Bilsnack
Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    Registered User
    Namn
    Micke
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    43

    MightyMike - Volvo S40 T4 500< hk "SuperRide"




    Hej allihop!

    Efter snart 8 år med samma setup är det dags för en uppgradering. Fram tills idag har jag kört med 420 hk i motorn, vilket gör en lätt liten S40 till en raket. Meeen, ska man nöja sig med det? Svaret är NEJ!!

    Mitt mål med detta bygge är att plocka ut cirka 500 hk med så tidigt laddtryck som möjligt.

    En del av er har säkert sett mina klipp på youtube där jag kör rullande start mot diverse olika sportbilar. Detta vill jag kunna fortsätta med och måste därför bygga motorn därefter. Starten brukar ske ifrån 50-60km/h på 2:an. Så det är alltså viktigt för mig att ha laddtryck i den regionen. (60km/h=cirka 4000rpm)

    Hur går man då tillväga om man vill ha ett så tidigt laddtryck som möjligt ur en 1,85 liters motor med uppåt 500hk? Det är en klurig fråga, jag tänker iaf satsa på en inte allt för stor turbo från Garretts GTX-serie med delat turbinhus, tillsammans med ett väl avstämt delat extraktorgrenrör. Förhoppningsvis kommer dessa grejer hjälpa till att ge den motorkaraktär jag söker. Time will tell!

    Utöver de grejer som redan sitter under huven (nira i3+, verdi stakar, JE kolvar, osv) så ser min nya setup ut såhär:

    Garrett GTX3076r a/r 0,82 Twin entry

    TM Racing divided extraktorgrenrör

    Tial MVR 44mm Wastegate

    Fas2 2.0i Topp (Större kanaler och ventiler) + omslipade kammar

    1700cc spridare

    Ny 3” downpipe

    Ny större IC






    Senast redigerat av MightyMike den 2014-04-07 klockan 08:21.

  2. #2
    Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Nisse J
    Reg.datum
    dec 2001
    Ort
    Stockholm/Norrort
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Inlägg
    8 160
    Kul med en tråd! Hur mycket skiljer kammarna mot dom förra?
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

  3. #3
    Registered User saabkillens avatar
    Namn
    Conny M
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    149
    Mäktigt, hur fungerar koppling växellåda på S40 med dessa effekter , vad är uppgraderat ?

  4. #4
    Registered User
    Namn
    Micke
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Nisse Järnet Visa inlägg
    Kul med en tråd! Hur mycket skiljer kammarna mot dom förra?
    Dom är inte slipade än. Men tanken är väl att dom bara ska vara "snäppet" värre än mina. Det är torpis som får stå för tänket när det kommer till dessa områden. Han har hjälp mig mycket med val av setup.

    Dom jag har nu tror jag är 260/10,5 medans de ny kanske landar i 270/11,5



    Citat Ursprungligen postat av saabkillen Visa inlägg
    Mäktigt, hur fungerar koppling växellåda på S40 med dessa effekter , vad är uppgraderat ?
    Vi får se, men jag tror det ska funka fint.
    Det är en låda från en 2.0t med Quaife diff och sachs koppling.

  5. #5
    Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Nisse J
    Reg.datum
    dec 2001
    Ort
    Stockholm/Norrort
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Inlägg
    8 160
    Ok det kommer nog göra det hela lite roligare
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

  6. #6
    Registered User saabkillens avatar
    Namn
    Conny M
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    149
    Citat Ursprungligen postat av MightyMike Visa inlägg
    Vi får se, men jag tror det ska funka fint.
    Det är en låda från en 2.0t med Quaife diff och sachs koppling.
    Även jag kör snudd på orginal förutom Viggen koppling men en quaifediff vore mumma
    Men 500hk borde käka bussningar i framvagnen, min bil vart som "ny" när jag böt bussningar
    Samt monterade ett stag som motverkar torquesteering. Lycka till med uppgradering

    Med vänlig hälsning,

  7. #7
    VAC 413hk @ 8800 rpm fdes avatar
    Namn
    Fred U
    Reg.datum
    jan 2002
    Ort
    Stockholm
    Jobb
    Konsult
    Inlägg
    1 173
    Citat Ursprungligen postat av MightyMike Visa inlägg
    Dom är inte slipade än. Men tanken är väl att dom bara ska vara "snäppet" värre än mina. Det är torpis som får stå för tänket när det kommer till dessa områden. Han har hjälp mig mycket med val av setup.

    Dom jag har nu tror jag är 260/10,5 medans de ny kanske landar i 270/11,5





    Vi får se, men jag tror det ska funka fint.
    Det är en låda från en 2.0t med Quaife diff och sachs koppling.
    Är lådan från 2,0 T kralligare?

  8. #8
    Registered User
    Namn
    Micke
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av fde Visa inlägg
    Är lådan från 2,0 T kralligare?
    Nä det är samma, däremot har 2.0t-lådan något högre utväxling vilket är till min favör. Man vill ju inte växla i onödan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •