Bilsnack
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 49
    .
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar

Rondellkörningsquizzzz

Expressen hade idag en sådan på bara 5 frågor och med mest bara två alternativ att välja på i varje fråga.

Jag fick full pott, alla rätt, men det var ju lite skrämmande att se att jag hade fått bättre resultat än 85% (ca 43 000 personer av alla de dryga 50 000) av alla som gjort testet.

Kanske inte så konstigt att det ofta är en mix av vilda västern lustiga huset gäster med gester och Kiviks marknad i rondellerna.....

har haft blått namn.
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Har för mig att det var lite märkliga frågor, en kollega gjorde testet. T ex så skulle man inte blinka vänster innan korsningen men man skulle blinka höger om man skulle åka ur rondellen när man kör rakt fram. Personligen blinkar jag (oftast) vänster innan jag åker in i rondell och blinkar aldrig höger (förutom i stora rondeller med ev skymd sikt) när jag åker ur en rondell (när jag kör rakt fram, vid vänster/höger gör jag det såklart).

Skitsamma, så länge folk skulle kunna lära sig att blinka höger när de ska ut och inte börja blinka höger avfarten INNAN de ska ut så hade vi haft en hel del mindre olyckor. Förstår inte varför idioter blinkar höger innan en avfart för att sedan fortsätta till nästa och svänga. Helt idiotiskt och farligt.

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Problemet med rondeller är att man har ändrat hur man ska bete sig i dessa men det finnd ingen som helst nfo som går ut till folk som redan har körkort. Med tanke på hur mycket onödig info som skickas ut från myndigheter så undrar jag lite varför de inte kan skicka ut info om nya traffikregler en gång per år till alla kk innehavare?

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI Visa inlägg
    Problemet med rondeller är att man har ändrat hur man ska bete sig i dessa men det finnd ingen som helst nfo som går ut till folk som redan har körkort. Med tanke på hur mycket onödig info som skickas ut från myndigheter så undrar jag lite varför de inte kan skicka ut info om nya traffikregler en gång per år till alla kk innehavare?
    instämmer. man ser väldigt många som håller på sin rätt i rondellen som har helt fel.

som en sak om man ligger i vänsterfilen för att ta 3:e utfarten och samtidigt går det in en i högerfilen. då vill gärna den som ligger i vänsterfilen tro att dom har rätten att bara svänga ur rundellen.. rätt skevt för det första att man får ligga i högerfilen så länge för det förstör.
    men eftersom lagen ser ut som den gör så måste man ha stenkoll att det är fritt innan man åker ur rondeller.

folk verkar dessutom ha svårt att hålla sig i sin fil genar trotts att man ligger brevid.

fick fingret av en herre på runt 40-45bast när jag låg i innern i rondellen där jag bor.
    så råkade bli lite arg och åkte ikapp personen och stoppade honom och frågade vad som var problemet. han ansåg att jag trängde honom genom att lägga mig på hans vänstra sida i en 2filig rondell när han gick in i rondellen i höger filen.

han blev rätt tyst när jag förklarade att han kanske skulle fundera på om det var någon skillnad på en 2filig rondell och motorvägen..och bad honom att titta på rondellen bevisligen hade han ingen aning om att rondellen är 2filig =)

nu har jag rätt hög fart fram till rondellerna så folk kan missa mig ibland så jag undviker så långt det går att hamna brevid men ibland gör man det endå.

Registered User Jocce81s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Fabrikschef
    Rondellkörning, detta omdiskuterade och härliga fenomen

Då tjejen håller på att övningsköra så har man kollat upp lite!

Vad som gäller:
    http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_sep-13.pdf

(Jag tycker dock att vissa saker i det där är lite dumma, men de stämmer iaf...)

Maciej: Ingen information går ut till folk om alla de lagar som ändras varje år heller. Man har skyldighet att hålla reda på sådant! (Skulle det bli lagligt att gå in och ta gratis godis på ICA så skulle ALLA veta om det...men om man var tvungen att anmäla köp av godis på ICA i efterhand för extra skatt skulle ingen veta om det, konstigt hur olika ändringar märks olika )

Däremot hävdar jag fortfarande, var 10e år (eller mer ofta kanske?) då man ändå måste förnya körkortet, in med en ny uppkörning och ett teoriprov, alternativt krav på en eller ett par lektioner på godkänd körskola, skulle skapa jobbtillfällen samt att trafikmiljön skulle bli MYCKET bättre!

/Jocce
    Min fotosida: http://www.jocce.se

Fotointresserad? Besök: http://www.fotointresse.se

Registered User Captainoatss avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Blir ofta lite farligt när någon kör rakt fram i vänsterfil och någon lirare ska runt i högerfilen.
    Jag håller mig till dom gamla reglerna som jag lärde mig, runt i vänsterfil och häger samt rakt fram i högra.

Man får med andra ord ta alla avfarter ur alla filer ?
    Tex rakt fram i vänster ?

Tycker det var lite otydligt.

Granada rules
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2002
    tänk vad det skulle underlätta om mer än 30% blinkade UT ur rondellen, eller cirkulationsplatsen
    men nä det ska hällre pillas på iphonen

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2006
    Citat Ursprungligen postat av Captainoats Visa inlägg
    Blir ofta lite farligt när någon kör rakt fram i vänsterfil och någon lirare ska runt i högerfilen.
    Jag håller mig till dom gamla reglerna som jag lärde mig, runt i vänsterfil och häger samt rakt fram i högra.

Man får med andra ord ta alla avfarter ur alla filer ?
    Tex rakt fram i vänster ?

Tycker det var lite otydligt.
    Det beror väl på skyltningen? Om det är skyltat med pilar rakt fram i vänsterfilen så får du köra rakt. Samma som att du får köra ut i tredje avfarten i högerfilen om detta är skyltat. Om det inte är några skyltar så får du köra ut i vilken du vill från båda filerna antar jag? (Givetvis utan att vara i vägen för nån annan när du byter fil.)

Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Inte förvånad, dom borde satsa på fler fartkameror för högre trafiksäkerhet. Ursäkta?
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

Registered abuser
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2003
    För väldigt länge sedan, skulle man se rondellen som en vanlig korsning och därmed blinka vänster när man körde in i rodellen och hade för avsikt att "svänga vänster" (ta tredje avfarten). Funkar inte riktigt idag eftersom man då måste hålla reda på vilken bil som kom ifrån vilket håll, för att veta när den tänker köra ut...

Idag blinkar man vänster för att visa att man tänker ligga kvar i rodellen, för att sedan blinka höger när man har för avsikt att lämna rodellen. Dagens vänsterblinkade har inget stöd i lagstiftningen, men det är inte heller förbjudet. Personligen blinkar jag alltid vänster i rondeller för att underlätta för mina "mottrafikanter", i synnerhet eftersom så många skiter i att högerblinka när dem skall köra ut.

Om folk i allmänhet blinkade oftare och tidigare, både i rondeller och vid vänster/höger-sväng på huvudled, så skulle trafiken flyta på mycket bättre.
    Avskaffa högerregeln i T-korsningar!
    Istället skall trafiken på den anslutande vägen, alltid lämna företräde.

XC60 D3 R-Design
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    Vet i tusan... Jobbar 16 timmar per dag ändå.
    Citat Ursprungligen postat av Jocce81 Visa inlägg
    Rondellkörning, detta omdiskuterade och härliga fenomen

Då tjejen håller på att övningsköra så har man kollat upp lite!

Vad som gäller:
    http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_sep-13.pdf

(Jag tycker dock att vissa saker i det där är lite dumma, men de stämmer iaf...)

Maciej: Ingen information går ut till folk om alla de lagar som ändras varje år heller. Man har skyldighet att hålla reda på sådant! (Skulle det bli lagligt att gå in och ta gratis godis på ICA så skulle ALLA veta om det...men om man var tvungen att anmäla köp av godis på ICA i efterhand för extra skatt skulle ingen veta om det, konstigt hur olika ändringar märks olika )

Däremot hävdar jag fortfarande, var 10e år (eller mer ofta kanske?) då man ändå måste förnya körkortet, in med en ny uppkörning och ett teoriprov, alternativt krav på en eller ett par lektioner på godkänd körskola, skulle skapa jobbtillfällen samt att trafikmiljön skulle bli MYCKET bättre!

/Jocce
    Aldrig fått någon info om att man är skyldig att ha koll på Sveriges lagar

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Citat Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Det beror väl på skyltningen? Om det är skyltat med pilar rakt fram i vänsterfilen så får du köra rakt. Samma som att du får köra ut i tredje avfarten i högerfilen om detta är skyltat. Om det inte är några skyltar så får du köra ut i vilken du vill från båda filerna antar jag? (Givetvis utan att vara i vägen för nån annan när du byter fil.)
    oavsätt skyltning så åker den på det som byter fil. i alla lägen.

av den anledningen väljer jag högerfilen i vissa besvärliga rondeller för att det är svårt att ta sig ur. medans andra väljer jag alltid vänstra filen om jag ska ut på 3:e utfarten.

men hur som helst ligger ansvaret på filbytaren. försäkringsbolagen är stenhårda..
    samma som med högeregler osv

Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg

av den anledningen väljer jag högerfilen i vissa besvärliga rondeller för att det är svårt att ta sig ur. medans andra väljer jag alltid vänstra filen om jag ska ut på 3:e utfarten.

men hur som helst ligger ansvaret på filbytaren. försäkringsbolagen är stenhårda..
    Det har jag svårt att tro, finns det några oklarheter brukar det bli delat.
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av Jocce81 Visa inlägg

/Jocce
    visst är det så men för att leva behöver man inget körkort det måste man däremot ha för att köra bil/mc. Man måste lära sig lagar o regler för att klara teoriprovet och med tanke på att man ändrar en del av de lagar som man har varit tvungen att lära sig så borde det även informeras om dem. Jag ser inga större problem i samhället för övrigt där folk strular till det på grund av lagar som har ändrats förutom just i trafiken och då skulle det kanske vara vettigt att lägga ett par kronor på information, denna investering skulle mycket väl kunna återbetala sig själv om informationen ledde till att man slipper en del olyckor.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2006
    Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg

Ja givetvis, skyltningen dikterar bara hur du får köra.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •