Bilsnack
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 16 till 29 av 29

Ämne: Goodwrench

  1. #16
    V8 Firebird455s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    195
    Citat Ursprungligen postat av vigg Visa inlägg
    LS, är inte det en sjukdom? "tyvärr måste jag meddela att du har LS"

    Alumujum å skit "-oj den blev lite varm, ja då e det verkstan som gäller"


    Small-Block Chevy V-8 through the Years - Motor Trend All Pages

    "It's not unreasonable to say the Chevrolet small-block V-8 changed the face of automotive engine history. Innovative and technologically advanced when it debuted in 1955, it greatly influenced future V-8 engine designs, both inside General Motors and among the competition. Enthusiasts embraced it and an entire performance aftermarket sprang up around it. Over the years, variations of the small-block V-8 have been used in race cars, off-road trucks, boats, and even custom motorcycles. It can also be found under the hood of everything from classic Ford hot rods to radical Jeep conversions."The small-block Chevy is unquestionably the dominant domestic engine both in terms of sheer numbers and also in terms of longevity," said Jeff Smith, senior technical editor for Car Craft Magazine. He cites the engine's interchangeability as one of the biggest reasons for its popularity. "It's possible to swap a set of heads from a 1990 Vortec truck engine onto the original '55 265. I doubt there's an engine ever built (perhaps the VW) that you could swap parts from engines 45 years apart.
    Fords V8 sidventilare 1932-1955 har fått liknande beskrivningar. Det som förenar SBC och Ford sidventilarna är att båda är historia sedan länge. Två utdöda dinosaurier.
    Endast eftermarknaden har ett intresse av dessa motorer särskilt SBC förstås dels eftersom fabriken spottade ut så många under årens lopp och dels eftersom motorerna är så lågt utvecklade från fabrik att det finns ett stort behov av förbättringar som eftermarknaden kan tillgodose. Jag vet inte var du googlat fram den texten från men texten bekräftar precis det jag säger.

    Men jag håller i alla fall med dig om att BBC är en bra motor.
    Team Trans Am
    Street 2200

  2. #17
    Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    16 158
    Med tanke på att ett par Mussetoppar är från 60-talet och inte direkt är nya från hyllan så får man förlita sig på nån annans arbete.

    Om jag skulle vilja ha uppemot 400hk i framtiden så skulle jag inte basera detta på denna bottendel. 330-350HK absolut. Anledningen är att du inte vill varva de varv som krävs för 400hk med original gjutna kolvar/vev och snikiga stakar.

    Så ett rotating assembly krävs + nya toppar och kampaket. Detta blir så dyrt att du troligen spar pengar på att sälja motorn som den är och köpa rätt från början.
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

  3. #18
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    62
    Lite ovidkommande info o helt off topic som trådskaparen inte har mycket nytta av.
    Chevas sb fanns fram till 96 i vanar och 94 el nått liknande i capricer. Så den gjordes längre än till 87 i "bil produktion" På 80 talet och första åren av 90 satt det tom cheva sb i Pontiac Firebird innan de 93 ersattes av lt1 an om man valde v8a och 98 kom ls1an sedan lades Pontiac visst ned.
    Goodwrench motorer görs väll fortfarande i mexico finns iaf nya att köpa över disk ännu? Tex Blueprint, dart, merlin, pro comp o några till gör ju nya cheva sb baserade block? Så helt utdöd är den inte.

    Som annekdot så använde Pontiac division Canada Cheva drivlinor på 60 talet Beamount och Pontiac Parisienne. Samt de flesta om inte alla Kanada byggda le mans fick en "riktig" cheva 12 bults axel om än gjord av gm´s fabriki kanada.

    Är väll lite fel o påstå att cheva sb är en dålig motor? Men inte den bästa heller. Smaken är som baken har haft många sb o helt hopplösa är de ju inte med "grejer" bygger man lätt en 500hk motor som är både rapp o snäll kan åka 100 mils turer stå i Power meet köer etc. är det bara pulver o 201/402 m går det ju att få ut betydligt mer större toppar o mer kam än nedan.
    Tex 383 cui ca 10.5 i komp, afr 195 toppar en hyd rull kam med 235-245 duration och lyft mellan .550-.600 byggde en för två år sedan åt en kompis bromsade 504 hk. Minns inte exakt kam specen men vill minnas 236 242@050 duration.

    Vill man inte ha ls med alublock kan man ju köpa en lq4 el lq9(låter också som nån diagnos) de har ju järnblock o är motor av samma "familj" finns som 6.0 l de går det att få riktigt bra liv i en del av topparna på ls/lq motorerna är ruskigt bra från fabrik, tycker dock de är fula som stryk speciellt ventilkåporna men en sb ser ju rätt mesig ut med om man blivit fast i BB träsket som jag med blivit.

    För övrigt instämmer jag helt i brillkos sista inlägg plöj inte ner pengar i den om du ska bygga nytt/annat du får aldrig igen dem. Spar dem till nya bygget.

  4. #19
    ...
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    1 156
    Citat Ursprungligen postat av Firebird455 Visa inlägg
    Fords V8 sidventilare 1932-1955 har fått liknande beskrivningar. Det som förenar SBC och Ford sidventilarna är att båda är historia sedan länge. Två utdöda dinosaurier.
    Endast eftermarknaden har ett intresse av dessa motorer särskilt SBC förstås dels eftersom fabriken spottade ut så många under årens lopp och dels eftersom motorerna är så lågt utvecklade från fabrik att det finns ett stort behov av förbättringar som eftermarknaden kan tillgodose. Jag vet inte var du googlat fram den texten från men texten bekräftar precis det jag säger.

    Men jag håller i alla fall med dig om att BBC är en bra motor.
    Många motorer har fått fin kritik, få blir så långvariga och slitstarka.
    Jag har aldrig sagt att sb inte är en gammal konstruktion, jag hävdar bara att den inte är kass som du ville påskina. Och precis som jag skrev så vart den 40 år, 1955-1995 som föregående skribent också skriver. Jag håller även med om att de nya är rätt fula, även om de är en bättre konstruktion.
    Du VET att den inte är dålig, du vill bara jävlas lite och det är helt ok
    Farsans 2500 pickis hade gått 40.000 mil när den såldes, endast servad.
    En bekant till Brillkos far och min far hade en som gick 140.000 mil och den renoverades 1 gång under de åren. Den bilen dog då den blev tryckt i hela sidan, maskin funkade dock ändå

    Texten är btw framgooglad från den länken jag bifogade och jag tycker den lika mycket bekräftar det jag skrivit.

    Och självklart är chbb bäst, finns det ens något annat?
    Tack RIMEK EL OCH VENTILATION AB, GULF, BRILLKO ENGINEERING samt Johanneshovs plåtslageri AB

  5. #20
    V8 Firebird455s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    195
    Citat Ursprungligen postat av MarkIV Visa inlägg
    Lite ovidkommande info o helt off topic som trådskaparen inte har mycket nytta av.
    Chevas sb fanns fram till 96 i vanar och 94 el nått liknande i capricer. Så den gjordes längre än till 87 i "bil produktion" På 80 talet och första åren av 90 satt det tom cheva sb i Pontiac Firebird innan de 93 ersattes av lt1 an om man valde v8a och 98 kom ls1an sedan lades Pontiac visst ned.
    Goodwrench motorer görs väll fortfarande i mexico finns iaf nya att köpa över disk ännu? Tex Blueprint, dart, merlin, pro comp o några till gör ju nya cheva sb baserade block? Så helt utdöd är den inte.

    Som annekdot så använde Pontiac division Canada Cheva drivlinor på 60 talet Beamount och Pontiac Parisienne. Samt de flesta om inte alla Kanada byggda le mans fick en "riktig" cheva 12 bults axel om än gjord av gm´s fabriki kanada.

    Är väll lite fel o påstå att cheva sb är en dålig motor? Men inte den bästa heller. Smaken är som baken har haft många sb o helt hopplösa är de ju inte med "grejer" bygger man lätt en 500hk motor som är både rapp o snäll kan åka 100 mils turer stå i Power meet köer etc. är det bara pulver o 201/402 m går det ju att få ut betydligt mer större toppar o mer kam än nedan.
    Tex 383 cui ca 10.5 i komp, afr 195 toppar en hyd rull kam med 235-245 duration och lyft mellan .550-.600 byggde en för två år sedan åt en kompis bromsade 504 hk. Minns inte exakt kam specen men vill minnas 236 242@050 duration.

    Vill man inte ha ls med alublock kan man ju köpa en lq4 el lq9(låter också som nån diagnos) de har ju järnblock o är motor av samma "familj" finns som 6.0 l de går det att få riktigt bra liv i en del av topparna på ls/lq motorerna är ruskigt bra från fabrik, tycker dock de är fula som stryk speciellt ventilkåporna men en sb ser ju rätt mesig ut med om man blivit fast i BB träsket som jag med blivit.

    För övrigt instämmer jag helt i brillkos sista inlägg plöj inte ner pengar i den om du ska bygga nytt/annat du får aldrig igen dem. Spar dem till nya bygget.
    Ja din info är inte bara ovidkommande utan dessutom felaktig i det mesta. För övrigt har väl Pontiac-anekdoter inte med denna tråden att göra förstår inte varför de nämns överhuvudtaget? Vill du bevisa nåt eller? Pontiac lades inte heller ned 98 som du felaktigt påstår utan det skedde senare, sista bilen lämnade bandet i november 2009 enl wiki.

    Jo, det är ett faktum att SBC konstruerades och ursprungligen producerades med start i bilproduktion 1955 upphörde att produceras av cheva i nya bilar 1987. Det är faktiskt 27 år sedan!!!. Därefter fortsatte Cheva att producera en delvis annorlunda motor TPI och ytterligare några år senare ett par varianter kallade LT1 och Vortec. Därefter upphörde all motorutveckling och produktion inom Chevrolet-divisionen av motorer eftersom den uteslutande skulle utföras av GM på koncernnivå. Numera finns således bara "Corporate" motorer inom GM som utvecklats och tillverkats av GM centralt för att användas inom hela koncernen av alla divisioner.

    Som jag redan sagt är det eftermarknaden som numera håller SBC vid liv av skäl som är uppenbara=stort antal producerade motorer=lågt pris=många kunder=stor marknad.

    Jag finner det lite lustigt att du och Brillko tycker att TS inte ska bygga vidare på sin motor trots att den enligt Vigg och dig är en så fantastisk motor att den sålts i hundramiljoner exemplar och är så överlägsen andra motorer att den även på order av GM användes inom andra bildivisioner.

    Slutligen vill jag återigen påpeka det jag sa i mitt första inlägg att jag gav uttryck för min ÅSIKT att SBC är en skitmotor och det vidhåller jag. SBC är en skitmotor. Alla har sina ÅSIKTER och därför respekterar jag din och andras ÅSIKTER. Men kom inte och påstå att SB FAKTISKT är bra eller bättre än någon annan motor eller i rent absoluta termer för då är du ute och cyklar.
    Team Trans Am
    Street 2200

  6. #21
    V8 Firebird455s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    195
    Citat Ursprungligen postat av vigg Visa inlägg
    Många motorer har fått fin kritik, få blir så långvariga och slitstarka.
    Jag har aldrig sagt att sb inte är en gammal konstruktion, jag hävdar bara att den inte är kass som du ville påskina. Och precis som jag skrev så vart den 40 år, 1955-1995 som föregående skribent också skriver. Jag håller även med om att de nya är rätt fula, även om de är en bättre konstruktion.
    Du VET att den inte är dålig, du vill bara jävlas lite och det är helt ok
    Farsans 2500 pickis hade gått 40.000 mil när den såldes, endast servad.
    En bekant till Brillkos far och min far hade en som gick 140.000 mil och den renoverades 1 gång under de åren. Den bilen dog då den blev tryckt i hela sidan, maskin funkade dock ändå

    Texten är btw framgooglad från den länken jag bifogade och jag tycker den lika mycket bekräftar det jag skrivit.

    Och självklart är chbb bäst, finns det ens något annat?
    Nej jag tycker inte BBC är bäst men den är bra - till skillnad från SBC som jag tycker är en skitmotor. Jag vet att SBC faktiskt är en DÅLIG konstruktion ur många olika aspekter. Den är samtidigt bra ur vissa andraaspekter främst pga att den är billig och lätt tillgänglig. Jag vill inte jävlas Vigg, det enda jag gjorde vara att jag svarade på TS påstående att många anser att SBC är en skitmotor. Hans ord alltså - inte mina - även om jag håller med honom.

    Men om du anser att en SBC är fantastisk så är det ok att du tycker det. Vi har ju fortfarande en relativ åsiktsfrihet i Sverige. Du får säkert dessutom många som håller med dig och dunkar rygg - det är ju många som har intressen att bevaka av förklarliga skäl.
    Team Trans Am
    Street 2200

  7. #22
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av Firebird455 Visa inlägg
    Ja din info är inte bara ovidkommande utan dessutom felaktig i det mesta. För övrigt har väl Pontiac-anekdoter inte med denna tråden att göra förstår inte varför de nämns överhuvudtaget? Vill du bevisa nåt eller? Pontiac lades inte heller ned 98 som du felaktigt påstår utan det skedde senare, sista bilen lämnade bandet i november 2009 enl wiki.

    Jo, det är ett faktum att SBC konstruerades och ursprungligen producerades med start i bilproduktion 1955 upphörde att produceras av cheva i nya bilar 1987. Det är faktiskt 27 år sedan!!!. Därefter fortsatte Cheva att producera en delvis annorlunda motor TPI och ytterligare några år senare ett par varianter kallade LT1 och Vortec. Därefter upphörde all motorutveckling och produktion inom Chevrolet-divisionen av motorer eftersom den uteslutande skulle utföras av GM på koncernnivå. Numera finns således bara "Corporate" motorer inom GM som utvecklats och tillverkats av GM centralt för att användas inom hela koncernen av alla divisioner.

    Som jag redan sagt är det eftermarknaden som numera håller SBC vid liv av skäl som är uppenbara=stort antal producerade motorer=lågt pris=många kunder=stor marknad.

    Jag finner det lite lustigt att du och Brillko tycker att TS inte ska bygga vidare på sin motor trots att den enligt Vigg och dig är en så fantastisk motor att den sålts i hundramiljoner exemplar och är så överlägsen andra motorer att den även på order av GM användes inom andra bildivisioner.

    Slutligen vill jag återigen påpeka det jag sa i mitt första inlägg att jag gav uttryck för min ÅSIKT att SBC är en skitmotor och det vidhåller jag. SBC är en skitmotor. Alla har sina ÅSIKTER och därför respekterar jag din och andras ÅSIKTER. Men kom inte och påstå att SB FAKTISKT är bra eller bättre än någon annan motor eller i rent absoluta termer för då är du ute och cyklar.
    Jag sa aldrig att pontiac las ner 98 utan att ls motorn kom då i firebirden. 85 var sista året för 2 delad tätning om du menar att den gick i graven då? Enda större skillnaden var ju packbox men den räknas forfarande till samma generation likaså de vortec som fanns 95-96. Tur att internet finns så du har Wikipedia att hävda dig med. Min info innehåller iaf fakta kan ju inte rå för att du har mindervärdeskomplex för pontiac inte finns längre var inte meningen att riva upp gamla sår. Vänd på kudden o gråt lite i den torra sidan så känns det nog bättre.

  8. #23
    ...
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    1 156
    Citat Ursprungligen postat av Firebird455 Visa inlägg
    Nej jag tycker inte BBC är bäst men den är bra - till skillnad från SBC som jag tycker är en skitmotor. Jag vet att SBC faktiskt är en DÅLIG konstruktion ur många olika aspekter. Den är samtidigt bra ur vissa andraaspekter främst pga att den är billig och lätt tillgänglig. Jag vill inte jävlas Vigg, det enda jag gjorde vara att jag svarade på TS påstående att många anser att SBC är en skitmotor. Hans ord alltså - inte mina - även om jag håller med honom.

    Men om du anser att en SBC är fantastisk så är det ok att du tycker det. Vi har ju fortfarande en relativ åsiktsfrihet i Sverige. Du får säkert dessutom många som håller med dig och dunkar rygg - det är ju många som har intressen att bevaka av förklarliga skäl.
    Jag är ju ingen sb-kille(läs: ganska lite erfarenhet av dem). Du får mer än gärna berätta vad du tycker är så dåligt med dem förutom att de (enigt) är av gammal konstruktion, jag är ärligt nyfiken.
    Jag tycker inte att den är fantastisk, jag tycker dock att det är en bra motor för pengarna och att det är en enkel konstruktion som dessutom är hållbar/slitvarg.
    Ryggdunk, jag?, jag är nog den sista på internet som varken är ute efter eller får ryggdunkar.


    Edit: Kan det vara flex i drivningen av fördelaren du är ute efter?, eller ventilmekanismen/geometrin där?
    Senast redigerat av vigg den 2014-01-17 klockan 23:02.
    Tack RIMEK EL OCH VENTILATION AB, GULF, BRILLKO ENGINEERING samt Johanneshovs plåtslageri AB

  9. #24
    oggy
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    8
    Vad kan ni säga om Csb toppar med nr 198 som sista tre

    Är dom bättre en orginal Goodwrench original

    193 var dom tre sista siffrorna
    Senast redigerat av oggy69 den 2014-02-12 klockan 01:04.

  10. #25
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Raderad
    Jobb
    fartmäklare
    Inlägg
    816
    Du har startat en tråd med några enkla frågor som tyvärr kidnappats av ett gäng tuppar som vill jämföra vem av dem som har störst kam ( camshaft ? )
    Fråga gärna någon som vet.
    Jag får mitt levebröd till vardags genom att hjälpa folk som Dig då Du står i det vägskäl Du befinner Dig i.

    För att svara på det Du undrar om skulle jag göra följande:

    Alt 1 sätt på Dina toppar som höjer kompet och sätt i en vettig kam och nöj Dig med 350 hk ca vilket kommer kosta Dig ca. 5.000 kr med allt Du behöver.

    Alt 2 släng topparna, skit i gamla mussetoppar utan lägg pengarna på ett par BRA ( inte kinatoppar) toppar typ Edelbrock av ett utförande som är gjort att passa just DIN motor ( De har många olika utföranden till SB)för optimal prestanda utifrån det Du har. med en vass kam kan Du då ta ut uppåt 400 hk- MEN det är inte så rekomendabelt att gå så högt- lr däröver med den botten. Kostnad ca 20.000 kr med allt Du behöver

    Alt 3 byt allt och köp en maskin på 850 hk och bygg om allt annat i drivlinan etc. Vilket jag tycker är lite fel alt. för Dig
    Kostar ca 200.000 kr

    För de som vill bråka om vilket märke som är bäst kan jag säga att alla märken går att få bra bara man väljer rätt komponenter.
    Här har vi en diskussion mellan Pontiac och Chevy. I egenskap av att vara en av landets duktigaste HP Chevy BB byggare slår mitt hjärta självklart för bowtie, men men Du kan även få en Pontiac att gå fort. Gå in på den här sidan och klicka på de olika Pontiacalternativen så hittar Du kanske nåt som Du gillar:
    motor_pontiac_micke19
    För den som vill ha en vettig gatmotor med massor av mos rekommenderar jag knappen med : "PontiacPettan"

    Ska Du bygga en potent BB på närmre 1.000 hk ( + gas) finns det en vettig tråd här:http://www.speedpro.se/BlackJackM_01.html

    Vi har även en massa andra uppbyggnationer för vanliga gatmaskiner och uppåt 2.300 hk för gatan ifall Du är nyfiken.
    Erfarenheten är det som ger trygga råd.
    För att stilla vår nyfikenhet och lära oss så mycket vi kan har vi även byggt ett par vettiga gatmotorer av Ford BB (ca 700 hk) och Chrysler Hemi ( 800 hk) och en Chevy SB (på 700 hk)samt div kompressormotorer på firman jag arbetar dagtid. Allt för vi ska VETA vad varje enskild kund kan behöva för komponenter för just hans bygge.

    Hör gärna av Dig ifal Du vill ha mer råd
    Med vänlig hälsning R
    Senast redigerat av Hoffman den 2014-01-27 klockan 15:17.

  11. #26
    liscensierad burnare
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    264
    "I egenskap av landet duktigaste HP Chevy BB byggare slår mitt hjärta självklart för bowtie"?

    Enligt vem?
    Senast redigerat av firebird den 2014-01-27 klockan 23:56.

  12. #27
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    2 679
    Hoffman lyckas nästan alltid tala om hur bra han är

  13. #28
    buksvåger med Tomkow! tumblers avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    1 298
    Undrar var man köper hoffakolvar?
    no more streetwalking,DB9 is aproaching

  14. #29
    ...
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    1 156
    Kontentan hittills i tråden är väl:
    Chsb är en ganska bra och även kass maskin och chbb är bättre.
    Och att Hoffman är top notch ang chbb´s.
    Tack RIMEK EL OCH VENTILATION AB, GULF, BRILLKO ENGINEERING samt Johanneshovs plåtslageri AB

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •