Bilsnack
Resultat 1 till 13 av 13
    Registered User
    Namn
    Anders K
    Reg.datum
    jun 2006

Fortkörare får tillbaka körkort?

Dubbelbestraffning är förbjudet enligt eu. Nu undersöks om det är förenligt med EU-rätt att bötfälla OCH samtidigt ta körkortet...

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Nästan alla straff är väl dubbelbestraffning? Låt säga att jag åker dit för misshandel. Då får jag fängelse/samhällstjänst samt skadestånd och lite deg till brottsofferfonden.
    BILSNACK | crew

M535, Ascona erikjakans avatar
    Namn
    Erik W
    Reg.datum
    feb 2003
    Jobb
    Entrepenör
    Mycket bra att detta tas upp, helt galet som dagsläget ser ut!
    Mittmotor-Ascona i din mamma!

Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Daniel H
    Reg.datum
    jul 2002
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Nästan alla straff är väl dubbelbestraffning? Låt säga att jag åker dit för misshandel. Då får jag fängelse/samhällstjänst samt skadestånd och lite deg till brottsofferfonden.
    Det är inga problem med dubbelbestraffning så länge det sker vid ett och samma tillfälle.

Registered Flusher
    Namn
    Alrik Palrik
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    miljonär
    om polisen som tar körkortet även meddelar vad bötesbeloppet blir (eller kanske bara meddelar att det kommer bli en böter också) så måste det väl räknas som ett och samma tillfälle.

jag har inte råkat ut att polisen tar kortet på plats (p.g.a. jävla tur ), men visst kan man neka att lämna ifrån sig kortet?
    Sugen på något sött? Drick glykol!
    Citat Ursprungligen postat av Invo Visa inlägg
    du *piper* riktigt högt varje gång.

Registered User
    Namn
    Håkan W
    Reg.datum
    apr 2011
    Enligt Transportstyrelsen så är inte indraget körkort ett straff, utan endast böterna. Vilket de är nog de enda som tycker.

Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Nisse J
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Men det var ju nån som verkligen fått tillbaks kortet efter att tagit upp detta i rätten väl?
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

I hate Movex
    Namn
    Björn Ax
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    Jobbar
    Citat Ursprungligen postat av Alriksson Visa inlägg
    om polisen som tar körkortet även meddelar vad bötesbeloppet blir (eller kanske bara meddelar att det kommer bli en böter också) så måste det väl räknas som ett och samma tillfälle.

jag har inte råkat ut att polisen tar kortet på plats (p.g.a. jävla tur ), men visst kan man neka att lämna ifrån sig kortet?
    Visst kan man väl göra det men det blir ju lika mycket indraget ändå. Sen brukar ju polisen be om körkortet det första dom gör och då har dom ju redan kortet när dom säger att detta behåller vi.

Registered User maki89s avatar
    Namn
    Marko N.
    Reg.datum
    aug 2006
    Jag har ju blivit drabbad av detta eller vad man nu ska säga,

Åkte på böter i somras i Juli körde 70 på 40 väg och fick 3600 i böter, i oktober fick jag yttra mig om körkortet nämnde då att jag körde budbil och fick svar någon vecka senare att jag blir av med körkortet 2 månader...

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Citat Ursprungligen postat av Waltec Visa inlägg
    Enligt Transportstyrelsen så är inte indraget körkort ett straff, utan endast böterna. Vilket de är nog de enda som tycker.
    ja det är knappast så att böterna känns som straffet utan att man får köra utan körkort i några månader och hoppas dom inte slår vidare på körkortet man "tappat" bort vid tillfället när man blev av med det =)

Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005
    Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg
    ja det är knappast så att böterna känns som straffet utan att man får köra utan körkort i några månader och hoppas dom inte slår vidare på körkortet man "tappat" bort vid tillfället när man blev av med det =)
    Om du inte kan identifiera vem du är så lär dem plocka in dug och indentifierar du dig så ser dem ju omdelbart att det är indraget?

[ OO===[ ][ ]===OO ]

bimmer-guy
    Namn
    Anders Blomkvist
    Reg.datum
    okt 2001
    Citat Ursprungligen postat av OverBoosted Visa inlägg
    Om du inte kan identifiera vem du är så lär dem plocka in dug och indentifierar du dig så ser dem ju omdelbart att det är indraget?
    Om man vet att man blir av med kortet när man blir stoppad så kan man ju säga att man tappat det. Då har man kortet kvar i fickan under tiden kortet är indraget så man kan ta risken att köra ändå och skulle man bli stoppad har man ett kort att visa. Men som Growe säger - om det inte är en vanlig blåsning bara utan de slår på dig i systemet så åker du ju dit på olovlig körning.

Dubbelbestraffning är ju lagligt så länge man får böterna och det indragna körkortet på samma gång. Det som antagligen inte är lagligt är att du får böter för ett brott och helt separat vid ett senare tillfälle beslutar Transportstyrelsen att dra in ditt körkort.
    Men hänvisning till skattedomen i höstas så tror jag någon som fått kortet taget av Transportstyrelsen, och driver ärendet vidare, har god chans att vinna.
    Isch bin anders...

Registered User
    Namn
    Johan Edlund
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av Alriksson Visa inlägg

Om du är medveten om att körkortet kommer att ryka, legitimera dig med id-kort och säg att du glömt körkortet hemma. Då får du behålla körkortet tillsvidare i alla fall.

Sedan är det som sagt så att det är det separata indragandet av körkortet som EU-domstolen har problem med, vilket vanligtvis görs av länsstyrelsen i efterhand. Om körkortet dras in samtidigt som bötesbelopp ges så ska det inte vara något problem då detta ses som två delar av samma bestraffning.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •