Bilsnack
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 62
    Bannad
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2010

Effektivisera sugmotorn, utan ökad bränsleförbrukning?

Är det möjligt att utvinna mer vridmoment och fler hästkrafter ur en sugmotor, med oförändrad bränsleförbrukning?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2005
    Citat Ursprungligen postat av gasrespons Visa inlägg
    Är det möjligt att utvinna mer vridmoment och fler hästkrafter ur en sugmotor, med oförändrad bränsleförbrukning?
    Frågan är väldigt allmänt ställd och jag antar att du menar generellt för sugmotorn i största allmänhet. Med tanke på att verkningsgraden inte är 100% i befintliga sugmotorer så är det enkla svaret att förbättrad verkningsgrad kommer leda till mer effekt med oförändrad bränsleförbrukning.

Vill du ha mer specifika svar får du nog specificera frågan lite..
    /Fredrik

Administrator Eriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Hoppas Saabjohan kliver in här. Röda mattan är utrullad!
    BILSNACK | crew

See Four
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    skall utsläppet vara oförändrat också?

Dr. Turbo
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Sligare
    Öka effektiviteten på motorn.
    Några sätt är bland annat, öka kompressionen, bättra på spridarnas dimmning och förbättra tändningen (kraftigare, längre och rätt tändtidpunkt).

Bannad
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2010
    Citat Ursprungligen postat av coolfredde Visa inlägg
    Frågan är väldigt allmänt ställd och jag antar att du menar generellt för sugmotorn i största allmänhet. Med tanke på att verkningsgraden inte är 100% i befintliga sugmotorer så är det enkla svaret att förbättrad verkningsgrad kommer leda till mer effekt med oförändrad bränsleförbrukning.

Vill du ha mer specifika svar får du nog specificera frågan lite..
    Åstadkoms bättre verkningsgrad om motorns originalsvänghjul, -vevaxel, -vevstakar och -kolvar byts mot lättare dito?

Jag kör en Mitsubishi Colt 1,3 07:a. Jag är varken nöjd med Coltens vridmoment på 125 Nm/4 000rpm eller de nittiofem hästkrafterna vid sextusen varv i minuten. Men främst önskar jag ett förbättrat vridmoment, eftersom jag anser att det har man mest nytta av i trafiken.

aka Shortlegs Mange249s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2003
    Åstadkoms bättre verkningsgrad om motorns originalsvänghjul, -vevaxel, -vevstakar och -kolvar byts mot lättare dito?

Jag kör en Mitsubishi Colt 1,3 07:a. Jag är varken nöjd med Coltens vridmoment på 125 Nm/4 000rpm eller de nittiofem hästkrafterna vid sextusen varv i minuten. Men främst önskar jag ett förbättrat vridmoment, eftersom jag anser att det har man mest nytta av i trafiken.
    Det finns bara ett tips i det här läget och även om det är trist så byt bil... Utan överladdning kommer du ingenstans utan att det blir dyrare än vad det är värt. Hade bilen haft turbo hade det varit en annan sak, då blir många nöjda med bara en optimering/chip.

Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2003
    Byt till en bil som har den bränsleförbrukning, prestanda, utseende och komfort som du önskar. Du kan inte som lekman förändra prestanda/utsläpp/ekonomi i en såhär modern motor.
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

Registered User ei9440s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2006

Då bilen nästan har 100 Nm/L så får du nog svårt att optimera det på egen hand.
    Golf GTI 35 Edition-12

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2010
    95ponnys är inte mkt i nån bil knappt. du bör gå upp i häststallet om du vill hitta det du söker. under 120hp skulle jag aldrig kunna gå. måste ju orka köra om ibland

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001

Lättare kolvar och vevstakar kommer att ge en liten vinst genom minskad friktion men i övrigt så kommer det inte ge något.

Det är i praktiken väldigt svårt att öka vridmomentet hos en sugmotor då vridmomentet i princip styrs av tre faktorer: medeltryck vid förbränning (huvudsakligen relaterat till fyllnadsgrad och verkningsgrad på den termodynamiska cykeln), förluster (friktion, pumpning, aggregatdrivning mm) och cylindervolym.

AMG abuser
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Nc operatör
    öppna upp andningsvägarna.(panelfilter,avgassystem med allt det innebär)
    pumpa däcken hårdare, ställ in hjulinställningarna.
    se till att bromsoken går lätt.

Då ska du se du tjänar kanske en halv deciliter per mil om du kör som en kärring
    Bästa hittils: 294hk/bar Audi 5a! (fanns mer att ta)

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Billackerare
    Byt upp dig till turbomodellen.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005

Finns väl massor man kan göra men varför offra tid och pengar på en så sur rova, köp en vagn med rätt morot från början istället.
    /// Viktor

M-powered www.garaget.org/viccoA

Holdingmonster win Krullerts avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2004
    Var det inte på G med kamaxellösa motorer? Kunde man styra ventilerna mer som man önskade så skulle väl detta kunna hjälpa fyllnadsgraden?
    http://www.garaget.org/?car=42289
    oskar thorn says
    there is no disreplesmet for cubic in inches

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •