Polare vill skriva över bil på mig, vad göra?
Bilsnack
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 32
    Sjukt dryg jävel.
    Namn
    Tomas H
    Reg.datum
    okt 2005

Polare vill skriva över bil på mig, vad göra?

Jo, det här kommer säkert vara lite luddigt formulerat men det är väl så långt jag förstått allt själv.

En polare har en bil skriven på sin firma som han vill skriva över på mig, för att den skall köpas ut ur företaget så att han skall kunna sälja den vidare utan att behöva skatta extra.

Bilens riktiga värde är egentligen högre än det priset som jag skulle "köpa ut" den för.

Vad kan gå fel, eller jag menar, vad kan falla tillbaka fel på mig om jag går med på att den skrivs över på mig för att den senare skall säljas till en bilfirma?

Råkass på sånt här med momsbilar och skit.
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

Registered User
    Namn
    Emil Lindgren
    Reg.datum
    sep 2012
    Har aldrig varit i samma sitt som du. Men om man tjänar mer än 17 000 per år inklusive förtjänster via privata affärer så ska det deklareras och betala skatt på. I ditt fall så enligt lagens mening ska ska bilen skattas pga att du gör en vins vid en försäljning till bilfirman. Alla som gör vinst på att sälja veteranbilar (som har ökat i värde) eller importera och sälja privat gör ju aldrig det... Annas kan jag inte se några andra problem.

gammel ligist -TLM-s avatar
    Namn
    Tom W
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Lär folk att köra!
    Om bilen plötsligt gått sönder så är ju inte det lägre priset orimligt på något vis. Se till att ha ordning på betalningar och kvitton bara så är det inga problem!
    11.90 - 181km/h med vinterbilen! :)
    9.93 - 221 km/h på bakhjulen! Nu börjar jakten på en 8:a! ;)

Sjukt dryg jävel.
    Namn
    Tomas H
    Reg.datum
    okt 2005
    Fast jag kommer bara stå med på ägarbytet, några pengar kommer jag inte röra. Den skall egentligen bara ut ur företaget till en lägre summa för att slippa undan momsen som jag förstår det för att sedan säljas till ett högre pris till en bilfirma.

Känner att jag kan ställa upp men bara jag inte åker på världens skattesmäll för något som inte ens är mitt.
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

Brum
    Namn
    Tobbe L
    Reg.datum
    okt 2002
    Det här är ju inte direkt samma scenario då firman köpte och inte sålde, men att försöka smita undan skatt genom att sälja bilen för billigt/dyrt kan skita sig rejält.

Sålde billig Rolls Royce för dyrt - Tjänstebilsguiden

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av Scootie Visa inlägg
    Fast jag kommer bara stå med på ägarbytet, några pengar kommer jag inte röra. Den skall egentligen bara ut ur företaget till en lägre summa för att slippa undan momsen som jag förstår det för att sedan säljas till ett högre pris till en bilfirma.

Känner att jag kan ställa upp men bara jag inte åker på världens skattesmäll för något som inte ens är mitt.
    Du hjälper till skattefusk och åker han på en revision och kollas upp ordentligt så blir det nog inte så kul.

Registered User
    Namn
    Karl G
    Reg.datum
    okt 2012
    Var det inte du som var kommunist? Varför i hela friden skulle du då vilja skattefuska så att stadskassan får mindre pengar???

Förklara gärna.

har haft blått namn.
    Namn
    Michel B
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av Grubbe Visa inlägg
    Var det inte du som var kommunist? Varför i hela friden skulle du då vilja skattefuska så att stadskassan får mindre pengar???

Förklara gärna.
    Alla kommunister är hycklare. Betala skatt är inte så jävla häftigt när det väl kommer till kritan.

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av Micha Visa inlägg
    Alla kommunister är hycklare. Betala skatt är inte så jävla häftigt när det väl kommer till kritan.

+1 på den!

Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Daniel H
    Reg.datum
    jul 2002
    Att betala skatt är väl frivilligt och Skattemyndigheten har inga skäl att granska de som hjälper till med skattefiffel. Det finns väl inte någon som har fått fängelse, böter eller extra granskning för att ha hjälp till att fuska med skatten?

Registered User SVTCOBRAs avatar
    Namn
    Erik C.
    Reg.datum
    jan 2005
    Målvakt heter det va? Känner till ett par sådana men dom har i alla fall fått lite betalt för besväret!

Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005
    Din vän försöker använda dig som målvakt. Normalt sett får målvakter betalt för den kriminella handlingen men din vän erbjuder dig inget.

Jag skulle bli djupt förolämpad om jag vore dig och byta vän.

[ OO===[ ][ ]===OO ]

Registered User Herlogs avatar
    Namn
    Fredrik Herlog
    Reg.datum
    jan 2005
    Citat Ursprungligen postat av OverBoosted Visa inlägg
    Din vän försöker använda dig som målvakt. Normalt sett får målvakter betalt för den kriminella handlingen men din vän erbjuder dig inget. Jag skulle bli djupt förolämpad om jag vore dig och byta vän.
    Hur vet du att han inte får något för det?
    Man väl hjälpa någon utan att få något för det?
    Sen om det nu är värt "risken" är en annan sak. Det bestämmer man ju själv. Tror dock inte det är någon fara i detta fallet. En bil kan ju vara värd vad som helst. Skulle jag vilja sälja min bil till underpris så gör jag ju det.
    http://www.hobby4u.se - Bilmodeller mm

Registered User SVTCOBRAs avatar
    Namn
    Erik C.
    Reg.datum
    jan 2005
    Han skriver ju "några pengar kommer inte jag röra" vilket kan antas att han menar att han inte kommer få eller röra några pengar?

(o)(o) 2HOT4Us avatar
    Namn
    HV553 K
    Reg.datum
    aug 2004
    Citat Ursprungligen postat av Scootie Visa inlägg
    Jo, det här kommer säkert vara lite luddigt formulerat men det är väl så långt jag förstått allt själv.

En polare har en bil skriven på sin firma som han vill skriva över på mig, för att den skall köpas ut ur företaget så att han skall kunna sälja den vidare utan att behöva skatta extra.

Bilens riktiga värde är egentligen högre än det priset som jag skulle "köpa ut" den för.

Vad kan gå fel, eller jag menar, vad kan falla tillbaka fel på mig om jag går med på att den skrivs över på mig för att den senare skall säljas till en bilfirma?

Råkass på sånt här med momsbilar och skit.
    hur mkt billigare handlar det om?

ha den skriven på dig några dagar sen sälj vidare
    det är inte direkt olagligt att göra "klipp"
    --:::Sent from my Computer using InternetExplorer:::--

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •