Bilsnack
Sidan 3 av 12 FörstaFörsta 12345678910 ... SistaSista
Resultat 31 till 45 av 169
    Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Robert G
    Reg.datum
    aug 2006
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Haddock Visa inlägg
    Skitsnyggt!
    Skönt med glasblästrad alu!
    Nu e bara kruxet att en oljig tumme på alut sabbar helheten
    Du kan testa lägga någon form av vax på även ett tunt lager olja skyddar, typ wd40 men det ger en lite tråkigare yta.
    Och det händer ju hela tiden grejor, längtar tills ja får börja plocka med framvagnen oxå
    Drar nog bort en sväng ikväll o donar
    Jo, det är så attans känsligt nu efteråt, ventilkåpan ska målas men börjar även fundera på att måla insuget då det lär bli omöjligt att hålla rent och fint nån längre tid..

Då är frågan, duger vanlig lack eller är pulverlack vägen att gå för att det inte ska börja flagna efter en stund?

Hur gör du, grundlig renovering av allt i framvagnen eller allmän upputsning?

BreedMachine Kapten Haddocks avatar
    Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Vore jag du hade jag krymplackat i silver eller ev rött, så jäkla snyggt och håller helt ok.
    Kolla men nån industrilack i näreten om dom kan sponsra dig lite
    Går att göra sjäv men kolla vad det kostar att lämna bort först.

MVH/

Citat Ursprungligen postat av infiniti Visa inlägg
    Jo, det är så attans känsligt nu efteråt, ventilkåpan ska målas men börjar även fundera på att måla insuget då det lär bli omöjligt att hålla rent och fint nån längre tid..

Då är frågan, duger vanlig lack eller är pulverlack vägen att gå för att det inte ska börja flagna efter en stund?

Hur gör du, grundlig renovering av allt i framvagnen eller allmän upputsning?
    www.pingens.se
    -Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
    Följ oss på Facebook

Namn
    Robert G
    Reg.datum
    aug 2006
    Har fått rätt mycket lackat i veckan som gått, när man tänker på hur bedrövliga samtliga delar såg ut när bilen skruvades isär, så är det ett rejält lyft!

Senast redigerat av infiniti den 2014-09-14 klockan 17:47.

Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Så jäkla nice
    Ja det blir onekligen skillnad
    Målade du med billack eller?
    Köpte en satinsvart variant nu i veckan som ja ska testa.
    Roligt det går frammåt, räknar du med att den ska rulla i vår/sommar eller?

MVH/
    www.pingens.se
    Följ oss på Facebook

Namn
    Robert G
    Reg.datum
    aug 2006
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Haddock Visa inlägg
    Så jäkla nice
    Ja det blir onekligen skillnad
    Målade du med billack eller?
    Köpte en satinsvart variant nu i veckan som ja ska testa.
    Roligt det går frammåt, räknar du med att den ska rulla i vår/sommar eller?

MVH/
    Jo jag målade med billack, kanske blir lite känsligare för stenskott än om man hade pulverlackat, men med ordentlig etsande syragrund + epoxigrund på alla underredesdetaljer så får det lov å räcka eftersom bilen knappast kommer se mycket regn och slask

Nä, jag siktar inte på att få ut den i år, jag gör det hellre noggrant och rätt istället för att stressa ihop och lämna en massa saker som man bara stör sig på senare. Tiden går också så fasligt mycket snabbare än vad man tror, även om det har hänt en hel del redan på dessa ~ 6 månader.

Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    hehe ja med tanke på att den lär varit målad med någon tunn enskiktare orginal så lär det ska hålla ett tag

Längtar tills jag får på färg på mina grejor, men min sitter ju ihop så ja får ta dessa detaljer eftersom.

Låter vettigt, ingen idé att stressa om man inte måste.
    Ska bli riktigt kul o se när du får färg på karossen, det höjjer motivationen

MVH/

Citat Ursprungligen postat av infiniti Visa inlägg
    Jo jag målade med billack, kanske blir lite känsligare för stenskott än om

man hade pulverlackat, men med ordentlig etsande syragrund + epoxigrund på alla underredesdetaljer så får det lov å räcka eftersom bilen knappast kommer se mycket regn och slask

Nä, jag siktar inte på att få ut den i år, jag gör det hellre noggrant och rätt istället för att stressa ihop och lämna en massa saker som man bara stör sig på senare. Tiden går också så fasligt mycket snabbare än vad man tror, även om det har hänt en hel del redan på dessa ~ 6 månader.
    www.pingens.se
    Följ oss på Facebook

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Tänkte på dig igår när jag såg denna dumpad i Vinsta industriområde.
    BILSNACK | crew

Namn
    Robert G
    Reg.datum
    aug 2006
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Tänkte på dig igår när jag såg denna dumpad i Vinsta industriområde.
    Synd när de lämnar att stå på det viset, det finns en hel del e9 projekt på nätet där de har gått ut hårt från början och menat restuarera, men sedan lämnat att stå när de har insett hur mycket rost som har gömt sig under ytan. Denna såg ju (på bild förståss) inte helt sönderrostad ut, men otroligt dyr att få till med tanke på alla delar som verkar saknas. Bara en sådan sak som att köpa en helt tom dörr...

Annars så beställs det bara mera delar, ramlar in lite titt som tätt, det är väldigt mycket packningar och småtjafs som behövs. Har letat efter en ny bromsservo en tid då den befintliga var sönder vilket visade sig vara lite klurigt då den varken fanns som reservdel hos BMW eller gick att få tag på direkt från tillverkaren. Inte heller Ebay var till någon hjälp, men så hittade jag en bättre begagnad hos er i Sverige, så den är påväg hemåt nu

Nu är fjäderbenen ihopplockade:

Sedan har jag stött på lite patrull med spridarna och spridarbryggan, tänkte höra om någon här har några tips och ideér på hur man ska lösa detta.

Som synes på bilden är ju allt rostigt, ärgat och jävligt, samt att gummislangen mellan brygga och spridare har mycket torrsprickor. Så jag skulle ju behöva få loss allt ifrån varandra så jag kan putsa upp det och troligen föra spridarna på flödesgranskning och rengörning och få dit nya slangar.

Frågan är då, eftersom gummislangarna är pressade på både spridare och brygga, kan jag skära upp pressringarna och sedan i framtiden när det ska ihop igen, bara lägga ny slang + slangklämmor, eller hur ska man riktigt göra? Jag vet inte, inte heller BMW själva här i stan, det som finns att köpa som reservdel är spridare och brygga, men inte slangen eller pressringarna. (om det ens är nån sort av pressringar, jag har svårt att säga varken bu eller bä)

Någon som vågar sig på en kvalificerad eller okvalificerad gissning?
    Senast redigerat av infiniti den 2014-09-14 klockan 17:47.

Namn
    Robert G
    Reg.datum
    aug 2006
    Som svar på mitt förra inlägg och dess fråga, så var det nog bara att klippa slangen på mitten och såga upp ett spår i metall-pressringarna så gick det att få av slangarna utan problem från både spridare och brygga.

Efter att jag fick loss spridarna skickade jag iväg dem på ultraljudstvätt och testning, vilket visade sig vara klokt då de inte flödade som de skulle före tvätt.

Före:

Efter:

Sedan så fick fram/bakvagnsbryggorna en skvätt epoxi ovanpå syragrunden. Diff-infästningen på bakbryggan har även förstärkts med tillagda järnplattor på yttre sidan, eftersom det var lite sprickbildning runt hålen till diffbultarna.

Sedan målades de svarta och monterades ihop med länkarmar, nya bussningar och nya bultar.

Dessa delar har också blivit färdiglackade, nästan inga bilder på det dock.

Bränslebrygga och fästplattorna till spridarna:

Fick hem (det förhoppningsvis fungerande) bromsservot från Sverige, detta ska även slipas och lackas om.

Värmepaketet är hemma igen från svetsning och trycktest, även om det inte syns när det är monterat fick det lite färg på sig.

Eftersom det har gått förbi punkten där det skulle kunna anses godkänt att lägga tillbaka 40år gamla slangar i motorrummet, så beställdes varenda liten slangstump + slangklämma som hör hemma i en e9:as motorrum från BMW. Även insugsgummina + klämmor. De bakre fjädergummina (4st) finns också med på bilden.
    Allt som krävs för att montera en nyare 9-bladskylfläkt inklusive fläkten själv har också beställts, samt ny oljekork och kylkork. En ny Bosch bränslepump hittade också hem i veckan.
    Originalröret till tändkablarna saknades, och ett sådant var jag ju också tvungen att ha

Motorn håller också på att plockas ihop vartefter man får nödvändiga packningar och delar:

Tanken står och skäms, men ska piffas upp:

Så det rullar på!
    Senast redigerat av infiniti den 2014-09-14 klockan 17:49.

Namn
    Robert G
    Reg.datum
    aug 2006
    Projektet smyger sig framåt hela tiden, värmepaketet och spjällen innuti har fått sig en översyn:

Värmepaket kluvet:

Dessa gulliga spjäll fanns där inne:

Efter det fick de ligga i rostlösandemedel för att slippa rosten, sedan grundade och målade:

Här är värmepaketet påväg ihop igen:

Reglagen till värmepaketet plockat i delar för att kunna slipa och lacka om själva "hållaren" högst upp på bilden:

Tanken har fått sig lite med slipen, men kräver mera jobb ännu innan lack. Har även fått hem nya packningar till den.

Sen var det ju karossen! Vad händer med den? :O
    Tyvärr har det stått rätt stilla på den fronten, polaren har fullt upp med jobb och andra bilar, så e9:an har fått stå en liten stund. Men idag tog vi ett ryck efter arbetet och fick upp en liten start igen. Polaren kapade bort gamla lagningar runt diff-fästet samt förstärkte upp hela infästningen med ordentliga 4mm-flatjärn. Inga bilder på det ännu, men medans han höll på under bilen med svetsen så började jag kapa ut nya plåtdelar till bagaget, då nästan hela bagagelucksgolvet var fullt med gamla dåliga lagningar (dubbelplåt och rostigt emellan osv.)

Längre kom vi inte innan magen krävde påfyllning, men förhoppningsvis så fortsätter vi imorgon och de närmsta dagarna/veckorna. Målet har ju varit att ha karossen 100% rostlagad tills början av sommarn, så det siktar vi förståss på, även om veckorna rullar på snabbt här emot sommaren nu.

Mvh/
    Senast redigerat av infiniti den 2015-04-07 klockan 16:25.

Namn
    Robert G
    Reg.datum
    aug 2006
    Hej på er!

Kan uppdatera här litegrann. Vi har fortsatt svetsa på karossen, men som vanligt hittar man bara mera och mera rost vartefter man kapar och ersätter med ny plåt. Hemskt arbete är det.

Så för att få lite fart och höja motivationen har svetsarbetet för båda bakre hjulhusen, bakvagns-infästningarna i karossen samt båda trösklarna lejts ut till en bilplåtslagare. Detta för att det skulle ta en evighet för oss "vanliga" att få det bra och så som man vill ha det. Så om ca. 3 veckor kommer karossen transporteras dit och få det bytt.

För att underlätta plåtslagarens arbete har vi nu börjat montera loss framskärmarna, eller kanske man ska säga kapa bort dem Det är inte någon lätt operation då de är punktsvetsade, svetsade, tennade, limmade.. Samt tidigare ägares (klåpares) lagningar osv. Efter två kvällars arbete är ena skärmen loss och den andra påbörjad.

Helt OK/nästan väl bra skick på plåten under skärmen för att vara en e9:a, även om det finns en del fix att göra.

Hela bagagegolvet är numera utbytt.

Ny plåt på undersidan av akterförstärkningen.

Polaren slipar till andra sidan.

Sedan så började vi fixa till diffupphängningen, vilket såklart ledde till att hela alltihop fick byggas om. Nu är den byggd i 4mm material, så den lär inte spricka sönder igen.

Bakvagnen är numera komplett och bara att hängas på karossen om den vore klar!

Senast redigerat av infiniti den 2014-09-14 klockan 17:52.

BMW M3 Compact
    Namn
    Filip Mathisson
    Reg.datum
    aug 2006
    Jobb
    skola! suck...
    Hej!
    Otroligt seriös renovering!
    säg till när du ska sälja :P

mvh Filip

Vit med rosa nyans!
    Namn
    S Olin
    Reg.datum
    okt 2005
    Ja jävlar! Snyggt!

Namn
    Robert G
    Reg.datum
    aug 2006
    Citat Ursprungligen postat av fmathisson Visa inlägg
    Hej!
    Otroligt seriös renovering!
    säg till när du ska sälja :P
    mvh Filip
    Citat Ursprungligen postat av OLIN Visa inlägg
    Ja jävlar! Snyggt!
    Tackar!

Den andra skärmen lossnade för en stund sen, även under denna var det otroligt bra skick på plåten, kul när det är åt det hållet ibland också! Men det har gjorts en större renovering på denna sidan tidigare, så det är väl delvis tack vare den som det inte var värre.

Några bilder, den främre plåten är rätt sunkig, men det ska vi väl kunna råda bot på. Det röda/bruna är bara lite halvslipad gammal grundfärg.

Namn
    Robert G
    Reg.datum
    aug 2006
    Fick lite gjort ikväll också.

Ramen fick lite färsk plåt, både den horisontala och den vertikala plåten byttes.

Sedan fanns det ett stort hål i ramen runt bakluckan, även om det ser skumt ut på bilden är det helt ny frisk plåt.

Sen var det fullt av sprickor i själva karossen framför diffästet, fyllde i dem med svetsen.

Hann inte mer, mycket pysslande med att få ramarna bra.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •