Problem med gasdrift Passat EcoFuel 2010
Bilsnack
Resultat 1 till 6 av 6
    Registered User Fishbeavers avatar
    Namn
    Mikael Sundqvist
    Reg.datum
    mar 2005

Problem med gasdrift Passat EcoFuel 2010

Hej!

Vet inte om det finns någon som har koll på gasbilar och gasdrift men man kan ju hoppas. Har en VW Passat 1,4 TDI EcoFuel av årsmodell 2010 som jag fått lite problem med. Redan när jag köpte den så tyckte jag det gick ofantligt långsamt att fylla på gas och man hann äta en glass + lyssna på en två tre låtar samt mellansnack på radion medans man väntar på att fylla i en 25-30 nm3 med gas. Jag tänkte att det borde vara någon skumt men lät det vara för det fungerade ju ändå att tanka och fylla tanken och var man i tidsnöd så kan man ju alltid köra på bensin.

För tre dagar sedan när jag var på väg till jobbet så hände det dock något. Den gick som vanligt över till gasdrift och jag hade väl en 3/4 tank kvar. Rätt var det var så såg jag bara swish på tankmätaren till gas flyga till botten och den gick över till bensin. Den har sedan dess inte kört på gas någonting och säger till mig att fylla på. Jag hade när det hände kört 9 mil sedan senaste tankning ett par dagar tidigare då jag fick i 26nm3 i den. Har läst på andra forum på nätet om folk som har problem med någon påfyllningsventil och kan inte tanka mer än 9-15 nm3 då tanken säger att det är fullt så antar att detta är det som kommer hända mig om jag nu åker och tankar?

Ringde lokala VW-handlaren men dom var högst ovilliga att ens lyssna på vad det var som hade hänt utan ville bara att jag skulle komma in och köra diagnosering på bilen för 1500kr för att läsa av felkoder. Jag kan inte så mycket om felkoder på bilar men jag antar att det ej finns någon felkod för att det går långsamt att tanka? Knappast heller på att den går över till bensin för att den tror att det är tomt i gastanken?

Verkar vara svårt att hitta mycket info om detta i olika forum så hoppas någon här har lite koll.
    //Mikael "Sounken" Sundqvist

Registered User
    Namn
    Toni Larsson
    Reg.datum
    jul 2008
    Förmodligen har Säkring nr 17 gått sönder i säkringshållaren ute i motorutrymmet.
    Detta beror på att det är kortis i en av spolarna till någon av tankarna.

Rek. är att byta alla 3 spolar samtidigt då dom brukar se lika dåliga ut alla 3.
    Byter du säkring kan du säkerligen köra vidare en stund till innan den drar säkringen igen.

Namn
    Mikael Sundqvist
    Reg.datum
    mar 2005
    Är spolarna det som folk skriver som påfyllningsventiler eller är de kopplade till dom på något sätt? För såg någonstans att det fanns 3st av dessa och kostade ca 2500kr styck att byta? Låter dock mycket för en spole men man kanske byter allt om dessa spolar sitter dumt till?

EDIT: Jag kollade säkring 17 och visst hade den gått. Bytte den och såg att den registrerade vad som fanns i gastanken igen. Så fort den gick över till gasdrift dock så gick säkringen igen och samma symptom uppstod med tom gastank. Efter en stunds körning på bensin så började dock även avgasrenings-varningslampan lysa och lyser fortfarande...

Så frågan är om spolarna är något man byter själv eller lämnar in? Sitter dumt till/dyrt att byta?
    Senast redigerat av Fishbeaver den 2013-12-04 klockan 15:17.

Registered User
    Namn
    Svante E
    Reg.datum
    feb 2017
    Tjena
    Drar en long shot och ser hur det gick för 4 år sedan?
    Har precis samma problem du hade, säkringen går och endast bensin som gäller.
    Blev det verkstan? vad gick det på?
    Kunde man byta spole utan ventilen och var det ett hemmajobb för en hyfsat duglig mekaniker, som dock aldrig jobbat gas förut.

Namn
    Mikael Sundqvist
    Reg.datum
    mar 2005
    Hej Svarre,

Ursäkta sent svar men där då så lämnade jag in bilen för koll av detta hos en AD Bilverkstad, och han som felsökte hittade en sprucken spole som skit hade kommit in i och som gjorde att det gick sönder hela tiden. Har inte exakta siffror nu i huvudet men kommer ihåg att jag blev "positivt" överraskad av att det inte var så dyrt som jag hade förväntat mig. Tror det gick på en 3-5000kr för reservdelar och arbete... Kan säkert rota fram de gamla papprerna om du skulle vilja det? Kanske inte längre är aktuellt?

Registered User
    Namn
    Svante E
    Reg.datum
    feb 2017
    Tjena
    Högst aktuellt inte kommit till att ta tag i det än, det gör ju bra med bensin och gasmackar är det ont om.
    Låter ju överkomligt, bara hitta någon som ärvillg att ta sig an en gasbil då, det gör tydligen inte alla...

Tackar för ett kanonsvar, du behöver verkligen inte leta papper för min skull, nu vet jag ju i vilket härad det rörde sig om för dig, bara hoppas att det är samma bekymmer för mig då!

Tack

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •