felskrivning i ditt inlägg.

Det ska stå Sverige är byggt av miljardärerna.

Ett land där Wallenberg inte sett till att Scania, Electrolux, ABB, SAAB, AstraZeneca, mfl startat och utvecklats hade sett väldigt annorlunda ut. För övrigt så räknar du troligen upp totala börsvärdet på de bolag där familjerna/ personerna äger aktier. Det är inte samma sak som värdet på deras egna aktier. Äger man 10% av ett företag som är värt 20 miljarder har man 2 och inte 20 miljarder.

Med Vänlig Hälsning,
    lika mkt som sverige var byggt utav adeln. och konungen. utan dom skulle det bara vara ur skog här i Sverige??

och för övrigt va det familjernas förmögenheter inte företagens.
    \m/>_<\m/

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av riskok Visa inlägg

enligt kunniga så ger invandringen massor av inkomster till sverige..
    fast tror alla vi vet att det är bs.

det är bättre att ha en lagom invandring där vi kan ta hand om dom som kommer..

en annan sjuk sak ang detta är att det tar inte bara 1år utan kan ta upp till 10år innan dom får svar om dom får stanna i sverige eller ej.

fatta en 9årig unge som aldrig varit någon annanstans än här i sverige blir utvisad till ett annat land. rätt sjukt..

det är sällan dom behövande som faktist kommer till sverige utan dom som har mest pengar..som vanligt så har dom rika alla fördelar i samhället. resten pissas det bara på.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •