Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16
  1. #1
    Registered User Halvordssons avatar
    Namn
    Aldrich Ames
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    europa
    Inlägg
    3 419

    Halvordsson - Camaro SS 69 småfix

    Jag har inget jätteprojekt här med denna Camaro:n och tur är det för de som känner mig vet att jag alltid lägger ner de projekt som blir lite jobbiga och motiga. Tur att man inser sina begränsningar till slut så jag valde att köpa en nästan färdig bil som bara behöver lite småfix - till att börja med...

    Jag kopierar den tråd jag har på ett annat forum så att vi kommer ikapp till hur status för kärran är idag.

    Skaffade mig min drömbil för ett par veckor sedan. Den är i hyfsat bra skick men lite skall göras med den iaf och tänkte att jag lika gärna kan dela med mig av detta i en p.tråd.

    Från början skall hon var lackad i någon blågrön metallic och ha vinyltak - svart eller vitt vetefan. Samt att hon skall ha vit skinninredning men idag är det en svart ny inredning i den.

    När jag köpte henne


    Såhär ser hon ut idag




    Och här kan ni kanske se en sak som skall fixas?

    Stötfångaren är sned/krokig

    Och jag älskar fälgarna - STÅLFÄLGAR! Rallye wheels!
    På denna bilen blir det inga stora discofälgar, det ser förjävligt ut när jänkare rullar runt på 18-28" alufälgar!
    Vad jag däremot är att skaffa en uppsättning extra stålfälgar till bak som skall breddas för som det är nu så får man nästan plats med en skogaholmslimpa emellan däck och bakskärm.. :/

    Jag har även köpt en nyproducerad original radioantenn och skall även köpa en stereo med modernt innehåll men som till det yttre ser ut precis som de gjorde i Camaro 1969 - med tryckknappar å allt

  2. #2
    Registered User Halvordssons avatar
    Namn
    Aldrich Ames
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    europa
    Inlägg
    3 419
    Lite bakgrundsinfo om bilen.

    Jag vet tyvärr inte sådär jättemycket historia om bilen men kan ju dra det jag vet iaf.

    Det är en Camaro Super Sport byggd 1969 som har rullat i texas fram till för 5 år sedan då den togs till sverige.
    Från börjar skall bilen vara blågrön metallic med vinyltak och vit skinninredning men bilen har renoverats någon gång för 15-20 år sedan och lackades då i 1969 års camaro pacecar färger samt att vinyltaket åkte i soporna. All plåt verkar vara original och jag har inte hittat några fusklagningar öht.

    Motorn är en csb 350 med edlbrock insug, 4 ports edelbrock 600 förgasare samt fullängds headers kopplad till ett Pypes-avgassystem som ger ett gott muller. Växellådan är av modernare snitt - en 700 låda så den har riktigt låga varvtal.
    10 bult bakaxel men tyvärr ingen diff. Den dagen bilen vässas så blir det en diff i bakaxeln.

  3. #3
    Registered User Halvordssons avatar
    Namn
    Aldrich Ames
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    europa
    Inlägg
    3 419
    En sådan här stereo kommer att hitta in i bilen till våren. Kopia på 69:as originalstereo. Denn är ifrån RetrosoundUSA och ligger på 4x50w samt USB/AUX och kan fås med blåtand

  4. #4
    Registered User Halvordssons avatar
    Namn
    Aldrich Ames
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    europa
    Inlägg
    3 419
    Har pysslat lite med min dam idag (2013-12-23)

    Hon har fått ny glykol i maskin.


    Och så har jag bytt fjädrarna till huvgångjärnen

  5. #5
    Registered User Halvordssons avatar
    Namn
    Aldrich Ames
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    europa
    Inlägg
    3 419
    Även här har ni ju såklart bilder och mer info om bilen: Garaget | Chevrolet Camaro (1969)

  6. #6
    Registered User Halvordssons avatar
    Namn
    Aldrich Ames
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    europa
    Inlägg
    3 419
    Är det någon som kan ge mig lite tips om vilka topplock och vilken kam jag bör skaffa?

    Motorn är idag en csb 350 med fullängds headers, edelbrock insug av okönd modell och edelbrock 600 förgasare.
    Till detta skulle jag vilja ha ett par fina aluminiumtoppar och en snäll men bättre kamaxel men det är en djungel där ute i eftermarknadsvärlden så att läsa sig till vad man bör ha känns hopplöst.

    Bilen skall funka att köra till korvkiosken samt gasas lite med när man känner för det så motorn bör gå rent genom hela registret. Samt att jag inte har lust att öppna motorn för att byta stakar/kolvar så hamanr effekten på ca 350hk bör det hålla - kanske?

  7. #7
    Registered User Halvordssons avatar
    Namn
    Aldrich Ames
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    europa
    Inlägg
    3 419
    Var ute i garaget i några minuter idag (2013-12-25) och studerade under huven samt bytte radioantenn.
    Jag kom fram till något jag inte tänkt på förut. Allt till vindrutespolningen finns inte bortsett ifrån munstyckena - vafan? Hur har jag kunnat missa det förut? Jaja, det blir till att jaga delar...

    Så här ser en nyproducerad radioantenn ut till en 69:års modell Camaro


    Och såhär lång kan den bli - måste få in hela världens kanaler med antenn i toppläget :P

  8. #8
    Registered User Halvordssons avatar
    Namn
    Aldrich Ames
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    europa
    Inlägg
    3 419
    Topparna behöver inte vara det bästa av det värsta men gärna bra mycket bättre är orgiginal gjutjärnstoppar. Lite mer komp, samt bättre flöden skulle inte skada - men den stora frågan är - vilka skall man ha?

  9. #9
    Registered User Halvordssons avatar
    Namn
    Aldrich Ames
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    europa
    Inlägg
    3 419
    Hugger69 här på garaget har fått fram lite rolig info om min bil.

    Detta är alltså hur bilen skall vara original - inte som den är nu!
    Ivory/Black, vit standardinredning med svart instrumentpanel
    Karossfärg Azure Turquoise, ovanlig färg då endast 2% av Camaros från 69 fick den!! Samt svart vinyltak.
    Camaron är tillverkad den 4:e veckan i oktober, en väldigt sent tillverkad 69:a då tillverkningen upphörde i november 1969!
    Mer info kommer...

    Här en bild på hur min skall se ut med Azure Turquoise lack och svart vinyltak.

  10. #10
    Registered User Halvordssons avatar
    Namn
    Aldrich Ames
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    europa
    Inlägg
    3 419
    Och idag är vi här...

    Då har det idag varit en liten hjulafton

    Först så ringde de ifrån bussgods och talade om att jag hade något att hämta där - det var min nya snygga ratt som anlänt!


    Och när jag kom hem och gluttade i brevlådan så låg där en avisering ifrån posten - en Service manual låg och väntade på mig nere på postkontoret.

  11. #11
    ktm 450 sx till salu
    Namn
    ulf edgren
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    sverige
    Jobb
    licenssvetsare
    Inlägg
    1 030
    Grym bil du skaffat är den matching o rubbet? Om så ur med motorn o spar den o i med nåt roligare istället för o bygg på den, har med nåt på gång i kuliserna men håller de hemligt men e mer åt mopar o hemi hållet så vi får ta en tur te sommarn
    skicka ell pma gärna info om vart du hyrt kärran
    låglastande bärgare finnes. uthyres med ell utan chafför B-kort ring för mer info 0738203495

  12. #12
    Registered User Halvordssons avatar
    Namn
    Aldrich Ames
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    europa
    Inlägg
    3 419
    Citat Ursprungligen postat av cosworth82 Visa inlägg
    Grym bil du skaffat är den matching o rubbet? Om så ur med motorn o spar den o i med nåt roligare istället för o bygg på den, har med nåt på gång i kuliserna men håller de hemligt men e mer åt mopar o hemi hållet så vi får ta en tur te sommarn
    skicka ell pma gärna info om vart du hyrt kärran
    Tyvärr ingen matching numbers hela vägen. Lådan är bytt till modernare 700. Motorn kan vara originalmaskinen och förmodligen kommer jag att lämna den som den är och skaffa något annat vid sidan av som man kan snickra på så att man kan köra samtidigt:

    Jag anar vad du är inne på - en muskelbil stor som ett slagskepp och en ikon i hela bilvärlden - har jag fel?
    Jag var själv ute efter mopar men blev för mycket stålar och en Camaro har jag alltid drömt om att äga så jag fick börja där iaf - lär bli mopar längre fram i livet och då är det ju bra om du hunnit riva isär några stycken då ingen annan häromkring kör mopar bortsett från en kille i ed som har 2st Plymouth GTX.
    Du får PM om kärran

  13. #13
    Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Stefan Gustafsson
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16 158
    Det finns lite kit med toppar, vippor, hydraulisk rullkam för runt 25-27k som ger din effekt och lite till.
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

  14. #14
    Registered User
    Namn
    Stefan L
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Johanneshov
    Jobb
    Billackerare
    Inlägg
    4 205
    Snygg bil. Behåll den med nuvarande utseendet och förstör den inte som jag gjort med min.
    Jag har orginal SS spindlar kmp med skivor och ok liggandes som ev är till salu. Om du nu tänkt dig något liknande och vill göra den till en "riktig" SS
    Har även en styrsnäcka från SS som är den snabbaste (samma som z28) med 2,5 rattvarv. Vet inte vad du har nu ?

    Jag åkte länge med Rallywheels men sålde dom nyligen, vad göra när dom inte längre går dit. Sa en gång att jag alldrig skulle sälja dom, men man kan inte spara heller. Blir trångt i garaget. Så behåll du dina, inte ofta man ser dom på en Camaro längre.

    Och va inte ledsen att det inte är en Mopar då dom här bilarna på många vis är bättre

  15. #15
    Registered User Halvordssons avatar
    Namn
    Aldrich Ames
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    europa
    Inlägg
    3 419
    Tyckte att det vore synd att skruva för mycket med denna Camaro:n så den är nu utbytt mot kompressormatad bil ;-)

    <--------- Avataren kanske skvallrar lite om vad som står i garaget nu
    Chevrolet BelAir 57
    Audi A4 B7 2.0 TDI 2008

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •