Infiniti - 1971 BMW e9 3.0CSi
Bilsnack
Sidan 1 av 15 1234567811 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 215
    Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Förnamn Efternamn
    Reg.datum
    aug 2006

Infiniti - 1971 BMW e9 3.0CSi

Eftersom det här forumet stängs ner så länkar jag till min andra byggtråd här:
    Getting this 3.0CSi back on the road | BMW E9 Coupe Discussion Forum

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Då startar jag upp min första byggtråd någonsin, efter mycket funderande så tänkte jag att det ju kan vara trevligt att bidra med något tillbaka också, då jag inte vet eller ens vill veta hur mycket tid jag spenderat framför datorn och läst igenom andras byggtrådar, både här på Zatzy medans projektdelen var mera blommande, och på andra ställen.

Det är först nu som saker och ting börjar har satt sig lite, det blev en intensiv start på projektet då jag var tvungen att få vissa saker gjorda innan hösten smög sig på.

Var ska man börja då? För några år sedan så fick jag upp ögonen för e9 karossen, dock kändes de fina exemplaren alltid för dyra, speciellt för en bil som i huvudsak skulle och ska användas som ren glidare på finare dagar under sommarhalvåret. Exemplar fanns ju att tillgå runtom i Europa, även Sverige, men ville helst hitta en här i Finland. Letade med ljus och lykta utan större lycka, inte en enda kunde jag hitta till salu.

Tills!

Det är midsommarafton och är ute på sjön och kör båt, det plingar till i fickan, sms av farsan där det står: har du sett den här? Länk till en finsk, vettigt prissatt e9 till salu, annonsen har dykt upp för fem minuter sedan.. Jag ringer upp ägaren som högst troligen är lika paff som jag själv, han tvekar och verkar inte alls sugen på att sälja, det är tydligen hans son som har lagt ut bilen till salu.. Fan! tänker jag, jag SKA ha bilen! Vi avslutar samtalet och jag avbryter sjöslaget med polarna.

Nu är det bråttom, jag ringer runt och försöker se om det är möjligt att fixa dragbil och trailer tills följande dag och som tur är så får jag tag i allt som behövs! Även farsan är med på noterna och tvekar inte en enda gång på att hoppa i bilen nästa morgon och dela körpasset på 1400km tur och retur. Jag ringer ägaren av bilen igen, och säger att vi är påväg upp dit och kolla på bilen imorgon, han vet inte riktigt vad han skall säga, men jag försöker få honom att hålla bilen åt mig, tills jag hinner upp och titta på den. Deal! Jag har första pjing på bilen. YES!!

Morgonen därpå är allt klart, bil, trailer, pengar. Bara en massa väg att nöta av nudå. Förmiddagen går väl helt ok, kort därefter börjar "dagen efter midsommar-rusningen" alla ska hem och är trötta och tröga. Men vi kommer fram på eftermiddagen och kollar igenom bilen, den är helt OK för sitt pris, körbar är den också, stort plus det. Men visst rost finns ju, dock inte helt söndermurknad som en hel del e9: or brukar vara.

Så, det var inget snack om saken, pengar och bil bytte ägare. Vi lastade bilen på trailern och styrde kosan hemåt. Vi kom hem på småtimmarna utan några bekymmer.

Bilen har inte varit i trafik sedan -98 och har efter det stått stilla, men genomgått några mindre reparationer under tiden.

Så efter det har bilen rivits ner i molekyler och skall nu altså genomgås totalt, den är nu sandblästrad och syra-grundad, karossen ska under vintern svetsas, plåt från tyskland har införskaffats och ligger och väntar i förrådet på att polaren som är mycket skickligare än mig på att svetsa ska få lite tid över.
    Mot våren hoppas jag på att hinna få den målad, och till sommaren sakta men säkert börja plocka ihop den.

Det som kommer att satsas på nu är Karossen, Hjulupphängningar, Tekniken.
    Detta är de tre stora ledorden för denna renovering, det är det enda realistiska om man vill få ihop bilen tillbaka nångång, ska man föröska renovera hela inredningen och allt fin-lir som alla de 100-tals lister och dyl. så ska man inte bara ha en otroligt djup plånbok, utan även mycket tid. Sådant kan man lira med under vinterhalvåren sedan efter att man har en körbar bil.

Delar beställs in konstant från Wallothnesch - Ersatzteile für klassische BMW Automobile och jag har i princip hela fram och bakvagnen hemma i nya delar nu. Nästa steg är allt kring motor och drivlina, och sedan alla gummilister runt hela bilen.

Som ni kanske ser så har jag/vi (farsan är minst lika involverad i projektet som mig, och projektet skulle inte heller vara möjligt utan hans stöd och bilintresse, och jag är otroligt tacksam att han vill delta) ganska litet garage att tillgå, men det ska nog gå bra endå!

Jag har säkert glömt bort massa nämnvärt, men det är bara att fråga om ni undrar något!

Här kommer några bilder på vad som ha hänt hittills!

Senast redigerat av infiniti den 2017-08-09 klockan 21:29.

Registered User
    Namn
    Daniel K.
    Reg.datum
    aug 2006
    Det här är riktigt bra!

Riktigt roligt och intressant projekt. Bra att du tar mycket bilder också.

Uppdaterar du regelbundet kommer undertecknad att följa detta med nöje.
    Citat: Ursprungligen postat av DanneH Vad har detta blivit för forum egentligen? Familjeliv? Det är väl sådär det ska se ut när man rejsar
    Apropå Vansinnesfärd på skolgård

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Projekt helt i min smak!

Bra skrivet och fotat. Jag följer
    BILSNACK | crew

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Såg ju rätt fin ut till att börja med! Spännande att se var det tar vägen! Vad är planen för skönheten, oklanderligt originalskick, vässad på ngt vis?

Namn
    Förnamn Efternamn
    Reg.datum
    aug 2006
    Tack ska ni ha! Jag ska uppdatera när något händer, just nu står det rätt stilla då jag väntar på att få klartecken på att flytta bilen till ett annat garage där den ska svetsas.

Planerna för bilen är att få en trevlig cruiser som inte ska vara för fin för att våga användas, men endå i ett helt respektabelt skick.

Mitt mål med bilens yttre är något i denna stil:

Det är nästan fastslaget att bilen blir Polaris-silver, men Atlantik-blå lurpassar även där bak i huvudet någonstans. CSL-airdam blir det. CSL-ducktail lockar också, men svåra att få tag i, och har själv inte bestämt mig ännu om det är rätt väg att gå.

Motormässigt så kommer det inte att bli något speciellt just nu iaf, original 3.0 insprutad, med uppdaterad insprutning från nyare M30 motor, med sina 200hk så lär det räcka finfint för mitt ändamål med bilen. Om man senare vill öka effekten så behöver också chassiet/karossen förstärkas, då de är relativt mjuka och inte klarar mycket mera effekt än original.

Andra små detaljer som gjorde köpet trevligt, var att det satt Alpina 16" fälgar under bilen, samt en 380mm Petri-ratt i bilen. Små detaljer, men ack så dyra att leta reda på själv i efterhand.
    Senast redigerat av infiniti den 2015-04-07 klockan 16:16.

BreedMachine Kapten Haddocks avatar
    Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Orkar inte skriva mkt pga surfplatta med rättstavning.
    Men riktigt grym modell, den silverfärgade på bild är så jäkla läcker.
    Se till att inte pruta på lackjobbet så det slipper bli ett skav efter allt ni fixat med under,
    Var det klädsel eller överdrag? Ska du köra lite custom stuk kanske du kan passa in stolar från z3 eller E46 om det är org.

Skitkul projekt som ja ska följa, hoppas snart ja får in min celica i garaget snart.

Mvh
    www.pingens.se
    -Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
    Följ oss på Facebook

Volvo V60 D4 AWD R-design Eliass avatar
    Namn
    Elias M
    Reg.datum
    mar 2005
    Jobb
    Logistik
    Skitkul projekt, en riktig drömbil!

Den översta silvriga har jag haft som bakgrundsbild förr.. helt vansinnigt vacker!

Kör på silver, bäst färg på modellen!

Lycka till

Namn
    Förnamn Efternamn
    Reg.datum
    aug 2006
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Haddock Visa inlägg
    Orkar inte skriva mkt pga surfplatta med rättstavning.
    Men riktigt grym modell, den silverfärgade på bild är så jäkla läcker.
    Se till att inte pruta på lackjobbet så det slipper bli ett skav efter allt ni fixat med under,
    Var det klädsel eller överdrag? Ska du köra lite custom stuk kanske du kan passa in stolar från z3 eller E46 om det är org.

Skitkul projekt som ja ska följa, hoppas snart ja får in min celica i garaget snart.
    Mvh
    Lackjobbet kommer att göras grundligt från första slipningen till topplack av en som har varit med i gamet länge, så förhoppningsvis ska det bli bra!

Det är klädsel på bänkarna, de är ordentligt gjorda samt i fint skick, dock passar det inte alls i mina ögon med plysch i en sånhär bil. Blir det bänk-byte så blir det någon form av tidstypiska sitta-still stolar, men det lutar främst emot att klä om original bänkarna i antingen svart läder precis som från fabrik, eller kanske i rött läder, då krävs det att man gör dörrsidorna också, så vi får se.

Citat Ursprungligen postat av Elias Visa inlägg
    Skitkul projekt, en riktig drömbil!

Den översta silvriga har jag haft som bakgrundsbild förr.. helt vansinnigt vacker!

Kör på silver, bäst färg på modellen!

Lycka till
    Tackar! Ja den bilden har också prytt mitt skrivbord flera gånger Någongång i framtiden så skall det nog sitta en uppsättning BBS RS 18" på min också, de är bara så förbaskat dyra att köpa, och svårt att få tag i delar för att bygga en uppsättning..

Och ja, det lutar helt klart mot silver, lyfter fram bilens linjer så mycket bättre än en mörk färg.

BreedMachine Kapten Haddocks avatar
    Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Problemet är bara att det är sjukt svårt att klä om så det blir riktigt bra.
    Och ska du ha sittastill stolar så kräver det mkt engagemang då man lika gärna kan ha en dildo i röken när man är ute o cruisar Även om det är snyggt o roligt när det svänger, går lite i samma tankar till celican.
    Men i den här skulle ett par z3 stolar kunna passa riktigt bra, och behöver inte kosta mer än ett par nya kinaskalstolar, ger schysst komfort och ser helt ok ut.
    Men som du säger känns inte dagens stil på dom riktigt up to date

MVH/
    www.pingens.se
    -Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
    Följ oss på Facebook

Vatos Locos
    Guest
    Detta projekt skall följas, enligt mitt tycke så är detta den snyggaste modellen som kommit ifrån BMW.

Mr. Norrortracing Nismo TNRs avatar
    Namn
    Tomas J
    Reg.datum
    jul 2002
    Jobb
    Trailerproducent
    Såg riktigt najs ut, detta projekt! Lycka till och keep it up!

Namn
    Förnamn Efternamn
    Reg.datum
    aug 2006
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Haddock Visa inlägg
    Problemet är bara att det är sjukt svårt att klä om så det blir riktigt bra.
    Och ska du ha sittastill stolar så kräver det mkt engagemang då man lika gärna kan ha en dildo i röken när man är ute o cruisar Även om det är snyggt o roligt när det svänger, går lite i samma tankar till celican.
    Men i den här skulle ett par z3 stolar kunna passa riktigt bra, och behöver inte kosta mer än ett par nya kinaskalstolar, ger schysst komfort och ser helt ok ut.
    Men som du säger känns inte dagens stil på dom riktigt up to date
    MVH/
    Ja, det kan vara svårt att få det riktigt bra, har varit i kontakt med en trevlig dam som har restuarerat ett par gamla Recaro M-tech stolar åt mig förr till en annan BMW, och hon var rätt övertygad om att hon kan få det bra, men prislappen går självklart hand i hand med resultatet.

Gamla sittastill stolar kan vara rätt bra stoppade jämfört med dagens stolar, så helt hemska behöver de inte vara, det beror ju på hurudana man väljer förståss, men nej, likadan komfort som vanliga stolar ger de inte!

Några moderna stolar kommer inte att få husera i bilen Jag vill nog hålla det till den tids-era som bilen är ifrån.

Originalstolar i läder:

-60/-70tals sittastill stolar:

Citat Ursprungligen postat av Vatos Locos Visa inlägg
    Detta projekt skall följas, enligt mitt tycke så är detta den snyggaste modellen som kommit ifrån BMW.
    Citat Ursprungligen postat av Nismo TNR Visa inlägg
    Såg riktigt najs ut, detta projekt! Lycka till och keep it up!
    Tackar båda två! Och ja, jag håller med om att det är den snyggaste BMW:n någonsin
    Senast redigerat av infiniti den 2014-09-14 klockan 17:38.

Namn
    Förnamn Efternamn
    Reg.datum
    aug 2006
    En liten uppdatering då,

I väntan på att jobbet med karossen ska komma igång pysslas det med allt runtomkring som behöver få sin beskärda del kärlek för att kunna skruvas tillbaka på bilen med gott samvete, och det är inte direkt lite delar som skriker efter kärlek..

Bakvagnsbryggan samt länkarmarna blästrade och grundade med etsande grundfärg

Framvagnsbryggan och stötdämpartornen blästrade och grundade

Mera diverse delar som nyligen är blästrade och väntar på grundfärg

"Lite" plåtdetaljer som ska bytas ut såfort svetsjobbet kommer igång

Dämpare, skivor, bussningar, hjullager, topplagringar, bromsbelägg osv osv.

Nyrenoverade drivaxlar som såg ut som sju svåra år innan

Mera att lägga på "klart" hyllan

Nyrenoverade bromsok, nya packningar, kolvar, luftnippor

Styrsnäckan för tillfället under renovering

Alla packningar ska bytas ut mot nya

Cylindern får nya packningar, och diverse upputsade saker i väntan på att få en färgskvätt på sig

Men det finns fortfarande mycket delar att förfina och renovera

Servopumpen väntar även den på packningsbyte och upputsning, vet någon om den yttre packboxen (ej med på bilden, borttagen) är utsatt för tryck? Den såg helt normal ut, och inget håller fast den heller. Duger en vanlig packbox eller behövs det vara någon högtryckspackbox? Den finns inte att få tag i som reservdel längre nämligen, utan man måste köpa en med samma mått.

Så, det är väl vad som pågår i garaget. Uppdaterar vidare när jag känner att det finns något att visa
    Senast redigerat av infiniti den 2014-09-14 klockan 17:40.

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Fan snyggt jobbat!
    BILSNACK | crew

Namn
    Förnamn Efternamn
    Reg.datum
    aug 2006
    Saker går framåt hela tiden, men inte så mycket att ta bilder på för tillfället. Svetsjobbet kommer (knack knack) förhoppningsvis igång i Januari. En liten bild på det nya rostfria avgassystemet kan jag bjuda på:

Senast redigerat av infiniti den 2014-09-14 klockan 17:40.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •