Bilsnack
Resultat 1 till 14 av 14
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2014

Försäkringsfråga, egen bil kvaddad vid bogsering

Hej, jag var nyligen i en olycka och försöker nu reda ut vad som gäller eftersom jag får olika bud från olika håll och hoppas på att ni kanske kan hjälpa mig.

Olyckan i korta drag...
    Min mamma bogserade mig då jag hade tankat fel (jag vet idiotiskt men snö på pumpen och jag var trött efter en lång dag, upptäckte det dock innan jag startade motorn).
    Medan min mamma bogserar mig väjer hon för något vilket gör att min/den bogserade bilen kränger och jag slår i både ytter relingen och inner räcket (vajer med stolpar), till slut stannar båda bilarna och min bil är nu i princip helt kvaddad tack vare vajer räcket som rivit upp hela vänster sidan och fått bakaxeln "ur led".

Båda bilarna står i mitt namn, de har båda halvförsäkring men olika bolag.

Vissa säger att skadorna på det bogserade fordonet går på det dragande fordonets trafikförsäkring, men vissa säger att det inte gör det p.g.a. jag står som ägare på båda fordonen...hjälp!!

De flesta jag frågar tycker detta låter konstigt, då borde ju fler familjer ha problem med försäkringar och olika familjemedlemmar som kör fordonen...??

Tack på förhand!

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2006
    Vajerräcke, då är det väl en motorväg va? Dvs ett ställe där man inte får bogsera?

Isf så bör du inte nämna nån bogsering till f-bolag om du hoppas på att få ut några pengar där.

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Vajerräcke, då är det väl en motorväg va? Dvs ett ställe där man inte får bogsera?

Isf så bör du inte nämna nån bogsering till f-bolag om du hoppas på att få ut några pengar där.

"Bogsering är förbjuden på motorväg, om inte fordonet råkat ut för ett sk nödstopp och inte kan ta sig därifrån på egen hand. Då får man bogsera till närmaste avfart, men skall hålla sig i väggrenen."

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2014
    det var inte motorväg utan en landsväg 100km/h.

Nudel Racer
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    flera försäkringsbolag friskriver sig ifall dina bilar krockar med varandra. jävligt dumt men sant. detta pga försäkrings bedrägerier.
    \m/>_<\m/

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2014
    borde de inte skriva det i någon del av avtalet då tex. "Gäller ej vid krock med eget fordon" eller liknande??

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Tror att det enda riktiga svaret på denna fråga får du från dina försäkringsbolag och är du inte nöjd med deras bedömning så bör du ta kontakt med en försäkringsjurist. Vad folk på ett forum tycker spelar mindre roll och även om någon annan har råkat ut för liknande sak så är det inte säkert att de har haft samma bolag, reglerna ändras dessutom från år till år.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2014
    Sant, tack!

Jag kör bättre än dig IggyPops avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2007
    En nyfiken fråga: hur fort körde ni?
    /Iggy

Assumption is the mother of all fuckups

Dalmas i exil AXL72s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Mig veterligen så täcker dragbilens försäkring inte några skador på den bogserade bilen om man bogserar med lina, utan endast då man använder dragstång eller dolly.
    - POLO R WRC 2014 -

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Skulle bli mycket förvånad om du får ut nån ersättning.
    Trafikdelen på försäkringen står klart och tydligt i dina villkor att den ersätter skador på annans egendom.
    Och eftersom bägge bilarna är dina gäller inte den delen, halvförsäkring täcker tyvärr inga plåtskador.
    Sen hade inte trafikdelen gått in ändå eftersom ingen kollision skett.
    Hade du haft helförsäkring på bilen med skador hade vagnskadeförsäkringen ersatt dig.
    Men din trafikdel ersätter ju räcket iallafall om det nu gått sönder, men det är tyvärr allt.

Eastbound and down. Daniels avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Insurances
    Precis som mbengtsson skriver: Trafikförsäkringen är i förenklade drag en ansvarsförsäkring och du kan inte hållas ansvarig mot dig själv. Vagnskada är det enda som hade hjälpt.
    Och ja, det finns ganska många familjer som kan få problem med detta. Är inte ovanligt att man råkar backa på sin egen bil tex med sin andra egna bil.
    Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt.
    - Abraham Lincoln

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005
    Låter som väldigt grova skador för att ha uppkommit i max 30km/h.
    Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    hur skulle det kunna gå på försäkringen förstår inte jag..

du är vållande och det är bara din bil som är inblandad även om den blir bogserad. bara se glad ut och laga själv

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •