Bilsnack
Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    Trång jävla BMW... snoks avatar
    Namn
    Thomas S
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala Län
    Jobb
    Skorstensfejartekniker
    Inlägg
    3 174

    Kolvbyte cross överdimension?

    Ska byta kolv på grabbens Kawasaki kx65 -01 (eller nåt).
    Om man förutsätter att den inte är borrad utan "bara sliten".
    Vilken överdimension ska man välja? Första eller andra? Kanske högre med tanke på åldern?

    Visst jag skulle kunna lämna in cylindern och få den uppmätt men det känns överkurs på en leksak...
    Thomas

  2. #2
    aka Shortlegs Mange249s avatar
    Namn
    Magnus H
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 423
    Är den inte borrad skall du ju ha originaldimension?

  3. #3
    Registered User
    Namn
    Tobias Hedlund
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    sala
    Jobb
    TORPED
    Inlägg
    259
    byt ring och nållager bara...

    Med vänlig hälsning

    o-ringarna mellan toppen och cylindern återanvänds de med... cylinderfotspackningen kan du limma.... skruva motorn när den är helt kall bara...

    Med vänlig hälsning

  4. #4
    Trång jävla BMW... snoks avatar
    Namn
    Thomas S
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala Län
    Jobb
    Skorstensfejartekniker
    Inlägg
    3 174
    Ok, då beställer jag bara nållager och ringar... Tackar

    Edit: Måste man ta hänsyn till vilken kolv som sitter?
    Thomas

  5. #5
    Registered User
    Namn
    Tobias Hedlund
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    sala
    Jobb
    TORPED
    Inlägg
    259
    Citat Ursprungligen postat av snok Visa inlägg
    Ok, då beställer jag bara nållager och ringar... Tackar

    Edit: Måste man ta hänsyn till vilken kolv som sitter?
    börja med att tvätta hojen och särskilt motorn noga med högtryck etc.

    Ta med kolven och visa... du måste ju i alla fall ta bort den när du byter nållager... sätt i en REN trasa eller liknande i vevhuset INNAN du ta bort kolvbultsclipset så slipper du tappa ner clipset...

    kom ihåg att öppningen på ringen SKA vara mot insuget som har en delning när du sätter tillbaka kolven... brukar även finnas en pil på ovansidan av kolven som ska vara mot avgassidan...

    när kolven , lagret och clipset är på plats så zippa i en slatt 2-taktsolja när i öppningen/delningen på det nedre vevlagret/staken...

    köp ett lämpligt packningslim med till cyl-fotspackningen.....

    kolla om kolven "skrapat" mot avgasportens sida... detta brukar vara vanligt på 65-85cc. man kan plana sidan på kolven lätt med fil för att slippa att ring-landet på kolven nyper fast ringen....

    satsa på dyr 2-taktsolja när du tankar.. det lönar sig....

    mvh

  6. #6
    Trång jävla BMW... snoks avatar
    Namn
    Thomas S
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala Län
    Jobb
    Skorstensfejartekniker
    Inlägg
    3 174
    Citat Ursprungligen postat av sx-pojken Visa inlägg
    börja med att tvätta hojen och särskilt motorn noga med högtryck etc.

    Ta med kolven och visa... du måste ju i alla fall ta bort den när du byter nållager... sätt i en REN trasa eller liknande i vevhuset INNAN du ta bort kolvbultsclipset så slipper du tappa ner clipset...

    kom ihåg att öppningen på ringen SKA vara mot insuget som har en delning när du sätter tillbaka kolven... brukar även finnas en pil på ovansidan av kolven som ska vara mot avgassidan...

    när kolven , lagret och clipset är på plats så zippa i en slatt 2-taktsolja när i öppningen/delningen på det nedre vevlagret/staken...

    köp ett lämpligt packningslim med till cyl-fotspackningen.....

    kolla om kolven "skrapat" mot avgasportens sida... detta brukar vara vanligt på 65-85cc. man kan plana sidan på kolven lätt med fil för att slippa att ring-landet på kolven nyper fast ringen....

    satsa på dyr 2-taktsolja när du tankar.. det lönar sig....

    mvh
    Tackar för det, fan det var ju 25 år sen man körde moppe =)
    Thomas

  7. #7
    Registered User
    Namn
    Tobias Hedlund
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    sala
    Jobb
    TORPED
    Inlägg
    259
    Citat Ursprungligen postat av snok Visa inlägg
    Tackar för det, fan det var ju 25 år sen man körde moppe =)
    kylarvätskan tappas via en liten M6 skruv med "8.ans" skalle... på vattenpumpens nedre del... skruven har en kopparbricka som tätning vilket syns om du tittar noga så du inte tar fel... släpp sedan på kylarlocket för bättre flöde...

    ta bort motorfästet mellan topp och ram helt med..... sadel och tank..... kylare etc, bara jävlas annars när man ska ta bort/ ha dit grejerna igen....

    droppa på olja på nålagret innan montering....

    Med vänlig hälsning
    Senast redigerat av sx-pojken den 2014-05-27 klockan 07:49.

  8. #8
    Trång jävla BMW... snoks avatar
    Namn
    Thomas S
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala Län
    Jobb
    Skorstensfejartekniker
    Inlägg
    3 174
    Citat Ursprungligen postat av sx-pojken Visa inlägg
    kylarvätskan tappas via en liten M6 skruv med "8.ans" skalle... på vattenpumpens nedre del... skruven har en kopparbricka som tätning vilket syns om du tittar noga så du inte tar fel... släpp sedan på kylarlocket för bättre flöde...

    Med vänlig hälsning
    Bytte lameller för ett tag sen så kylarvätskan har jag kvar i närminnet
    Thomas

  9. #9
    Registered User
    Namn
    Tobias Hedlund
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    sala
    Jobb
    TORPED
    Inlägg
    259
    Citat Ursprungligen postat av snok Visa inlägg
    Bytte lameller för ett tag sen så kylarvätskan har jag kvar i närminnet
    då har du lite koll! renlighet är din bästa vän när du mekar... därför ska man alltid tvätta noggrant INNAN!! det kan vara ide att ta bort tanken innan du börjar tvätta med då lera o skit sitter runt insida tank och ram så sedan kan släppa rakt ner i vevhuset när du börjar försöka joxa bort cylindern från pinnbultarna i blocket.

    Med vänlig hälsning

  10. #10
    Trång jävla BMW... snoks avatar
    Namn
    Thomas S
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala Län
    Jobb
    Skorstensfejartekniker
    Inlägg
    3 174
    Bytte ringarna och nållagret, gick perfekt. MEN kolven satt åt fel håll när jag lyfte cylindern.
    Borde den inte gå sämre om kolven sitter bakvänt?
    Thomas

  11. #11
    Registered User
    Namn
    Tobias Hedlund
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    sala
    Jobb
    TORPED
    Inlägg
    259
    Citat Ursprungligen postat av snok Visa inlägg
    Bytte ringarna och nållagret, gick perfekt. MEN kolven satt åt fel håll när jag lyfte cylindern.
    Borde den inte gå sämre om kolven sitter bakvänt?
    nix.. men normalt sett så är insugsporten delad för att ringen inte ska åka ut vilket avgasporten inte är...

    Med vänlig hälsning

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •