Bilsnack
Sidan 5 av 12 FörstaFörsta 123456789101112 SistaSista
Resultat 61 till 75 av 169
  1. #61
    Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    675
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Snyggt jobbat och en eloge till dig och alla andra som orkar!
    Citat Ursprungligen postat av Elias Visa inlägg
    Tackar!

    Ja Bosses e9a är verkligen trevlig, egentligen borde man ju förstärka upp egen kaross nu medans den är plåtren, så är det klart att dunka dit en turbosnurra sen

    Men nä, när man kollar på framvagn/bakvagn (stenålders) samt hur mycket arbete karossen skulle behöva för att hålla ihop så inser man snabbt att det finns så många bättre bilar att utgå ifrån om man vill brassa helvete. A och C-stolparna är ju lika grova och hållfasta som sugrör, så då skulle också helbur vara ett måste (enligt mig), och då börjar det inte vara så mycket "glid-bil" kvar av det hela.

    Dock inget ont om Bosses, kul att någon gör sånt!

  2. #62
    Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    675
    Några bilder på framstegen med svetsandet, det tar lite tid men det blir så bra så!

    Bakvagnsinfästningen och allt runtom tar form:


    Nytt golv underifrån:


    Ovanifrån:




    Tröskeln ser betydligt gladare ut även den!


    Lite suddig bild, men här ser man hela det främre hörnet på tröskeln som även det blev nytillverkat. (Dörren är ej inpassad mot tröskeln på denna bild och på tok för högt upp)


    Har även lyckats köpa på mig nya "door main seals" altså gummilisterna till båda dörrarna från Ebay, sjukt prissatta både från BMW och andra ställen, men lyckades knipa dessa lite billigare.





    Det var allt för nu.
    Senast redigerat av infiniti den 2014-09-14 klockan 17:59.

  3. #63
    Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    675
    Var via och besökte bilen i förra veckan, här kommer några bilder från hur det ser ut nu.

    Både inre och yttre skärmkant bytt på vänster sida, inte för att det direkt behövdes, men kändes rätt nu när allt annat halvbra också byts.







    Här är en bild innifrån hjulhuset, ett försök att få den nya inre skärmkanten på bild, lyckades inte så bra men man ser lite av den iaf.



    Sen så är i princip hela vänster tröskel klar, lite småsaker kvar. Nu 100% rostfri







    Och så en sidobild.

    Senast redigerat av infiniti den 2014-09-14 klockan 18:00.

  4. #64
    Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    675
    Ny koppling:



    Här är fortsättningen på vänstersidan:
























  5. #65
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    1
    Hoppas vi får följa fortsättningen av projektet! Inspirerande att följa en riktigt seriös renovering av en i mina ögon otroligt snygg bil BMW E9.
    Senast redigerat av Mikrans den 2014-10-10 klockan 13:37.

  6. #66
    Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    675
    Citat Ursprungligen postat av Mikrans Visa inlägg
    Hoppas vi får följa fortsättningen av projektet! Inspirerande att följa en riktigt seriös renovering av en i mina ögon otroligt snygg bil BMW E9.
    Absolut, orsaken till att det har varit svagt med uppdateringar är att svetsaren drar ut på tiden lite grann, samtidigt vill jag inte heller blåsa budgeten på andra delar av projektet innan svetsjobbet är betalat och klart, och jag vet fortfarande inte vad prislappen för det kommer att landa på.

    Tyvärr vill det ju vara så när man lejer ut arbete, det tar länge. Men jag har inte heller pushat något då jag vet att han har mycket annat att få klart innan vintern faller på.

    Såfort det går framåt kommer jag nog att uppdatera

  7. #67
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    1 116
    Får man fråga vad en sån här grej kan tänkas kosta?
    ...har en E24:a själv, som skulle må bra av ungefär samma behandling om inte alltför lång tid.

    Helt okej att ta det i PM-form om du inte vill göra det alldeles för publikt!

    Och igen - grymt jobb!

  8. #68
    Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    675
    Citat Ursprungligen postat av floppa08 Visa inlägg
    Och igen - grymt jobb!
    Tackar tackar!

    PM skickat!

  9. #69
    wescrape Viper89s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2002
    Ort
    Raderad
    Jobb
    JSF
    Inlägg
    3 574
    Har precis läst din tråd. Hands down for this shit!

    Kommer fortsätta följa detta
    Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 299 634
    http://www.garaget.org/Viper89
    E28 545 (951hp@1,8bar) || E39 530D Touring ||

  10. #70
    Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    675
    Nu har jag lite bilder att visa igen!

    För några veckor sen så sandblästrade vi av en hel massa ytrost och rester från underredsmasse-skrapningen, så att det skulle vara trevligt att fortsätta svetsjobbet.







    Det blev rent och fint.











    Blåste även ur hålrummen i hjulhusen.





    Blåste även försiktigt av skärmarna.



    Sen konstaterade vi att vänster, bakre, inre hjulhus var bortom räddning, så ny del beställdes.





    Passade på att ta hem ett par nya dörr-gångjärn i samma paket.



    Samt ett par yttre tröskel "skins", de är som ett par kjolar som täcker tröskeln. Ska även sitta en kromlist på vardera sedan.



    Sen så har det fortsatts med högersidan, ny inre och yttre skärmkant på plats, även plåten framför hjulhuset har hittat dit.





    Dålig bild, men från inre skärmkant.



    Insidan av tröskeln.



    Det bättre (höger) bakre hjulhuset under uppbyggnad.







    Och lite smått och gott som man samlar på sig.




  11. #71
    Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    675
    Vi fick gjort en del över påskhelgen, fyller på med bilder.


    Högra bakre hjulhuset färdigt.





    Började på med stol-underreden.





    Nästa sida.



    Båda klara förutom en liten plåtbit som ska dit på båda som fäster dem baktill i golvet.



    Dåligt inre hjulhus kapades bort.





    Då började inpassningen av det nya hjulhuset.



    Blev tvugna att kapa bort lite av golvet för att ha en chans att få dit den nya delen.



    När vi äntligen tyckte att vi hade fått till passningen på det inre hjulhuset så började vi reparera det som behövdes på det yttre hjulhuset.



    Så när det var klart var det bara att börja punkta fast det nya.









    Golvet på plats igen.



    Det betyder att nästan allt från torpedväggen och bakåt börjar vara klart, helt otroligt skönt. Några småsaker kvarstår ännu, som att gå över alla svetsfogar med slipmaskin och eventuellt fylla på lite mera igen med svetsen, men det är småsaker som sagt.

    Då flyttar vi fokus mot framänden, som såg ut att vara i bra skick vid första anblick, men vid en djupare koll och efter att ha kapat upp de idiotiska boxarna som samlar skit i sig, så såg det ut precis som på alla andra e9or, rost rost rost.

    Börjat ta bort ytterdelen på boxen.



    Kapat bort de mest kexiga bitarna.



    Även röret som huv-wiren ska gå i (inuti boxen) är totalt sönderrostat.



    Andra sidan är bättre, de skiljer sig åt en hel del sida/sida pga. tidigare reparationer av dessa ställen. De har tänkt lite vid senaste reparering och eliminerat de värsta rost/skräp/fukt fällorna som en original e9a har, men (total) avsaknad av rostskydd på de instängda ställena har gjort att det har rostat likväl.




    Så långt kom vi, om planerna lyckas så fortsätter vi nästa helg.

  12. #72
    Administrator Eriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    4 280
    Trevligt!

    Ser fram emot när den står klar och att se den IRL
    BILSNACK | crew

  13. #73
    Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Raderad
    Jobb
    Earning Money
    Inlägg
    1 580
    Är bilen klar hos svetsaren och du kör resten själv nu? Hur som haver, tack för uppdateringen och det dåliga samvetet.
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

  14. #74
    Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    675
    Nej bilen står hos svetsaren ännu.
    Pga av att han har haft, och fortfarande har mycket annat jobb så har farsan och jag varit där och gett en hjälpande hand de dagar han hinner arbeta på bilen. Går mycket fortare om en man står och koncentrerar sig på att svetsa medans två andra assisterar med all plåtbitstillverkning, kapning, slipning och passande.

    Några ordentliga arbetspass till nu så börjar det vara nära!

  15. #75
    Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    675
    Så vi svängde på bilen för att koncentrera oss på framänden.



    Började kapa och lämnade inte med så mycket kvar.









    Så då var det bara att börja bygga upp med ny frisk plåt.





    Ser lite grovt ut här, men det är före slipning och tillfixning.







    Rör till huvöppnings-wiren.





    Hit in ska det sprutas mycket hålrumsvax senare bara bilen blir målad.





    Och så den sista yttre plåten på plats.



    Den andra sidan var ju betydligt bättre i skick, så det grundades noggrannt och sen svetsades en 2mm plåt dit för att täcka den lilla boxen.



    Eftersom bilen har blivit svetsad här under skärmarna tidigare, så såg ju sidorna lite olika ut, här på denna sida skall det också vara mera förstärkningar original, som de tydligen har lämnat bort vid senaste reparation. Även om det bevisligen har hållit ihop när den tidigare körts på vägen så bestämde vi att förstärka den en del.

    En yttre balk eller box, vad man nu vill kalla det. Ej helt klar ännu, måste passa in skärmen och se så den går fritt. Vi gjorde även taket på boxen sluttande utåt, för att förhindra uppbyggnad av skräp och fukt ovanpå.



    Den nedre delen på fronten var ganska uppäten här och var. Så den pansionerades.



    Denna ska dit istället.



    Öronen längst fram i hjulhusen var rätt murkna de också, så nya beställdes.



    Även nedre delen till framskärmarna.



    Slet bort det gamla örat från bilen.







    Gammal ut, ny in.









    Sen kom dessa på posten i veckan också, så det blir att börja gnaga på dörrarna inom snar framtid med.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •