haha jaa det måste jag ju hålla med om. Ford har dessvärre inget bra rykte. Ska jag va helt ärlig har jag aldrig gillat Ford innan heller.
Ända tills jag provade St´n. Köpte faktiskt en vanlig Fiesta till sambon oxså. Dom har faktiskt ryckt upp sig rätt rejält. Framförallt är inredningen mycket bättre. Då är ändå Fiestan inne på slutrefrängen innan ny modell.
Men en annan sak som är ändå lite om vad tråden handlar om, rykte och dyl.
Här i Sverige har Volvo och Vag väldigt bra rykte. Nästan lite väll bra iaf om man ser till vad dom gör för bilar. Man kan ju undra om Vag ska lyckas hålla sitt goda rykte uppe.
Dom jag känner som har haft Vag säger aldrig mer en sån bil och jag får väll hålla med.
Men sen va det som jag sa innan. Nya bilar håller helt generellt rätt dålig kvalitet. Många som rostar fastän dom bara är 1-2 år. Motor och växellådeproblem innan 5år. I med att dom är så dyra så känns det inte så kul. Det kostar mer än det smakar.
Sen är jag kanske snål oxså. Betalar mina bilar cash så jag förväntar mig att när jag har sparat ihop till 300k då ska det fan fungera oxså.
*varför gå när man kan köra*
Fia med knuff är för små barn....Turboknuff är för dom stora pojkarna =)
*varför gå när man kan köra*
Fia med knuff är för små barn....Turboknuff är för dom stora pojkarna =)
Nog för att mitt senaste inlägg var skrivet med en hel del ironi, men jag gillar helt enkelt hur en bakhjulsdriven bil uppför sig jämfört med en framhjulsdriven, och ja, att kunna och ha möjligheten att kasta ut baken litegrann med gasen är väl ett rimligt grundkrav om man ska köpa en roligare bil?
Det har inget med korvkiosker att göra.
Sorry för OT.
Kan inte låta bli att notera att gzero nedvärderar VAG för den påstådda dåliga kvalitén, medan han påstår att Ford är så mycket bättre och drar fram ett test där man lovordar vägegenskaper och körglädje. Kvalité och köregenskaper är ju två helt vitt skilda saker som vi alla vet. Testet i fråga är dessutom brittiskt, och britterna har som vi alla vet alltid gillat europeiska Fordar oavsett vad.
Men nä, det är inget fel på Ford. Den som försöker påstå motsatsen (ingen ford på våran gård, blabla dylikt uttjatat skitprat) bevisar ju direkt för omvärlden att han inte vet vad han talar om. Största orsaken till att jag inte åker Focus nu är att det är (var?) så dåligt utbud på automatlåda. Jag har ju vuxit ur trampbilsåldern för många år sen. Gzero är tydligen fortfarande kvar.![]()
Hur blev det här en Ford tråd?
- Impossible isn´t a fact, it´s an opinion! -
- Funderingar kring Stambyten och Relining? - kontakta mig! -
Säger han som kör en skolåda som skulle få mig att hoppa ut för ett stup vilken dag som helst =) Hahah
Jag har provat DSG 2 gånger och haft 6 Vag bilar. Men det går dessvärre inte att äga halvnya Vag bilar. Ju nyare dom blev desto med strul hade man med dom.
Jag vet oxså att Ford inte har så bra kvalitet men jag bryr mig inte. Bilen är ny och har bra garanti. Dessvärre så är ju Vag så jäkla dyra att man inte har råd att köpa dom nya.
*varför gå när man kan köra*
Fia med knuff är för små barn....Turboknuff är för dom stora pojkarna =)
Köpte i förrgår en Passat 2.0 Diesel med DSG, Uttagen maj 2011.
Riktigt nice växellåda men som vissa påpekat är den seg på nerväxlingarna. Man får säga till med foten på riktigt att man ska växla ner jämfört med Bmw´n.
Har kört en 50 mil med bilen nu och är väldigt nöjd iaf, lite ovan med att motorn stängs av vid rödljusen bara![]()
Imorgon ska den få smaka på släpkärra också, ska bli kul!![]()
Har den 8-växlade lådan i BMW dubbelkoppling? Har bara hört gott om den i tester men är intressant hur den fungerar efter några tusen mil.
Inte i dom vanliga bilarna, nej. Det är en konventionell ZF-automat.
Tja, det är ju en turbodiesel som ändå trivs bäst på låga varv, i en bil som inte har några sportiga ambitioner, så det är väl inte så konstigt att den är programmerad till att ligga och segdra. Antar att din BMW var bensinare?
semirelaterad fråga:
Nån som kört DSG/S-tronic i köer ihop med adaptiv farthållare?
Fungerar det? dvs håller bilen avståndet själv om hastigheten både sjunker och ökar? dvs sköts växling per automatik som man tror det ska göras och lirar det ihop med farthållare/avståndsradar på ett bra sätt?
- Impossible isn´t a fact, it´s an opinion! -
- Funderingar kring Stambyten och Relining? - kontakta mig! -
Jag har en Golf -14 ihop med en 6 stegad DSG låda och adaptiv farthållare och jag tycker att det fungerar klockrent. Saktar bilen framför ner så saktar min bil också ner och växlar ner precis som man förväntar sig. Men om bilen framför bromsar in kraftigt, snabbare än min bil kan motorbromsa, då piper det till och det står "BROMSA" i färddatorn.
Jag har ännu inte prövat hur bilen beter sig vid ren krypkörning med farthållaren inkopplad, men jag har prövat att ligga ligga kvar på farthållaren igenom en rondell, från 90 till 20 igenom rondellen till 90 igen, och bilen följde bilen framför så snällt.
Golfen jag kör bromsar med bromsarna så att säga, inte bara motorbroms?
3:a USR 2007
3:a Team Insane Racing 2007
3:a Nattracet Cup 2008
Finalist Nattracet Cup 2009
4:a Norr vs Söder 2009
http://www.pure-pf.com
http://www.nordicmilitarytraining.se
Nu har jag löst det.
Farthållaren använder upp till 30 procent av bilens maximala bromskapacitet. Behövs det mer så varnar den föraren att själv trampa på bromsen.
Front Scan, adaptiv farthållare med distansradar < Volkswagen-ordbok