Betalt för att åka till kurs. Timmanställd handels. - Sidan 3
Bilsnack
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 31 till 41 av 41
    Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    I vilket fall så finns det ingen lag som reglerar restidsersättning men många har det inskrivet i sina avtal.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Citat Ursprungligen postat av Cobolt Visa inlägg
    Sluta svamla nu, tror du att en säljare med placeringsort stockholm inte får timlön om denne måste köra till Västerås på ett jobb? Var du är placerad avgör var du INTE får timlön för att köra till, ska du någon annanstans längre bort börjar självklart timpenningen att ticka, dvs du reser så klart på arbetstid.
    Detta går väl inte ens att jämföra med TS fråga?
    Kursen är inget "jobb" på så vis. Självklart har man betalt om man har en arbetsgivare på två orter och man blir ombedd att köra till filialen, typ. Då är det ju självklasrt med lön under resa.
    En kurs är inte riktigt jämförbart...
    Senast redigerat av r_o_n den 2013-11-14 klockan 06:59.

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    jun 2002
    Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI Visa inlägg
    Nä det är långt ifrån självklart att man reser på betald tid.

En säljares jobb består av resande och då har de självklart betalt för det, har själv aldrig fått betalt när jag har tagit mig till olika kurser eller liknande däremot om man åker på uppdrag för en kunds räkning så kan företaget ta betalt för restiden och då får jag också resetidsersättning.
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Detta går väl inte ens att jämföra med TS fråga?
    Kursen är inget "jobb" på så vis. Självklart har man betalt om man har en arbetsgivare på två orter och man blir ombedd att köra till filialen, typ. Då är det ju självklasrt med lön under resa.
    En kurs är inte riktigt jämförbart...
    Klart det är jämförbart, han jobbar ju som säljare med fast placering i en butik. Nu vill chefen att han ska spendera tid på att köra nånstans på en obligatorisk (dvs beordrad) utbildning, Det är affärsverksamhet vi snackar om, inte välgörenhet. Dvs arbetsgivaren är vanligtvis inte "snäll" för att denne skickar någon på en utbildning, arbetsgivaren gör det av ett egenintresse för att TS ska kunna dra in mer pengar - inget fel i detta men man ska absolut inte köpa trams som att man "får" en utbildning och borde vara tacksam. Alla har utbildningar i jobbet, det är norm.

Oavsett vad de gäller så en bra grundregel är att om arbetsgivaren beordrar en att spendera tid på något så utgår timlön. Vill man sen bjussa på något sä är det naturligtvis inte fel och kan i längden vara bättre/smartare ibland, men man ska absolut inte förväntas behöva bjussa på sin tid.

Sen får ni som är lite kassa förhandlare så klart tycka annat och enl arbetsgivaren gärna glömma ta betalt för er tid, men jag har personligen aldrig haft några problem med att få en arbetsgivare att förstå att om denne förbrukar min tid så kostar det timlön.
    - Impossible isn´t a fact, it´s an opinion! -

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Klart det är jämförbart, han jobbar ju som säljare med fast placering i en butik. Nu vill chefen att han ska spendera tid på att köra nånstans på en obligatorisk (dvs beordrad) utbildning, Det är affärsverksamhet vi snackar om, inte välgörenhet. Dvs arbetsgivaren är vanligtvis inte "snäll" för att denne skickar någon på en utbildning, arbetsgivaren gör det av ett egenintresse för att TS ska kunna dra in mer pengar - inget fel i detta men man ska absolut inte köpa trams som att man "får" en utbildning och borde vara tacksam. Alla har utbildningar i jobbet, det är norm.

Oavsett vad de gäller så en bra grundregel är att om arbetsgivaren beordrar en att spendera tid på något så utgår timlön. Vill man sen bjussa på något sä är det naturligtvis inte fel och kan i längden vara bättre/smartare ibland, men man ska absolut inte förväntas behöva bjussa på sin tid.

Sen får ni som är lite kassa förhandlare så klart tycka annat och enl arbetsgivaren gärna glömma ta betalt för er tid, men jag har personligen aldrig haft några problem med att få en arbetsgivare att förstå att om denne förbrukar min tid så kostar det timlön.
    Ok, jag kan köpa ditt resonemang, men det känns som det är lättare att applicera på en som har tillsvidareanställning.
    I detta fallet är anställningsformen en timanställning, med allt negativt som det medför.
    Personligen, i det läget, utifrån första inlägget skulle jag nog åka: Jjust för att utbildningen är något som ger en kompetenshöjning, vilket är bra för kommande jobb och i en CV.

Registered User
    Namn
    Anders P
    Reg.datum
    nov 2008
    Sluta svamla nu, tror du att en säljare med placeringsort stockholm inte får timlön om denne måste köra till Västerås på ett jobb? Var du är placerad avgör var du INTE får timlön för att köra till, ska du någon annanstans längre bort börjar självklart timpenningen att ticka, dvs du reser så klart på arbetstid.
    Du trixar med grundfrågan för att själv framstå som mer kunnig, men jag köper inte ditt "argumenteringssätt"

Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001

Trodde du pratade om "resande säljare"

Säljare som jobbar i butik är precis som vilken annan anställd som helst på ett företag och nej om de ska på kurs någonstans så innebär det inte automatiskt att de får betalt för restiden. Om man går på kurs del av dagen så att man börjar på jobbet och sen ska iväg på en kurs så får man betalt men ifall det är en heldagskurs och och man åker direkt hemifrån så är det inte något som automatiskt innebär att man får betalt för restiden, dock kan det avtalas.

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    jun 2002
    Citat Ursprungligen postat av Kugghjul Visa inlägg
    Du trixar med grundfrågan för att själv framstå som mer kunnig, men jag köper inte ditt "argumenteringssätt"
    Ja, du har rätt, allt handlar om mig, inte om att försöka besvara en fråga eller dela med mig av mina erfarenheter.

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    jun 2002
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Ok, jag kan köpa ditt resonemang, men det känns som det är lättare att applicera på en som har tillsvidareanställning.
    I detta fallet är anställningsformen en timanställning, med allt negativt som det medför.
    Personligen, i det läget, utifrån första inlägget skulle jag nog åka: Jjust för att utbildningen är något som ger en kompetenshöjning, vilket är bra för kommande jobb och i en CV.
    Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI Visa inlägg
    Trodde du pratade om "resande säljare"

Säljare som jobbar i butik är precis som vilken annan anställd som helst på ett företag och nej om de ska på kurs någonstans så innebär det inte automatiskt att de får betalt för restiden. Om man går på kurs del av dagen så att man börjar på jobbet och sen ska iväg på en kurs så får man betalt men ifall det är en heldagskurs och och man åker direkt hemifrån så är det inte något som automatiskt innebär att man får betalt för restiden, dock kan det avtalas.
    Drog bara det där med resande säljare som exempel på hur absurt det vore att inte få pröjs för restiden bara för att kundmötet är en bit bort, kanske lite dåligt val av yrke men det var hur jag menade iaf.

jag är själv placerad som resande säljare i stockholm, har dock fast lön med bonus så jag får ju pröjs oavsett om jag sitter i bilen, reser eller gör annat, har dock jobbat liknande under många andra anställnings/löneformer och även inom handels. Många gånger har jag själv valt att bjussa på det hela, tex som r_o_n säger om man är timanställd så kan det vara det taktiskt riktiga.

Enda jag egentligen säger är att det verkligen inte finns några krav på att man ska ställa upp gratis i något läge om man inte själv vill.

Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Enda jag egentligen säger är att det verkligen inte finns några krav på att man ska ställa upp gratis i något läge om man inte själv vill.
    Åker han inte vägrar han utföra sitt arbete... så det är inte så enkelt att man inte har krav att ställa upp "gratis"

Betald restid | Arbetsrättsjouren ? rådgivning inom arbetsrätt
    Betald restid för kurs? - Hotellrevyn
    De flesta och vanligaste anställningsvillkoren regleras i kollektivavtal | Unionen

Ingen självklarhet att man får betalt men många har rätt till det.

Temporary Allowed
    Namn
    Ronnie Palm
    Reg.datum
    sep 2003
    Pratade med fackombudet idag och fick veta att alla resor som är arbetsrelaterade, så som resa till och från kurser/utbildningar/utkörningar osv. ska räknas som vilket arbete som helst då det är min arbetsgivare som sätter mig på att resa till annan plats än den jag är anställd att arbeta för.
    Att jag fick milersättning menade hon inte hade något att göra med vad jag ska se som betalning eftersom att det endast är en ersättning för slitage och bensinkostnader på min egen, privata bil.
    Hon tyckte dock att jag kunde vara "snäll" (jag skulle säga uppriktig) och enbart skriva in restiden plus kurstiden, och vara noga med att tiden jag kom förtidigt skulle ses som rast och inte arbete. vilket jag såklart höll med om.

Så det var i alla fall slutet på den historian
    Turbolagg är en dålig start på dagen....

Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Stefan Gustafsson
    Reg.datum
    apr 2003
    Citat Ursprungligen postat av Mithandir Visa inlägg
    Pratade med fackombudet idag och fick veta att alla resor som är arbetsrelaterade, så som resa till och från kurser/utbildningar/utkörningar osv. ska räknas som vilket arbete som helst då det är min arbetsgivare som sätter mig på att resa till annan plats än den jag är anställd att arbeta för.
    Att jag fick milersättning menade hon inte hade något att göra med vad jag ska se som betalning eftersom att det endast är en ersättning för slitage och bensinkostnader på min egen, privata bil.
    Hon tyckte dock att jag kunde vara "snäll" (jag skulle säga uppriktig) och enbart skriva in restiden plus kurstiden, och vara noga med att tiden jag kom förtidigt skulle ses som rast och inte arbete. vilket jag såklart höll med om.

Så det var i alla fall slutet på den historian
    Står det en fast plats i ditt avtal att du ska jobba på den adressen?

Facket svamlar ofta. SÅ deras ord skulle jag inte lita blint på DIN EGEN relation till din lönesättande chef är det som räknas.
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •