Fyrhjulsdriften hotar klimatmålet?
Bilsnack
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 36
  1. #1
    Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Inlägg
    3 008

    Fyrhjulsdriften hotar klimatmålet?

    Nytt lågvattenmärke!

    "Fyrhjulsdriften hotar klimatmålet
    Trenden är tydlig, allt fler svenskar väljer fyrhjulsdrift. Men bilköparnas val kan vara ett hot mot klimatmålen och nu varnar Trafikverket om att det kan behövas extra styrmedel.

    En stadig nedgång som kom av sig. Från 2006 till 2012 så minskade koldioxidutsläppen från nya bilar årligen med nästan åtta gram per kilometer. En strålande siffra som innebar att klimatmålen för fordonsflottan 2030 låg inom ramarna.
    Men, 2013 så var minskningen bara två gram. Ett hack i kurvan som nu oroar Trafikverket.

    Skälet till koldioxidutsläppen inte höll samma mått som tidigare år anses vara fyrhjulsdrift. I fjol så hade 40 procent av nya dieselbilar drift på alla fyra – jämfört med 29 procent året innan."

    Fyrhjulsdriften hotar klimatmålet - Byt Bil

  2. #2
    Eastbound and down. Daniels avatar
    Namn
    Daniel B
    Reg.datum
    mar 2002
    Ort
    I Småland, vid en å...
    Jobb
    Insurances
    Inlägg
    5 394
    Skulle vara intressant att se hur många liv den räddar och sen ställa de två sakerna mot varandra.
    Jag kör min andra bil med fyrhjulsdrift nu och kommer inte byta bort det, då betalar jag hellre straffskatt.
    Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt.
    - Abraham Lincoln

  3. #3
    Registered User
    Namn
    Fredrik P
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    katrineholm
    Inlägg
    1 761
    Liv och nollvisioner har inget värde när det gäller miljön...
    Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

  4. #4
    Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    1 121
    40% av ALLA dieselbilar var fyrhjulsdrivna? Den siffran låter alldeles för hög.
    Men det är klart... Jag rör mig ju främst i Skåne också.

  5. #5
    4motion HeinZKDs avatar
    Namn
    Henrik Z
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    476
    Kunde inte sagt det bättre själv!!! Helt otroligt!

    Citat Ursprungligen postat av whitestripe Visa inlägg
    Liv och nollvisioner har inget värde när det gäller miljön...

  6. #6
    Registered User
    Namn
    Anders P
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    1 714
    Man betalar ju redan mer skatt via bränslenotan ? Plus att man betala mer i skatt ( moms ) då AWD bilar i regel kostar mer och sannolikt utrustas bättre än 2wd bilarna av samma modell.

    Själv skulle jag inte köpa AWD och tror inte att går att visa statistiskt att det räddar liv. Jag menar det är trots allt två faktorer , hastigheten och bromssträckan som avgör utgången för en olycka. AWD i sig påverkar inget av detta, snarare då att man kör fortare ( kanske omedvetet ) för att det "känns" tryggt vid acceleration. Det som verkligen gör en skillnad är ESP, det är bevisat, men det har inget med drivhjul att göra. Allt ovan förutsätter en normalbegåvad körstil. Har man det är antalet drivande hjul helt irrelevant för olycksrisken eller dess utgång.

  7. #7
    Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Supernova Visa inlägg
    Man betalar ju redan mer skatt via bränslenotan ? Plus att man betala mer i skatt ( moms ) då AWD bilar i regel kostar mer och sannolikt utrustas bättre än 2wd bilarna av samma modell.

    Själv skulle jag inte köpa AWD och tror inte att går att visa statistiskt att det räddar liv. Jag menar det är trots allt två faktorer , hastigheten och bromssträckan som avgör utgången för en olycka. AWD i sig påverkar inget av detta, snarare då att man kör fortare ( kanske omedvetet ) för att det "känns" tryggt vid acceleration. Det som verkligen gör en skillnad är ESP, det är bevisat, men det har inget med drivhjul att göra. Allt ovan förutsätter en normalbegåvad körstil. Har man det är antalet drivande hjul helt irrelevant för olycksrisken eller dess utgång.
    Scenario: det är vinter, du ligger och kör om en långtradare på motorvägen. Plötsligt så slår väglaget om då det ligger ca 6cm nysnö och bara höger körfält är "uppkört", det svänger också svagt höger.

    Vilken bil sitter du helst i: FWD, RWD, AWD

  8. #8
    Vatos Locos
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Daniel Visa inlägg
    Skulle vara intressant att se hur många liv den räddar och sen ställa de två sakerna mot varandra.
    Jag kör min andra bil med fyrhjulsdrift nu och kommer inte byta bort det, då betalar jag hellre straffskatt.
    Håller med till fullo, skulle aldrig göra avkall på AWD, haft detta på olika bilar sedan 2007 och jo det gör skillnad.
    Kollade för skojs skull vad viktskillnaden på min vinterbil är med/utan Quattro (Audi A5 SB) och då skiljer det 90 kg och det är ju som sagt något som jag redan betalar högre skatt för.

    Man kan undra varför väljer AWD i större utsträckning och svaret är enkelt, har man en gång haft AWD så vill man inte byta tillbaka, sedan så har vi ju bland Västvärldens sämsta kvalité på vägnätet vilket gör att man är tvungen att skaffa sig en "riktig" bil och säkerheten blir högre med AWD.

    Så tipset är att istället införa BS-skatt eftersom det bidrar med en onödigt utsläpp.

  9. #9
    Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Örebro
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Inlägg
    11 925
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Scenario: det är vinter, du ligger och kör om en långtradare på motorvägen. Plötsligt så slår väglaget om då det ligger ca 6cm nysnö och bara höger körfält är "uppkört", det svänger också svagt höger.

    Vilken bil sitter du helst i: FWD, RWD, AWD
    rwd helt klart... inte att förakta ett riktigt snygg ställ vid en omkörning med en full rattutslag sladd när man gått förbi..det är svårslaget

  10. #10
    Registered User
    Namn
    Anders K
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 324
    Peter Eriksson (fd avgasrör i mp) ... Förlåt... Språkrör... Flygpendlar till Kiruna och kör sedan... 4wd SUV till kalix...

    Bilen står för 20% av våra co2-utsläpp. Att de som väljer 4wd istf 2wd kan inte påverka bilarnas utsläpp med många procent. Säg att det gör 10%. - det gör 2% på landets co2-utsläpp....

    Jag läste att MOTORGRÄSKLIPPARE står för 5% av Sveriges utsläpp...

    Jag skulle föreslå att vi drar on riksdagsledamöternas fria taxiresor samt att de får betala flyget själva. Jag antar att nämnde Eriksson skulle kunna använda sitt årskort på SJ istället för att flyga. Förmodligen försvarar han sig med att han klimatkompenserar. Dvs, skattebetalarna klimatkompenserar åt honom...

  11. #11
    4 krafsar bättre än 2 Luciuss avatar
    Namn
    Dan D
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    El Stockholmo
    Inlägg
    969
    Som alltid finns det någon miljötaliban som skall tycka, och bestämma, åt alla...

    Det finns en anledning till att vi gillar fyrhjulsdrift här uppe - och då talar jag inte om Norrland!

    I Stockholm räknar man inte med mycket snö, så röjningen är kass - likaså mångas förmåga att framföra ett fordon när det är halt. I tillägg till detta står det bilar tamejfan överallt ,så till den grad att röjningen blir dåligt utförd.

    En massa snömodd, glashala korsningar efter allas slirande försök att komma fram när ljuset skiftar till grönt, smågator där knappt snösvängen kommer fram - you name it!

    I tillägg till den usla snöröjningen (det är knappast de som kör plogens fel) så är det palestina-sjals-försedda-puckon som rusar fram och tillbaka över gatorna - i den "trygga" vetskapen att bilarna skall stanna för dem.

    Givet att bromssträckan inte blir bättre med fyrkrafs - men jag kan i alla fall svänga och gasa mig väck från dem och samtidigt slipper ha en page-klippt Danderydskärring i sin 3-tons SUV i bakluckan när rödlyset blir grönt!

    I Norrland kan nog folket köra i snöföre, de som går fattar att det är halt, man dubbelparkerar inte längs gatorna så snösvängen inte kommer fram - där funkar det nog bättre med FWD än i Stockholm enligt mig.

    I tillägg till ovan har vi ju det sköna dubbförbudet som gör att vägen är lika polerad och hal som en hockeyrink!

    PS! Rätt intressant att dessa osynliga partiklar är så farliga att vi måste förbjuda dubbdäck medan miljötalibanerna röker gula blend och diskuterar quorn-kebab utanför Waynes Coffe.
    Dyslexi? Skoltrött idiot kallades det på min tid!

  12. #12
    Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Nisse J
    Reg.datum
    dec 2001
    Ort
    Stockholm/Norrort
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Inlägg
    8 160
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Scenario: det är vinter, du ligger och kör om en långtradare på motorvägen. Plötsligt så slår väglaget om då det ligger ca 6cm nysnö och bara höger körfält är "uppkört", det svänger också svagt höger.

    Vilken bil sitter du helst i: FWD, RWD, AWD
    Enligt min erfarenhet är det viktigaste i ett sånt läge en modern bil med bra ESP och bra däck + en alert förare. AWD är ju betydligt bättre på att öka farten i nysnön dock, och det är ju trevligt
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

  13. #13
    Registered User
    Namn
    Johan W
    Reg.datum
    maj 2001
    Ort
    Bromma
    Jobb
    IT-nörd
    Inlägg
    4 960
    Att fyrhjulsdriften räddar massa liv är överdrivet argument, ESP lär isåfall vara viktigare.
    Ni vet väl vad bärgarna säger om skillnaden mellan fyrhjulsdrift och tvåhjulsdrift?

    Längre lina till fyrhjulsdrivna bilarna....

    Ja jag kör med fyrhjulsdrift och framkomligheten är överlägsen fast ska man bromsa hjälper det inte så mycket...

  14. #14
    Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Nisse Järnet Visa inlägg
    Enligt min erfarenhet är det viktigaste i ett sånt läge en modern bil med bra ESP och bra däck + en alert förare. AWD är ju betydligt bättre på att öka farten i nysnön dock, och det är ju trevligt
    ESP är det viktigaste helt klart, men det är det ingen politiker som kommit på att bestraffa ännu.

    Citat Ursprungligen postat av Coopersweden.se Visa inlägg
    Att fyrhjulsdriften räddar massa liv är överdrivet argument, ESP lär isåfall vara viktigare.
    Ni vet väl vad bärgarna säger om skillnaden mellan fyrhjulsdrift och tvåhjulsdrift?

    Längre lina till fyrhjulsdrivna bilarna....

    Ja jag kör med fyrhjulsdrift och framkomligheten är överlägsen fast ska man bromsa hjälper det inte så mycket...
    Nej men om man ska bromsa och sen göra en undanmanöver så klarar en bil med riktig AWD det lite bättre. Nu pratar jag om bilar som driver hela tiden på de olika hjulen.

    Mvh

  15. #15
    Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Nisse J
    Reg.datum
    dec 2001
    Ort
    Stockholm/Norrort
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Inlägg
    8 160
    Citat Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    ESP är det viktigaste helt klart, men det är det ingen politiker som kommit på att bestraffa ännu.
    Haha sant! Dom lär förbjuda bilar utan och sen beskatta bilar med :P
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •