Bilsnack
Resultat 1 till 8 av 8
    Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.

Finns det något verktyg som man scannar nätverk och optimerar?

Jag är helt kass på nätverk.
    I vårt trådade hemmanätverk har vi 5 datorer. I en så kommer man inte åt mer än internetanslutningen, i den med win8 vid tv:n så laggar det ganska illa, speciellt när man ska se på film.

Finns det något program som kan "scanna" av nätverket och föreslå ändringar för att optimera nätverket? Hittar det isf även den datorn som nu bara har internetåtkomst.

Hur lägger man enklast upp ett nätverk där ingående datorer kan dela valfria mappar? Idag har vi delat mellan 4 datorer, men jag begriper inte riktigt hur jag fått det att fungera.
    Windows vill ju att man delar fyra specifika mappar, det är totalt ointressant att följa detta.

Individual oscarbs avatar
    Namn
    Oscar B.
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Fastigheter
    Ang delning. Förr i tiden så högerklickade man på mappen man ville dela i nätverket och bockade i delning vid LAN. vet inte om det funkar så nu men på "lan-tiden" så var alltid allas snuskmappar och spelmappar delade
    ..

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    I mitt nätverk har jag en PC som alltid är igång som kör windows 7, där har jag delat ut c:\movies

Från de andra datorerna skriver man då \\192.168.1.50\movies sedan anger man user och password. Jag har monterat den under Z: på mina andra datorer. (Från utforskaren)

Jag har även ett par olika NAS som delar ut på precis samma sätt.

Att det laggar från en av datorerna kan ju ha flera olika orsaker. Du körde ethernet om jag förstod det rätt, hur är det kopplat rakt in i switchen på routern eller på annat sätt? Vad har du för "link speed" om du kollar i taskmgr => networking?

Vad får du för hastighet om du kopierar en stor fil över från den datorn du spelar film? Om du har en frisk 100 megabit ethernet så ska du ju kunna dra 5-10 Megabyte / sek.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    I mitt nätverk har jag en PC som alltid är igång som kör windows 7, där har jag delat ut c:\movies

Från de andra datorerna skriver man då \\192.168.1.50\movies sedan anger man user och password. Jag har monterat den under Z: på mina andra datorer. (Från utforskaren)

Jag har även ett par olika NAS som delar ut på precis samma sätt.

Att det laggar från en av datorerna kan ju ha flera olika orsaker. Du körde ethernet om jag förstod det rätt, hur är det kopplat rakt in i switchen på routern eller på annat sätt? Vad har du för "link speed" om du kollar i taskmgr => networking?

Vad får du för hastighet om du kopierar en stor fil över från den datorn du spelar film? Om du har en frisk 100 megabit ethernet så ska du ju kunna dra 5-10 Megabyte / sek.
    På den datorn som laggar så skiter det sig vid filkopiering, börjar i bra hastighet, runt 30 mb/s för att sedan minska hela tiden tills nätverkskopplingen dör och datorn tappar kontakt med nätverket och måste startas om.

Min stationära som filmer och musik ligger på som är igång 24/7 funkar bra mot sonens dator och frugans bärbara, bägge trådanslutna och med windows 7. Dotterns dator är inte ens synlig i nätverket. Kan den ligga i annan ipserie, trots dhcp, eller ska man lägga den statiskt, kanske? Skriver man in dns då med (det där med 255.255 osv)?

Så delandet av mappar funkar mellan de 4 datorerna i nätverket för utom dotterns då, som inte finns med, men har internetåtkomst via min Asus Rt-N66U router.

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    "255.255 osv" är inte dns, det är nätmask. Kort sagt så är det så man ställer in hur många datorer som ska "rymmas" på samma subnät. Jag är lite rostig på detta numera men jag tror att 255.255.255.0 betyder att t.ex. 192.168.0.1 till .254 kan tala med varandra direkt.

DNS:en ska troligtvis vara din routers IP, den borde ha DNS-forwarding inbyggt. Alla har det numera.

Men det finns ingen orsak i världen varför dynamisk IP inte ska funka lika bra som statisk. Det som kan hända om du börjar fippla med statiska adresser är att du sätter en IP som ligger inom det område som DHCP-servern delar ut adresser från. Du måste ha koll på det, så det inte krockar. Om du tvunget vill hålla på med statiska adresser så är mitt råd att lägga dem som statiska leases i DHCP-servern istället, så den alltid får samma adress.

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Ja börja inte mickla med statiska adresser i onödan. Varje dators nätverkskort har en mac adress som består av 6-st hex par. DHCP servern sparar den här informationen och ser till att dela ut samma IP-adress till samma mac adress varje gång (samma dator alltså).

Jag hade rivit bort allt till att börja med och försökt att få den där kopieringen att fungera 100%.

Asus brukar ju vara stabila grejer men det händer att en del switchar helt enkelt inte fungerar i alla lägen, jag har t.ex en 1000mbit switch dom drygar ur och ger mig 200Kilobyte/sekund! åt ena hållet..

Den datorn som inte kan komma åt de andra, du kan enkelt ta reda på dess IP adress genom att skriva cmd i start->kör. Eller så kan du logga in i din Asus och kolla vilka IP adresser som DNS'en har delat ut. ( 192.168.1.1 tippar jag på)

Med den datorn som bara når internet kan du prova jag skrev innan med \\ip-adress\share för att se om den kommer åt en viss dator. (funkar inte det så börja med ping ifrån en command-prompt)

Registered User ei9440s avatar
    Namn
    Patrik E
    Reg.datum
    aug 2006
    Vilket OS körs på din dotters dator? Om det är Win7 så kan den behövas göras "browsable"...
    Tex så kommer den inte dyka upp bland övriga datorer i samma workgroup, det går normalt inte heller att köra remote desktop mot den om man inte tillåter det på datorn...
    Golf GTI 35 Edition-12

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Tack för era svar, uppskattas. Ska fördjupa mig i detta i morgon...

Dotterns dator är win7, den som laggar vid uppspelning och strular vid filkopiering över nätverket har win8 pro

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •