Fyrhjulsdriften hotar klimatmålet? - Sidan 2
Bilsnack
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 36
    Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Citat Ursprungligen postat av Nisse Järnet Visa inlägg
    Enligt min erfarenhet är det viktigaste i ett sånt läge en modern bil med bra ESP och bra däck + en alert förare. AWD är ju betydligt bättre på att öka farten i nysnön dock, och det är ju trevligt
    satt och lekte med en audi med 4wd med esp det vi märkte var att det fungerar väldigt dåligt om man gör som man är van vid när det sladdar..det slutade med att ratten stog och helt fel håll eftersom man styrde i mot sladden samtidigt som systemet försöker räta bilen.. esp fungerar nog bäst på en osladdad förare =)

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg
    satt och lekte med en audi med 4wd med esp det vi märkte var att det fungerar väldigt dåligt om man gör som man är van vid när det sladdar..det slutade med att ratten stog och helt fel håll eftersom man styrde i mot sladden samtidigt som systemet försöker räta bilen.. esp fungerar nog bäst på en osladdad förare =)
    Med andra ord: den som körde gjorde fel.

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Citat Ursprungligen postat av Perc Visa inlägg
    Med andra ord: den som körde gjorde fel.
    fel och fel.. man styr väll alltid så hjulen pekar dit man ska köra.. sen att systemet inte anser att man kör så är mer ett systemfel än något annat =)

fast det fungerar när man bara skiter i det och inte förstår att man går över gränsen..vi testade på en STOR plan och provocerade rätt ordenkligt

man börjar förstå varför folk kör åt helvete med det där skiten.
    för dom tror att det blir oövervinligt och när man passerar gränsen så märkte man rätt tydligt att man som förare inte hade en aning om vart man skulle hamna dessutom fick man inte ens minsta vink utan först känner man att det börjar släppa och samtidigt som man styr mot sladden så försöker bilen häva sladden själv och när den gör det så står hjulen åt helt fel håll.

man får helt enkelt göra som polisen lär sig att köra med sånt där smäck håll full gas och fortsätt bara att styra även om det understyr eller det går till överstyrning så sväng endå bara som du gjorde från början och håll full gas

scirocco ägare 2.0 GT TSI PARSANs avatar
    Namn
    Per Aspengren
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    servicerådgivare/utbildar mig till verkstadschef.
    Kan man inte åka 4wd ska man inte om vi nu ska se till att många försöker sladda med det.Det många gör fel är att släppa gasen och då blir det bara värre.Har själv åkt 4wd varje vinter och vid ev sladd så är det bara gasa för att kunna räta ut/häva sladden och då kör jag utan esp.

Eastbound and down. Daniels avatar
    Namn
    Daniel B
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Insurances
    Pär Brandt skriver en bra artikel som svar till Håkan Johansson.

DEBATT: ”Förbjuda 4WD av klimatskäl är rent trams” - auto motor & sport
    Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt.
    - Abraham Lincoln

Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Nisse J
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Citat Ursprungligen postat av Daniel Visa inlägg
    Pär Brandt skriver en bra artikel som svar till Håkan Johansson.

DEBATT: ”Förbjuda 4WD av klimatskäl är rent trams” - auto motor & sport
    Johansson borde få kicken efter det där.
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

Registered User
    Namn
    Johan W
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    IT-nörd
    Vår kära Collin uttalar sig i frågan också...

Kul att dom drar parallellen med stadsjeepar också, känns som det är mer och mer personbilar som får fyrhjulsdrift...

Stadsjeepar kan få straffskatt | Bil | Aftonbladet

Audifrälst
    Namn
     E. Lange
    Reg.datum
    jun 2005
    Sverige är totalt insnöat i statistik trots vi har så liten påverkan av den övriga världen, om vi kollar i vårt avlånga land så är det inte konstigt att procentandelen med fyrhjulsdrivna bilar har ökat med åren då fler människor idag ser fördelarna jämfört med för 30 år sedan.

Utanför storstäder på landsbygden är det en en enorm fördel att inte vara lika beroende av den som plogar din väg utan att du kan ta dig fram på egen hand vilket är en enorm trygghet.

Jo visst är det mer drivlineförlust och extra vikt som inte går att komma ifrån, men motoralternativet spelar en större roll jämfört med vilken kraftöverföring du har.

0,39 - 0,42 liter milen har jag åkt med en gammal Passat 1.9 TDI 4-motion (Torsen) med 35.000 mil + på mätaren.
    Detta drog den runt 100 km/h med ett billigt dieselmotstånd från Ebay. 4 personer + fullast i bakluckan på väg ner mot Mantorp.

Självfallet är det så att dessa äldre dieselbilar inte tillhör det nya nya miljömedvetna dieselsegmentet och att en framhjulsdriven Passat med samma spec. i övrigt hade dragit mindre kan jag inte absolut inte förneka.

Dock så ser jag inte att den lilla skillnaden skulle stå i paritet och utgöra något hot jämfört med det större motoralternativen i modellserien.

Fyrhjulsdrivet är någonting jag själv aldrig kommer att gå ifrån trots att jag bor i stan och behovet kanske inte är lika stort.

Registered User
    Namn
    Fredrik P
    Reg.datum
    feb 2005
    Vi svenskar bli ju allt fetare också, alltså så lastar vi mer i bilarna och då drar det ju mer soppa och släpper ut mer avgaser...
    Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Registered User
    Namn
    Anders P
    Reg.datum
    sep 2007
    Problemet handlar mycket om att få bakhjulsdriva och ännu färre framhjulsdrivna bilar har någon form av diff, utan blir i praktiken enhjulsdrivna på halt underlag. Detta korrigeras då med hjälp av ESP , utan större framgång givetvis,undantaget att hjulet inte spinner hejdlöst längre utan att bilen står stilla och rycker.

Samtidigt förstår jag varför man inte har denna diff, för vem skulle då köpa den dyrare AWD bilen ? Skulle man installera en motsvarande Ford RS diffspärr i en Passat eller Audi A6 skulle nog andelen 4motion eller quattro-köpare reduceras till R/S/RS modellerna, mer eller mindre.

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    fel och fel.. man styr väll alltid så hjulen pekar dit man ska köra
    Jag vet inte med dig, men jag brukar anpassa min körstil till det aktuella fordonet istället för att klaga på att det är fel på bilen när den inte uppför sig som jag vill.

Jag har inga problem att hantera varken RWD, FWD, AWD med eller utan ESP i halt väglag.

Granada rules
    Namn
    Jörgen ,
    Reg.datum
    nov 2002
    esp är gjorda för telefonpetande kärringar som kör fotbollsungar,, de släpper ratten och skriker om de får sladd,, för dem är systemet bra,, för oss som KAN köra bil så suger det,, vi hinner reagera, och styra mot,, då blir det som det blir

Zup Heenrys avatar
    Namn
    Henry A
    Reg.datum
    jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Lucius Visa inlägg
    Som alltid finns det någon miljötaliban som skall tycka, och bestämma, åt alla...

Det finns en anledning till att vi gillar fyrhjulsdrift här uppe - och då talar jag inte om Norrland!

I Stockholm räknar man inte med mycket snö, så röjningen är kass - likaså mångas förmåga att framföra ett fordon när det är halt. I tillägg till detta står det bilar tamejfan överallt ,så till den grad att röjningen blir dåligt utförd.

En massa snömodd, glashala korsningar efter allas slirande försök att komma fram när ljuset skiftar till grönt, smågator där knappt snösvängen kommer fram - you name it!

I tillägg till den usla snöröjningen (det är knappast de som kör plogens fel) så är det palestina-sjals-försedda-puckon som rusar fram och tillbaka över gatorna - i den "trygga" vetskapen att bilarna skall stanna för dem.

Givet att bromssträckan inte blir bättre med fyrkrafs - men jag kan i alla fall svänga och gasa mig väck från dem och samtidigt slipper ha en page-klippt Danderydskärring i sin 3-tons SUV i bakluckan när rödlyset blir grönt!

I Norrland kan nog folket köra i snöföre, de som går fattar att det är halt, man dubbelparkerar inte längs gatorna så snösvängen inte kommer fram - där funkar det nog bättre med FWD än i Stockholm enligt mig.

I tillägg till ovan har vi ju det sköna dubbförbudet som gör att vägen är lika polerad och hal som en hockeyrink!

PS! Rätt intressant att dessa osynliga partiklar är så farliga att vi måste förbjuda dubbdäck medan miljötalibanerna röker gula blend och diskuterar quorn-kebab utanför Waynes Coffe.
    Underbart inlägg!
    1

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Gustaf S
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av Supernova Visa inlägg
    Problemet handlar mycket om att få bakhjulsdriva och ännu färre framhjulsdrivna bilar har någon form av diff, utan blir i praktiken enhjulsdrivna på halt underlag. Detta korrigeras då med hjälp av ESP , utan större framgång givetvis,undantaget att hjulet inte spinner hejdlöst längre utan att bilen står stilla och rycker.

Samtidigt förstår jag varför man inte har denna diff, för vem skulle då köpa den dyrare AWD bilen ? Skulle man installera en motsvarande Ford RS diffspärr i en Passat eller Audi A6 skulle nog andelen 4motion eller quattro-köpare reduceras till R/S/RS modellerna, mer eller mindre.
    Hur ser slitagebilden ut på effektstarka FWD med diffspärr? Jag tycker då mina däck slits bra mycket mindre på de 4wd/awd bilar jag har haft.

Registered User
    Namn
    Anders K
    Reg.datum
    jun 2006
    En bonus-malus modell är helt vrickad. Det är inte bilen som släpper ut CO2, det är användandet. En Bentley Continental GT SuperSport släpper ut 388gr . Dvs ca 3ggr som en hyggligt "snäll" bil. Typ en golf med större motor. En Bentley som körs 500 mil släpper ut mindre CO2 än en golf som körs t.ex. 3000mil. CO2-beskattas genom redan idag höga miljöskatter på drivmedel.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •