Vilka sitter i rullstol?
Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 27
    Flottstocksintendent Grimreapers avatar
    Namn
    Mattias E
    Reg.datum
    aug 2001

Vilka sitter i rullstol?

Som topic, har sett att det finns folk här som sitter i rullstol och är lite nyfiken på hur era liv ser ut.
    Har en muskelneuron sjukdom som gör att mina benmuskler förtvinar vilket gör att jag kommer hamna i rullstol själv och skulle behöva lite positiv input.

Mvh

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    Vet att det finns ett par stycken här som sitter i rullstol, en har tyvärr slutat hänga på Zatzy (Imola) Han hade alltid kul bilar. Måste kännas surt på ett sätt och veta att man till slut kommer hamna i rullstol men de jag känner som gör det fortsätter leva ett vanligt liv och utöva sina hobbies även om dessa behöver lite anpassning.

Hur lång tid tar det ungefär tills musklerna har förtvinat så mycket att du kommer behöva rullstol?
    Vet inte vad du har för intressen nu men gillar du t ex skidor så finns Totalskidskolan, en skidskola för alla där vi åker skidor, sitski, skicart och biski i Åre
    Såg även ett program när jag var i Österrike att det är flera nya Sit Ski lösningar på väg, många saker kanske är lättare att börja med redan nu när du fortfarande kan ta hjälp av benen.

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002

Namn
    Mattias E
    Reg.datum
    aug 2001
    Vi, (läkarna och jag) vet i dagsläget inte vad det är jag drabbats av, men i nuvarande takt så går jag med kryckor efter ca 3 år, vänster vad är nästan helt bort. Jag gissar på 1-2 år till på kryckor innan jag blir sittande i stol.
    Jag är lite nyfiken på vad man gör av stolen i bilen, går den att vika ihop och kasta i baksätet/ skuffen,
    Ska kolla på en ny bil och velar lite mellan en sedan och kombi ( volvo x60).
    Det kan inte bli mycket till mekande om man sitter i en rullstol va?
    Handikappanpassar man sin lek bil med?
    Mycket frågor.

Mvh

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Citat Ursprungligen postat av Grimreaper Visa inlägg
    Om du inte kan köra bil med pedaler så måste du ju det. Kolla på trådarna jag länkade

Partisk Porschefantast
    Namn
    Anders H
    Reg.datum
    jan 2012
    Jobb
    Ambulanssjuksköterska
    Vi, (läkarna och jag) vet i dagsläget inte vad det är jag drabbats av.
    Detta låter otroligt besvärligt. Jag beklagar.
    Går du hos landstinget?
    Cars, guitars and friends. Life is good!
    Mercedes-Benz Vito med blåljus på jobbet, Porsche 911 på fritiden

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009

Här är en supernice handikappanpassad Audi TTS. Vet inte hur mycket han mekat själv, men den här TTn är en riktigt fin busbil OCH handikappanpassad, killen som har den sitter i stol.

Nån här på Z länkade till mer info om den, kommer dock inte ihåg vem var hur och när, så vi får väl se om det dyker upp mer info.

Bifogad fil 89912

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Donkervoorten jag länkade ovan är dessutom manuell, en helt vanlig femväxlad sierra-låda. Han har en spak bredvid växelspaken som han trycker framåt för broms och nedåt för koppling. Kopplingsspaken lämnar i nedtryckt läge när man släpper den för att växla, sen lyfter man spaken igen. Låter krångligt men det såg ut att funka hyfsat på en video.

Och om den är snabb då? Tja, 200 turbohästar i en bil som väger några hundra kilo. Gissa.

Om man som jag är automattorsk så är det ju inget problem, särskilt inte med dagens fina växellådor.

Se och lär,Kungen är här! Danne The Kings avatar
    Namn
    Daniel Å
    Reg.datum
    dec 2001
    Ja sitter i stol (sen födseln ifs), men mitt handikapp har aldrig varit i vägen för mig. Visst, ja har aldrig kunnat gå men under hela mitt snart 40 åriga liv har ja gjort allt som mina gående polare gjort. Ibland får man anpassa lite grejer men med tiden blir man ganska kreativ och bara fantasin sätter gränserna.
    Har alltid varit väldigt aktiv trots mitt handikapp. Kör bil med handreglage (har kört med flera olika varianter, allt ifrån godkända till egna haha) och fyrhjuling, är ifrån "förorten" (med allt vad de kan innebära på gott och ont) och har även idrottat på hög nivå sen tonåren.
    Har även arbetat med både rehab för nyskadade, handikappidrott osv så har erfarenhet på många sätt.

Där fick du mitt CV hahaha
    Du (och andra) får gärna skicka ett PM så kan ja berätta lite mer om mitt liv osv. Inga frågor är för dumma eller konstiga, fråga så svarar ja
    Senast redigerat av Danne The King den 2014-05-08 klockan 01:03.
    Second place is the first loser

http://danneking.bloggplatsen.se/

Registered User
    Namn
    Jonas Andersson
    Reg.datum
    nov 2013
    Vi, (läkarna och jag) vet i dagsläget inte vad det är jag drabbats av, men i nuvarande takt så går jag med kryckor efter ca 3 år, vänster vad är nästan helt bort. Jag gissar på 1-2 år till på kryckor innan jag blir sittande i stol.
    Jag är lite nyfiken på vad man gör av stolen i bilen, går den att vika ihop och kasta i baksätet/ skuffen,
    Ska kolla på en ny bil och velar lite mellan en sedan och kombi ( volvo x60).
    Mycket frågor.

Mvh
    Stolen vikar man ihop och lägger i baksätet. Har en polare som gör det varje dag och det är inga problem.

Namn
    Mattias E
    Reg.datum
    aug 2001
    Citat Ursprungligen postat av Anders451 Visa inlägg
    Detta låter otroligt besvärligt. Jag beklagar.
    Går du hos landstinget?
    Uppsala Akademiska sjukhus, jag går på regelbundna tester/ kontroller, men dom har fortfarande inte en blekaste om vad det är eller hur mycket det kommer sprida sig.

Citat Ursprungligen postat av Perc Visa inlägg
    Om du inte kan köra bil med pedaler så måste du ju det. Kolla på trådarna jag länkade
    Jag läste igenom trådarna lite bättre den här gången och han verkar ha ett genuint motorintresse, men med lite anpassningar förstås. :-)

Citat Ursprungligen postat av Danne The King Visa inlägg
    Ja sitter i stol (sen födseln ifs), men mitt handikapp har aldrig varit i vägen för mig. Visst, ja har aldrig kunnat gå men under hela mitt snart 40 åriga liv har ja gjort allt som mina gående polare gjort. Ibland får man anpassa lite grejer men med tiden blir man ganska kreativ och bara fantasin sätter gränserna.
    Har alltid varit väldigt aktiv trots mitt handikapp. Kör bil med handreglage (har kört med flera olika varianter, allt ifrån godkända till egna haha) och fyrhjuling, är ifrån "förorten" (med allt vad de kan innebära på gott och ont) och har även idrottat på hög nivå sen tonåren.
    Har även arbetat med både rehab för nyskadade, handikappidrott osv så har erfarenhet på många sätt.

Där fick du mitt CV hahaha
    Du (och andra) får gärna skicka ett PM så kan ja berätta lite mer om mitt liv osv. Inga frågor är för dumma eller konstiga, fråga så svarar ja
    Skönt att höra lite positiva tongångar, att gå från gående till att sakta men säker bara bli svagare och svagare är grymt jobbigt, jag har avvecklat flera av mina hobbys just för att jag inte vet hur framtiden kommer att se ut. Nu träffar jag en samtalsterapeut och får prata av mig lite.
    Specialstolar som används inom långdistans "löpning" bekostas dom av landstinget eller är det till att gräva i egen ficka?
    Som det är nu så klarar jag av att gå ca 3-500 m innan jag är så trött att jag börjar snubbla och drar på öronen, den lilla konditionen jag hade är spårlöst försvunnen och jag känner att jag skulle vilja ha någon slags motion, fixar knappt att cykla längre.
    Hur går man tillväga när man väljer rullstol, har hittat en från Panthera i Kolfiber, den vore grym att glida omkring i.

Citat Ursprungligen postat av Zlatan Visa inlägg
    Stolen vikar man ihop och lägger i baksätet. Har en polare som gör det varje dag och det är inga problem.
    Smutt! Då ska jag klara mig med en sedan alltså om det kniper.

Stort tack för alla svar.

Mvh

Registered User
    Namn
    Jonas Andersson
    Reg.datum
    nov 2013
    Uppsala Akademiska sjukhus, jag går på regelbundna tester/ kontroller, men dom har fortfarande inte en blekaste om vad det är eller hur mycket det kommer sprida sig.

Jag läste igenom trådarna lite bättre den här gången och han verkar ha ett genuint motorintresse, men med lite anpassningar förstås. :-)

Skönt att höra lite positiva tongångar, att gå från gående till att sakta men säker bara bli svagare och svagare är grymt jobbigt, jag har avvecklat flera av mina hobbys just för att jag inte vet hur framtiden kommer att se ut. Nu träffar jag en samtalsterapeut och får prata av mig lite.
    Specialstolar som används inom långdistans "löpning" bekostas dom av landstinget eller är det till att gräva i egen ficka?
    Som det är nu så klarar jag av att gå ca 3-500 m innan jag är så trött att jag börjar snubbla och drar på öronen, den lilla konditionen jag hade är spårlöst försvunnen och jag känner att jag skulle vilja ha någon slags motion, fixar knappt att cykla längre.
    Hur går man tillväga när man väljer rullstol, har hittat en från Panthera i Kolfiber, den vore grym att glida omkring i.

Smutt! Då ska jag klara mig med en sedan alltså om det kniper.

Stort tack för alla svar.

Mvh
    Jag kopplar ihop dig med min polare. Kolla dina PM.

Se och lär,Kungen är här! Danne The Kings avatar
    Namn
    Daniel Å
    Reg.datum
    dec 2001
    Börjar med ett klipp på en kille som heter Mats Öhman som är en hejare på att köra bil trots en ganska grav skada, sen får du några "korta" rader med lite tips.
    Kolla klippet så ser du att allt är möjligt

Jag sitter som ja skrev tidigare i rullstol efter en förlossningsskada. Enkelt förklarat kan man säga att mina ben inte fungerar alls och ungefär från bröstet och ner har ja minskad känsel och funktion.

Jag har haft lite olika bilar och de gemensamma med alla bilar ja kör är att ja måste (enligt lag) ha automat och handreglage. Handreglaget är också de enda anpassning ja måste ha.
    Har haft körkort sen 94 och i alla år fram tills 2013 har ja plockat av hjulen, vikt ryggen och lagt in allt i bilen. I vissa bilar har ja lagt själva stolen i passagerarsätet och hjulen i baksätet medans i andra bilar (beroende på plats) har ja lagt allt i passagerarsätet.
    Fördelen med att göra så är att bilen inte behöver någon anpassning för rullstolen.
    Nackdelen är att de med tiden sliter på nacka, armar och axlar samt att man lätt skitar ner och förstör inredning när man ska lyfta grejer emellan sig själv och ratt osv.
    Runt 15 sekunder tar de för mig att plocka ihop stolen och få in den i bilen.
    Nu har ja gjort detta i ett gäng med år och har börjat tänka på att ja faktiskt ska ha min kropp så fungerande som möjligt i många år till och har börjat tänka om vad gäller anpassning i bil och i mitt hem. Hemma har ja aldrig haft någon annan anpassning än kanske en ramp för att komma in i huset.
    2012 köpte ja nytt hus och bestämde att ja ville ha höj och sänkbart kök och handfat i badrummet och 2013 köpte ja ny bil och bestämde att testa en robot som lyfter in stolen i bilen.
    De här är dom bästa beslut ja tagit på väldigt lång tid!
    De tog mig 38år att komma på att de var onödigt att krångla till det fast ja inte behövde.
    Ja kunde plocka in stolen i bilen utan anpassning, och ja kunde mecka ner saker ifrån kökssåpen när ja var tvungen och ja kunde laga mat sittandes snett vid spisen, MEN nu med anpassningen går de både smidigare, snabbare och är mer behagligt och sparande för kroppen.

Roboten i bilen är monterad i baksätet bakom förarplatsen. På 30sek öppnas dörren bakåt (istället för utåt), en arm kommer ut som ja sätter rullstolen emot och den lyfter sen in hela stolen rakt in i bilen. Roboten tar upp en plats i bilen. Har ja tjejen eller polare med i bilen brukar dom oftast ställa stolen i bagaget istället.
    När ja plockade ihop stolen tidigare tog den 1-2 platser i bilen och nu med roboten är de samma sak. Roboten väger dessutom bara 15 kg och sitter med ett snabbfäste så behöver ja sittplatsen kan ja enkelt ta bort den och sätta dig sitsen istället.
    Ja var oroligt att anpassningen inte skulle bli snygg, smälta in i bilen och förstöra bilen men på anpassningsfirman förstod dom mitt intresse för bilar och hur noga ja är med min bil och gjorde allt väldigt snyggt och bra. De grejer som man varit tvungen att demontera (dörrsidan tex) har ja fått nya för att kunna byta ut den dagen ja ska sälja bilen eller om ja inte längre vill ha roboten kvar. Nu spar ja på min kropp, skitar inte ner mig själv eller bilen genom att lyfta in skitiga hjul (tänk lera, snöiga osv).

Anpassning av bil får man hjälp att bekosta av Försäkringskassan
    Anpassning av hem bekostas av kommunen.
    Du kan även få hjälp med en del av inköpet av din bil (var 9e år), lite beroende på din inkomst osv. max 100.000kr. Privatperson.

Ja kan ge lite personliga råd om rullstol också när ja ändå är igång.
    Mycket handlar om tycke och smak, ungefär som att välja bil (typ) men funktionen är de viktigaste. Du ska ha en rullstol som är lätt att köra, lätt att lyfta och som du självklart sitter bra i.
    Idag anser ja att de finns 2 märken på den svenska marknaden.
    Quickie Helium manuell rullstol | Sunrise Medical och http://www.panthera.se/panthera/products/X.htm. Den andra är helt i kolfiber och ska bara världens lättade rullstol (2,1 kg exl hjul) och den använder jag och dom flesta som ja känner som har rullstol.
    Rullstol får du som hjälpmedel genom landstinget. Var noga med vad DU vill ha vid utprovning av rullstol, många (inte alla) arbetsterapeuter kan rekommendera vilket skit som helst Ställ krav!
    Du ska tex inte ha en rullstol som går att fälla ihop! Den rullstolen kommer att vara onödigt tung och aldrig vara lika stabil och bra efter som den inte har fast ram.

Vill du ha ett fritidshjälpmedel, tex en sportrullstol, armcykel osv får du bekosta det själv.
    I vissa fall kan man krångla sig igenom systemet genom att säga att man behöver en grej i vardagen och sen ändå använda den i annat syfte men oftast får man öppna plånboken själv.
    Det är tyvärr ofta dyrt men begagnadmarknaden har en hel del och de finns tex fonder att söka för ekonomisk hjälp till allt, tex till just fritidshjälpmedel.
    Vissa saker går även att "hyra" av både landstinget eller ifrån div föreningar.
    Ja hade tex en armcykel (som kostade runt 60.000kr att köpa) som ja hyrde för ca 1000kr/år genom sjukvården/landstinget. Ett mycket bra hjälpmedel för att träna sin kondition och även för att kunna cykla tillsammans med familj och vänner.

Vill man tex ut i skogen eller ner i något lerhål är fyrhjuling riktigt kul. De får man som vem som helst betala själv men är värt varje krona
    Ja använder ingen anpassning på min Can-am.

Vissa gillar idrott, med eller utan handikapp medans andra avskyr det.
    Jag har alltid varit idrottsintresserad och har varit aktiv i flera idrotter på hög nivå. Bla i landslaget i kälkhockey, sm-guld i rullstolsinnebandy och som ung även en massa medaljer inom friidrott.
    Idrott kan vara bra inte minst som motionsform och inte minst som rehab. Dessutom kan de vara bra att träffa andra i liknande situation som än själv för att dela erfarenheter osv. (Har bla jobbat med en kille som ja vill minnas var ifrån Sala (är de där du bor?) som är drivande inom rullstolsruggby (Stefan Jansson)).
    Ju mer du använder din rullstol ju fortare blir du bra på att använda den. Sen är de upp till var och en vart gränserna går. Vissa tar tex hissen medans andra väljer rulltrappan, eller vanlig trappa.
    De kan så klart vara lite fysiskt jobbigt att rulla ibland så de är ju en fördel om man har lite kondition, vilket man snabbt får om man rör på sig i vardagen.
    Har själv lagt om min kost och gått ner 7 kg på lika många veckor då min mage började bli ett bigpack efter att ja tränat mindre aktivt än tidigare (åldern kan också ha nåt med den saken att göra) och de gör ju också så klart att man blir smidigare.

Känner folk som hamnat i rullstol på alla möjliga sätt, allt i från överkörd av tåg, trafikolyckor, fallskador till att ha blivit skjuten, misshandlad mm. Alla har dom olika bakgrund men lever ett aktivt liv trots sin rullstol.
    De är så klart en omställning att från "frisk" bli tvungen att använda rullstol men finns de inget alternativ så anpassar man sig ofta relativt fort. De låter klyschigt med det gäller att se framåt och hitta lösningar och möjligheter, men också tillåta sig att få vara ledsen, deppig och förbannad ibland. Man får bryta ihop för att sen gå vidare. För vissa går de snabbt medans de för andra tar lite tid.
    Men de finns möjligheter och bra hjälpmedel för allt.
    Hoppas du orkat läsa allt ja skrivit och att lite kanske var av intresse.
    Fråga om du undrar något!

EDIT: Trots den halva bok ja skrev ovan så glömde ja bifoga bilden av mitt handreglage som ja använder i bilen (ska fixa ett filmklipp på roboten också). De finns många firmor runt om i landet som anpassar bilar. Anpassningen i min nuvarande bil gjorde ja hos Din bilbyggare för fordonsanpassning i Hedemora heter Gunnérius. i Hedemora.

Gasar genom att dra reglaget bakåt och bromsar framåt.
    De är väldigt enkelt monterat och inget är ivägen för pedalerna om någon behöver köra med fötterna.
    Senast redigerat av Danne The King den 2014-05-08 klockan 19:57.
    Second place is the first loser

http://danneking.bloggplatsen.se/

Eastbound and down. Daniels avatar
    Namn
    Daniel B
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Insurances
    Responsen på denna tråden gör mig glad. Förstår att det måste vara en extremt jobbig sits för dig Grimreaper med din sjukdom. Samtidigt levererar Z med kunnigt folk som peppar och visar på exempel att man kan fortsätta med sina hobbys.
    Tummen upp till alla som engagerat sig!
    Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt.
    - Abraham Lincoln

Porsche-tok Hakans avatar
    Namn
    Håkan B
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Telecom
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Här är en supernice handikappanpassad Audi TTS. Vet inte hur mycket han mekat själv, men den här TTn är en riktigt fin busbil OCH handikappanpassad, killen som har den sitter i stol.

Nån här på Z länkade till mer info om den, kommer dock inte ihåg vem var hur och när, så vi får väl se om det dyker upp mer info.
    Här är Rejsa-tråden.
    Riktigt imponerande

rejsa.nu :: Audi TT(R) 2.0q dsg 
    Cinquecento

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •