Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16
    Individual oscarbs avatar
    Namn
    Oscar B.
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Fastigheter

Verkstadshjälp?

Jag har en V70 som jag tänkte byta krängningshämmarstag på. Jag har provat här hemma på gården men utan lyft och handkraft som inte räcker till så är det rätt kört! Finns det någon med smörjgrop eller lyft runt Bålsta/Märsta som kan tänkas hjälpa mig med detta? Sena eftermiddagar är att föredra.

Givetvis mot ersättning!
    ..

Seat Leon st FR 184 TDI
    Namn
    Kristoffer K
    Reg.datum
    nov 2005
    Jobb
    Leg. Sjuksköterska
    Jag hade för mig att jag bytte en själv för några år sedan med två domkrafter, testa det. Har du bara en så höj bilen i mitten och lägg något på ena sidan tex ett däck och sänk ner. Då kan du justera med domkraften på andra sidan.

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Precis, båda däcken måste vara i luften. Vet inte hur det ser ut på en volvo, men går det inte bara att vrida ratten fullt å bästa hållet?

Namn
    Oscar B.
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Fastigheter
    Grejjen är den att jag har grus som jag står på. Inte bästa förhållandet då jag inte vill ha en bil liggandes på backen om det börjar rulla. Ska jag åka och köpa en till domkraft, tja då kan jag lika gärna lämna in på verkstad och får det gjort för dom pengarna.

Ok inte en aning om att båda hjulen behövde vara i luften dock så har jag provat skruva upp bultarna men jag orkar helt enkelt inte, det är för trångt för att använda någon typ av hävstång med. I alla fall när bilen bara är 2 cm mer än normalt över marken.
    ..

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Äger du en domkraft så ska du ju också äga 1-valvfritt antal pallbockar! Det är inte bara en per år som får bilen över sig och dör...

Googla funktionen på krängaren så förstår du funktionen ganska fort, tex anti roll bar working principle eller nått

Edit: båda hjulen behöver inte vara i luften, men samma tryck på båda hjul krävs. så får du bort ena hjulen och sänker ner bilens bromsskiva på ett par breda plank tex. så klarar du dig på en domkraft utan pallbock

Registered User
    Namn
    Fredrik P
    Reg.datum
    feb 2005
    Citat Ursprungligen postat av oscarb Visa inlägg
    Ska jag åka och köpa en till domkraft, tja då kan jag lika gärna lämna in på verkstad och får det gjort för dom pengarna. .

OM det kostar 169:- att få krängningshämmaren bytt så hade jag inte ens startat denna tråden...

Garagedomkraft, 2 ton - Biltema

Ska du göra det hemma så köp två pallbockar istället för en domkraft till, de kostar runt 80:- /st.
    Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Namn
    Oscar B.
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Fastigheter
    Så ska man åka till Uppsala också som sagt jag har provat hissa bilen med domkraft och jag orkar inte dra loss bultarna utan det behövs mer kraft, därav startade jag denna tråd för att se om någon kan hjälpa mig i veckan eller helgen
    ..

Namn
    Oscar B.
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Fastigheter
    Citat Ursprungligen postat av Stefan N Visa inlägg
    Äger du en domkraft så ska du ju också äga 1-valvfritt antal pallbockar! Det är inte bara en per år som får bilen över sig och dör... Googla funktionen på krängaren så förstår du funktionen ganska fort, tex anti roll bar working principle eller nått Edit: båda hjulen behöver inte vara i luften, men samma tryck på båda hjul krävs. så får du bort ena hjulen och sänker ner bilens bromsskiva på ett par breda plank tex. så klarar du dig på en domkraft utan pallbock
    Ok så om jag har tyngden nere på båda sidor så kommer jag alltså kunna dra bultarna lätt tror du?
    ..

Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Svante P
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Earning Money
    Jag har tyvärr bara en (hård) grusplan att stå på, dock har jag en del verktyg, 2 st garagedomkrafter, 6 st pallbockar, mutterpicka (MEEC eldrivna) och en hel del andra verktyg. Samt att jag är världsmästare på att kolla på, så jag gör ingenting men jag kan ge dig massa råd medans du meckar och jag står bredvid Skämt åsido så hjälper jag självklart till oxå med det jag kan.

Väntar du 6 månader så är mitt garaget klart oxå :/
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Ragnar
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Så ska man åka till Uppsala också som sagt jag har provat hissa bilen med domkraft och jag orkar inte dra loss bultarna utan det behövs mer kraft, därav startade jag denna tråd för att se om någon kan hjälpa mig i veckan eller helgen
    Ta ett vanligt fälgkors och trä på ett meterlångt rör som förläggare så blir det mycket lättare att lossa bultarna. I värsta fall får man stampa till med foten för att lossa dem, men går inte det då ska man nog börja oroa sig för att knäcka bultarna...

Edit: Jaha, nu när jag sitter vid datorn så konstaterar jag att det inte var hjulbultarna det handlade om, som jag trodde när jag läste på mobilen i morse... Men fortfarande, ett mindre rör av något slag fungerar alltid som förlängare.
    Senast redigerat av frange den 2014-05-06 klockan 16:49.
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    Ok så om jag har tyngden nere på båda sidor så kommer jag alltså kunna dra bultarna lätt tror du?
    Är det krängningshämmarstagens ~M8muttrarna du inte får bort? De kan ju omöjligt sitta hårdare än att de går av? och det krävs ju ingen hulk för att dra av dom.

Har du 10cm verktyg kanske det blir svårt iofs.

Isf. sätter du ihop 2 blocknycklar så du dubblar kraften

Hittade ingen bättre bild, du sätter den övre ringnyckeln på andra sidan (andra piggen) av den nedre för att kunna dra loss

Namn
    Oscar B.
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Fastigheter
    Citat Ursprungligen postat av Stefan N Visa inlägg
    Är det krängningshämmarstagens ~M8muttrarna du inte får bort? De kan ju omöjligt sitta hårdare än att de går av? och det krävs ju ingen hulk för att dra av dom. Har du 10cm verktyg kanske det blir svårt iofs. Isf. sätter du ihop 2 blocknycklar så du dubblar kraften Hittade ingen bättre bild, du sätter den övre ringnyckeln på andra sidan (andra piggen) av den nedre för att kunna dra loss
    Ja precis! Jasså du tror det går! Bra tips ang blocknycklarna. Blir till att prova i helgen! Märkte precis att i ena änden så var det strl 18 på muttern så det blir till att köpa ny nyckel först bara.

Är jag dum eller är inte 18 en ovanlig strl? Finns det att köpa överallt?
    ..

Registered User
    Namn
    Pontus A
    Reg.datum
    jan 2003
    18mm är en relativt vanlig storlek på M12, oftast på flänsmuttrat och är mera praktiskt där det är trångt. Tror att du kan köpa en 18mm fast nyckel i princip vart som helst. Jula, clas ohlson, biltema osv.

Namn
    Oscar B.
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Fastigheter
    Citat Ursprungligen postat av ice_m@n Visa inlägg
    18mm är en relativt vanlig storlek på M12, oftast på flänsmuttrat och är mera praktiskt där det är trångt. Tror att du kan köpa en 18mm fast nyckel i princip vart som helst. Jula, clas ohlson, biltema osv.
    A men vad bra! Bara jag som amatör som är van med 13,15,17 osv.

Får ta en sväng förbi lokala byggvaruhandeln på fre
    ..

See Four
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    sep 2002
    A men vad bra! Bara jag som amatör som är van med 13,15,17 osv.

Får ta en sväng förbi lokala byggvaruhandeln på fre
    materialkvalitén har väl ökat så pass (eller priset sjunkit) att man kan hyvla av en mm. från de gamla traditionella storlekarna från förr.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •