Betalt för att åka till kurs. Timmanställd handels.
Bilsnack
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 41
    Temporary Allowed
    Namn
    Ronnie Palm
    Reg.datum
    sep 2003

Betalt för att åka till kurs. Timmanställd handels.

Hej, jag undrar hur det funkar innm handles när man ska på kurs.

Imorgon ska jag åka på en obligatorisk kurs via min arbetsgivare. Kursen äger rum ca 12 mil från min ordinarie arbetsplats.
    Min chef säger att jag endast är berättigad till milersättning till och från kursen, sedan betalt under kurstillfället. Men jag undrar om jag inte också borde få betalt för tiden det tar mig att köra dit och hem också (totalt 2½-3 timmar tur och retur) eller ska jag verkligen behöva göra det på min fritid?

Mvh Ronnie
    Turbolagg är en dålig start på dagen....

Individual oscarbs avatar
    Namn
    Oscar B.
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Fastigheter
    Kursen är väl inte gratis? Var glad att du har en arbetsgivare som lägger pengar på dig! Den extra tid det tar att åka är det nog värt med den kunskap du får och extra tillägg i ditt cv!
    ..

Registered User
    Namn
    Maximilian.S
    Reg.datum
    apr 2010
    Finns säkert reglerat i handels avtal om du läser där. Ring facket annars om du är medlem där.
    När jag jobbade inom handels och gick på kurs i andra städer fick jag betalt för hela dagen och alla resor betalda.
    Kanske jag hade en givmild chef eller var man för värdefull

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    skulle nog inte tjafsa om det.

för som timanställd kan dom dra ner tiden hur dom vill,,

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Fan va whipped ni är, chefen ska vara glad att man överhuvudtaget kommer in.

Big Fat Zatzy User
    Namn
    Christoffer R
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    Överlever
    Du får milersättning och betalt för timmarna du är där.
    "There is no substitute for cubic-inches"

Registered User
    Namn
    Daniel K.
    Reg.datum
    aug 2006
    Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg
    skulle nog inte tjafsa om det.

för som timanställd kan dom dra ner tiden hur dom vill,,

I vartenda tråd där det tas upp saker som rör chefer, tjänstemän, politiker, framgångsrika personer mm. så är du och hugger direkt...
    Har du svårt med auktoriteter eller är du en sån som står och delar ut Proletären utanför Systembolaget om fredagarna?

En annan fråga; är du släkt med Gurre. Ni verkar ha liknande tankegångar.....
    Citat: Ursprungligen postat av DanneH Vad har detta blivit för forum egentligen? Familjeliv? Det är väl sådär det ska se ut när man rejsar
    Apropå Vansinnesfärd på skolgård

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av DanielK Visa inlägg

I vartenda tråd där det tas upp saker som rör chefer, tjänstemän, politiker, framgångsrika personer mm. så är du och hugger direkt...
    Har du svårt med auktoriteter eller är du en sån som står och delar ut Proletären utanför Systembolaget om fredagarna?

Nåt speciellt du tänkte på?

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)

va? som timanställd så är det lätt att dom glömmer bort att ge mer jobb till en besvärlig arbetare.

förövrigt är jag typ tjänsteman själv.. eftersom våld mot mig räknas som våld mot tjänsteman ;-)
    så vet inte riktigt vad du menar..

därimot ogillar jag översittare men det kan vem som helst vara =) och många poliser ogillar jag.

men att jag gillar framgångsrika personer vetefan vart du fått ifrån.
    systembolag vad är det? köper sprit ur sånna där fina spritbussar tror det ramlar in från tyskland.. eller fan jag dricker inte men iallfall ;-)

Livsnjutare Dee_catis avatar
    Namn
    Anders W
    Reg.datum
    feb 2002
    Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg
    va? som timanställd så är det lätt att dom glömmer bort att ge mer jobb till en besvärlig arbetare.

förövrigt är jag typ tjänsteman själv.. eftersom våld mot mig räknas som våld mot tjänsteman ;-)
    så vet inte riktigt vad du menar..

därimot ogillar jag översittare men det kan vem som helst vara =) och många poliser ogillar jag.

men att jag gillar framgångsrika personer vetefan vart du fått ifrån.
    systembolag vad är det? köper sprit ur sånna där fina spritbussar tror det ramlar in från tyskland.. eller fan jag dricker inte men iallfall ;-)
    Körde inte du buss? Då kan du inte räkna dig som tjänsteman bara för att det räknas som en auktoritet inom lagen vid överfall. Det var nog inte det han menade...
    Utför allt inom bygg i Mälardalen, pm:a vid intresse.

In Flames DropCores avatar
    Namn
    Daniel Borg
    Reg.datum
    aug 2002
    Vet att vi har något som heter "restid", men vi omfattas av Teknikavtalet.
    Månadslönen/240 är det som gäller per timme då.
    Selly: baseboll träd
    GT/E: Fan, jag som alltid undrat vad basebollar kommer ifrån =oD

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.

Är man timanställd så kan man bli av med jobbet utan uppsägningstid.
    Arbetsgivaren betalar inte in till ex.vis pension
    Man har inte rätt till semester (brukar hamna direkt på lönelappen som semesterdagsersättning).

Så jag håller med, har man en arbetsgivare som vill skicka en på kurs så ska man iaf inte tjafsa om det så att arbetsgivaren får reda på det iaf.
    Vill de fortbilda en timanställd så ska man nog nöja sig med att man får ersättning för resa och kurstimmar (samt kursen).

Men, för en på vikariat eller tillsvidareanställning, brukar man få restid till kurs inom arbetstiden.

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Citat Ursprungligen postat av oscarb Visa inlägg
    Kursen är väl inte gratis? Var glad att du har en arbetsgivare som lägger pengar på dig! Den extra tid det tar att åka är det nog värt med den kunskap du får och extra tillägg i ditt cv!
    Kan bara hålla med!

Jag hade aldrig kommit på tanken, men det är ju jag det...

Mithandir, tar du betalt för den tid det tar dig att komma till jobbet också?

oem+ Cretzkys avatar
    Namn
    Oskar N.
    Reg.datum
    jan 2005
    Jag kan förstå hur du tänker, men små saker som att offra dom tre timmarna och vara glad och positivt inställd till att få åka på kurs kan ju vara något din chef tar i beaktning om han funderar på att fastanställa dig. Även om det inte ger dig något för stunden så kan det gynna dig i det långa loppet.

Men ska man gå på ren fakta så finns rätten till restid inte reglerat i lag. Det ska dock finnas reglerat i ditt anställningsavtal alternativt kollektivavtal så det är bara att kolla där.

Registered User
    Namn
    Christofer H
    Reg.datum
    feb 2005
    Är folk seriösa här? Hur ofta jobbar ni gratis egentligen? Inte konstigt att företagen inte vill heltidsanställda folk när det finns ert helt gäng med folk som är villiga att arbeta gratis därute..
    Här skulle det kunna stå något vettigt...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •