Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 21
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2014

Bättre vinterbil?

Vi har en volvo 945 från -95 och jag tycker den är hemsk att köra på vintern, på sommaren är det inget problem. Om man tvingas stanna vid lutningar, eller små uppförsbackar kommer den knappt upp utan spinner eller stannar. Det räcker också att man är lite för het på gasen så sladdar den. Jag har en bebis på under 1 år och vill bara komma säkert fram från a till b utan att stressa ihjäl över om jag kommer fastna eller sladda. De senaste veckorna har jag undvikit så gott det går att ta bilen men det är rejält kallt i norrland och det är lite långt att gå till ex affären.. Jag har haft körkort i ca 1 år, har aldrig kört annan bil vintertid så har inget att jämföra med. Är framhjulsdrivet bättre på vintern? Finns det en bättre/säkrare vinterbil för mig eller är det mitt körsätt nu under vintern som det är fel på?

Registered User ei9440s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2006
    Det är en STOR skillnad mellan en gammal bakhjulsdriven Volvo utan ESP jämfört med en nyare framhjulsdriven bil med ESP, så är känner du dig osäker med din bil så är nog tipset att byta till tex en Volvo 850 av lite nyare snitt. Osäker om 850 har ESP dock...
    Golf GTI 35 Edition-12

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    En framhjulsdriven Golf är en utmärkt vinterbil. Tuggar på fint i snö och har trygga köregenskaper.

ESP har funnits ganska länge på dem.

Officiell Idiot
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2013
    Jobb
    Egen företagare
    Citat Ursprungligen postat av ei9440 Visa inlägg
    Det är en STOR skillnad mellan en gammal bakhjulsdriven Volvo utan ESP jämfört med en nyare framhjulsdriven bil med ESP...
    Jag kan bara tala för mig själv, men när jag kör min bil, framhjulsdriven utan ESP och sedan kör en framhjulsdriven med ESP, så känner jag personligen ingen skillnad. När det gäller bakhjulsdriven så är det en annan femma.

Movie Freak
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Brandman
    Kör 4-hjulsdrivet så behöver du inte fundera mer på att fastna, XC70 passar perfekt för en barnfamilj i Norrland.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2014
    Är inte så kunnig med bilar. Är tjej så sökte mig till ett "killforum" här med tanke på att ni nog är lite mer insatta i detta ämne. Har aldrig hört talas om ESP..
    Så vilken framhjulsdriven bil som helst är säkrare/lättare att köra med vintertid än bakhjulsdrift?
    Vill ha en familjebil för högst 15 000:- som klarar av att starta i små backar och inte halkar runt för minsta lilla vintertid.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2014
    Citat Ursprungligen postat av Freak Visa inlägg
    Kör 4-hjulsdrivet så behöver du inte fundera mer på att fastna, XC70 passar perfekt för en barnfamilj i Norrland.
    Vet inte om jag helt är ute och cyklar men har för mig att fyrhjulsdrivna bilar är bra mkt dyrare? Just nu har vi inte råd med en dyrare än ca 15 000:-, kanske 20 000:-

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Man klarar sig bra på en framhjulsdriven bil. En 4wd bil är generellt sett något dyrare i inköp, drift osv också.

Movie Freak
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Brandman
    Ja, är budgeten på 15 000:- så blir det inte 4WD, köp en framhjulsdriven istället då.

Granada rules
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2002
    kolla runt lite på blocket,, ta priser upp till 20 000 angränsade län,,
    du ser ju om dem har antispinn esp,, det brukar ju stå i annonsen,,
    kan säga en jävla skillnad med antispinn,, har det på en scorpio, bakhjulsdriven,,
    den vill ej sladda om jag ej kopplar ur det

en gång när jag körde E4a så var det MKT halt, gick hur bra som helst att köra om ingen sladd,, dock tog det ju extra tid pga halkan,, men det gäller ju alla bilar utom 4wd då

Administrator Eriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Hade jag varit i din situation så hade jag tittat på Volvo 855, V70 eller en Peugeot 406 kombi och köpt den finaste som jag har råd med.

En nödlösning medans du har din nuvarande bil kvar är att lägga i extra vikt i bagageutrymmet. Kanske 30 - 50 kg samt schyssta moderna dubbdäck.
    BILSNACK | crew

BreedMachine Kapten Haddocks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Som sir gammal norrlänning och 9serie fanatiker så tror jag att det mesta beror på att du har dåliga däck.
    Har du dubbdäck, nya sådana?

sen beror det ju lite på teknik och vana.
    Åker själv till vardags 945, framhjulsdriven Skoda Felicia, och fyrhjulsdriven Mitsubishi och bäst kontroll har jag med 945, även om 4wd såklart är stabilare om man bara kör som vanligt.

Mvh/
    www.pingens.se
    -Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
    Följ oss på Facebook

Franskbilsfanatiker. typ. zoddris avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    problemlösare, Phoenix Foundation
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Hade jag varit i din situation så hade jag tittat på Volvo 855, V70 eller en Peugeot 406 kombi och köpt den finaste som jag har råd med.

En nödlösning medans du har din nuvarande bil kvar är att lägga i extra vikt i bagageutrymmet. Kanske 30 - 50 kg samt schyssta moderna dubbdäck.
    Håller med. En 855 kostar kaffepengar och för vardagsbruk så tycker jag de har bättre vinteregenskaper än en 945.
    V70 i den prisklassen har ju oftast gått väldigt långt men å andra sidan är chansen större att hitta nån med antispinn-system då (tror jag).

Kasta ett öga på Saab 9-5 också. De är ju om möjligt ännu billigare
    Citat Ursprungligen postat av irc.zatzy.com
    [17:28] <@Wernvall> Emperor2000 har du en rosa kitty tröjja jag kan låna ikväll??
    [17:29] <@Emperor2000> mja en röd

Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Vad som helst som är framhjulsdrivet och har antispinn skulle nog passa dig bra, jag skulle nog också kikat på Saab 95 då man får väldigt mycket bil för pengarna.
    En framhjulsdriven bil kan dra lite i ratten på ett du säkert inte är van vid, men med antispinn är och "svenssonbil" är det inget problem.
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Det finns ingen 850 med antisladdsystem, den är för gammal för det. Första Volvon med antisladd var S80 år 1998. V70 fick det när andra generationen kom, -00.

V70 generation 1 (som egentligen är en 850) fick antiSPINNsystem som tillval mot slutet, jag tror det är dom två sista årsmodellerna. Antispinnsystem stryper motorn när det inte finns grepp, så du kan inte "gasa loss" drivhjulen. Bättre än inget, men det är inte lika bra som ett aktivt antisladdsystem som även hjälper till att hålla bilen i färdriktningen genom att bromsa ett hjul i gången.

Antisladdsystem kallas oftast ESP i talspråk, men hos Volvo heter det DSTC och hos BMW ASC+T. För att nämna några. Det är marknadsföring, och alla ska ha sina egna fina bokstavsförkortningar.

Det finns inte många 90-talsbilar med antisladdsystem. BMW och Mercedes var väl bland dom första och det är inte så konstigt, dom är bakhjulsdrivna och har oftast rätt kraftiga motorer också.

Men vilken 850 som helst kommer att vara ljusår bättre vinterbil än din 945:a. Både vad gäller vägegenskaper (säkerhet) och framkomlighet. Undantaget är om man drar tunga släp, då vill man gärna ha drivhjulen bak. Annars finns det ingen orsak. 850:n kommer att gå stabilare och vara mer lättkörd på alla vis.

Oavsett vilken bil du har tycker jag du ska göra din familj en tjänst och lära dig vinterkörning. Missförstå mig rätt nu - en modernare bil med framhjulsdrift och elektroniska säkerhetssystem är givetvis att rekommendera men det är fortfarande du som förare som har ansvaret, och förarkunskaper kan aldrig ersättas med elektronik. Du skriver att du är "livrädd för att det kommer att sladda" och det tolkar jag som att du inte vet hur man reder ut en sladd. Det är sånt som ska sitta i ryggmärgen. Man ska känna sin bil, hur den uppför sig på olika underlag och hur man gör om det håller på att skita sig.

Fyrhjulsdrift är mycket trevligt att ha på vintern men det gör inte bilkörningen säkrare, hur gärna vissa än vill påstå det. Man kommer iväg från trafikljusen som om det vore sommar, hala backar slutar plötsligt existera och det är kul att dra loss grannens fina nya felhjulsdrivna BMW ur snödrivan. Men det är likförbannat precis lika halt när man ska bromsa eller svänga, och det är mycket lätt att halkan kommer som en överraskning eftersom det inte märks när man gasar.
    Senast redigerat av Perc den 2014-01-28 klockan 17:57.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •