Bilsnack
Resultat 1 till 8 av 8
    Individual oscarbs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Fastigheter

Byta tändstift Volvo 855 -96

Tänkte ge mig på att byta tändstift imorrn på min 855. Har varit ute och tittat lite hur det ser ut idag och ser att det ligger en panel över som sitter fast med 2 bultar. Är det bara att lossa dessa och lyfta bort panelen? Ser ut som att stiften sitter fast i panelen under, har jag fel? Är det något mer jag måste göra? Några speciella verktyg?

Suttit och letat guide på detta utan resultat.
    Om någon orkar så får ni gärna skriva hur jag ska gå tillväga.

Bilen började gå ryckigt och orent igår på väg hem från jobbet och efter en del googlande så verkar det vara problemet då dom inte är bytta medans jag ägt bilen (ca 2500 mil)
    ..

Administrator Eriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Precis som du skriver. Lossa plastkåpan och av med tändstiften. Inga krussiduller alls
    BILSNACK | crew

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Fastigheter
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Precis som du skriver. Lossa plastkåpan och av med tändstiften. Inga krussiduller alls
    Ok vad bra! Vart lite fundersam bär jag snabbkollade. Såg ut som det gick in en del sladdar i panelen. Får prova skruva bort och se om det lossnar!
    ..

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    "En del sladdar" är nog tändkablarna och det är inga konstigheter.

Det sitter som sagt en plastkåpa över stiften, men annars är det som på vilken 240, gräsklippare, moped eller motorsåg som helst. Tror inte ens man kan lyckas få tändkablarna i fel ordning eftersom fördelarlocket sitter på sidan av toppen och alla kablar är olika långa.

Jag skulle dock inte byta stiften medan motorn är varm.

Om du aldrig bytt stift, rotor och kablar kan det vara att rekommendera också. Alla 850 har samma delar förresten, går inte att köpa fel.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Fastigheter
    Citat Ursprungligen postat av Perc Visa inlägg
    "En del sladdar" är nog tändkablarna och det är inga konstigheter. Det sitter som sagt en plastkåpa över stiften, men annars är det som på vilken 240, gräsklippare, moped eller motorsåg som helst. Tror inte ens man kan lyckas få tändkablarna i fel ordning eftersom fördelarlocket sitter på sidan av toppen och alla kablar är olika långa. Jag skulle dock inte byta stiften medan motorn är varm. Om du aldrig bytt stift, rotor och kablar kan det vara att rekommendera också. Alla 850 har samma delar förresten, går inte att köpa fel.
    Tack för utförligt svar Per som vanligt . Dock verkar inte kåpan vara i plast utan den är i någon metall men jag antar att jag är på rätt ställe ändå . Ska bli kul att testa imorrn!
    ..

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Plastkåpa har det då varit på alla mina tre vitmotorer men sak samma, kåpa som kåpa.

Registered User jimpa77s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2006
    Kåpan har 6 torx skruvar,när du säger 2 bultar så tänker jag på spridarkåpan som är framtill och där ska du inte rota runt.
    Det är alltså kåpan ovanpå motorn som det står Volvo på som du ska ta bort.

Har den inte fått tändkablar,rotor,fördelarlock bytt sen den var ny så är det dags.
    Tändkablarna kan du köpa från Billiga BILDELAR på internet - hitta dina bilreservdelar här! Bougicord är det franska märket som sitter original på våra från fabrik,billigare än biltemas kit dessutom!

Edit:Lite lektyr för dig: Fördelarlock och rotor
    Som du ser så är rotorn fastskruvad med insexskruv,har du otur så sitter dom som berget.
    Har själv alltid använt spärrskaft så man kan trycka emot lite så man slipper få insexen rund med lite otur.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Fastigheter
    Haha med tummen lite halvt mitt i handen så har jag varit fel ute! Nu kommer jag att skruva upp rätt skruvar
    ..

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •