Bilsnack
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 53
    Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006

BMW 850i, Porsche 928 eller Merca 560 SEC

Så.
    Jag fick ju hjälp att välja sist det begav sig... Då blev det, efter övertygande här och en hel del magkänsla, en 635CSi framför en Corvette C4.

Eftersom det ändå snart har gått 2 år sedan dess och jag säkert hunnit med att köra 150 mil eller så med "sexan" så känns det som hög tid för något nytt!

Och eftersom jag nu börjat så verkar "stora tunga kupéer" vara någonting som man skulle kunna börja samla på. Något ska man ju samla på...

Så, vilken av ovanstående känns vettigast?
    Premisserna är det samma som sist, d.v.s. att bilarna ska gå som sommarbil och köras kanske 100 mil om året (och inget gnäll om att bilar ska köras eller sånt, "to each it's own") och sparas till både jag och bilarna blivit gamla då pengarna (åtminstone på pappret) förhoppningsvis förräntats.

Egentligen så är inte driftskostnad någon stor grej eftersom bilarna knappt går något, men viss relevans har det så klart med försäkrings- och underhållskostnader.

Snygg som F-n
    Namn
    Tommy J
    Reg.datum
    jul 2004
    Röstar för BMWn men då 840in hört att tolvan hade trubbel kan ha fel. 928an om du vill ha en liten kvick och mercan om du vill ha en stark glidare. BMWn känns som den gyllene mellanvägen sen tycker jag 800-serien är bland det snyggaste de byggt.
    I´ve lived in filth I´ve lived in sin, but I still smell cleaner then the shit you´re in..

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    840 manuell tack.
    BILSNACK | crew

Freude am Fahren infinitis avatar
    Namn
    Förnamn Efternamn
    Reg.datum
    aug 2006
    Vilken prisklass kollar vi på? Ska man köpa någon av de uppräknade bilarna i syfte att ha de en längre tid framöver, så lär det säkert löna sig att köpa ett fint exemplar, då det snabbt kan bli förvånansvärt dyrt med reparationer osv på dessa "slagskepp". Om man också siktar på att de ska gå upp i pris bör man köpa ett fint exemplar.

Vilken man hade valt har jag funderat på medans jag skrev ovanstående, men MB:n eller BMW:n. Tror att en fin 850i kan stiga en hel del i pris i framtiden (årtionden), men det kan säkert en 560sec eller 928 med.

Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006
    Citat Ursprungligen postat av infiniti Visa inlägg
    Vilken prisklass kollar vi på? Ska man köpa någon av de uppräknade bilarna i syfte att ha de en längre tid framöver, så lär det säkert löna sig att köpa ett fint exemplar, då det snabbt kan bli förvånansvärt dyrt med reparationer osv på dessa "slagskepp". Om man också siktar på att de ska gå upp i pris bör man köpa ett fint exemplar.

Vilken man hade valt har jag funderat på medans jag skrev ovanstående, men MB:n eller BMW:n. Tror att en fin 850i kan stiga en hel del i pris i framtiden (årtionden), men det kan säkert en 560sec eller 928 med.
    Ptja...
    75-100k kanske.
    D.v.s. inte tillräckligt mycket för att få det absolut värsta/bästa, men lite pulande kan jag hålla på med!
    Milen kan man aldrig trolla tillbaka dock!

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Jag skulle tro att det är bättre värde i en Porsche 928, i framtiden, än en ganska vanlig BMW. Tror även att man har en större "publik" med en 928 än de andra...

Dalmas i exil AXL72s avatar
    Namn
    Axelsson
    Reg.datum
    maj 2003
    Mercan har jag aldrig kört, men jag har däremot kört en hel del BMW 8-serie samt Porsche 928 och sett till körglädje så hade jag utan att tveka valt en Porsche.

Vatos Locos
    Guest
    Skulle utan och tveka ta 560 SEC av aktuella förslag, finns en del bruksex för bra pengar.

Har flera kompisar som ägt 8-serien och de är bokstavligen svindyra att laga, ett exempel på det är att jag hade en kompis som ägde en 850CSI och växellådan pajade, denna reparation kostade då i början på 2000-talen lika mycket som en ny V40 2.0T och tvivlar på att det har blivit billigare med åren.
    Skall tilläggas att han köpte Volvon, därav prisjämförelsen.

Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Jag skulle tro att det är bättre värde i en Porsche 928, i framtiden, än en ganska vanlig BMW. Tror även att man har en större "publik" med en 928 än de andra...
    Nåja, sett till produktionstal så är Porschen bra mycket vanligare.
    Därmed inte sagt att du har fel gällande värdet!

Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006
    Citat Ursprungligen postat av Vatos Locos Visa inlägg
    Skulle utan och tveka ta 560 SEC av aktuella förslag, finns en del bruksex för bra pengar.

Har flera kompisar som ägt 8-serien och de är bokstavligen svindyra att laga, ett exempel på det är att jag hade en kompis som ägde en 850CSI och växellådan pajade, denna reparation kostade då i början på 2000-talen lika mycket som en ny V40 2.0T och tvivlar på att det har blivit billigare med åren.
    Det är också en sån sak jag fått för mig... Att de ska vara dyra när de strular menar jag. Och andra sidan så är den inte tänkt att rulla så mycket i min vård, så att så länge jag köper ett friskt exemplar så bör det hålla sig där(?).

Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Mercan har jag aldrig kört, men jag har däremot kört en hel del BMW 8-serie samt Porsche 928 och sett till körglädje så hade jag utan att tveka valt en Porsche.
    Är den egentligen så rolig, 928:an?
    ...fast det är klart, den kan ju ändå stå sig bra i konkurrensen. Inga direkt körglada maskiner vi pratar om här!

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Citat Ursprungligen postat av floppa08 Visa inlägg
    Nåja, sett till produktionstal så är Porschen bra mycket vanligare.
    Därmed inte sagt att du har fel gällande värdet!
    Uttryckte mig lite otydligt.
    En BMW är en BMW är en BMW, alltså för folk i allmänhet så är en stor BMW eller Mercedes inget man ser någon skillnad på inom märkena.
    Däremot så särskiljer sig en 928 lite mer ifrån mängden.

Dalmas i exil AXL72s avatar
    Namn
    Axelsson
    Reg.datum
    maj 2003
    Citat Ursprungligen postat av floppa08 Visa inlägg
    Är den egentligen så rolig, 928:an?
    ...fast det är klart, den kan ju ändå stå sig bra i konkurrensen. Inga direkt körglada maskiner vi pratar om här!
    Nja, man blir ju inte direkt exalterad bakom ratten, men den är tveklöst mest "sportbil" av dem. Hoppar man uppåt i pris till 928 GTS så blir det lite roligare, men samtidigt mycket dyrare.

Registered User
    Namn
    Anders P
    Reg.datum
    sep 2007
    Kolla på Mercedes SL 600 V12 om du har 850ci i siktet, alltså R129 modellen som fanns från 1989. På den tiden var MB helt enkelt bra mycket bättre än BMW på stora starka V12. SL 600 hade förövrigt runt 390 hk men fanns med 7,0 V12 och 496 hk till 7,3 liters AMG med 525 hk. Annars SL 500.

Som du säkert förstår är detta rena atombomen av kraft och dunder jämfört med dina övriga alternativ. Har själv kört BMW 750 ,med samma tolva som i 850 och den har först och främst inget att hämta ens mot 4 liters-åttan, och blir direkt löjlig i jämförelse mot MB:n.

Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Nisse J
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Citat Ursprungligen postat av Vatos Locos Visa inlägg

Såldes fabriksnya såna lådar rätt nyligen för runt 30k tror jag Riktiga as som tål braaaa med stryk!
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg