Finns det någon rekordkörning Smygehuk -> Treriksröset?
Bilsnack
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 44
    Senior user User219s avatar
    Namn
    .............
    Reg.datum
    jan 2003
    Jobb
    Kanelbullekonsult

Finns det någon rekordkörning Smygehuk -> Treriksröset?

Jag skulle tycka att det var kul att sätta något sorts rekord på att köra genom hela Sverige på kortast möjliga tid, med en snabb standardbil med fuel cell för att klara halva resan utan stopp.

Enligt google maps är resan 2044 km.

Är detta gjort, och vad var tiden?
    Jag fixar din A/C

Registered User
    Namn
    Henrik L
    Reg.datum
    jan 2011
    Självklart så är det några som har gjort detta.

Jag har för mig att Teknikens Värld körde denna sträcka med en Audi Q7 V12 TDI. Det postade ett brev i Treriksröset adresserat till ett hotell i Smygehuk och försökte hinna fram innan brevet hann delas ut där. Ifall jag minns rätt så lyckades man, med en tid på 23 timmar någonting.

Namn
    .............
    Reg.datum
    jan 2003
    Jobb
    Kanelbullekonsult
    Oj det var väl tilltaget med tid. Nu när jag kollar satellitbilder verkar det inte finnas någon väg dit.
    Jag fixar din A/C

Registered User
    Namn
    Viktor E
    Reg.datum
    jan 2005
    Handlar det om något inofficiellt rekord man vill sätta så kan man nog köra rätt mycket fortare än 23 timmar...beror väl mest på om man tänker stanna när det blinkar blått bakom eller inte.
    /// Viktor

M-powered www.garaget.org/viccoA

Registered User
    Namn
    Henrik L
    Reg.datum
    jan 2011
    Ifall man slår upp Smygehuk-Treriksröset på vägbeskrivning på Eniro så får man fram att sträckan är 2062 km och tiden är 23 timmar 41 min. Jag tror att det är ganska så svårt att köra snabbare än så för man måste ju stanna för att tanka, äta och sträcka på benen m.m. I alla fall om man vill vara något så när laglig.

Ifall man vill ha inspiration så kan man pröva att googla på ”Iron Butt”. Det är att köra minst 1000 miles (1609 km) på 24 timmar med motorcykel.

Namn
    .............
    Reg.datum
    jan 2003
    Jobb
    Kanelbullekonsult
    Har inga planer på att köra lagligt, det är 200+ och passera Stockholm nattetid, 1 stopp för tankning och vätskekontroll annars järnet. En snitthatighet på 150-160 borde gå
    Jag fixar din A/C

Franskbilsfanatiker. typ. zoddris avatar
    Namn
    Jonas S
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    problemlösare, Phoenix Foundation
    Inspirationsläsning: Meet The Guy Who Drove Across The U.S. In A Record 28 Hours 50 Minutes

Jag har dock svårt att tro att det går att hålla en snitthastighet på 150-160 genom Sverige. Bland mycket annat har du ett stort problem i E4:an Sundsvall-Haparanda, det är korsningar och 2+1 vägar, mindre städer och allt möjligt skit där. Ska du hålla högt tempo måste du göra omkörningar i blindo, enkelt sagt.
    Hur det ser ut efter Haparanda har jag ingen aning om men.. Jag tror inte det är bättre.

Däremot en intressant idé
    Citat Ursprungligen postat av irc.zatzy.com
    [17:28] <@Wernvall> Emperor2000 har du en rosa kitty tröjja jag kan låna ikväll??
    [17:29] <@Emperor2000> mja en röd

Registered User AJOs avatar
    Namn
    Jonas W
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    Integrationstekniker
    Citat Ursprungligen postat av zoddri Visa inlägg
    Inspirationsläsning: Meet The Guy Who Drove Across The U.S. In A Record 28 Hours 50 Minutes

Jag har dock svårt att tro att det går att hålla en snitthastighet på 150-160 genom Sverige. Bland mycket annat har du ett stort problem i E4:an Sundsvall-Haparanda, det är korsningar och 2+1 vägar, mindre städer och allt möjligt skit där. Ska du hålla högt tempo måste du göra omkörningar i blindo, enkelt sagt.
    Hur det ser ut efter Haparanda har jag ingen aning om men.. Jag tror inte det är bättre.

Däremot en intressant idé
    Mindre korsningar och småstäder från Töre och norrut men en och annan by så klart. Dessutom betydligt sämre väg och mer vilt (älg men framför allt ren, beroende på när man åker).

Oavsett tror jag 150-160 i snitthastighet bara är att glömma. Jag skulle säga att gör man det på under 20 timmar har man gjort det bra.

Edit: Innan någon får för sig att tro att snitthastigheterna är möjliga, ta en titt på E8 norr om Karesuando... Över 100 i snitt på den vägen? Nay.
    Volvo V50 T5

400/727 -73 &amp; 318/833 -76
    Namn
    Lars B
    Reg.datum
    apr 2001
    Det arrangerades nåt sånt på 80 talet, men jag tror arrangören drog med prispengarna eller hur det var. Vore kul om nån kommer ihåg bättre. Tror team från bl.a. Expressen och nån motortidning var med, fast vet ej om ens starten hann gå innan bluffen uppdagades.
    big block makes sense.

Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006
    Som redan sagts...
    150-160km/h är mer eller mindre omöjligt. Kanske om du snittar 280km/h Skåne-Sthlm men, tja, det kräver sin bil!

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av TheMPG Visa inlägg
    Har inga planer på att köra lagligt, det är 200+ och passera Stockholm nattetid, 1 stopp för tankning och vätskekontroll annars järnet. En snitthatighet på 150-160 borde gå

Precis, annars är det väl knappast ett rekord? Är väl bara att slå på googlemaps om ang körtid i laglig hastighet annars.

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Jag körde jkpg-sthlm 34 mil på 2h blankt en gång inklusive ett tankstopp det gav 170 i snitthastighet. Man var tvungen att gasa på riktigt bra för att ta ikapp tiden man förlorar när det är "kö" i vänsterfilen.

Detta är ju motorväg också. Jag tror 150-160 kan bli väldigt svårt.

Registered User
    Namn
    Alexx vP
    Reg.datum
    apr 2011
    Vore roligt om det fanns nån liknande "tävling" i Sverige som dom har i USA med "Cannonball Run".

Registered User Checker Performances avatar
    Namn
    Ola L
    Reg.datum
    mar 2003
    Jobb
    Stadsanställd
    150-160km/h i snitt blir nog svårt som många påpekat redan.

"Folk" räknar alltid för högt på snittet, men var realist, låt säga att du planerar ett snitt på 150km/h men får köra längre stunder i 70-80km/h istället pga. 2-1 väg, möten, lastbilar osv. alltså 70-80km/h under ditt planerade snitt.

Ja då måste du hålla 70-80Km/h ÖVER ditt tänkta snitt lika länge som du var under för att ens vara plus minus noll igen, Det kräver sin bil att ligga längre sträckor på 230km/h och soppa brukar det sluka mer än man anar men det är klart det kan gå med dessa snitt om du har en rejäl skopa tur och STOR soppatank.

En annan sak som folk inte förstår är att det krävs få och korta stopp, annars dras snittet ner något så vansinnigt och det fort.

Jag åkte själv sträckan Finspång-Hillerstorp-Hillerstorp-Norrköping Centralstation en midsommardag på 4timmar en sommar för lääänge sen i en trimmad sänkt Caprice, en sträcka på närmare 50mil skulle jag tro:

Vet inte vad snittet blir men det drogs kraftigt ner pga. 18km vägarbete och enfiligt förbi Mjölby i båda riktningar, jag låg långa stunder runt 230-250km/h då och FYYYY fan vad det gick åt soppa, tog bilen hemma med full tank och drog sen i 90lit nere i Skillingaryd och väl hemma igen var den nog slut, minns ej men troligen då det var en trimmad Mercruiser V8 med fugge.

Lycka till för övrigt!

Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Stefan Gustafsson
    Reg.datum
    apr 2003
    Du måste klara att stanna max 1 gång på sträckan. Så räkna med hur mycket soppa du behöver ha i bilen. Gissningsvis 300-400L bränsle. Behöver du stanna 2 gånger så är du körd om du inte kör diesel och kan tanka på en lastbilsmack... Annars får du ha en bil bakom som tankar i farten till dig i dockat läge 400L tar nämligen jävligt lång tid att tanka Speciellt då macken har spärrar på vissa belopp.

Du kommer även få problem med däcken som blir varma så kör på halvkalla månader så har du lite vinning. Tror att allt över 140 i snitt är bonus och mycket svårt.
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •