Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 20
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005

Moonshiners (filtrering)

För någon helg sedan så körde Discovery en heldag med moonshiners, ett program om hembrännare i södra USA.

Såg nyss ett avsnitt av Mythbusters där de testar olika myter angående hembränning.

Men varken i mythbusters eller Moonshiners så filtrerar de spriten. De dricker direkt ur kokaren.

Så vitt jag vet så sätter man mäsk, kokar mäsken och får sprit som kan kallas "rått" . Den råa spriten filtrerar man sen genom ett långt rör fyllt med aktivt kol. Spriten droppar ner i en behållare och sedan spär man ut den så den håller önskad alkoholhalt.

Men i USA verkar man inte filtrera spriten? Det måste ju smaka skit.
    Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Billackerare
    Ja den rena spriten kan då inte smaka bra. Finkel är inte gott. Men dom verkar ju hålla på att krydda och greja.
    Gillar även att dom tappar upp på vanliga "sylt" burkar.

Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Citat Ursprungligen postat av Camaro 69 Visa inlägg
    Gillar även att dom tappar upp på vanliga "sylt" burkar.

Just det har jag reagerat på också, verkar jäkligt omständligt att hålla på och fylla spriten i små futtiga enliters (?) glasburkar när den vita skattefira femlitersdunken av plast är standard här i norra Europa iallafall

För övrigt tycker jag det är rätt lustigt att polisen verkar lägga sån resurser på hembränningen, hur mycket kostar en liten sprit i butik i USA?

Här i Sverige när spriten kostar ca 300kr/litern på Bolaget så är det ju minst 200kr/liter i skatt som staten "går miste om" när det kommer till hembränt, så kunde man ju förstå det - men vad handlar det om i USA? En dollar/liter som staten "missar"?
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005
    De där syltburkarna funderar jag på om det inte är mycket tradition som spelar in. Det ska liksom vara så. Men jäkligt vanskligt att köra runt med, ett gupp och skiten riskerar ju att gå sönder. Och kör man mycket så blir onödigt tungt då glas väger.

Vår dunk är mycket bättre. =)

Såg i nåt avsnitt att en kryddade med äpplen och kanel och kallade det för äppelpaj. Såg rätt gott ut, men med all finkelolja och bismak som det måste vara i det där så kanske det behövs rejält med krydda.
    Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Livsnjutare Dee_catis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2002
    Nu råkar det ju vara så att Moonshiners är ganska uppenbart ren och skärt skådespeleri, dvs det är inget som pågår på riktigt med dessa människor. Jag vet inte varför man bestämmer sig för att spela in en dylik skitserie men det går väl hem hos amerikanarna.
    Hur som helst, de använder inte någon form av droppkokning där man ångar ner spriten direkt i kärl? Då behövs ju ingen filtrering då spriten är så ren den bara går att få. Det är väl en nackdel att det inte går att utvinna lika fort som med en kokare där man behöver filtrera större mängd genom kol men kvaliteten blir bättre.
    Nu kommer jag inte ihåg de olika principerna men jag har en variant i garaget där man får ut ungefär en liter ren sprit per dygn där ingen filtrering behövs. Fast jag har aldrig använt den så klart, och den är givetvis i delar.
    Utför allt inom bygg i Mälardalen, pm:a vid intresse.

Registered User MorbidRockers avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2011
    Deras "moonshine" är en form av "vit whiskey" som framställs mha en Pot Still. Det är meningen att finkel ska vara kvar då det är en del av smaken i den färdiga "produkten"

Står mycket om bl.a. Pot Stills här för den som vill fördjupa sig i ämnet:
    Potstills ? bryggforum.nu
    Nytt namn pga Freddes ovilja att svara på mail

Registered Driver Mr_Bigs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2011
    Lokala polisen fick massor av klagomål på att dom inte stoppade folket i serien Moonshiners. Enkelt tyckte medborgarna för dom visar upp sina ansikten och att dom filmar när dom utför sina brott. Polisen fick till slut ordna en presskonferens och tala om för folket att serien är fejk för att få ett slut på klagomålen.

.
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av Dee_cati Visa inlägg
    Nu råkar det ju vara så att Moonshiners är ganska uppenbart ren och skärt skådespeleri, dvs det är inget som pågår på riktigt med dessa människor. Jag vet inte varför man bestämmer sig för att spela in en dylik skitserie men det går väl hem hos amerikanarna.
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Big Visa inlägg
    Lokala polisen fick massor av klagomål på att dom inte stoppade folket i serien Moonshiners. Enkelt tyckte medborgarna för dom visar upp sina ansikten och att dom filmar när dom utför sina brott. Polisen fick till slut ordna en presskonferens och tala om för folket att serien är fejk för att få ett slut på klagomålen.

Taaaa.... da.......

Det är faktiskt otroligt att någon vuxen kan tro att sådana där serier (ja det gäller nog merparten av alla ”reality serier”) är äkta, för de är nog i de flesta fall ren bluff eller i alla fall hårt regisserade från ax till limpa. Bountyhunters, tårtkungar, akvariekungar, bilbyggare o s v...

Det är väl tänkt att göra bra TV, men det är i alla fall väldigt långt ifrån vad jag personligen kallar bra TV...

C Coupe turbo
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    Byggare
    Men Wrestling e i alla fall på riktigt.. De kolla jag jämt på när jag var liten

Registered User Checker Performances avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2003
    Jobb
    Stadsanställd
    Fåntrattserie! Så mycket jobb under så lång tid för så lite. Dessutom illasmakande. Retards..

Registered Flusher Alrikssons avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    miljonär
    finkel är väl orsaken till varför man blir blind av dålig hembränt?

Vad det gäller glas kontra dunk tror jag har att göra med att högprocentig alkohol biter på plasten så det blandar sig med spriten, inte alla som efterfrågar det i sitt dricka
    Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Citat Ursprungligen postat av Alriksson Visa inlägg

Vad det gäller glas kontra dunk tror jag har att göra med att högprocentig alkohol biter på plasten så det blandar sig med spriten, inte alla som efterfrågar det i sitt dricka

Nej, det du blir blind eller dör av är metanol, alltså träsprit. Det är en helt annan tillverkningsprocess än att göra alkohol/etanol. Har aldrig riktigt fattat varför folk får för sig all dålig hemkört skulle kunna råka "bli" metanol?
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Registered Flusher Alrikssons avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    miljonär
    Citat Ursprungligen postat av frange Visa inlägg
    Nej, det du blir blind eller dör av är metanol, alltså träsprit. Det är en helt annan tillverkningsprocess än att göra alkohol/etanol. Har aldrig riktigt fattat varför folk får för sig all dålig hemkört skulle kunna råka "bli" metanol?
    hur går det till när folk blir blinda av hemkört då, är det att de köpt lursprit?
    Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

buksvåger med Tomkow! tumblers avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2009
    hur går det till när folk blir blinda av hemkört då, är det att de köpt lursprit?

Känner du många som blivit blinda av hemkört?
    no more streetwalking,DB9 is aproaching

Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2002

Som vanligt inte många rätt här. Borde du inte lyckas gissa rätt ibland kan man tycka? Snart kan man lösa i uppslagsböckerna "Att göra en Alriksson - Att ha fel. Ger Alriksson råd, gör tvärtom så blir det rätt"

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •