Bilsnack
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 38
    Se och lär,Kungen är här! Danne The Kings avatar
    Namn
    Daniel Å
    Reg.datum
    dec 2001

Var servar man Merca med garanti billigast, och hur läser man servicekoden?

Bilen ska in på sin andra service om ca 1 månad och ja kontaktade Mercedes (Veho) i Falun då ja haft en del kontakt med dom tidigare. Ja fick inget pris direkt utan man var tvungen att ta in bilen för att läsa av vad som skulle göras.
    Fick sen besked att en B-service skulle göras och att den förmodligen är lite större än vanligt.
    En stund senare ändrar dom sig och säger förvånat att de inte är så mycket som ska göras trots att de är en B-service och att de blir lite billigare.
    De visar sig att de som ska göras är att byta olja, oljefilter och kupefilter samt vanlig översyn som brukar göras.
    Dock ska dom ha 6000kr, för den "lite billigare" servicen.

Ja har halva garantitiden kvar på bilen och vill inte riskera nåt med den, men kan ja lämna in bilen någon annanstans där de bör vara billigare och ändå behålla garantin?
    Hälften av priset hade känts lagom för de arbete som ska göras (tänker ja fel?).

Om ja framöver när garantin gått ut vill lämna in till någon mindre verkstad, hur funkar de då med avläsningen för servicekoden, så man vet vad som ska göras?
    Dom kopplar inte upp någon dator (som ja först trodde) utan läser av någon kod dom får fram i bilens instrumentpanel.

Tips någon?
    Second place is the first loser

http://danneking.bloggplatsen.se/

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Du går även miste om de uppdateringar och ändringar Mercedes gör utanför din vetskap om du lämnar till Svenne i svängen.

Kan ta ett ex. som när VW nu ska byta oljesort i alla 7vxl. DSGlådor. Ägarna får ingen kallelse utan det görs i det tysta vid nästa service.

ett till exempel. på slutet av nittiotalet på 1.8T VAGmotorer satt det en kedja i bakkant mellan kammarna, den ändrades det design på för att den första inte höll. Detta byttes i det tysta och "fulservade" fick aldrig ny kejda och kunde få ventilsallad och jag såg sådana motorer. Det lär inte vart en promille vi pratar om.

Men, inte sagt att Mercedes behöver massa uppdateringar för att hålla.

Skall väl tilläggas att jag bara vill få dig att se det ljusa sidorna med att betala en skyhög service

Luftfilter borde väl också bytas?

Namn
    Daniel Å
    Reg.datum
    dec 2001
    Citat Ursprungligen postat av Stefan N Visa inlägg
    Du går även miste om de uppdateringar och ändringar Mercedes gör utanför din vetskap om du lämnar till Svenne i svängen.

Kan ta ett ex. som när VW nu ska byta oljesort i alla 7vxl. DSGlådor. Ägarna får ingen kallelse utan det görs i det tysta vid nästa service.

ett till exempel. på slutet av nittiotalet på 1.8T VAGmotorer satt det en kedja i bakkant mellan kammarna, den ändrades det design på för att den första inte höll. Detta byttes i det tysta och "fulservade" fick aldrig ny kejda och kunde få ventilsallad och jag såg sådana motorer. Det lär inte vart en promille vi pratar om.

Men, inte sagt att Mercedes behöver massa uppdateringar för att hålla.

Skall väl tilläggas att jag bara vill få dig att se det ljusa sidorna med att betala en skyhög service

Luftfilter borde väl också bytas?
    Asså ja grymt nöjd med bilen och allt bemötande från verkstad osv. Dom gör ett kanonjobb för att jag som kund ska bli nöjd (bättre än andra märkesverkstäder ja haft att göra med). Allt är bra, förutom just priset Om en liten service kostar 6000kr vill ja inte tänka tanken vad en stor går på senare.
    Troligtvis kommer ja att lämna in bilen på samma ställe minst 2 gånger till, så länge garantin gäller, men frågan är hur länge man ska vara tvungen att inte kunna testa någon annan, för billigare lär de ju inte bli heller.

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Jag vet bara att man får/blir bättre bemött när det gäller garantier mm. om man är första ägaren och alltid servad på samma ställe. Det har jag även fått sagt till mig när det gäller VW iaf. för ~10 år sedan.

Men rent lagligt så skall det väl gå att serva bilen på valfri verkstad och fortfarande behålla garantin.

Du får googla om det inte läggs in en länk här av någon snart

M-power
    Namn
    Björn A
    Reg.datum
    feb 2006
    Citat Ursprungligen postat av Danne The King Visa inlägg
    Om en liten service kostar 6000kr vill ja inte tänka tanken vad en stor går på senare.
    Har för mig att den tredje servicen är rätt dyr. Mammas bil gick på över 9 tusen. Då är det en rätt omfattande service. Efter det, om jag inte är helt fel ute så kostar varje service "normalt"

gammel ligist -TLM-s avatar
    Namn
    Tom W
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Lär folk att köra!
    Vad är det egentligen som behöver bytas förutom olje, luft, kupéfilter, olja och tändstift ibland? Hur kan det bli så dyrt?
    11.90 - 181km/h med vinterbilen! :)
    9.93 - 221 km/h på bakhjulen! Nu börjar jakten på en 8:a! ;)

Namn
    Daniel Å
    Reg.datum
    dec 2001
    Egentligen ska man nog inte kolla priser delar osv så länge man inte ska göra jobbet själv men så här ser de ut, och de här är dom grejer som ska vara till just min Mercedes.
    Kupéfilter: 500kr
    Oljefilter: 170kr
    Olja: 500kr
    Summa = 1170kr (560kr om man även ska ha luftfilter).

Ja frågade vad arbetet gick på när ja fick mitt pris och de var 3300kr.
    Måste betyda att dom har usla inköpspriser på sina grejer

Edit: Vem vet. Dom kanske även har räknat in lite spolarvätska osv om de skulle behöva fyllas på, och då blir ju priset mer förstående haha.

M-power
    Namn
    Björn A
    Reg.datum
    feb 2006
    Citat Ursprungligen postat av Danne The King Visa inlägg
    Egentligen ska man nog inte kolla priser delar osv så länge man inte ska göra jobbet själv men så här ser de ut, och de här är dom grejer som ska vara till just min Mercedes.
    Kupéfilter: 500kr
    Oljefilter: 170kr
    Olja: 500kr
    Summa = 1170kr (560kr om man även ska ha luftfilter).

Ja frågade vad arbetet gick på när ja fick mitt pris och de var 3300kr.
    Måste betyda att dom har usla inköpspriser på sina grejer

Edit: Vem vet. Dom kanske även har räknat in lite spolarvätska osv om de skulle behöva fyllas på, och då blir ju priset mer förstående haha.
    Fast, det handlar inte om inköpspriserna. En service i enbart delar är rätt billig, det handlar om respektive verkstads timtaxa. En Volvo meck har volvodatorer, originaldelar etc. då tar den verkstaden exempelvis 1000 kronor timmen men Allan på hörnet som inte är auktoriserad och inte har dessa program tar 450 kronor i timmen. En auktoriserad verkstad oavsett bilmärke använder i princip enbart sin dator, datorn kalkylerar timmarna beroende på service och prissätter därifrån.

XC60 D3 R-Design
    Namn
    Patrik Sjöö
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    Vet i tusan... Jobbar 16 timmar per dag ändå.
    Tar inte en mek idag närmare 2000:-/timme? Det är det som är sjukt.

15" Är manligt! Hampusds avatar
    Namn
    Hampus D
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Chaufför
    Vad är det för motor? Vet att mercedes gamla 320 ska ha drygt 8 liter olja. Vår Jeep diesel (mercedes motor) ska ha 9.5 liter olja. Även om jag skulle köra på swedols 10-40 syntetolja så hamnar det ändå runt 1000 kr bara för oljan. Ska du ha märkes olja så är det säkerligen 2000:-
    Tänk på att om du har insatsfilter till oljan så vill mercedes ha ca hälften av oljan genom oljefilterkoppen. Det är riktigt meckigt att fylla.
    Import - Service - Tuning av moderna USA-sportbilar. Vår specialitet är Ford Mustang 86-10
    -No Fear Motorsport Sweden-
    Lagledare för lag SYD. ;)

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Citat Ursprungligen postat av -TLM- Visa inlägg
    Vad är det egentligen som behöver bytas förutom olje, luft, kupéfilter, olja och tändstift ibland? Hur kan det bli så dyrt?
    Det finns oftast en lång lista med små "skitsaker" som märkesverkstäderna gör för att hålla din bil fräsch. Smörjning av dörrlås och gångjärn, huvlås och säkerhetshake, putsa och smörja bromsoken, koll och ev. byte av torkarblad, kanske byta nån slocknad instrumentlampa, påfyllning av spolarvätskan, kolla så handbromsen tar jämnt och justera vid behov, bromsvätskebyte, däcktryck osv. Och så eventuella servicebulletiner då, typ mjukvaruuppdateringar, byte av återkallade delar och sånt som kunden kanske aldrig får veta om.

Det finns givetvis också allbilsverkstäder som gör allt detta och tar betalt därefter.

Själv byter jag hellre mina egna torkarblad än att betala glaspalatset för att göra det, men jag antar att det är en stor del av dagens bilister som bara vill lämna in och betala fakturan sedan när allting är fixat. Särskilt såna som åker nästan nya premiumbilar.

Och en bil som fått rätt tillsyn under hela sitt liv löper mindre risk att bli en "krånglande skitbil" med kärvande bromsok och avsliten huvlåsvajer när den blir gammal. Till skillnad från såna som bara bytt olja, filter och stift.
    Senast redigerat av Perc den 2013-11-17 klockan 12:34.

Namn
    Daniel Å
    Reg.datum
    dec 2001
    Asså ja hajar att dom gör ett bra jobb med min bil om ja lämnar in den på Merca, men 6000kr för en liten service tycker ja är för mycket pengar.
    De är en lång lista på grejer dom kollar, lufttryck, spolarvätska osv men för mig är ändå 6000kr för mycket för sånna saker.
    Och säg att dom tar 1000kr/timme i arbete så är 6000kr ändå för mycket.
    De skulle ta ca 2 timmar, och så grejer för säg 1500-2500 (högt räknat för mig) och arbete för 2000 så är man ändå inte uppe i dom 6000kr dom vill ha. Men skit samma. Den här gången lär ja lägga dom pengarna men i framtiden vill ja hitta lite alternativ.

Är det någon som vet hur man kan göra i framtiden? Tänker främst på de med att få fram servicekoden, för en verkstad som inte är hos Mercedes. Tänker då inte på någon Alis allservice utan på en de kedjor som är auktoriserade, kanske tex Meca, Mekonomen eller liknande.

//AMG
    Namn
    Andreas S
    Reg.datum
    feb 2007
    Jag brukar lämna in bilen i Avesta på landrins bil. Enbit att åka men brukar kunna skilja i pris så det lönar sig.

gammel ligist -TLM-s avatar
    Namn
    Tom W
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Lär folk att köra!
    Jag skulle vilja se den märkesverkstad som tar isär och smörjer bromsoken på en service! De kan självklart sälja dig ett nytt, men hålla på och kladda med gamla saker då är 2 lappar i timmen för dåligt betalt!
    11.90 - 181km/h med vinterbilen! :)
    9.93 - 221 km/h på bakhjulen! Nu börjar jakten på en 8:a! ;)

Registered User
    Namn
    Toni Larsson
    Reg.datum
    jul 2008
    Citat Ursprungligen postat av -TLM- Visa inlägg
    Jag skulle vilja se den märkesverkstad som tar isär och smörjer bromsoken på en service! De kan självklart sälja dig ett nytt, men hålla på och kladda med gamla saker då är 2 lappar i timmen för dåligt betalt!
    Honda har det som servicepunkt vid varje service, dvs 2000mil/1år på bakbromsarna.
    Dock är det dom ändå som jag vet som gör så, ev. om Toyota har något liknande.

Däremot så skulle det behövas på mer eller mindre samtliga märken.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •