Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2007

Tyska fartkameror

Hej hörni. Jag körde genom Hitlerland för några veckor sen och då råkade en fartkamera blinka. Tror jag körde nånstans kring 160 på en 100-väg.

Vad händer nu? Kommer nåt att hända överhuvudtaget?

Evil Es avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2009
    Utlämning och gaskammare. Sorry, you're fucked!
    Alla som generaliserar är idioter!

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2014
    Jag har kört förbi många många blinkande fartkameror i Tyskland och jag har aldrig fått något. Dock så om polizei
    Stoppar dig med samma bil så finns du i deras register i tio år och riskerar att få böter.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2007
    Evil E: Haha den där var ganska kul.
    Frippolini: Tack då slipper jag oroa mig över det.

Är det nån annan som har några erfarenheter så får ni gärna skriva.

2 hjul 1800 cc M1800R2s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2010
    Du kan eventuellt få ett brev i lådan med en fin bild på föraren, som ska skrivas på och returneras till avsändaren.
    Men du kan skita i det och invänta en eller två påminnelser, sedan är saken i regel utagerad om det inte framgår någonstans att du varit vårdslös eller betett dig korkat på anat sätt.
    Brukar inte hända mycket mer. Kan vara onödigt att repetera fortkörandet i samma land igen den närmsta tiden för då blir det dyrt om du blir stoppad för förseelsen.
    Har du fått något med posten ännu?

Men det kvittar väl, för med hänsyn taget till hur du benämner ett land så verkar du vara underårig och inte ha körkort och är därmed bara ett troll.

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av M1800R2 Visa inlägg
    Men det kvittar väl, för med hänsyn taget till hur du benämner ett land så verkar du vara underårig och inte ha körkort och är därmed bara ett troll.
    Tänkte precis samma sak...

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2007
    Du kan eventuellt få ett brev i lådan med en fin bild på föraren, som ska skrivas på och returneras till avsändaren.
    Men du kan skita i det och invänta en eller två påminnelser, sedan är saken i regel utagerad om det inte framgår någonstans att du varit vårdslös eller betett dig korkat på anat sätt.
    Brukar inte hända mycket mer. Kan vara onödigt att repetera fortkörandet i samma land igen den närmsta tiden för då blir det dyrt om du blir stoppad för förseelsen.
    Har du fått något med posten ännu?
    Nej jag har inte sett nåt i posten, det hände under påskhelgen. Hur länge brukar det ta innan man ser nåt i posten?
    Men hamnar det inte i inkasso om man inte betalar inbetalningskorten?

Nej jag körde faktiskt genom Tyskland. Till saken hör att resan genom Tyskland var ett enda maraton av trötthet, redbull och andra världskriget-skämt. Inte moget, jag vet. Men så hårt tar jag inte på det, vi körde ju en tysk bil om inte annat.
    Vi åkte från Kiruna till Österrike för att åka lite skidor, det var ganska kul faktiskt. Vi gjorde till och med en liten film om det.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2010
    Kan dröja ett tag till innan det dimper ner något i lådan. Kommer förmodligen inte hända ett skit.
    Du kan nog sova lugnt. Jag vet att jobbarpolaren fick 2 påminnelser om att pröjsa eller inte få köra i Tyskland under en period. Inget mer, inget inkasso.
    Berätta gärna hur det blir för dig.
    Min bror valde att betala framför att få "körförbud" i Tyskland. Var ingen jättesumma, är billigare att köra fort i Tyskland.

Du vet att Adolf var österrikare va?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2007
    Jo jag kan meddela när något händer i den här frågan.

Ja Hitler var österrikare men det var tyskarna som röstade fram honom.
    Oavsett vilket så blir det en meningslös diskussion om man inte vet bakgrunden. Efter första världskriget och det tyska kejsardömets fall så låg den tyska republiken alltjämt i ruiner och den trasiga ekonomin, det sönderfallande sociala skyddsnätet och känslan av att ha blivit lurade i efterdyningarna av versaillefreden var ett recept för ett samhälle i sönderfall. Lägg på Weimarrepublikens galopperande hyperinflation och det påföljande sönderslitandet av realvärden detta innebar och depressionen som hade sin grund i 1929-års börskrasch så kan den efterkloke förstå att en karismatisk man med hemska men enkla lösningar lyckades ta makten.
    I lågkonjunkturen 1991 röstade Sverige in Ny demokrati och 2010 Sverigedemokraterna i riksdagen så man kan se att mönstret går igen genom historien.

För övrigt har det blivit en ofta upprepad sanning att tyska företag låg bakom nazistpartiet, det är visserligen sant till viss del. Det tyska politiska läget vid den här tiden var så att det enda reella alternativet hade varit kommunisterna som ville slå sönder tyskt näringsliv helt och hållet och förstatliga alla privata värden och därför valde det tyska näringslivet det minst onda och stödde nazistpartiet.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2004
    Citat Ursprungligen postat av Niila Visa inlägg
    Nej jag har inte sett nåt i posten, det hände under påskhelgen. Hur länge brukar det ta innan man ser nåt i posten?
    Sex månader tog det innan jag fick ett brev i lådan. Visserligen var det från Österrike men det kan ta tid ibland.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2010
    1.
    Tack, det blir roligt att se vad resultatet blir av det hela. Men jag tror inte att du behöver oroa dig något över en eventuell utkomst.

2.
    Du kan ju din historia, eller googlade du min landsmans livsgång?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2007
    1. Jo jag själv är också ganska nyfiken på vad som händer. Förra ägaren hade gjort något speciallösning av fästet till regskylten fram så hela skylten sitter fast i överkant och hade böjts bakåt när jag testade fri fart på autobahn. Jag är lite osäker men det är nästan gränsfall att kameran inte kunde läsa skylten.
    Hursomhelst, nu kommer sommaren och även om tyskarna är effektiva så kanske ingenting händer förrän efter semestern.

2. Mina släktingar hjälpte till att guida norska flyktingar in till Sverige och min mormor minns än när tyskarna kom med tåg och skänkte godis på väg upp till Narvik. Bara några mil från där jag bor nödlandande en ju-52 och på flera ställen kan du fortfarande hitta rester av andra kraschade plan.
    Dessutom fylls Arjeplog av tyska biltestare under vintrarna och om du går ut på krogen är det nästan lika stor chans att du hör någon prata tyska som svenska.

Historien är i allra högsta grad levande.
    Senast redigerat av Niila den 2014-05-20 klockan 17:19.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2010
    Hahaha, du får väl testa frifart förbi en fartkamera på hemmaplan och se om det "funkar".

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2007
    Uppföljning:
    Bilen står inte på mig så ägaren fick ett brev hem på tyska med foton, blanketter och lagstöd osv som såg väldigt officiellt ut. Det fanns också en kort engelsk översättning. Syftet med brevet var att ta reda på vem föraren var. För närvarande vet inte tyska myndigheter vem som körde bilen.

Eftersom att tyska är helt obegripligt så kunde jag inte läsa det och därför så har ägaren(jag) skickat tillbaka ett brev på samiska för att förklara att jag inte förstår tyska.

Jag återkommer med mera detaljer när ärendet fortskrider.
    Senast redigerat av Niila den 2014-07-24 klockan 21:12.

President overlakes avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Har samma dilemma här, körde för fort i en leasingbil som står på sambon. Hon fick hem ett tyskt papper (med engelsk översättning) om att ange vem som körde.
    Måste man ange det? I Sverige behöver man ju inte det.
    You know that your man broke out of the Oompa Loompa factory, and is up to no good ?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •