Jag kan ju bara tala för egen del, att jag inte har något större intresse att byta till en GT86 så länge jag har min AE86.
Mvh
Håkan
Jag kan ju bara tala för egen del, att jag inte har något större intresse att byta till en GT86 så länge jag har min AE86.
Mvh
Håkan
har ingen tagit fram nåt vettigt kompressorkit till dom här än? .-)
har inte provat bilen, men skulle nog inte tacka nej till en med "bara" 200hk, sitter o harvar i en passat idag på 125hp. så omkörningskapacitet finns det nog i gt86anpassaten klarar sig nätt o jämt om man plågar den i omkörningar
tänkte på detta att folket inte gillar gt86an med sina icke turbo hästar men älskar mx5an som har mindre hästar? hur kommer det sig att vissa klagar på detta viset. lär väl vara ganska lika roliga?
Måste ju tycka det är konstigt att Subaru inte erbjuder impreza motorn som en variant i BRZ - folk skulle ju betala, och chassiet klarar uppebarligen det.
Jag tror att mycket beror på att de är nya tider och inte 80/90-tal längre: idag väljer folk mångsidiga anonyma bilar istället för ett koncept inriktat på sportighet och utseende det vill säga man väljer hellre en sportig familjebil som en 5-dörrars Golf GTi eller dylikt istället för en coupé. Sedan som det påpekats här i tråden har det tyvärr blivit som i motorcykelvärlden att kunderna i allt större utsträckning enbart stirrar på papperseffekten, ju fler pappershästar desto "bättre" och "intressantare" blir bilen.
Det är likadant med Honda CRZ: folk köper hellre Honda Insight eller till och med Prius för att få de praktiska bitarna samtidigt som man flyr CRZan för att den sticker ut för mycket.
Har kört båda bilarna och medan Miatan förmedlar någon känsla av glädje, som det är svårt att sätta fingret på, oavsett om man finåker till affären i 50 km/h eller kör lite mer inspirerat, så är GT86 bara en helt vanlig, trång, opraktisk och ganska tråkig bil i mängden så länge som man inte sitter och sladdar runt i rondeller, något som jag slutade med för knappt tjugo år sedan. Sen är den trots allt lite väl trött för det priset.
- POLO R WRC 2014 -
Det sköna med GT86 är att man sitter så lågt i stolen tillsammans med en skön växellåda och bra styrkänsla. Sånt höjer kör känslan i en bil. Hade man suttit som i en SUV ja då hade den varit riktigt tråkig att köra.
Sugen på blockflöjts festival?
Problemet är ju att man underskattat vilka krafter som styr på marknaden. Vem kom på idéen att lanseras i princip två identiska bilar under två olika märken? Varför? Redan här får bilen en konstig position på marknaden. Är det en Toyota? En Subaru? Vilken prissättning ska gälla? I min värld så hade prisbilden kanske funkat bättre om bilen bara fanns som en Subaru, nu känns det mer som man försöker ta Subaru-pengar för en Toyota.
Priset är också fel. Nu pratar jag inte ens om prestanda per krona, utan om intrycket. Interiören känns föråldrad och plastig. Designen för trist för att skapa något större ha-begär.
Men tillslut som någon annan var inne på, hur kul och lätt det är att få ut baken i en rondell så är inte prestandan tillräcklig. Det är fint att man fokuserat på bra och roliga vägegenskaper, men jag förstår inte varför det ena måste utesluta det andra. Bilen saknar 100 hk för att kännas som en sportbil, speciellt om man väljer att använda sig av en sugmotor. Om man lägger ner bilen idag tror jag inte många skulle sörja. Kanske bättre lycka för Toyota med samarbetet med BMW?
Jag har endast kört gt86 ytterst begränsat men jag ser det såhär.
Prestanda mässigt så är den knappt snabb ens om den kom för 20 år sen. 0-100 på typ 8 sek är sorgligt. Det värsta är ändå att den känns ännu slöare än vad den är. Motorn är otroligt slö och ovillig på lägre varv. I vardagstrafik saknar den ork. Man måste ständigt växla ner och varva den.
Men till det absolut värsta är ändå väghållningen. Visst det e kanske skoj att sladda runt korvmojen. Men att ligga och pressa den om än så lite på en mindre väg är inte alls skoj. Den formligen vägrar att gå rakt fram. Att den säljs med så dåliga däck är helt otroligt. En annan sak som är irriterande är att komma iväg när det är blött. Antingen så dör motorn pga ingen ork eller så bara spinner den...
Och då har vi inte ens kommit till priset. För 100 mindre får du antingen Fiesta st, 208 gti , polo r wrc, clio rs el dylikt som med lätthet åker ifrån en gt86.
Jag har själv en Fiesta st och kört den back to back mot en Gt86 och det är som en helt annan bil även om Gt86an är rätt nice för man sitter så lågt. Men man har inget förtroende för bilen. Man vet att den bara kommer gå på tvären.
Receptet för en lyckad bil vore 100hk och 200nm till. Rejäla däck och fälg. Men framförallt till samma pris som nu. Där hade man haft en grym bil.
*varför gå när man kan köra*
Fia med knuff är för små barn....Turboknuff är för dom stora pojkarna =)
Nu räknas jag säkert som färgad eftersom jag har en brz...
Men ändå har vi kört samma bil? Jag har pressat den både på bana och småvägar och har inte haft några problem med att "den bara går på tvären", och det är med Michelin däcken.
Men med det skrivet så är däcken absolut den svagaste punkten.
Personligen är jag helnöjd med bilen, den är lagom för gatukörning och extremt rolig på bana, snabbast vid rödljusen bil hade jag innan och visst det var kul i början![]()
[You never know who is swimming naked until the tide goes out]
När jag hade provkört GT86an så hoppade jag in i min ´99 Miata och kände inte någon större skillnad mellan bilarna, de har samma målgrupp i princip och gör det mesta på samma sätt. Men jag ligger ute med 270 000 mindre och har ingen direkt värdeminskning att tala om.
GT86an va sjysst, men ser inte alls att den är värd de extra pengarna. Det känns som den är byggd på gammal enkel "know-how" efter ett simpelt recept. Men kostar ändock som en modern turbobil med dubbelkoppling etc.
En relativt sett lågserie-bil kommer alltid vara dyr jämfört med en dussinbil som en Clio eller Fiesta. Självklart är det billigare att bygga en ST version av en befintlig bil än att bygga en sportbil från scratch.
Så det blir lite moment 22. Ska de bygga en sportbil med turbomotor och 300hk, så kommer den hamna på 400k+ och tappar köpare p.g.a. det istället. Kanske kunde man överväga att dra ned marginalen på bilen till noll eller förlora lite på varje bil för att skapa en efterfrågan för att sedan kunna höja på sikt.