Bilsnack
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 31
  1. #1
    Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Inlägg
    3 000

    Regeringen vill höja trängselskatten med 75%

    En mycket kraftigare höjning väntar stockholmarna ett år senare (2016), här föreslår regeringen justeringar från dagens 10, 15 och 20 kronor till 15, 25 och 35. Som mest en 75-procenting höjning.

    Höjda trängselskatter ska bidra till att finansiera utbyggnaden av tunnelbanan, samtidigt utvidgas skattezonen till att bland annat omfatta Essingeleden.



    Trängselskatten chockhöjs - Nyheter | SVT.se

  2. #2
    Registered User
    Namn
    A
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 406
    Helt perfekt! Slipper min buss stå i massa kö in till stan när jag ska till och från jobbet.
    Samt att intjänade pengar går till investeringar i div. annan infrastruktur eller till och med tysta hybrid/elbussar.

  3. #3
    Sjöbuse vibes avatar
    Namn
    Victor B
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kalmar
    Jobb
    Studerande
    Inlägg
    1 116
    Skitbra! Jag är för en nästintill bilfri innerstad.

  4. #4
    Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Stefan Gustafsson
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16 159
    Perfekt, färre bilar

    Belastar endå kunderna med den kostnaden så mig gör det inget.
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

  5. #5
    Registered User
    Namn
    Anders K
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 262
    Citat Ursprungligen postat av vibe Visa inlägg
    Skitbra! Jag är för en nästintill bilfri innerstad.
    Säger Kalmar-bon.....

  6. #6
    (o)(o) 2HOT4Us avatar
    Namn
    HV553 K
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bi-town
    Inlägg
    6 111
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    En mycket kraftigare höjning väntar stockholmarna ett år senare (2016), här föreslår regeringen justeringar från dagens 10, 15 och 20 kronor till 15, 25 och 35. Som mest en 75-procenting höjning.

    Höjda trängselskatter ska bidra till att finansiera utbyggnaden av tunnelbanan, samtidigt utvidgas skattezonen till att bland annat omfatta Essingeleden.



    Trängselskatten chockhöjs - Nyheter | SVT.se
    najs
    snart kan man skippa jobba
    blir ju billigare att leva på bidrag
    --:::Sent from my Computer using InternetExplorer:::--

  7. #7
    Registered User
    Namn
    Thomas F
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32
    Jag tycker de ska höja sl kortet till det dubbla så vi kan finansiera vägarna runt Stockholm så alla slipper trängas genom Stockholm.

    Vill man inte ha mycket trafik så flytta ut på landet. Miljösnacket är en fet bluffursäkt för att kunna införa avgifter. Kolla bara dubbförbudet på Hornsgatan, undrar om de mätt den ökade föroreningen på gatorna kring Hornsgatan nu när folk måste åka mer än dubbla sträckan för att ta sig till samma platser.

    Nä usch sorry för irritationen.

  8. #8
    Registered User
    Namn
    Jocke
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    59
    ThomasF :

    Förbannat bra skrivet
    Tyvärr så blir väl svaret att den ökande luftföroreningen på gatorna runt Hornsgatan beror enbart på att folk fortfarande kör med dubbdäck haha det är för sorgligt..

  9. #9
    (o)(o) 2HOT4Us avatar
    Namn
    HV553 K
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bi-town
    Inlägg
    6 111
    bästa är att dom som bestämmer behöver aldrig betala nått själva
    --:::Sent from my Computer using InternetExplorer:::--

  10. #10
    Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Inlägg
    3 000
    Citat Ursprungligen postat av 2HOT4U Visa inlägg
    bästa är att dom som bestämmer behöver aldrig betala nått själva
    Ja, tar beslut som inte påverkar dem själv. "Taxi är ju också kommunalt" såna grejer t.ex som de häver ur sig.

    Eller jag åker också buss! (flygbussen mellan terminalen och planet på startbanan).

  11. #11
    f1-expert.
    Namn
    Stefan S
    Reg.datum
    jul 2002
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    1 194
    Det "roliga" är att i Göteborgs fall så höjs avgiften pga mindre intäkter än beräknat. Dvs, folk har kört mindre bil. Är inte det hela poängen med trängselskatten? Att minska trängsel inne i "stadskärnorna"? Nej, eftersom folk nu kör mindre, då måste vi höja avgifterna för att få in pengar.

    När trängselskatten kom så pratade man om att det var av miljöskäl, miljöbilar fick då åka gratis förbi stationerna. När politikerna upptäckte att folk då började köpa miljöbilar, ja då drog man in miljöbilarnas rätt att köra "gratis". Skatten handlade då helt plötsligt inte alls om mijö, utan trängsel. När folk kör mindre bil, då höjer man avgifterna.

    Kalla det bara för vad det är. En bilskatt för folk som vill köra bil i Stockholm eller Göteborg. En extra kassako för staten och ytterligare en skatt (förutom skatt på trafikförsäkringen, punktskatten och moms på drivmedel och fordonsskatt) som läggs på bilisterna.

  12. #12
    Registered User
    Namn
    Anders K
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 262
    Citat Ursprungligen postat av 2HOT4U Visa inlägg
    bästa är att dom som bestämmer behöver aldrig betala nått själva
    Absolut! Dra in deras fria taxiresor och SL-kort.

  13. #13
    Vatos Locos
    Guest
    Kan tycka att det är helt ok att föreslagna ombyggnader sker med höjda trängselavgifter, eftersom det är regionala ändringar och skall inte finansieras av övriga län.

    Dock så måste Stockholm Stad/Transportsstyrelsen ha Skandinavien mest inkompetenta ekonomer, har åkt bil i Storstockholm sedan början på 90-talet och det verkar alltid pågå vägbyggen i denna region och skulle vara kul och se hur mycket som detta redan har kostat skattebetalarna, i privata företag så ser man till att ha finansiering klar innan man börjar med ett projekt och inte under resans gång.
    Verkar bokstavligen vara ett svart hål som det skyfflas ner pengar i och det skulle vara kul om någon tog tag i detta, exempelvis UG.
    Lovar att det skulle ryka en jäkla massa politiker och statstjänstemän om alla turer kom ut.

    Som Sommarvila var inne på, så betalar bilismen ca 100 miljarder varje år till statskassan och det vore ju kul om något av dessa pengar också gick tillbaka.

    Så ni som bor i regionen, be om att få ut vad länkarna och andra ombyggnader har kostat, är ju offentliga handlingar och vore kul och se exempelvis vad södra länken i slutändan kostade mot budgetering och tidplan.

  14. #14
    Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Inlägg
    3 000
    Citat Ursprungligen postat av Vatos Locos Visa inlägg
    Kan tycka att det är helt ok att föreslagna ombyggnader sker med höjda trängselavgifter, eftersom det är regionala ändringar och skall inte finansieras av övriga län.

    Dock så måste Stockholm Stad/Transportsstyrelsen ha Skandinavien mest inkompetenta ekonomer, har åkt bil i Storstockholm sedan början på 90-talet och det verkar alltid pågå vägbyggen i denna region och skulle vara kul och se hur mycket som detta redan har kostat skattebetalarna, i privata företag så ser man till att ha finansiering klar innan man börjar med ett projekt och inte under resans gång.
    Verkar bokstavligen vara ett svart hål som det skyfflas ner pengar i och det skulle vara kul om någon tog tag i detta, exempelvis UG.
    Lovar att det skulle ryka en jäkla massa politiker och statstjänstemän om alla turer kom ut.

    Som Sommarvila var inne på, så betalar bilismen ca 100 miljarder varje år till statskassan och det vore ju kul om något av dessa pengar också gick tillbaka.

    Så ni som bor i regionen, be om att få ut vad länkarna och andra ombyggnader har kostat, är ju offentliga handlingar och vore kul och se exempelvis vad södra länken i slutändan kostade mot budgetering och tidplan.
    Det skulle vara kul att se svart på vitt hur mkt pengar som kvarstår efter att de betalat initiala kostnader, drift, alternativkostnad osv. Dvs hur mkt av en 20-lapp som "kommer fram".

    Det är nog ingen rolig siffra..

  15. #15
    Registered User
    Namn
    Thomas Pettersson
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    308
    Jag tycker företagsbilar ska ha mindre skatt och privatbilar mer.
    T,ex, bud

    Eller ska ta alla varor köras på häst och vagn?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •