Bilsnack
Resultat 1 till 7 av 7
    Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.

Styr Inkomst/förmögenhet månadskostnad på äldreboende?

Min mor är i ålder så att hon behöver bo på äldreboende (s.k. "ålderdomshem").
    Hon har tillgångar på bank på ungefär 1,9 milj.kr.
    Någon sa till mig att den månadskostnad som debiteras är avhängig förmögenhet/inkomst. Stämmer det?
    Är det så känns det lite orättvist att min mor ska behöva betala mer än en som varit sämre på att sköta ekonomin genom åren. Mina föräldrar har varit s.k. "knegare" i hela sina yrkesverksamma liv. Min far gick bort 2006 och var intresserad av aktiesidorna på text-tv och har byggt upp det min mor nu äger.

Idén är att jag och min syster drar igång ett konto som vi bägge står på och kräver underskrift av bägge kontohavarna vid uttag osv. Så är pengarna skyddade. Vi ska även ha mors tillåtelse att göra detta.

Så är det differentierad avgift?
    Kan man flytta när 2 milj.kr från 5 olika konton till ett, som mor inte är "ägare" till?
    Självklart är hon med till banken och gör detta.

Registered User ei9440s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2006
    Hittade detta dokument...
    http://www.trelleborg.se/files/Socialforvaltningen/Filer/FoldrarVOMS/FolderAvgifter_vardochomsorg_20140204.pdf

Verkar vara så att avgiften beror på inkomst tyvärr.
    Så om din mamma får en avkastning på kapital så får hon betala mera än den som supit upp sin pension...
    Golf GTI 35 Edition-12

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Är det så känns det lite orättvist att min mor ska behöva betala mer än en som varit sämre på att sköta ekonomin genom åren.
    Tyvärr är detta något som dagligen drabbar alla i Sverige som sköter sig, pluggar och tjänar pengar på grund av att de får bra jobb, de får skatta bort det de har tjänat ihop.

Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2003
    Och folk älskar ju vänstern i Sverige... Ta mer av de som sliter och ge till de som inte bryr sig...
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

aka Shortlegs Mange249s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2003
    Citat Ursprungligen postat av brillko Visa inlägg
    Och folk älskar ju vänstern i Sverige... Ta mer av de som sliter och ge till de som inte bryr sig...
    Fattar du inte att det är orättvist att de som anstränger sig får nåt för det!??!? De andra får ju inte lika mycket och det viktiga är att alla har det lika dåligt...

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av brillko Visa inlägg
    Klockrent!

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Tack för era svar, uppskattas verkligen.

Läste pdf:en från Trelleborg, eftersom det är socialstyrelsen som bestämt det som står där så är detta samma för hela riket.
    Sagt och gjort, imorgon tar jag ett snack med min mor. Sedan drar jag igång ett konto och flyttar över alla pengarna dit.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •